Temperatuurproblemen
Posted: Thu Mar 24, 2016 8:54 am
Hallo ik heb sindskort een probleem wat betreft de motortemperatuur.
Het gaat om een 318i m10 van 1982.
Wat al een langere periode gaande is deze winter is dat tijdens het rijden de temperatuur niet voorbij het tweede streepje gaat. BIj stilstaan voor stoplichten en stationair liep hij op tot iets voorbij het midden.
Gisteren stond ik in de McDrive en zag tot mijn grote schrik dat de temperatuursensor maximaal stond. Ik heb hem op de parkeerplaats laten afkoelen en een halve liter water bijgevuld. Heb hem toen weer gestart en ben doorgereden. De temperatuur kwam ook nu weer niet tot voorbij het tweede streepje.
Aangekomen op bestemming liep de temperatuur stationair weer op tot 3/4 en daar iets voorbij. Ik heb de motor afgezet en er nog eens 1.5 liter water bijgevuld. Toen ik de motor weer startte daalde de temperatuur stationair snel tot aan het tweede streepje. Zat er te weinig koelvloeistof in het systeem???
- Ik heb het oliepijl gechecked maar deze is nog ruim voldoende, ook was deze mooi doorzichtig, geen pap o.i.d.
- Er is geen visuele koelvloeistof lekkage
- De verwarming werkt super
- De motor loopt als een zonnetje, soms slaat hij direct na het aanslaan weer uit bij een koude start maar bij een tweede keer starten met iets gas geven gaat het weer prima en start hij een derde keer probleemloos.
Wat kan de oorzaak zijn?
Hopend op antwoord, het is de daily van mijn vriendin en ik wil haar nog wel enigzins enthousiast houden voor oude bmw's...
Het gaat om een 318i m10 van 1982.
Wat al een langere periode gaande is deze winter is dat tijdens het rijden de temperatuur niet voorbij het tweede streepje gaat. BIj stilstaan voor stoplichten en stationair liep hij op tot iets voorbij het midden.
Gisteren stond ik in de McDrive en zag tot mijn grote schrik dat de temperatuursensor maximaal stond. Ik heb hem op de parkeerplaats laten afkoelen en een halve liter water bijgevuld. Heb hem toen weer gestart en ben doorgereden. De temperatuur kwam ook nu weer niet tot voorbij het tweede streepje.
Aangekomen op bestemming liep de temperatuur stationair weer op tot 3/4 en daar iets voorbij. Ik heb de motor afgezet en er nog eens 1.5 liter water bijgevuld. Toen ik de motor weer startte daalde de temperatuur stationair snel tot aan het tweede streepje. Zat er te weinig koelvloeistof in het systeem???
- Ik heb het oliepijl gechecked maar deze is nog ruim voldoende, ook was deze mooi doorzichtig, geen pap o.i.d.
- Er is geen visuele koelvloeistof lekkage
- De verwarming werkt super
- De motor loopt als een zonnetje, soms slaat hij direct na het aanslaan weer uit bij een koude start maar bij een tweede keer starten met iets gas geven gaat het weer prima en start hij een derde keer probleemloos.
Wat kan de oorzaak zijn?
Hopend op antwoord, het is de daily van mijn vriendin en ik wil haar nog wel enigzins enthousiast houden voor oude bmw's...