De nieuwe daily voor Paulien

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Jeroen »

Gevoelsmatig borrelt dit al een tijdje, en een 130i gebruiken voor lokale ritten is zonde van de 130i en van het geld imo. Idd een voordelige gemotoriseerde borrelnoot en dan een leuke cabrio ernaast, daar kan ik inkomen haha. Ik ga er even voor zitten omdat ik recent op dit vlak ook druk op zoek ben geweest.

Zoveel keuze in cabrio's! Is een tweezitter voldoende dan heb je in een Z de leukste rijdersauto, maar de achterbank van een 3-serie kan met de kids weleens extra handig zijn. Enne, als jullie een weekje weg zouden willen met deze of gene cabrio is het heel belangrijk hoeveel bagage er dan doorgaans meegaat, want de bagageruimte in een Z (Roadster) is maar zeer beperkt. De doorsnee vrouw wil altijd een half pakhuis aan meuk mee, dat kun je in een Z vergeten.

Ik heb bewust gekozen voor een eerste generatie Z4 vanwege het lage gewicht, de hoge stijfheid, de iets grotere binnenruimte (tov Z3) en de glazen achterruit. Z3 vind ik wèl mooier om te zien, meer een klassieker.

Van de Z3 vind ik de 2.8 of 3.0 geweldig, maar gezien jouw rijstijl zou de 2.2 ook al prima voldoen :wink: en dat drukt de aanschafkosten. De Amerikaanse Z3 M kun je links en recht ook wel betaalbaar op de kop tikken, dan heb je prachtige looks terwijl je geen M-onderhoudskosten hebt, bijv deze heb ik zelf al even op de korrel:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... timer.html
(staat er overigens ook een te koop die bijna een kopie is, voor 17,5k, maar die hebben we al bekeken, die wil je niet).
Maar als het écht mooi moet, dan heeft van Eerde ook een pláát van een 3 liter staan:
https://www.autovaneerde.nl/aanbod/bmw/ ... i/2577798/
Wil je een nette Z3 met niet teveel km's en dus een waardevaste auto, ben je wel minimaal een 15k kwijt denk ik.

E85 Z4 kun je best goede van kopen voor minder dan die 15k, maar voor een goede en complete 3.0i ben je evengoed ook wel 12-15k kwijt. Ging van de week nog een fraaie Individual weg voor 15k! Meer aanbod van goed spul dus er is soms wat goedkoper te shoppen.

E89 worden wat betaalbaarder, maar ik heb het idee dat je voor bedragen tot 20k de onderkant van de markt koopt tov de bovenkant van de markt bij Z3 of E85. Echt goede exemplaren zijn nog immer 23-25k denk ik.

Als het een Z wordt... koop 'm gelijk goed. Minimaal airco en sportstoelen, want die sportstoelen, die zijn meer gezocht dan E21 Recaro's.

En ja, alternatief 3-serie! Uiteraard hebben we nog een hele mooie E21 Baur in de aanbieding, maar die zal prijzig gaan worden vrees ik. Een nette E30 Baur of volcabrio, dat moet ook wel in de buurt van 20k lukken zolang je uit de buurt van die prutsers van Onlycabrio's blijft haha. E93 is leuk vanwege z'n klapdak, maar het overgewicht en de stijfheid van een poffertje spelen 'm wel parten vind ik hoor! Edit: uiteraard zijn er nog smakelijke E36 en E46 cabrio's ook, tegen schappelijke prijzen...

Ben benieuwd welke richting jullie gedachten nu gaan!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Peter V. »

Tsja, keuzes inderdaad.

De 130i hebben we laatst nog wat onderhoud aan gedaan. Schijven/blokken voor, wiellagers achter en tevens setje achter schokdempers inclusief top en bodemlager, verse remvloeistof en de grote beurt uiteraard. Helaas is de tankontluchting nog niet gedaan. Die rijd weer goed dus we kunnen rustig kijken.

Het is even zien hoe we e.e.a kunnen combineren wellicht. Misschien wat particulier verkopen of inruilen maar dat is nog afwachten.
Voor de cabrio is een 2 persoons goed. De kids beginnen toch wel steeds minder mee te gaan.

Ik had de twee genoemde advertenties al gezien. Ik had ook een Z3 op het oog maar die heeft geen sportstoelen, is verder wel heel netjes en juist onderhouden.
https://link.marktplaats.nl/m1708010466

We gaan het meemaken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by uwbuurman »

Van de andere kant, een z4 is okk iets meer gebruiksvoorwerp, in tegenstelling tot een e21. Die kan dus makkelijker buiten slapen etc. En dus kan die er gewoon bij....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by Jeroen »

Hahaha! Hardtopje erbij voor de winter... en dat kan natuurlijk voor zowel Z3 als Z4. Evengoed zou het wel jammer zijn als onze Peter geen E21 meer rijdt straks.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by uwbuurman »

Ja, dan is het een soort van Belg aan het worden...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: De nieuwe daily voor Paulien

Post by 323baur »

En eigenlijk moet Peter wel een carburateur bmw hebben. Die kennis en kunde moet wel onderhouden blijven.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply