Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
-
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Fri Dec 18, 2015 8:59 pm
- My E21(s): 81 316 manual
- Location: 's-Gravenpolder
Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
Goedenavond allemaal,
Mijn naam is Ruben. Ik heb via Graad de welbekende saphirblauwe E21 316 van 1981 opgekocht, die hij weer had via Ite (Baur323), Jarno nogwat?, Peter V. en Leon (Loentje) en daarvoor weer in België. Ik heb me enigszins ingelezen op het forum... En dat was een hele kluif... (Maar veel geleerd.)
Naast deze E21 316 bezit ik een E23 745i (nog beginnen met restauratie), een E12 518 (bezig), een E12 528i (moet nog gespoten worden), een E39 525i touring (geschorst) en een F20 120dA (zakelijk). In het verleden ook nog gereden met een E34 M5 touring en een E36 328i cabrio. Kortom, best wat ervaring met BMW's. Helaas niet zo technisch... , want commercieel opgeleid en ook zo actief. Maar, ik moet zeggen, al doende leert men.
Voor de volledigheid: woonachtig in 's-Gravenpolder (Zeeland, vlak onder Goes). Ik zag dat er ook iemand uit Ovezande actief was (naam vergeten, excuses) en dat is vlakbij.
Toen ik las dat Graad van deze auto af wilde, had ik direct belangstelling. In het verleden heeft mijn broer(tje) een witte E21 315 gehad, maar daarvan heeft de roestduivel het uiteindelijk gewonnen. Toch is die herinnering blijven hangen en dacht ik altijd: als de kans nog eens komt...
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en deze gekocht. In de wetenschap dat een goede E21 schaars en onbetaalbaar is maar voor deze gegaan. Daarmee wist ik ook dat er wat werk aan zat. Dat was al toen Peter V. hem kocht en die heeft er wat betreft roest veel goed werk aan gedaan. Dat zie je nog steeds terug. In 1 van de wielkasten zit weer wat roest, maar dat is puur oppervlakkig en prima op te lossen. Al dat werk is dus niet voor niets geweest!
Helaas bleek de techniek minder betrouwbaar tijdens de periode dat Jarno de auto bezat. In het begin had die volgens mij nog goede bedoelingen met de auto, maar toen er gaandeweg wat probleempjes met de motor gingen ontstaan, werden die bedoelingen wat minder en uiteindelijk is de auto als cross-auto gebruikt, of zoiets, denk ik... Dat heeft de auto geen goed gedaan...
Uiteindelijk heeft de auto achterschade gehad, want daar is e.e.a. gelast en vervangen, maar verder zitten her en der toch wat deuken in het plaatwerk. Ook heb ik geconstateerd dat 1 van de replica 13" Alpina's krom is. Zoals ik op het forum kon lezen, is er in die tijd ook wat gerommeld met het blok, maar zoals ik het zie, zit het originele blok nog steeds in de auto. Het is nl. een 1800 m3 met carburateur, die dus als 316 verkocht is in de periode dat de 318i al elektronische injectie had. Dat klopt toch met die tijd? Of zie ik iets over het hoofd?
Toen Graag de auto in bezit had, begaf de koppakking het dus en wilde Graag er van af. Wat ik snap, want hij heeft een aantal fantastische auto's die wel goed rijden...
De auto dus opgehaald; gelukkig kon ik hem op de ambulance rijden en thuis gekomen er weer af. Nu staat hij in de garage en ligt de kop eraf. Zie volgende bericht met een paar foto's.
Mijn naam is Ruben. Ik heb via Graad de welbekende saphirblauwe E21 316 van 1981 opgekocht, die hij weer had via Ite (Baur323), Jarno nogwat?, Peter V. en Leon (Loentje) en daarvoor weer in België. Ik heb me enigszins ingelezen op het forum... En dat was een hele kluif... (Maar veel geleerd.)
Naast deze E21 316 bezit ik een E23 745i (nog beginnen met restauratie), een E12 518 (bezig), een E12 528i (moet nog gespoten worden), een E39 525i touring (geschorst) en een F20 120dA (zakelijk). In het verleden ook nog gereden met een E34 M5 touring en een E36 328i cabrio. Kortom, best wat ervaring met BMW's. Helaas niet zo technisch... , want commercieel opgeleid en ook zo actief. Maar, ik moet zeggen, al doende leert men.
Voor de volledigheid: woonachtig in 's-Gravenpolder (Zeeland, vlak onder Goes). Ik zag dat er ook iemand uit Ovezande actief was (naam vergeten, excuses) en dat is vlakbij.
Toen ik las dat Graad van deze auto af wilde, had ik direct belangstelling. In het verleden heeft mijn broer(tje) een witte E21 315 gehad, maar daarvan heeft de roestduivel het uiteindelijk gewonnen. Toch is die herinnering blijven hangen en dacht ik altijd: als de kans nog eens komt...
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en deze gekocht. In de wetenschap dat een goede E21 schaars en onbetaalbaar is maar voor deze gegaan. Daarmee wist ik ook dat er wat werk aan zat. Dat was al toen Peter V. hem kocht en die heeft er wat betreft roest veel goed werk aan gedaan. Dat zie je nog steeds terug. In 1 van de wielkasten zit weer wat roest, maar dat is puur oppervlakkig en prima op te lossen. Al dat werk is dus niet voor niets geweest!
Helaas bleek de techniek minder betrouwbaar tijdens de periode dat Jarno de auto bezat. In het begin had die volgens mij nog goede bedoelingen met de auto, maar toen er gaandeweg wat probleempjes met de motor gingen ontstaan, werden die bedoelingen wat minder en uiteindelijk is de auto als cross-auto gebruikt, of zoiets, denk ik... Dat heeft de auto geen goed gedaan...
Uiteindelijk heeft de auto achterschade gehad, want daar is e.e.a. gelast en vervangen, maar verder zitten her en der toch wat deuken in het plaatwerk. Ook heb ik geconstateerd dat 1 van de replica 13" Alpina's krom is. Zoals ik op het forum kon lezen, is er in die tijd ook wat gerommeld met het blok, maar zoals ik het zie, zit het originele blok nog steeds in de auto. Het is nl. een 1800 m3 met carburateur, die dus als 316 verkocht is in de periode dat de 318i al elektronische injectie had. Dat klopt toch met die tijd? Of zie ik iets over het hoofd?
Toen Graag de auto in bezit had, begaf de koppakking het dus en wilde Graag er van af. Wat ik snap, want hij heeft een aantal fantastische auto's die wel goed rijden...
De auto dus opgehaald; gelukkig kon ik hem op de ambulance rijden en thuis gekomen er weer af. Nu staat hij in de garage en ligt de kop eraf. Zie volgende bericht met een paar foto's.
'81 BMW E21 316 manual
'77 BMW E12 518 manual
'81 BMW E12 528i manual
'82 BMW e23 745i automatic
'00 BMW E39 525i touring manual
'13 BMW F20 120dA
'77 BMW E12 518 manual
'81 BMW E12 528i manual
'82 BMW e23 745i automatic
'00 BMW E39 525i touring manual
'13 BMW F20 120dA
-
- E21 Fanatic
- Posts: 277
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Ovezande, Zeeland
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
welkom ruben,
ik hoop dat kop niet krom getrokken is
(als dat zo is heb ik misschien nog wel een kop op de plank liggen)
ik zal wel eens een keer komen kijken als je het goed vindt.
Mvg Krijn
ik hoop dat kop niet krom getrokken is
(als dat zo is heb ik misschien nog wel een kop op de plank liggen)
ik zal wel eens een keer komen kijken als je het goed vindt.
Mvg Krijn
-
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Fri Dec 18, 2015 8:59 pm
- My E21(s): 81 316 manual
- Location: 's-Gravenpolder
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
Foto's:
Zo ziet het er nu uit onder de motorkap...
En de kop:
Volgens mij toch een 1.8...
En de wielkasten:
En 1 van de krikpunten:
Zo ziet het er nu uit onder de motorkap...
En de kop:
Volgens mij toch een 1.8...
En de wielkasten:
En 1 van de krikpunten:
'81 BMW E21 316 manual
'77 BMW E12 518 manual
'81 BMW E12 528i manual
'82 BMW e23 745i automatic
'00 BMW E39 525i touring manual
'13 BMW F20 120dA
'77 BMW E12 518 manual
'81 BMW E12 528i manual
'82 BMW e23 745i automatic
'00 BMW E39 525i touring manual
'13 BMW F20 120dA
-
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Fri Dec 18, 2015 8:59 pm
- My E21(s): 81 316 manual
- Location: 's-Gravenpolder
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
Om dit project verder af te ronden (wat ik denk dat deze auto toch verdient; ik hoop dat ik dat blijf denken... ) heb ik nog wat spulletjes nodig, waarvan ik denk dat sommigen me daar wel mee kunnen helpen:
* 1 of meerdere Alpina replica's 13 inch (mag ook een andere leuke set zijn, maar liefst niet te groot, want ik wil wel een beetje bij het origineel blijven)
* een linker en een rechter voorscherm (bestaande kunnen misschien wel gered worden, maar als goede vervangende niet te duur zijn, is dat voor mij ook een optie)
* eventueel een motorkap (ook hier geldt: de bestaande kan gered worden, maar dat kost ook wat werk -en voor mij geld- dus is een niet te dure 2e handse ook een optie)
* een radiateur voor een 316 dus (zag dat Graad hierover ook al een keer een vraag gesteld had, want hij lekt niet echt, maar verliest wel langzaam steeds een beetje vloeistof)
* evt. een kofferklepspoiler zwart rubber, die over het achterscherm naar beneden zakt (aangezien daar linksachter ook een lelijke beschadiging zit, die ik natuurlijk wel zo goed mogelijk probeer weg te werken)
Meer kan ik op dit moment niet bedenken, maar ik kom vast nog wel dingen tegen voordat ik ermee kan gaan
Alvast bedankt voor jullie reacties!
* 1 of meerdere Alpina replica's 13 inch (mag ook een andere leuke set zijn, maar liefst niet te groot, want ik wil wel een beetje bij het origineel blijven)
* een linker en een rechter voorscherm (bestaande kunnen misschien wel gered worden, maar als goede vervangende niet te duur zijn, is dat voor mij ook een optie)
* eventueel een motorkap (ook hier geldt: de bestaande kan gered worden, maar dat kost ook wat werk -en voor mij geld- dus is een niet te dure 2e handse ook een optie)
* een radiateur voor een 316 dus (zag dat Graad hierover ook al een keer een vraag gesteld had, want hij lekt niet echt, maar verliest wel langzaam steeds een beetje vloeistof)
* evt. een kofferklepspoiler zwart rubber, die over het achterscherm naar beneden zakt (aangezien daar linksachter ook een lelijke beschadiging zit, die ik natuurlijk wel zo goed mogelijk probeer weg te werken)
Meer kan ik op dit moment niet bedenken, maar ik kom vast nog wel dingen tegen voordat ik ermee kan gaan
Alvast bedankt voor jullie reacties!
'81 BMW E21 316 manual
'77 BMW E12 518 manual
'81 BMW E12 528i manual
'82 BMW e23 745i automatic
'00 BMW E39 525i touring manual
'13 BMW F20 120dA
'77 BMW E12 518 manual
'81 BMW E12 528i manual
'82 BMW e23 745i automatic
'00 BMW E39 525i touring manual
'13 BMW F20 120dA
-
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Fri Dec 18, 2015 8:59 pm
- My E21(s): 81 316 manual
- Location: 's-Gravenpolder
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
Moet je zeker doen! Kop wordt nu gevlakt en afgeperst, dus ik weet binnenkort meer... Maar ik heb goede hoop dat het meevalt... Volgens Graad had hij niet warm gelopen en zo op het eerste zicht zie ik er ook niets aan. Afwachten dus...krijn98 wrote:welkom ruben,
ik hoop dat kop niet krom getrokken is
(als dat zo is heb ik misschien nog wel een kop op de plank liggen)
ik zal wel eens een keer komen kijken als je het goed vindt.
Mvg Krijn
'81 BMW E21 316 manual
'77 BMW E12 518 manual
'81 BMW E12 528i manual
'82 BMW e23 745i automatic
'00 BMW E39 525i touring manual
'13 BMW F20 120dA
'77 BMW E12 518 manual
'81 BMW E12 528i manual
'82 BMW e23 745i automatic
'00 BMW E39 525i touring manual
'13 BMW F20 120dA
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
Leuk dat ze nog leeft.
Wat betreft je opmerkingen over een 1.8 in de 316. Vanaf half 1980 zijn de 316 BMW's standaard geleverd met de 1.8 M10 motor. Ik kan je wel vertellen dat toen ik ze verkocht aan Jarno dat het matching numbers was met deze auto. Jarno heeft er een ander motorblok ingelegd van iemand van dit forum.
Deze M10b18 motoren zijn er zat te vinden dus dat gaat goedkomen.
Wel veel foto's blijven plaatsen hoor.
Wat betreft je opmerkingen over een 1.8 in de 316. Vanaf half 1980 zijn de 316 BMW's standaard geleverd met de 1.8 M10 motor. Ik kan je wel vertellen dat toen ik ze verkocht aan Jarno dat het matching numbers was met deze auto. Jarno heeft er een ander motorblok ingelegd van iemand van dit forum.
Deze M10b18 motoren zijn er zat te vinden dus dat gaat goedkomen.
Wel veel foto's blijven plaatsen hoor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
Welkom!! Zoals ik eerder tegen Graad zei, geen gerommel met een gebruikte radiateur, ik zou een nieuwe kopen. Dat zijn in mijn beleving geen dingen waar je op moet bezuinigen. Fijn dat je de auto weer fris wilt maken!!! En wat Peter zegt, veel foto's graag
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
Ruben,
Welkom hier!
Erg leuk dat hij weer in goede handen is gekomen.
Motorkap en voorscherm heb ik wel voor je, pb mail of bel maar.
Groeten Loentje
Welkom hier!
Erg leuk dat hij weer in goede handen is gekomen.
Motorkap en voorscherm heb ik wel voor je, pb mail of bel maar.
Groeten Loentje
-
- E21 VIP
- Posts: 972
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
Hey Ruben,
Welkom hier! Mooi om te horen dat ze gered word!
Volgens mij kocht je vorige week een gereedschapssetje van mij via marktplaats
Veel plezier met de auto,
Groeten Jan
Welkom hier! Mooi om te horen dat ze gered word!
Volgens mij kocht je vorige week een gereedschapssetje van mij via marktplaats
Veel plezier met de auto,
Groeten Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
Welkom!
Koppie goed aangekomen?
Koppie goed aangekomen?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
Welkom. Leuke auto met complete online historie!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
Gefeliciteerd met deze aankoop Ruben, en welkom hier!
Regards/groeten, Jeroen
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
Haha, ik heb er inderdaad een tijdje rodeo mee gereden.. :p
Het zit zo dat de auto idd wat kleine ongelukjes heeft gehad heeft en daardoor optisch aardig is afgetakeld. Ik had op een gegeven moment het geld er niet meer voor over en de tijd er niet meer voor. Dat heeft de auto geen goed gedaan, daarom op een gegeven moment de auto toch maar verkocht omdat ie maar in een hoekje achter de schuur stond
Het zit zo dat de auto idd wat kleine ongelukjes heeft gehad heeft en daardoor optisch aardig is afgetakeld. Ik had op een gegeven moment het geld er niet meer voor over en de tijd er niet meer voor. Dat heeft de auto geen goed gedaan, daarom op een gegeven moment de auto toch maar verkocht omdat ie maar in een hoekje achter de schuur stond
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
-
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Fri Dec 18, 2015 8:59 pm
- My E21(s): 81 316 manual
- Location: 's-Gravenpolder
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
Op zich mee eens hoor... Aan de andere kant: ik ga er niet echt veel mee rijden (hoogstens 1000-2000 km/jaar), dus veel te lijden heeft het niet. Goede 2e hands is voor mij ook prima.uwbuurman wrote:Welkom!! Zoals ik eerder tegen Graad zei, geen gerommel met een gebruikte radiateur, ik zou een nieuwe kopen. Dat zijn in mijn beleving geen dingen waar je op moet bezuinigen. Fijn dat je de auto weer fris wilt maken!!! En wat Peter zegt, veel foto's graag
Is deze radiateur nog gewoon nieuw te krijgen dan? Ik begreep dat dit een ouder type is, waar je nog wat aan kunt solderen en dat dat bij die nieuwere types juist niet gaat. Of ben ik dan verkeerd voorgelicht? Als het OEM nog te krijgen is, vind ik dat natuurlijk wel een interessante optie (afhankelijk van de prijs... ).
'81 BMW E21 316 manual
'77 BMW E12 518 manual
'81 BMW E12 528i manual
'82 BMW e23 745i automatic
'00 BMW E39 525i touring manual
'13 BMW F20 120dA
'77 BMW E12 518 manual
'81 BMW E12 528i manual
'82 BMW e23 745i automatic
'00 BMW E39 525i touring manual
'13 BMW F20 120dA
-
- E21 starter
- Posts: 39
- Joined: Fri Dec 18, 2015 8:59 pm
- My E21(s): 81 316 manual
- Location: 's-Gravenpolder
Re: Hij blijft terugkomen: E21 316 1981
PB gestuurd.loentje wrote:Ruben,
Welkom hier!
Erg leuk dat hij weer in goede handen is gekomen.
Motorkap en voorscherm heb ik wel voor je, pb mail of bel maar.
Groeten Loentje
'81 BMW E21 316 manual
'77 BMW E12 518 manual
'81 BMW E12 528i manual
'82 BMW e23 745i automatic
'00 BMW E39 525i touring manual
'13 BMW F20 120dA
'77 BMW E12 518 manual
'81 BMW E12 528i manual
'82 BMW e23 745i automatic
'00 BMW E39 525i touring manual
'13 BMW F20 120dA