Page 1 of 1

Temperatuurproblemen

Posted: Thu Mar 24, 2016 8:54 am
by e-einundzwanzig
Hallo ik heb sindskort een probleem wat betreft de motortemperatuur.

Het gaat om een 318i m10 van 1982.

Wat al een langere periode gaande is deze winter is dat tijdens het rijden de temperatuur niet voorbij het tweede streepje gaat. BIj stilstaan voor stoplichten en stationair liep hij op tot iets voorbij het midden.

Gisteren stond ik in de McDrive en zag tot mijn grote schrik dat de temperatuursensor maximaal stond. Ik heb hem op de parkeerplaats laten afkoelen en een halve liter water bijgevuld. Heb hem toen weer gestart en ben doorgereden. De temperatuur kwam ook nu weer niet tot voorbij het tweede streepje.
Aangekomen op bestemming liep de temperatuur stationair weer op tot 3/4 en daar iets voorbij. Ik heb de motor afgezet en er nog eens 1.5 liter water bijgevuld. Toen ik de motor weer startte daalde de temperatuur stationair snel tot aan het tweede streepje. Zat er te weinig koelvloeistof in het systeem???

- Ik heb het oliepijl gechecked maar deze is nog ruim voldoende, ook was deze mooi doorzichtig, geen pap o.i.d.
- Er is geen visuele koelvloeistof lekkage
- De verwarming werkt super
- De motor loopt als een zonnetje, soms slaat hij direct na het aanslaan weer uit bij een koude start maar bij een tweede keer starten met iets gas geven gaat het weer prima en start hij een derde keer probleemloos.

Wat kan de oorzaak zijn?

Hopend op antwoord, het is de daily van mijn vriendin en ik wil haar nog wel enigzins enthousiast houden voor oude bmw's...

Re: Temperatuurproblemen

Posted: Thu Mar 24, 2016 8:57 am
by 323baur
Iig de dop van de radiateur vervangen, die willen wel eens stuk gaan.

Re: Temperatuurproblemen

Posted: Thu Mar 24, 2016 9:52 am
by Jeroen
Over het algemeen krijg je bij normaal gebruik al rijdend weinig temperatuurproblemen, die loop je sowieso op in de file, voor een verkeerslicht, etc. Dus dat je 't dan ziet is niks geks. Allereerst moet je helder zien te krijgen wat er gebeurt. Beginnen met: verlies je koelvloeistof? Met een M10 wat lastiger dan de M20 met z'n aparte reservoir, maar niet onmogelijk. Volgens mij hoor je de radiateur (koud) te vullen tot ca 1.5cm onder de vulopening. Als je er steeds bij moet mikken raakt 't blijkbaar op een of andere manier weg. Dat kan lekkage van het systeem zijn (lekke slang oid), dat er te vroeg koelvloeistof wordt afgelaten bij oplopende druk (de door Ite al genoemde radiateurdop) of omdat de motor koelvloeistof verbrandt (lekkage in de motor door bijv koppakking). Dat laatste kan best een tijd relatief goed gaan voordat je echt iets gaat merken aan de motor, maar vaak kun je het wel meten aan uitlaatgassen, samenstelling van de lucht in het koelsysteem of door een verkleuring van 1 of 2 bougies.

Re: Temperatuurproblemen

Posted: Thu Mar 24, 2016 2:12 pm
by uwbuurman
Kan het niet gewoon een gare thermostaat zijn die niet open gaat of zenderstje/voelers die niet werken?

Re: Temperatuurproblemen

Posted: Thu Mar 24, 2016 2:44 pm
by Jeroen
Kan de thermostaat zijn, maar als je zo snel na bijvullen weer 1,5 liter staat bij te vullen dan raakt het toch op 1 of andere manier weg. Als dat louter is doordat de temp erg hoog is en de druk daardoor oploopt, dan wordt het vanuit de radiateurdop afgelaten en met de huidige buitentemperaturen moet je dan best wel een stoomwolk zien!

Re: Temperatuurproblemen

Posted: Fri Mar 25, 2016 11:55 am
by e-einundzwanzig
Jeroen wrote:Kan de thermostaat zijn, maar als je zo snel na bijvullen weer 1,5 liter staat bij te vullen dan raakt het toch op 1 of andere manier weg. Als dat louter is doordat de temp erg hoog is en de druk daardoor oploopt, dan wordt het vanuit de radiateurdop afgelaten en met de huidige buitentemperaturen moet je dan best wel een stoomwolk zien!
Die halve liter voldeet nog niet hoor, ik had niet meer water bij me...

Gister nog even gekeken maar het niveau in de radiateur is niet veel verder gezakt. Ook werd hij niet meer warm bij stationair lopen.

Ik heb tot nu toe ook nog geen wolk gezien.

Waterpomp en thermostaat staan in de bestelling, dop heb ik ook nog liggen. Mijn doel is eigenlijk dat de temperatuurmeter mooi in het midden komt te staan tijdens het rijden en niet op 1/4

Ik houdt jullie op de hoogte

Re: Temperatuurproblemen

Posted: Fri Apr 29, 2016 11:14 am
by e-einundzwanzig
Om er even op terug te komen.

Thermostaat, waterpomp en radiator zijn vervangen. De temperatuur blijft bij stationair en tijdens het rijden mooi rond het midden staan. Dat probleem is verholpen naar mijn idee, volgensmij lag de oorzaak voornamelijk in de e30 radiateur die ooit is toegepast. Deze heeft een iets groter koeloppervlak.

Gisteren liepen we echter tegen een nieuw probleem aan:

Toen mijn vriendin thuiskwam van haar werk en de parkeergarage in wilde rijden (veel hellingen, veel wachten want veel auto's die een plekje zochten), kwam er in één keer een hoop stoom onder de motorkap vandaan. Ook lekte er koelvloeistof. Voorzover ik kon zien is het lekken begonnen in de parkeergarage.

Ik heb de motor af laten koelen en koelvloeistof bijgevuld en kon vervolgens geen lekkage meer waarnemen. Naar mijn idee moet door de druk alles uit de dop gekomen zijn.

Is dit normaal? ik heb het vermoeden dat ze motor overbelast raakte aangezien ze vertelde dat ze met veel 'hellingsproefjes' bezig was. Ook vertelde ze dat de temperatuurmeter normale waarden aangaf, is dat niet een beetje raar?

Wellicht hebben jullie hier ideeën bij?

Groetjes Martin

Re: Temperatuurproblemen

Posted: Fri Apr 29, 2016 5:38 pm
by Peter V.
Ik denk aan de dop die niet meer goed is en afblaast.