Page 1 of 1

Toerenteller inbouwen 316

Posted: Thu Nov 19, 2015 10:46 am
by heidjan
Zoals waarschijnlijk de meeste 316's had ook die van mij een grote analoge klok in het tellerhuis zitten en geen toerenteller. Ik wilde graag een toerenteller en dan ook zo eentje met een digitaal uur erbij. Via Roelof, waarvoor dank, heb ik exact zo een toerenteller weten te bemachtigen, maar hij wist niet zeker of dit een 6-, of een 4-cilinder versie was. Dus eerst ffies testen. 12+ afgetapt van de motorkap verlichting :whistle , massa gemaakt en een kabel van de bobine naar signaal pool van toerenteller. Et voila de 'beunopstelling' en video:

Image

Image

Image

Op basis van deze test geconcludeerd dat de teller voor geschikt was voor een 4 cylinder, voornamelijk vanwege het feit dat de teller plusminus 900 RPM aanduidde in het geval van stationair lopen. Dus ik heb het gereedschap uit de kast getrokken en heb de teller ingebouwd, als volgt:

Image

Stekker die aan de zwarte kabel (zie achtergrond) zit is afkomstig van de bobine en ligt al voorbereid achter het teller huis, voeding heb ik gesoldeerd aan de groen-witte kabel en massa heb ik aan de massa van voor de klok gemaakt (dat was het eenvoudigst). Hierna ben ik nog een tijdje aan het prutsen geweest om ook het digitale uur werkend te krijgen en uiteraard heb ik voor het afbouwen nog een keertje de motor laten draaien. De toerenteller gaf naar mijn idee wederom gelijke RPMs aan zoals ik eerder al 'ex vivo' had getest.

Dus alles weer terug bouwen en een test ritje gemaakt. Tijdens deze rit begon ik toch serieus te twijfelen aan de juistheid van de RPM weergave van de toerenteller.

- Wanneer ik eens goed doortrok draaide de motor voor mijn gevoel veel meer toeren dan dat de meter aangaf. Bijvoorbeeld: wanneer ik in de 2e versnelling 60 reed, gaf de teller ongeveer 3000 RPM aan, voor mijn gevoel maakte de motor er veel meer. Toen ik bovendien opschakelde naar zijn 3 gaf de meter nog steeds 3000 RPM aan.

- Verder weet ik dat de meter 2500 en 3500 RPM aangeeft wanneer ik respectievelijk 80 en 120 km/h rijd in zijn 4.

Mijn vraag is: zijn mijn twijfels terecht en, zo ja, wat moet ik hier mee? In mijn optiek zijn er twee aannemelijke mogelijkheden: a) ik ben toch in het bezit van de verkeerde, dus een 6 cilinder, toerenteller. Of, b), de toerenteller werkt niet goed, waarbij ik me afvraag hoe dat kan en vooral hoe dat op te lossen is.

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Thu Nov 19, 2015 11:08 am
by uwbuurman
er staat een nummer op. Daaruit kun je afleiden wat voor teller je hebt. Even opzoeken met de zoekfunctie hier.

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Thu Nov 19, 2015 11:12 am
by uwbuurman
Conversion factors as displayed on the dial or at the rear :
W=0911: 0,911 = 4,10-differential (315) or 4,11-differential (316-1,6, 318)
W=0866: 0,866 = 3,91-differential (316-1,8, 318i, 320/4, 320i-1,8i)
W=0808: 0,808 = 3,64-differential (320i-2,0, 320/6)
W=0762: 0,762 = 3,45-differential (323i)

Ik denk dat je een W=0866 moet hebben, tenminste als je originele diff eronder zit.

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Thu Nov 19, 2015 12:01 pm
by Nick1984
Hoi Buurman, dat is voor de km-teller, heeft toch niets met de toerenteller te maken?

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Thu Nov 19, 2015 12:09 pm
by Nick1984
Een toerenteller gebruikt enkel + en massa, en het signaal van de bobijn.
Als je de toerenteller van een 6-cil monteerd, dan geeft de teller 2/3 van het werkelijke toerental weer van een 4-cil.
Ik vermoed dat je dit aan de hand hebt.
Staat er achter op de teller geen anduiding?

Grtz

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Thu Nov 19, 2015 12:44 pm
by Peter_P
Een 6-cyl toerenteller inbouwen in een 4-cyl zorgt idd. voor een te lage aanduiding, wat hier mogelijk het geval is.

Wat niet in dit plaatje past is dat je schrijft dat na het opschakelen de toerenteller nog altijd dezelfde 3000 aangaf. Dat valt niet te verklaren door het verkeerde type toerenteller. Misschien is deze toch defect, of misschien hapert er nog wat aan de bedrading.

Er zit overigens een trimmer op het toerenteller printje waarmee je deze kan bijstellen. Het bereik is net niet ruim genoeg om over te gaan van 6 nar 4-cyl, maar mits de weerstanden rondom de trimmer aan te passen heb ik dat toch al klaar gespeeld. Zoals gewoonlijk niet gedocumenteerd met foto's of concrete waarden. :hammer
Meer dan vertellen dat het kan zit er dus niet meer in.

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Thu Nov 19, 2015 1:54 pm
by uwbuurman
Nick1984 wrote:Hoi Buurman, dat is voor de km-teller, heeft toch niets met de toerenteller te maken?
Ja sorry, natuurlijk. Ik was ff te snel. Dat gebeurt me vaker.

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Thu Nov 19, 2015 7:58 pm
by bmw e12 e21
Peter_P heeft me al een 4-cilinder toerenteller van 4-cil. naar 6-cil. omgebouwd dmv een weerstand toe te voegen. :thumbsup

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Sat Nov 21, 2015 4:55 pm
by heidjan
Ik weet het niet geheel zeker meer, maar ik meen dat ik destijds eea met het onderdeelnummer heb zitten uitzoeken, vgm was dat corresponderend. Anders dan een onderdeelnr staat er niet op de achterkant.
Ik begin te denken dat er toch iets (mechanisch) niet in orde is. Vanochtend, het was behoorlijk koud buiten, bij het starten bleef het toerental (op de teller) steken op plusminus 1500 RPM, hij reageerde totaal niet op het gas. Pas toen ik de kachel aanzette begon de meter wat meer sjoechem te geven, maar nog steeds geen betrouwbare metingen.

Is er een mogelijkheid om de tt op de een of andere manier schoon te maken en te 'smeren' , gezien het fragiele apparaat?

Mocht ik uiteindelijk toch met een verkeerd type opgescheept zitten, dan wil ik wel eens proberen om deze om te bouwen Peter_P. Hoewel je niet meer exact weet hoe je dat destijds gedaan hebt, heb jij vast nog wel een idee over de werking van het ding, dat is nou juist bij mij het probleem.

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Sat Nov 21, 2015 5:54 pm
by Peter_P
Met perslucht (niet te brutaal) proper blazen, bewegende delen lichtjes smeren kan je weinig mis mee doen. Ook eens kijken of de naald niet schuurt tegen de wijzerplaat. Ik zou met dit soort dingen beginnen. Als je dan een betrouwbare, eventueel consequent verkeerde, aanduiding krijgt kunnen we verder kijken.

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Sun Dec 06, 2015 11:06 pm
by geerling
uwbuurman wrote:Conversion factors as displayed on the dial or at the rear :
W=0911: 0,911 = 4,10-differential (315) or 4,11-differential (316-1,6, 318)
W=0866: 0,866 = 3,91-differential (316-1,8, 318i, 320/4, 320i-1,8i)
W=0808: 0,808 = 3,64-differential (320i-2,0, 320/6)
W=0762: 0,762 = 3,45-differential (323i)

Ik denk dat je een W=0866 moet hebben, tenminste als je originele diff eronder zit.
Ik was wel blij met deze post hoor Koos!!

Mijn snelheidsmeter was altijd best wel enthousiast vergeleken met de tomtom en n.a.v. deze gegevens maar eens gekeken naar de teller van mijn 320, en ja hoor, een 0,762 teller!
Gelukkig had ik nog een tellerbak liggen met de juiste 0,808 snelheidsmeter, gemonteerd, getest in de praktijk en voila, over de hele schaal een verschil van 2of 3km. teveel, maar geloof dat dat vrij normaal is. :)

Vraagje: Ik heb nu ook ineens 31000 km. minder op de teller, kan ik daar nog problemen mee krijgen bij de APK o.i.d.?

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Mon Dec 07, 2015 7:39 am
by 323baur
Nee hoor. Hooguit een niet kloppende nap. Lekker interessant.
Met Deze leeftijd is dat niet meer zo relevant.

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Sun Dec 13, 2015 9:32 pm
by geerling
Oke bedankt Ite, dan weten we het bij deze, + 31000km. maar ja, de vorige teller was ook al niet origineel dusssss tsja. :smoke :sealed

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Mon Dec 14, 2015 10:32 am
by uwbuurman
Geerling, waarom zet je die teller niet even correct? Even openmaken is zo spannend niet.

Re: Toerenteller inbouwen 316

Posted: Mon Dec 14, 2015 6:49 pm
by bmw e12 e21
uwbuurman wrote:Geerling, waarom zet je die teller niet even correct? Even openmaken is zo spannend niet.
Klopt, een uurtje concentreren en het is ''in de sjacoche''.