Page 1 of 2

Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Fri Oct 09, 2015 11:29 pm
by elaxo
hallo iedereen ,
ik ben nieuw op het forum hier omdat ik me onlangs een bmw e21 323i gekocht heb , hiervoor altijd met 02 types gespeeld.
Nu wil ik graag een 5 bak er in zetten en vond ik er ook 1 maar er staat wat technische info bij waar ik niet echt weet wat de effecten zijn, ook niet goed waar ik op moet letten wat er bij moet zijn om deze plug and play te steken of gaat dit sowieso niet?

het gaat over een BMW Getrag 5 bak maar met een ratio van 2.2 en (Economische doos 1.3 overbrengingsverhouding) staat er bij wat zijn nu de effecten van deze specs?

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Sat Oct 10, 2015 10:08 am
by uwbuurman
Welkom hier! Ik kijk met belangstelling uit naar een uitgebreide introductie met wat foto's van je 323i.

Een 5 bak moet wel een m20 bak zijn. Daarnaast heb je de cardanas er bij nodig. Daarna moet het plug en pray zijn, tenminste als jij nu een handbak 4 hebt en geen automaat.

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Sat Oct 10, 2015 10:39 am
by Peter V.
Welkom inderdaad.

Precies wat Buurman aangeeft over de versnellingsbak.

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Sat Oct 10, 2015 11:36 am
by elaxo
Dank jullie!
het gaat om deze versnellingsbak http://www.2dehands.be/auto-onderdelen- ... 76710.html
De uitleg is niet erg duidelijk , het is een waal die google translate naar nederlands heeft gedaan denk ik e_geek
er staat onderaan dat het van een E21 komt maar bovenaan staat dan weer m10.

Mijn wagen is idd een 4 bak manueel dus dat zit al goed , dus nu nog op zoek naar een cardan die wss korter is voor 5 bak?

Een uitgebreide introductie komt er zeker , zal eens werk maken van wat foto's maar er is nog werk aan het beestje ;)

alvast bedankt voor het ontvangst!

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Sat Oct 10, 2015 11:51 am
by Wilmo
Ook in de E21 heeft een M10 gezeten. En als die aan een M10 in een E30 heeft gezeten heb je zelfs geen mechanische telleraandrijving. Maar deze is sowieso niet geschikt voor jouw M20 motor.

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Sat Oct 10, 2015 12:38 pm
by elaxo
oke top dan zoek ik nog wat verder , merci!

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Sat Oct 10, 2015 12:44 pm
by elaxo
Wat denken jullie hiervan , prijs gewijs en qua fitting?
http://www.kapaza.be/nl/onderdelen/bmw- ... 823199.htm

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Sat Oct 10, 2015 2:48 pm
by Wondermike
Dan moet je je afvragen, waarom wil ik een 5-bak?

Om minder toeren te maken? Dan heeft een sportbak totaal geen zin want de eindoverbrenging is gelijk aan jouw 4-bak.
Voor normaal verkeer is een sportbakt geen nut (zei hij...) en is het gewoon een dure nutteloze optie.
Dat 2.2 verhaal van die eerste bak raakt volgens mij kant nog wal.

Verder, wat buurman zegt!

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Sun Oct 11, 2015 12:12 pm
by elaxo
idd voor wat rustiger in toeren tijden het alledaagse verkeer maar dan heeft het idd geen nut dan bekijk ik het nog wel even

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Wed Oct 14, 2015 9:27 am
by Peter_P
Als het de bedoeling is om wat minder toeren te draaien moet je niet enkel de versnellingsbak maar ook het diff. in overweging nemen. Ik weet nu niet welke diff. verhoudingen makkelijk aan te komen is voor e21 maar als je er eentje zou vinden met een langere verhouding, dan zou dat ook helpen om minder toeren te maken, met behoud van je originele bak. De auto gaat wel wat trager aanvoelen omdat elke versnelling een groter bereik gekregen heeft.

Een sportbak is dan wel een optie in combinatie met een langere diff verhouding. Als eea. een beetje nagerekend is kun je bereiken dat de eerste 4 versnellingen ongeveer blijven zoals nu, en toch minder toeren gedraaid wordt in 5e. Behalve dat een sportbak een langere eerste heeft en alle andere versnellingen dan wat dichter bij elkaar liggen.

Er zijn dus nogal wat opties samen te puzzelen. Ik ben er ook mee bezig geweest omdat ik niet tevreden was van de verhoudingen van mijn e24 met sportbak. Uiteindelijk ben ik tevreden met een diff. van een E34 525tds met een verhouding van 2.65. Origineel nooit geleverd in E24.

Voor uw wens is een gewone 5-bak is misschien makkelijker (nu ja makkelijk :nah ) te vinden en dan kun je het diff gewoon behouden.

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Wed Oct 14, 2015 11:24 am
by Jeroen
Met het standaard 3.45 diff van de 323i heb je met versnellingsbakken al wat smaken. Zo te horen heb je nu een vierbak, dan zou ik iig niet alleen een korter diff doen.

De eco vijfbak met overdrive 5e versnelling maakt dat je dezelfde 4 versnellingen houdt als je nu hebt en waarmee een 323i al best vlot is, wat je toevoegt is die overdrive 5e puur om het aantal toeren te verlagen op de snelweg. Wil je vlotter door die 5 versnellingen dan kun je bijv een iets korter 3.64 diff van een 320/6 erbij gebruiken.

De sport-vijfbak met dogleg patroon geeft je dezelfde eindoverbrenging in 5 als je nu in 4 hebt (ca 1:1). Door de verdeling over 5 versnellingen liggen de verhoudingen wat dichter bij elkaar en kun je dan dus wat vlotter door de verzetten heen. Echt winst zit er niet in omdat je de winst qua snelheid weer verliest met meer schakelen haha.

Het ligt er maar net aan wat je wilt bereiken en hoe je de auto wilt gaan gebruiken!

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Wed Oct 14, 2015 12:05 pm
by bmw e12 e21
Peter_P wrote:Als het de bedoeling is om wat minder toeren te draaien moet je niet enkel de versnellingsbak maar ook het diff. in overweging nemen. Ik weet nu niet welke diff. verhoudingen makkelijk aan te komen is voor e21 maar als je er eentje zou vinden met een langere verhouding, dan zou dat ook helpen om minder toeren te maken, met behoud van je originele bak. De auto gaat wel wat trager aanvoelen omdat elke versnelling een groter bereik gekregen heeft.

Een sportbak is dan wel een optie in combinatie met een langere diff verhouding. Als eea. een beetje nagerekend is kun je bereiken dat de eerste 4 versnellingen ongeveer blijven zoals nu, en toch minder toeren gedraaid wordt in 5e. Behalve dat een sportbak een langere eerste heeft en alle andere versnellingen dan wat dichter bij elkaar liggen.

Er zijn dus nogal wat opties samen te puzzelen. Ik ben er ook mee bezig geweest omdat ik niet tevreden was van de verhoudingen van mijn e24 met sportbak. Uiteindelijk ben ik tevreden met een diff. van een E34 525tds met een verhouding van 2.65. Origineel nooit geleverd in E24.

Voor uw wens is een gewone 5-bak is misschien makkelijker (nu ja makkelijk :nah ) te vinden en dan kun je het diff gewoon behouden.
Haha, met dat dieseldiff. haal je zeker dik 200km/h in vierde niet?

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Wed Oct 14, 2015 12:06 pm
by bmw e12 e21
Jeroen wrote: De eco vijfbak met overdrive 5e versnelling maakt dat je dezelfde 4 versnellingen houdt als je nu hebt en waarmee een 323i al best vlot is, wat je toevoegt is die overdrive 5e puur om het aantal toeren te verlagen op de snelweg. Wil je vlotter door die 5 versnellingen dan kun je bijv een iets korter 3.64 diff van een 320/6 erbij gebruiken.
Ik denk ook dat een 3.64 diff. een goede optie is in combinatie met een eco 5-bak.
Met het origineel diff had ik vorgie week iets van 4200tr/min bij 170km/h in 5de (eco 5-bak) op de klok.
Al moet je dan voor de correcte km-aanduiding dan ook de km/h-teller vervangen door één van dit model.

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Wed Oct 14, 2015 12:22 pm
by gerrit323
Niet vergeten het moet een e21 5 bak zijn .. die van de e30 is identiek maar die heeft geen aansluiting voor de tellerkabel

Re: Boite getrag 5bak typ 225

Posted: Wed Oct 14, 2015 12:27 pm
by Peter_P
bmw e12 e21 wrote: Haha, met dat dieseldiff. haal je zeker dik 200km/h in vierde niet?
Ik weet niet juist eigenlijk. Maar 3e gaat tot 180 dus sowieso een stuk over de 200 in 4e.