BMW E21 315 '83 Polaris
Posted: Tue Apr 12, 2016 11:13 am
Dag allemaal,
Even voorstellen: Jakob Buitendijk is de naam!
Het is zover, ik heb mijn allereerste auto gekocht! Precies op tijd, ik kan nu vertellen dat ik mijn eerste auto op mijn 18e heb gekcocht
De zoektocht begon nog niet zo gek lang geleden, het idee bestond al langer. Een ruime twee weken geleden bedacht ik me dat ik eigenlijk relatief goedkoop een oude BMW aan zou kunnen schaffen om te hobbyen, met de lage variabele kosten die eraan zijn verbonden. Het BMW-bloed stroomt stiekem al langer, m'n vader heeft een aantal jaar geleden een e23 728i uit '83 bij Ite (hier wel bekend volgens mij) gekocht, daar is de liefde dan ook zo'n beetje begonnen denk ik.
Nu wil het toeval dat ik jaren bij Ite's zoon in de klas heb gezeten en we goede vrienden zijn. Toen ik hoorde dat hij begonnen was met het renoveren/restaureren/rijdend krijgen van een 315 begon het bij mij ook te kriebelen. Dat is alweer een tijd geleden, maar het blijft toch in je hoofd zitten. Nu ik een jaar niet studeer maar fulltime werk (volgend jaar begint het studeren) heb ik naast de tijd ook het geld om zoiets geks te kunnen doen. Zo is de zoektocht gestart. Vooral online blijven kijken. Op een maandagavond met Ite een 518 (e28) bekeken die iets teveel roestgaten had om voor meer dan 500 euro mee te nemen. Dezelfde week nog een foeilelijke zwart met rode E21 bekeken uit '76, deze was toch ook wel goed rot van onderen en was de vraagprijs toch ook echt niet waard volgens mij. Toen vorige week vrijdag een E21 315 uit '83 bekeken. Ding liep niet stationair, er hing een of andere Chinese einddemper onder en de remmen zaten wel heel diep. Maarr, kijkend naar de plekken die Ite mij de maandag daarvoor had laten zien viel mij op dat hij opvallend weinig roest vertoonde! De lak is niet om over naar huis te schrijven, motorisch was het allemaal net rijdbaar, maar de basis leek wel in orde te zijn.
Tijdje zitten denken, onderhandelen en nog meer denken (toch voor het eerst een auto aanschaffen, is nogal wat..) en uiteindelijk de deal gesloten, ik had voor 1400 euro een eigen auto! Volgende morgen direct opgehaald (geen autoambulance beschikbaar op korte termijn, dus maar op hoop van zegen naar huis gereden, wat nogal lastig bleek met een niet stationair draaiende motor en alle stoplichten in Leiden..). Eenmaal op de snelweg ging het echter als een trein en ontstond er een brede glimlach op mijn gezicht, ik reed in m'n eigen auto!
Direct naar Ite toe, want daar was Peter die middag, volgens mij hier ook bekend. Een heuse carburateur-specialist volgens Ite, dus die kon dan mooi gelijk even kijken.. Bij Ite de oprit opdraaiend hoor ik twee hard lachende mannen, 'Jakob wat heb jij nu weer gekocht!'. Maar na nadere inspectie en het eveneens constateren dat de basis redelijk goed is, was ook Ite ervan overtuigd dat ik het nog niet zo slecht had gedaan. Peter kon gelukkig het stationair lopen heel snel fixen, bleek een zekering te zijn die de motor stationair houdt (stationairpomp oid?)
Diezelfde middag bij Ite een nieuwe einddemper onder de auto gehangen, een nieuwe bestuurdersstoel erin gezet (eentje die wel lekker zit) en vier redelijke banden eronder gehangen. Daarna onderweg naar huis helaas een nieuw bijgeluid ontwikkeld, de auto maakt een soort aanlopend geluid wat van linksachter komt. Enkel bij rechtdoor rijden en een vaste snelheid, uitlaat zal toch niet helemaal goed zitten (te laag?). Daarnaast volgende dag water in het dashboardkastje ontdekt, maar dat komt vaker voor, raamrubbers updaten voordat alles wegroest denk ik. Verder vrijdag de remmen ontluchten, want die moeten natuurlijk wel bij krachten zijn om veilig de weg op te kunnen!
Goed, heel verhaal terwijl jullie natuurlijk foto's willen zien.. Ik heb er nog niet zoveel, maar er zullen er zeker meer volgen:
Autootje op de oprit:
Voor het eerst in m'n leven een uitlaat vervangen:
En nog even van een bijrijdersstoel een bestuurdersstoel maken!
Dat was het voor nu, updates zullen zeker volgen!
Even voorstellen: Jakob Buitendijk is de naam!
Het is zover, ik heb mijn allereerste auto gekocht! Precies op tijd, ik kan nu vertellen dat ik mijn eerste auto op mijn 18e heb gekcocht
De zoektocht begon nog niet zo gek lang geleden, het idee bestond al langer. Een ruime twee weken geleden bedacht ik me dat ik eigenlijk relatief goedkoop een oude BMW aan zou kunnen schaffen om te hobbyen, met de lage variabele kosten die eraan zijn verbonden. Het BMW-bloed stroomt stiekem al langer, m'n vader heeft een aantal jaar geleden een e23 728i uit '83 bij Ite (hier wel bekend volgens mij) gekocht, daar is de liefde dan ook zo'n beetje begonnen denk ik.
Nu wil het toeval dat ik jaren bij Ite's zoon in de klas heb gezeten en we goede vrienden zijn. Toen ik hoorde dat hij begonnen was met het renoveren/restaureren/rijdend krijgen van een 315 begon het bij mij ook te kriebelen. Dat is alweer een tijd geleden, maar het blijft toch in je hoofd zitten. Nu ik een jaar niet studeer maar fulltime werk (volgend jaar begint het studeren) heb ik naast de tijd ook het geld om zoiets geks te kunnen doen. Zo is de zoektocht gestart. Vooral online blijven kijken. Op een maandagavond met Ite een 518 (e28) bekeken die iets teveel roestgaten had om voor meer dan 500 euro mee te nemen. Dezelfde week nog een foeilelijke zwart met rode E21 bekeken uit '76, deze was toch ook wel goed rot van onderen en was de vraagprijs toch ook echt niet waard volgens mij. Toen vorige week vrijdag een E21 315 uit '83 bekeken. Ding liep niet stationair, er hing een of andere Chinese einddemper onder en de remmen zaten wel heel diep. Maarr, kijkend naar de plekken die Ite mij de maandag daarvoor had laten zien viel mij op dat hij opvallend weinig roest vertoonde! De lak is niet om over naar huis te schrijven, motorisch was het allemaal net rijdbaar, maar de basis leek wel in orde te zijn.
Tijdje zitten denken, onderhandelen en nog meer denken (toch voor het eerst een auto aanschaffen, is nogal wat..) en uiteindelijk de deal gesloten, ik had voor 1400 euro een eigen auto! Volgende morgen direct opgehaald (geen autoambulance beschikbaar op korte termijn, dus maar op hoop van zegen naar huis gereden, wat nogal lastig bleek met een niet stationair draaiende motor en alle stoplichten in Leiden..). Eenmaal op de snelweg ging het echter als een trein en ontstond er een brede glimlach op mijn gezicht, ik reed in m'n eigen auto!
Direct naar Ite toe, want daar was Peter die middag, volgens mij hier ook bekend. Een heuse carburateur-specialist volgens Ite, dus die kon dan mooi gelijk even kijken.. Bij Ite de oprit opdraaiend hoor ik twee hard lachende mannen, 'Jakob wat heb jij nu weer gekocht!'. Maar na nadere inspectie en het eveneens constateren dat de basis redelijk goed is, was ook Ite ervan overtuigd dat ik het nog niet zo slecht had gedaan. Peter kon gelukkig het stationair lopen heel snel fixen, bleek een zekering te zijn die de motor stationair houdt (stationairpomp oid?)
Diezelfde middag bij Ite een nieuwe einddemper onder de auto gehangen, een nieuwe bestuurdersstoel erin gezet (eentje die wel lekker zit) en vier redelijke banden eronder gehangen. Daarna onderweg naar huis helaas een nieuw bijgeluid ontwikkeld, de auto maakt een soort aanlopend geluid wat van linksachter komt. Enkel bij rechtdoor rijden en een vaste snelheid, uitlaat zal toch niet helemaal goed zitten (te laag?). Daarnaast volgende dag water in het dashboardkastje ontdekt, maar dat komt vaker voor, raamrubbers updaten voordat alles wegroest denk ik. Verder vrijdag de remmen ontluchten, want die moeten natuurlijk wel bij krachten zijn om veilig de weg op te kunnen!
Goed, heel verhaal terwijl jullie natuurlijk foto's willen zien.. Ik heb er nog niet zoveel, maar er zullen er zeker meer volgen:
Autootje op de oprit:
Voor het eerst in m'n leven een uitlaat vervangen:
En nog even van een bijrijdersstoel een bestuurdersstoel maken!
Dat was het voor nu, updates zullen zeker volgen!