Page 1 of 1

verlagen dmv slijpen

Posted: Thu Dec 17, 2015 12:35 am
by elaxo
gewoon uit interesse maar vroeger hoorde je wel eens dat ze wagens een paar cm's verlaagde door een stuk van de veren te slijpen.
Is dit nu eigenlijk een systeem dat goed werkt of grote miserie?

Re: verlagen dmv slijpen

Posted: Thu Dec 17, 2015 8:22 am
by uwbuurman
Goedkope achterbuurt oplossing die niet verstandig is. Een betere oplossing is om een setje verlangingsveren te kopen. Eibachsetje kost nog geen 200€...

Re: verlagen dmv slijpen

Posted: Thu Dec 17, 2015 10:28 am
by e-einundzwanzig
Veel vrienden van mijn broertje doen het op hun Opel Corsa'tjes. Volgensmij werkt het prima maar je moet er niet van opkijken dat je in één keer een lekker schokdemper hebt o.id.
Als je er niet te veel afslijpt (halve/hele ring) moet het volgensmij best lukken.

Zelf zou ik idd zoals koos zegt een verlagingssetje kopen.

Re: verlagen dmv slijpen

Posted: Thu Dec 17, 2015 3:58 pm
by elaxo
e-einundzwanzig wrote:Veel vrienden van mijn broertje doen het op hun Opel Corsa'tjes. Volgensmij werkt het prima maar je moet er niet van opkijken dat je in één keer een lekker schokdemper hebt o.id.
Als je er niet te veel afslijpt (halve/hele ring) moet het volgensmij best lukken.

Zelf zou ik idd zoals koos zegt een verlagingssetje kopen.

tis niet dat ik het meteen ga proberen maar met orginele schokdempers kan je wel een cm of 4 verlagen geloof ik zonder ze te forceren dus vreg het me gewoon af .

En ff tussen haakjes , verlagingsset kost niet veel maar ik heb er laatst nog onder de e21 gestoken en ik vond het een een kutwerk :stupidme

Re: verlagen dmv slijpen

Posted: Thu Dec 17, 2015 7:36 pm
by bmw e12 e21
Ik ben er vrij zeker van dat je standaard schokdempers dan rap de geest gaan geven.
En de auto rijd dan ook voor geen meter. Of je moet graag in een hobbelpaardje zitten. :lol:

Re: verlagen dmv slijpen

Posted: Fri Dec 18, 2015 12:18 am
by Jeroen
Ach wat die schokdempers betreft, als die nog een beetje fris zijn gaat dat met een kleine verlaging vaak nog wel goed. Veren afzagen: levensgevaarlijk. Normaal heb je een mooie afgevlakte onderste winding waarmee de veer haar kracht mooi verdeelt over de veerschotel. Met afzagen maak je daar maar een heel klein oppervlak van (en slechts één kant!) en dat prikt vrij gemakkelijk door de veerschotel. Klinkt extreem, maar het gebeurt, en als dat gebeurt is er geen houden meer aan.

Re: verlagen dmv slijpen

Posted: Mon Dec 21, 2015 7:53 pm
by Peter_P
Veel hangt af van het soort veer.
Meestal is de spoed de laatste (paar) winding(en) bijna tot 0 gereduceerd zodat de veer mooi vlak in de schotel rust. Dat is wat Jeroen volgens mij bedoelt. Dit soort veer zou ik zeker nooit afslijpen ondermeer om wat Jeroen al schrijft.

Image

Dan heb je nog veren waarvan de diameter afneemt de laatste (paar) winding(en) . Die lijkt me zelfs niet eens nog te passen als je daar een deel afslijpt. Ook niet doen dus.

Image

Maar er zijn ook veren die geen van beiden hebben, aan één of aan beide zijden. Zoals deze bovenaan:

Image

De speciale vorm van veerschotel zal ervoor zorgen dat de veer toch overal ondersteund wordt en mooi recht werkt. Hier lijkt het mij echt niet zo dramatisch om één of een paar windingen af te slijpen om een subtiele verlaging te bekomen. De veer zal recht en met dezelfde veerconstante blijven werken. Als je er zoveel af doet dat de demper constant 'doorslaat' ga je die wel snel vernielen.

Re: verlagen dmv slijpen

Posted: Mon Dec 21, 2015 8:46 pm
by Jeroen
eens, als de veer haar krachten mooi kan verdelen over de veerschotel is het al heel anders, maar ik durf te beweren dat het daar in 99% van de gevallen aan ontbreekt. Waaraan? De capaciteiten om dat objectief te beoordelen vooral.