Page 1 of 7

BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Tue Apr 12, 2016 11:13 am
by Jakob E21
Dag allemaal,

Even voorstellen: Jakob Buitendijk is de naam!
Het is zover, ik heb mijn allereerste auto gekocht! Precies op tijd, ik kan nu vertellen dat ik mijn eerste auto op mijn 18e heb gekcocht :wink:
De zoektocht begon nog niet zo gek lang geleden, het idee bestond al langer. Een ruime twee weken geleden bedacht ik me dat ik eigenlijk relatief goedkoop een oude BMW aan zou kunnen schaffen om te hobbyen, met de lage variabele kosten die eraan zijn verbonden. Het BMW-bloed stroomt stiekem al langer, m'n vader heeft een aantal jaar geleden een e23 728i uit '83 bij Ite (hier wel bekend volgens mij) gekocht, daar is de liefde dan ook zo'n beetje begonnen denk ik.
Nu wil het toeval dat ik jaren bij Ite's zoon in de klas heb gezeten en we goede vrienden zijn. Toen ik hoorde dat hij begonnen was met het renoveren/restaureren/rijdend krijgen van een 315 begon het bij mij ook te kriebelen. Dat is alweer een tijd geleden, maar het blijft toch in je hoofd zitten. Nu ik een jaar niet studeer maar fulltime werk (volgend jaar begint het studeren) heb ik naast de tijd ook het geld om zoiets geks te kunnen doen. Zo is de zoektocht gestart. Vooral online blijven kijken. Op een maandagavond met Ite een 518 (e28) bekeken die iets teveel roestgaten had om voor meer dan 500 euro mee te nemen. Dezelfde week nog een foeilelijke zwart met rode E21 bekeken uit '76, deze was toch ook wel goed rot van onderen en was de vraagprijs toch ook echt niet waard volgens mij. Toen vorige week vrijdag een E21 315 uit '83 bekeken. Ding liep niet stationair, er hing een of andere Chinese einddemper onder en de remmen zaten wel heel diep. Maarr, kijkend naar de plekken die Ite mij de maandag daarvoor had laten zien viel mij op dat hij opvallend weinig roest vertoonde! De lak is niet om over naar huis te schrijven, motorisch was het allemaal net rijdbaar, maar de basis leek wel in orde te zijn.
Tijdje zitten denken, onderhandelen en nog meer denken (toch voor het eerst een auto aanschaffen, is nogal wat..) en uiteindelijk de deal gesloten, ik had voor 1400 euro een eigen auto! Volgende morgen direct opgehaald (geen autoambulance beschikbaar op korte termijn, dus maar op hoop van zegen naar huis gereden, wat nogal lastig bleek met een niet stationair draaiende motor en alle stoplichten in Leiden..). Eenmaal op de snelweg ging het echter als een trein en ontstond er een brede glimlach op mijn gezicht, ik reed in m'n eigen auto!

Direct naar Ite toe, want daar was Peter die middag, volgens mij hier ook bekend. Een heuse carburateur-specialist volgens Ite, dus die kon dan mooi gelijk even kijken.. Bij Ite de oprit opdraaiend hoor ik twee hard lachende mannen, 'Jakob wat heb jij nu weer gekocht!'. Maar na nadere inspectie en het eveneens constateren dat de basis redelijk goed is, was ook Ite ervan overtuigd dat ik het nog niet zo slecht had gedaan. Peter kon gelukkig het stationair lopen heel snel fixen, bleek een zekering te zijn die de motor stationair houdt (stationairpomp oid?) :hammer
Diezelfde middag bij Ite een nieuwe einddemper onder de auto gehangen, een nieuwe bestuurdersstoel erin gezet (eentje die wel lekker zit) en vier redelijke banden eronder gehangen. Daarna onderweg naar huis helaas een nieuw bijgeluid ontwikkeld, de auto maakt een soort aanlopend geluid wat van linksachter komt. Enkel bij rechtdoor rijden en een vaste snelheid, uitlaat zal toch niet helemaal goed zitten (te laag?). Daarnaast volgende dag water in het dashboardkastje ontdekt, maar dat komt vaker voor, raamrubbers updaten voordat alles wegroest denk ik. Verder vrijdag de remmen ontluchten, want die moeten natuurlijk wel bij krachten zijn om veilig de weg op te kunnen!

Goed, heel verhaal terwijl jullie natuurlijk foto's willen zien.. Ik heb er nog niet zoveel, maar er zullen er zeker meer volgen:

Autootje op de oprit:
Image
Image

Voor het eerst in m'n leven een uitlaat vervangen:
Image
En nog even van een bijrijdersstoel een bestuurdersstoel maken!
Image

Dat was het voor nu, updates zullen zeker volgen!

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Tue Apr 12, 2016 11:23 am
by Manitoba
Welkom hier, leuk verhaal! En als je de goedkeuring van Ite en Peter hebt, zal het wel goed komen met je eerste ECHTE auto! Veel plezier ervan en we zien je graag op de Sharknosemeeting in Cuijk op 22 mei a.s.!

Greetz,
Walter.

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Tue Apr 12, 2016 11:31 am
by 323baur
Ha je hebt de weg gevonden zie ik.

Heren hardcore..een nieuwe generatie gaat zich aandienen.
Volop vragen en veel lol.
Nu maar wachten op meneer de boswachter...

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Tue Apr 12, 2016 11:34 am
by Manitoba
323baur wrote:Ha je hebt de weg gevonden zie ik.

Heren hardcore..een nieuwe generatie gaat zich aandienen.
Volop vragen en veel lol.
Nu maar wachten op meneer de boswachter...
:thumbsup :loll

Greetz,
Walter.

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Tue Apr 12, 2016 3:07 pm
by uwbuurman
Van wie heeft die Boswachter zijn tempo... Sjonge...

Jacob, van harte welkom! Je aankoop was al gemeld, dus ik vind het erg leuk je voorstel draadje te lezen en je auto op plaatjes te zien. Laat je hier niets wijsmaken door die betweters, jouw e21 heeft de mooiste kleur. Er gaat NIETS boven Polaris.

Veel plezier met je eerste echte auto! Die blijft je hele leven bij je, niet fysiek, dan zeker geestelijk.

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Tue Apr 12, 2016 3:29 pm
by 323baur
Deze is schrikbarend veel beter dan verwacht.
Motorisch is het een rammelding.

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Tue Apr 12, 2016 4:44 pm
by Peter V.
Kijk, daar is tie dan. Welkom Jacob.

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Tue Apr 12, 2016 5:25 pm
by gerrit323
Welkom .. ik had er al iets van opgevangen .. mooie aanwinst .. jij rijdt al .. nu de boswachter nog idd :mrgreen:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Tue Apr 12, 2016 6:18 pm
by bmw e12 e21
Leuke BMW! Welkom hier!

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Wed Apr 13, 2016 2:47 pm
by Jakob E21
Dank allemaal! Hij rijdt inderdaad maar dat betekent natuurlijk niet dat er nog heel veel aan gedaan kan worden :)
Deze week staat hij nog even vooral stil, eerst even de remmen op kracht zien te krijgen (kracht is er wel, maar je trapt eerst 2 meter in het niets alvorens er iets van remmen gebeurt..), daarna kan het rijden een stuk veiliger :)

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Wed Apr 13, 2016 6:08 pm
by 323baur
Kom zaterdag maar, dan doen we een rondje ontluchten.

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Wed Apr 13, 2016 8:19 pm
by Jakob E21
Zaterdag hele dag in de weer, vrijdagochtend ga ik met Bas het een en ander doen!

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Wed Apr 13, 2016 8:23 pm
by 323baur
Ok. Altijd goed.

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Thu Apr 14, 2016 8:11 pm
by Jakob E21
Gelijk een vraag voor de heren kenners die we hier in ons midden hebben:
Ik heb bij een constante snelheid en rechtdoor rijden een soort schurend/schuiven/piepend geluid wat van linksachter komt. Ik verdacht in de eerste instantie de uitlaat, ik heb immers de einddemper vervangen en daarvoor was het geluid er nog niet. Het lijkt nu echter iets anders te zijn. Als in mijn handrem namelijk een a twee klikjes aantrek is het geluid weg. Nu verdenk ik dus de rem linksachter. Er loopt blijkbaar iets aan bij een constante snelheid en rechtdoor rijden. Als ik iets stuur (heel licht bochtje oid) is het geluid weg. Dit zou te verklaren zijn door speling op de rem en loslopen bij een bochtje misschien?
Wil hem dus eerdaags eens openmaken en bekijken. Achterin zitten trommelremmen (toch?) en dus verstopt in een omhulsel.

Iemand die met een soortgelijk iets te maken heeft gehad of het symptoom en handremoplossing herkent? Ik ga in ieder geval eerdaags goed bekijken :)

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Wed Apr 20, 2016 4:44 pm
by loentje
welkom hier, leuke 315. Ook ik ben als student ooit de bmwtjes ingerold dus allemaal heel herkenbaar :thumbsup

je trommel eens opendraaien of alles nog netjes op zijn plek zit. Verwacht een remvoering die aanloopt.


groeten loentje