Toerenteller inbouwen 316
Posted: Thu Nov 19, 2015 10:46 am
Zoals waarschijnlijk de meeste 316's had ook die van mij een grote analoge klok in het tellerhuis zitten en geen toerenteller. Ik wilde graag een toerenteller en dan ook zo eentje met een digitaal uur erbij. Via Roelof, waarvoor dank, heb ik exact zo een toerenteller weten te bemachtigen, maar hij wist niet zeker of dit een 6-, of een 4-cilinder versie was. Dus eerst ffies testen. 12+ afgetapt van de motorkap verlichting
, massa gemaakt en een kabel van de bobine naar signaal pool van toerenteller. Et voila de 'beunopstelling' en video:



Op basis van deze test geconcludeerd dat de teller voor geschikt was voor een 4 cylinder, voornamelijk vanwege het feit dat de teller plusminus 900 RPM aanduidde in het geval van stationair lopen. Dus ik heb het gereedschap uit de kast getrokken en heb de teller ingebouwd, als volgt:

Stekker die aan de zwarte kabel (zie achtergrond) zit is afkomstig van de bobine en ligt al voorbereid achter het teller huis, voeding heb ik gesoldeerd aan de groen-witte kabel en massa heb ik aan de massa van voor de klok gemaakt (dat was het eenvoudigst). Hierna ben ik nog een tijdje aan het prutsen geweest om ook het digitale uur werkend te krijgen en uiteraard heb ik voor het afbouwen nog een keertje de motor laten draaien. De toerenteller gaf naar mijn idee wederom gelijke RPMs aan zoals ik eerder al 'ex vivo' had getest.
Dus alles weer terug bouwen en een test ritje gemaakt. Tijdens deze rit begon ik toch serieus te twijfelen aan de juistheid van de RPM weergave van de toerenteller.
- Wanneer ik eens goed doortrok draaide de motor voor mijn gevoel veel meer toeren dan dat de meter aangaf. Bijvoorbeeld: wanneer ik in de 2e versnelling 60 reed, gaf de teller ongeveer 3000 RPM aan, voor mijn gevoel maakte de motor er veel meer. Toen ik bovendien opschakelde naar zijn 3 gaf de meter nog steeds 3000 RPM aan.
- Verder weet ik dat de meter 2500 en 3500 RPM aangeeft wanneer ik respectievelijk 80 en 120 km/h rijd in zijn 4.
Mijn vraag is: zijn mijn twijfels terecht en, zo ja, wat moet ik hier mee? In mijn optiek zijn er twee aannemelijke mogelijkheden: a) ik ben toch in het bezit van de verkeerde, dus een 6 cilinder, toerenteller. Of, b), de toerenteller werkt niet goed, waarbij ik me afvraag hoe dat kan en vooral hoe dat op te lossen is.


Op basis van deze test geconcludeerd dat de teller voor geschikt was voor een 4 cylinder, voornamelijk vanwege het feit dat de teller plusminus 900 RPM aanduidde in het geval van stationair lopen. Dus ik heb het gereedschap uit de kast getrokken en heb de teller ingebouwd, als volgt:

Stekker die aan de zwarte kabel (zie achtergrond) zit is afkomstig van de bobine en ligt al voorbereid achter het teller huis, voeding heb ik gesoldeerd aan de groen-witte kabel en massa heb ik aan de massa van voor de klok gemaakt (dat was het eenvoudigst). Hierna ben ik nog een tijdje aan het prutsen geweest om ook het digitale uur werkend te krijgen en uiteraard heb ik voor het afbouwen nog een keertje de motor laten draaien. De toerenteller gaf naar mijn idee wederom gelijke RPMs aan zoals ik eerder al 'ex vivo' had getest.
Dus alles weer terug bouwen en een test ritje gemaakt. Tijdens deze rit begon ik toch serieus te twijfelen aan de juistheid van de RPM weergave van de toerenteller.
- Wanneer ik eens goed doortrok draaide de motor voor mijn gevoel veel meer toeren dan dat de meter aangaf. Bijvoorbeeld: wanneer ik in de 2e versnelling 60 reed, gaf de teller ongeveer 3000 RPM aan, voor mijn gevoel maakte de motor er veel meer. Toen ik bovendien opschakelde naar zijn 3 gaf de meter nog steeds 3000 RPM aan.
- Verder weet ik dat de meter 2500 en 3500 RPM aangeeft wanneer ik respectievelijk 80 en 120 km/h rijd in zijn 4.
Mijn vraag is: zijn mijn twijfels terecht en, zo ja, wat moet ik hier mee? In mijn optiek zijn er twee aannemelijke mogelijkheden: a) ik ben toch in het bezit van de verkeerde, dus een 6 cilinder, toerenteller. Of, b), de toerenteller werkt niet goed, waarbij ik me afvraag hoe dat kan en vooral hoe dat op te lossen is.