Page 1 of 2

M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Mon Sep 28, 2015 8:44 pm
by Wilmo
De M10, niet iedereen vindt het een interessant blok, maar ik vind het wel wat hebben. Toen ik terug van de Eifel wat zat te dag dromen (ik had er de tijd voor zeg maar) kwamen er wel wat ideeën naar boven.

Die Weber heeft veel gebracht, en wel in een combinatie die klopt: Meer pk's en een beter verbruik. Met dat idee wil ik wel verder, misschien ook wel wat extremer. Meer pk's, met behoud van het huidige verbruik van zo'n 8.5l/100km. Er is veel te doen, vanuit de 2002 tuning zijn er veel suggesties, maar BMW heeft het zelf gedaan met de M30 en de S14. Een deel van de M30 modificaties lijken me wel interessant voor een M10 project. Zeg maar een S14 light.

Zomaar wat kreten hoor: Een langere slag, optimalere poorten, gematchte klep/klepzitting, stukje opboren, M30 zuigers, andere nokkenas en dan nog iets van een carburateur. Dat laatste is een must :screwy

Wat zou jullie natte droom zijn om een M10 op te bouwen? En is het eigenlijk mogelijk om die twee werelden van snelweg-laag verbruik en Eifel-hoog verbruik te verenigen?

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Mon Sep 28, 2015 8:46 pm
by Jeroen
Hij is weer thuis haha! Wat dacht je van zoiets? viewtopic.php?f=5&t=24548

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Mon Sep 28, 2015 8:55 pm
by Wilmo
Zoiets 8-)

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Mon Sep 28, 2015 9:12 pm
by Nick1984
Die wordt hopelijk één van de dagen hier afgeleverd :mrgreen:

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Mon Sep 28, 2015 9:16 pm
by Jeroen
Gefeliciteerd, echt een supergaaf blok!

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Mon Sep 28, 2015 9:30 pm
by Nick1984
Jeroen wrote:Gefeliciteerd, echt een supergaaf blok!
Thx, maar het moet hier eerst goed toekomen, als ik het blokje thuis heb zal ik in mijn 327i toppic (wat ik dan zal aanpassen naar 320i :p ) eens uitgebreid foto's posten.
Momenteel al heel wat opzoekwerk verricht over het blokje, het wordt nog een leuke winter :)

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Mon Sep 28, 2015 9:55 pm
by Peter V.
Ik zou voor een M10B20 blokje gaan met een dubbele weber/solex of dellortoset erop.

Ooit eens bekeken wat ik kwijt zou zijn om mijn 320/6 namelijk met drie carburateurs uit te rusten maar op dit moment staat dat in de koelkast.

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Tue Sep 29, 2015 5:05 pm
by Wilmo
Het M10B18 blok uit de E30 is wat lichter en heeft kennelijk meer versterkingen dan de M10's uit de E21 en E10. Ik zou het wel grappig vinden om het iets op te boren en dan M30 zuigers te gebruiken, eventueel gesmede, ligt eraan wat er op het padje komt. Ik moet nog wat meer gaan zoeken op hoe goed een S14 (wat heet zo'n ding... Crankshaft, vevaxel, Kurbelwelle) in een M10 past. Is een S14 Kurbelwelle evenzo unobtanium als een S14 zelf?

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Tue Sep 29, 2015 5:13 pm
by uwbuurman
krukas

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Tue Sep 29, 2015 7:31 pm
by Jeroen
Ja maar d'r is weinig bijzonders aan onderblok en kruk van een S14 hoor, scheelt weinig met M10, gewoon M10 gebruiken. In de kop zit de winst. Flowen, grotere kleppen, snellere nokkenas en dan Webers erop. Op deze manier worden M10's nog immer veel gebruikt om betrouwbare periode correcte motoren te gebruiken voor sports prototypes en in competitie setup wordt er op twee dubbele Webers gewoon 280-300 pk uit gehaald. Maar een onderhoudsvriendelijke 200pk (+/-) voor de weg is zeer goed haalbaar.

Image

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Tue Sep 29, 2015 7:39 pm
by Nick1984
Eigenlijk is bij de M10 enkel de kleppentrein een zwak punt, standaard krukas en drijfstangen kunnen zelfs pieken tot 9000 toeren aan.
Daarom vond ik het ook wel spijtig dat net de tuimelaars nog origineel zijn van het blok dat ik heb gekocht.
Na wat opzoekwerk enigzins ook wel te begrijpen, prijzen zijn absurd voor een setje goede tuimelaars :?
Maar ik ga het blok toch niet monteren zonder deze te vervangen.

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Tue Sep 29, 2015 7:48 pm
by Jeroen
Eens, en absoluut vervangen, ze gaan geheid in tweeën

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Wed Sep 30, 2015 5:53 am
by Wilmo
Interessant. Wat betreft snellere nokkenas: het koppel wordt minder. Ik dacht dit deels op te lossen door de langere slag van een S14 krukas.

Als ik me nou zo'n blok voorstel met een geoptimaliseerde kop zoals Jeroen beschreef. Wat gebeurt er dan met het verbruik bij bijvoorbeeld snelwegritten?

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Wed Sep 30, 2015 8:09 pm
by Wilmo
Het begint interessant te worden. Aangezien ik die productielijn aan het bouwen ben, heb ik zelf best veel mogelijkheden. Ik kan best gek doen in aluminium, een kop inscannen en kopiëren is geen enkel probleem, alleen de koelpoorten worden moeilijker. Ik kan denk ik zelfs wel een nokkenas slijpen :p

Ik begin onzinnig te klinken. Maar dubbele nokkenassen lijken me wel interessant omdat het vervroegen/verlaten dan echt zin gaat hebben. Alleen een dr. Schrick vind ik eigenlijk niet zo interessant...

Re: M10 gekkigheid - S14 light

Posted: Wed Sep 30, 2015 8:50 pm
by Jeroen
Haha maar alles bij elkaar is het dan niet meer zo light. Dan ga je al zowat zelf een M12 of S14 bouwen haha

Qua verbruik, met stampen is dat stukken hoger dan als je een constant toerental rijdt en wellicht ook nog een vijfde verzet om het toerental op de snelweg omlaag te brengen. Mijn Groep B Samba kon met 110-120 op de snelweg best 1:10 halen. Op het circuit in maximale setup (grote sproeiers, maximaal afgesteld op de rollenbank en met naar voren wijzende open kelken) reed dat 1300cc gevalletje ongeveer 1:3 :shock