Page 1 of 3
5 bak
Posted: Wed Dec 30, 2015 11:23 pm
by hardy
Hallo, ik heb een 5 bak weten uit te halen, compleet met schakelmechanisme. Alleen de cardanas is er niet bij. Die hoort korter te zijn als de 4 bak die er nu onder ligt. Nu lees ik op het forum dat je de cardan van de e30 kunt gebruiken. Moet dat een speciaal type zijn ( 325i) ? Moet het diff ook vervangen ? Zelf heb ik een 323i e21 m20 1980 (Baur Carbriolet)
Re: 5 bak
Posted: Wed Dec 30, 2015 11:28 pm
by uwbuurman
dat weet ik niet, ik weel wel dat je ook je huidige as kunt laten inkorten. Daar zijn specialisten voor, die dat kunnen doen.
Re: 5 bak
Posted: Wed Dec 30, 2015 11:55 pm
by hardy
Is ook een optie, maar lijkt me jammer als je ooit als purist terug wilt naar de originele 4 bak. Of op de sloop nog een as op de kop tikken.
Re: 5 bak
Posted: Thu Dec 31, 2015 8:06 am
by Jeroen
Diff kan blijven, maar plug 'n play cardanassen behalve die van een E21 vijfbak zijn er volgens mij niet en je hebt ook nog eens verschillende flenzen aan versnellingsbakzijde. Als je de huidige wilt behouden dan wordt het dus op zoek naar een vijfbak as of een tweede 4 bak versie kopen en laten inkorten. Dan weet je 100% zeker dat je de goede maat hebt, kun je 'm gelijk laten balanceren.
Ik heb er nog wel een liggen van een vierbak, moet je alleen weten of je aan bakzijde een 3- of 4-gaats flens hebt, ofwel een hardyschijf met 6 of 8 bouten.
Maareh, iemand die terug gaat naar een 4-bak? Die ben ik nog niet tegengekomen...
Leuk draadje over die cardanassen:
viewtopic.php?f=60&t=9965
Re: 5 bak
Posted: Thu Dec 31, 2015 10:20 am
by 323baur
Plus 1! Inkorten maar.
Re: 5 bak
Posted: Thu Dec 31, 2015 12:42 pm
by hardy
Dank jullie voor het geweldige advies weer. De versnellingsbak is nog onderweg uit Engeland. Dus ik weet niet of het 3 of 4 gaats is. Maar ik plaats een update. Ik neem aan plus 1 voor het verlies van de zaagsnede ?
Re: 5 bak
Posted: Thu Dec 31, 2015 2:08 pm
by uwbuurman
Gewoon aan het bedrijf doorgeven wat de lengte moet zijn. Zij regelen de rest.
Re: 5 bak
Posted: Thu Dec 31, 2015 2:57 pm
by 323baur
Idd, niet zelf gaan zagen. Er moet gebalanceerd gaan worden, en dan kan je het beste dit allemaal door 1 partij laten doen.
Re: 5 bak
Posted: Sat Jan 30, 2016 12:22 pm
by hardy
Hallo, versnellingsbak is binnen, maar nu kan ik de serienummers nergens terugvinden. Lijkt me verstandig om gelijk alle keeringen van de bak te vervangen. Probleen is dat ze het nummer van de bak niet kennen bij BMW. Alle nummers beginnen met 242..... Het lijkt de goede bak als ik naar de info van Jeroen kijk. Maar in de database van BMW komt hij niet voor. 245.0.540.00 en eronder het nummer 250. Het is een Gertrag M60. Nu vrees ik dat het een dogleg is voor rally doeleinden ? Kan hem niet testen, omdat het schakelmechanisme niet gemonteerd is.
Ook heeft hij een flens met 3 bevestigingspunten en ik een met 4. Lijkt me verstandig als ik er een van jouw kan overnemen Jeroen ?
Re: 5 bak
Posted: Sat Jan 30, 2016 6:33 pm
by Wondermike
Op welke plek zit de achteruit schakelaar? Fotootje maakt vaak veel duidelijk.
Re: 5 bak
Posted: Sat Jan 30, 2016 6:51 pm
by BertjeConti
Een dogleg, daar zou ik heel blij van worden!
Re: 5 bak
Posted: Sat Jan 30, 2016 6:52 pm
by hardy
Hoi Wondermike, ik zal morgen een foto maken, maar bovenop, niet achteraan de bak
Re: 5 bak
Posted: Sat Jan 30, 2016 6:55 pm
by hardy
Ik niet Bertjeconti, daar heb ik hem niet voor gekocht. Juist voor de overdrive, dat je kunt doorrijden op de autobaan zonder 5000 toeren te draaien.
Re: 5 bak
Posted: Sat Jan 30, 2016 6:56 pm
by hardy
Ik niet Bertjeconti, daar heb ik hem niet voor gekocht. Juist voor de overdrive, dat je kunt doorrijden op de autobaan zonder 5000 toeren te draaien.
Re: 5 bak
Posted: Sat Jan 30, 2016 7:38 pm
by Wondermike
Lijkt me dan gewoon een eco bak. Gewoon een setje keerringen bestellen. Je kan ze zo opzoeken op bmwfans.info.