BMW 318i '82 Ascot grau
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: BMW 318i '82 Ascot grau
Even een update:
Nieuwe koppeling geplaatst, was hard nodig!
En de 5 versnellingsbak van de e30. Het gehele schakelmechaniek is vernieuwd inclusief alle slijtage delen.
Ook de baksteun van de e30 is gebruikt. een sleufje aan één kant dient iets verder uitgehoond te worden. Voor de rest past hij prima!
De ingekorte en gereviseerde cardan as lag ook al klaar:
Met meteen een nieuw tussenlager
En een plaatje van hoe hij er nu bij staat.
Verdere updates voor wat betreft het werkend maken van de km-teller volgt in een uitgebreider topic.
Nieuwe koppeling geplaatst, was hard nodig!
En de 5 versnellingsbak van de e30. Het gehele schakelmechaniek is vernieuwd inclusief alle slijtage delen.
Ook de baksteun van de e30 is gebruikt. een sleufje aan één kant dient iets verder uitgehoond te worden. Voor de rest past hij prima!
De ingekorte en gereviseerde cardan as lag ook al klaar:
Met meteen een nieuw tussenlager
En een plaatje van hoe hij er nu bij staat.
Verdere updates voor wat betreft het werkend maken van de km-teller volgt in een uitgebreider topic.
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: BMW 318i '82 Ascot grau
Hij loopt prima. De bak schakelt goed, zelfs van de 1 naar de 2. Mijn vorige bak poetste nogal tanden bij het snel schakelen van 1 naar 2.uwbuurman wrote:Mooi werk, Martin! Alles loopt goed?
Het vervelende is dat hij iets bakolie lekt. De volgende keer toch maar preventief keerringen vervangen bij een swap, voor nu heb ik er vrede mee.
Ook het schakelen is nu een verademing met de nieuwe plastic ringetjes. Helemaal een must is het vervangen van het schuimpje dat in de schakelstangkopperling zit. De oude was helemaal vergaan.
Nr 14 op de foto.
Tevens waren bij mij beide nr's 1 compleet afgebroken. Nu kun je je wel voorstellen dat ik tijdens het autorijden permanent soep aan het roeren was.
Een verademing nu!
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
Re: BMW 318i '82 Ascot grau
Mooie update!
Heb je veel moeten aanpassen? of gewoon een E30 Bak en cardan er tegen geplaatst en bollen maar?
Grts Rob
Heb je veel moeten aanpassen? of gewoon een E30 Bak en cardan er tegen geplaatst en bollen maar?
Grts Rob
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW 318i '82 Ascot grau
Dat heb je mooi gefixt.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: BMW 318i '82 Ascot grau
Niet veel, in principe is het gewoon cardan inkorten en de bak er achter schroeven.duuzend wrote:Mooie update!
Heb je veel moeten aanpassen? of gewoon een E30 Bak en cardan er tegen geplaatst en bollen maar?
Grts Rob
Schakelmechanisme heb ik wel zelf aangepast aangezien ik niet de juiste onderdelen in huis had. Dus schakelstang langer gemaakt en schakelplaat ingekort (klinkt niet logisch, maar het is zo )
De juiste onderdelen hiervoor zijn overigens wel bij bmw te krijgen voor 25 euro stuk
- Schakelplaat 25111220316
- Schakelstang L=288mm 25111220501
Wat nog rest is het werkend maken van de km-teller maar hier ga ik nog verder uitgebreid op in in een nieuw topic.
Groetjes Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW 318i '82 Ascot grau
Mooi werk, 5 bak is echt een fantastische upgrade.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
-
- Newbee
- Posts: 18
- Joined: Wed Jan 06, 2016 6:07 pm
- My E21(s): 80 316 polaris manual
Re: BMW 318i '82 Ascot grau
Mooie upgrade.
Wat voor baksteun rubbers heb jij gebruikt?
aangezien er veel verschillende soorten in de omloop zijn.
Wat voor baksteun rubbers heb jij gebruikt?
aangezien er veel verschillende soorten in de omloop zijn.
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: BMW 318i '82 Ascot grau
Ik heb deze gebruikt, de zes-kantige. deze waren reeds gemonteerd toen ik de bak kocht.erikkuiper wrote:Mooie upgrade.
Wat voor baksteun rubbers heb jij gebruikt?
aangezien er veel verschillende soorten in de omloop zijn.
Groetjes Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: BMW 318i '82 Ascot grau
Nog even een kleine update,
De laatste tijd heb ik tal van technische zaken vervangen, ik zal vast nog wat vergeten:
- Nieuwe toplagers
- Nieuwe bobine
- Nieuwe voorwiellagers
- Nieuwe stofhoezen voor (de blauwe van bilstein)
- Nieuwe stofhoezen achter icm nieuwe bilsteins (waren lek)
- Nieuwe PU stabilisatorstang rubbers achter
- Nieuwe remmerij
- Nieuwe brandstofpomp
- Nieuwe brandstoffilter
- Nieuwe retourleiding
- Nieuwe stuurhuisrubbers
- alle missende kapjes in het interieur bij elkaar gezocht.
En de volgende zaken nog gedaan:
Deze was wel gaar
Opgeschuurd en in de zinkspray:
Nieuw dekkeltje
Ook deze zit er nu in, alleen nog een tweede zoeken...
De laatste tijd heb ik tal van technische zaken vervangen, ik zal vast nog wat vergeten:
- Nieuwe toplagers
- Nieuwe bobine
- Nieuwe voorwiellagers
- Nieuwe stofhoezen voor (de blauwe van bilstein)
- Nieuwe stofhoezen achter icm nieuwe bilsteins (waren lek)
- Nieuwe PU stabilisatorstang rubbers achter
- Nieuwe remmerij
- Nieuwe brandstofpomp
- Nieuwe brandstoffilter
- Nieuwe retourleiding
- Nieuwe stuurhuisrubbers
- alle missende kapjes in het interieur bij elkaar gezocht.
En de volgende zaken nog gedaan:
Deze was wel gaar
Opgeschuurd en in de zinkspray:
Nieuw dekkeltje
Ook deze zit er nu in, alleen nog een tweede zoeken...
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW 318i '82 Ascot grau
Die kan er weer jaren tegenaan! Mooie update!
Die SCHEEL stoelen zitten lekker, ook ideaal voor de iets bredere personen die een recaro te krap vinden.
Ze passeren nu en dan nog wel op MP.
Welk type versnellingsbak (e30) heb je in je e21 gebruikt?
En wat zijn zo de kosten om de cardan in te korten?
Die SCHEEL stoelen zitten lekker, ook ideaal voor de iets bredere personen die een recaro te krap vinden.
Ze passeren nu en dan nog wel op MP.
Welk type versnellingsbak (e30) heb je in je e21 gebruikt?
En wat zijn zo de kosten om de cardan in te korten?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: BMW 318i '82 Ascot grau
Klopt, ze zijn relatief goedkoop tweedehands te krijgen. Ook de stoelconsoles zijn nog nieuw te krijgen bij Wiechers (zie plaatje). Het nadeel is wel dat de wang van deze stoel de b stijl raakt, ook zit ik nog iets te hoog (moet met mijn benen onder het stuur langs kruipen). Hier ga ik nog wat op verzinnenbmw e12 e21 wrote:Die kan er weer jaren tegenaan! Mooie update!
Die SCHEEL stoelen zitten lekker, ook ideaal voor de iets bredere personen die een recaro te krap vinden.
Ze passeren nu en dan nog wel op MP.
Welk type versnellingsbak (e30) heb je in je e21 gebruikt?
En wat zijn zo de kosten om de cardan in te korten?
Ik heb de m10 versnellingsbak gebruikt van voor 1986, deze heeft nog de metalen schakelplaat, latere modellen hebben de aluminium schakelbrug.
Cardan in laten korten en balanceren kost om en nabij de 350 euro. Dit was inclusief het vervangen van het tussenlager. De versnellingsbak heb ik destijds iets van 50 tot 75 euro voor betaald.
Wiechers sitzkonsole voor scheel en ass
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: BMW 318i '82 Ascot grau
Update,
Omdat ik graag een sportstuurtje wilde hebben heb ik een stuurnaaf van Momo besteld. Rest zich alleen nog het sportstuur.
Hierin had ik voor mijzelf 3 keuzes opgesteld:
- Momo Alpina stuur
- Momo Prototipo stuur
- Anders.
Omdat ik in eerste instantie nog wat geld wilde uitgeven aan het technisch in goede staat verkrijgen van de auto heb ik besloten om een stuurwiel dat ik nog had liggen op te knappen. Een nieuw stuur is natuurlijk een prachtige kers op de interieurtaart maar relatief duur. Ik heb dus besloten om een stuur dat ik nog had liggen op te knappen.
Het gaat om een Momo Cavallino (C35) uit de jaren 80, destijds zag je ze veel in Porsches. Ze worden niet meer gemaakt dus ondanks de zeer slechte staat zonde om eigenlijk weg te gooien.
Klamme handjes en leder zijn geen goede vrienden.
Ik ben begonnen het stuur goed schoon te maken met in eerste instantie een sopje en daarna met Aceton. Het verbaasde me hoeveel vuil er af kwam.
Na het schoonmaken
Vervolgens ben ik het leer gaan schuren, Eerst grof, om daarna af te ronden met korrel 400. Scheurtjes zijn er goed uit te krijgen op deze manier.
De bedoeling is om het stuur opnieuw te verven met leerverf. Plaatjes van het resultaat volgen!
Groetjes Martin
Omdat ik graag een sportstuurtje wilde hebben heb ik een stuurnaaf van Momo besteld. Rest zich alleen nog het sportstuur.
Hierin had ik voor mijzelf 3 keuzes opgesteld:
- Momo Alpina stuur
- Momo Prototipo stuur
- Anders.
Omdat ik in eerste instantie nog wat geld wilde uitgeven aan het technisch in goede staat verkrijgen van de auto heb ik besloten om een stuurwiel dat ik nog had liggen op te knappen. Een nieuw stuur is natuurlijk een prachtige kers op de interieurtaart maar relatief duur. Ik heb dus besloten om een stuur dat ik nog had liggen op te knappen.
Het gaat om een Momo Cavallino (C35) uit de jaren 80, destijds zag je ze veel in Porsches. Ze worden niet meer gemaakt dus ondanks de zeer slechte staat zonde om eigenlijk weg te gooien.
Klamme handjes en leder zijn geen goede vrienden.
Ik ben begonnen het stuur goed schoon te maken met in eerste instantie een sopje en daarna met Aceton. Het verbaasde me hoeveel vuil er af kwam.
Na het schoonmaken
Vervolgens ben ik het leer gaan schuren, Eerst grof, om daarna af te ronden met korrel 400. Scheurtjes zijn er goed uit te krijgen op deze manier.
De bedoeling is om het stuur opnieuw te verven met leerverf. Plaatjes van het resultaat volgen!
Groetjes Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!