BMW E21 315 '83 Polaris
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
We hadden de spulletjes al opgeruimd toen we de rembekrachtigerkaart trokken (mag ik van u in de categorie 'dansende motor' de rembekrachtigerkaart?). Maar als Jakob de slang bij het spruitstuk eens loskoppelt en hem daar dan afdicht dan pakt hij het hele circuit in een keer.
Zal wel loslopen dit, het is binnen handbereik. Al moet hij daarna wel wat gaatjes dichtlassen en een einddemper bij mij ophalen.
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 62
- Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
- My E21(s): '83 NL 315
- Location: Houten
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
JW heeft al het een en ander uiteengezet. Het was een gezellige en voor mij ook leerzame dag! Daarna een paar dagen druk gehad en 4 dagen in Nice een kleine vakantie gevierd, dus nu pas even de tijd om bij te typen.
Het ‘gedans’ van de motor is inderdaad nog een dingetje. Als ze warm is lijkt het erger, dan gaat het echt op en neer van 4/500-900 rpm. Door dat gedans valt het zelfs warm dus nog wel eens stil voor een stoplicht, dan stort het toerental toch net te ver in. Dus vandaag nog eens gekeken.
Pompend remmen maakt dat het toerental stijgt en stabiel blijft, dus dat is een verdenking. Slang van inlaatspruitstuk naar rembekrachtiger losgehaald, effect: stationair toerental stijgt en blijft stabiel (maar dat is logisch, want veel valse lucht?). Vinger op vacuümslang: motor valt stil. Ik voel een flink vacuüm aan m’n duim, maar ze blijft niet lopen. Staat misschien te arm, omdat er met valse lucht is afgesteld?
In de slang blazen kan wel, eraan zuigen niet, ik hoor de terugslagklep terugtrokken als ik probeer te zuigen, dus die lijkt me in orde. Slang is dus ook niet lek. (Ik redeneer vanuit de rembekrachtiger-kant, daar heb ik hem losgetrokken)
Dan: rembekrachtiger niet in orde? Ik heb al vanaf het begin volgens mij dat het toerental fluctueert bij pompend remmen. En een rempedaal dat ondanks alles nieuw (gereviseerde klauwen, HRC) nooit hoog en keihard is geworden (wel hard, maar stuk lager dan je zou verwachten). Met pompen komt het pedaal omhoog.
Ik bevind me hier op grijs gebied, en laat m’n alfa/gamma-wetenschappelijk brein op volle toeren meedraaien;
- stationair toerental laag en ‘danst’ flink op en neer
- pompend remmen: toerental stabiliseert op nog 900/1000 trnpminuut
Dus: bij het pompend remmen stijgt het toerental en stabiliseert het, wat ook gebeurt als ik de slang loskoppel. Dus dan zou je zeggen dat ik juist valse lucht aantrek bij pompend remmen, en niet bij niets doen.
Terugslagklep lijkt te werken: ik kan wel blazen in de slang, niet zuigen. Hoe kan hij dan toch uitvallen als ik m’n duim van de slang afhaal? Die terugslagklep zorgt er toch voor dat hij geen valse lucht kan aanzuigen?
Goed, ik ventileer hier even. Ben benieuwd wat jullie verdenken!
Overigens wil ze koud nog niet echt goed lopen. Met het handmatig openhouden van de luchtklep gaat dit beter. ‘Choked’ dus teveel? Is daar iets aan bij te stellen? Is een waterchoke op de Weber 32/36 (toch JW?)
Verder is de ontsteking nu dus afgesteld zoals het zou moeten. Wel valt het me op dat de verdelerkap er goed op zit, maar wel wat kan schuiven. Lijkt me net niet helemaal zoals het hoort, nu zou het trillen van de motor nog onzuiverheden in de ontsteking kunnen veroorzaken, wat me ook niet helemaal de bedoeling lijkt.
Het ‘gedans’ van de motor is inderdaad nog een dingetje. Als ze warm is lijkt het erger, dan gaat het echt op en neer van 4/500-900 rpm. Door dat gedans valt het zelfs warm dus nog wel eens stil voor een stoplicht, dan stort het toerental toch net te ver in. Dus vandaag nog eens gekeken.
Pompend remmen maakt dat het toerental stijgt en stabiel blijft, dus dat is een verdenking. Slang van inlaatspruitstuk naar rembekrachtiger losgehaald, effect: stationair toerental stijgt en blijft stabiel (maar dat is logisch, want veel valse lucht?). Vinger op vacuümslang: motor valt stil. Ik voel een flink vacuüm aan m’n duim, maar ze blijft niet lopen. Staat misschien te arm, omdat er met valse lucht is afgesteld?
In de slang blazen kan wel, eraan zuigen niet, ik hoor de terugslagklep terugtrokken als ik probeer te zuigen, dus die lijkt me in orde. Slang is dus ook niet lek. (Ik redeneer vanuit de rembekrachtiger-kant, daar heb ik hem losgetrokken)
Dan: rembekrachtiger niet in orde? Ik heb al vanaf het begin volgens mij dat het toerental fluctueert bij pompend remmen. En een rempedaal dat ondanks alles nieuw (gereviseerde klauwen, HRC) nooit hoog en keihard is geworden (wel hard, maar stuk lager dan je zou verwachten). Met pompen komt het pedaal omhoog.
Ik bevind me hier op grijs gebied, en laat m’n alfa/gamma-wetenschappelijk brein op volle toeren meedraaien;
- stationair toerental laag en ‘danst’ flink op en neer
- pompend remmen: toerental stabiliseert op nog 900/1000 trnpminuut
Dus: bij het pompend remmen stijgt het toerental en stabiliseert het, wat ook gebeurt als ik de slang loskoppel. Dus dan zou je zeggen dat ik juist valse lucht aantrek bij pompend remmen, en niet bij niets doen.
Terugslagklep lijkt te werken: ik kan wel blazen in de slang, niet zuigen. Hoe kan hij dan toch uitvallen als ik m’n duim van de slang afhaal? Die terugslagklep zorgt er toch voor dat hij geen valse lucht kan aanzuigen?
Goed, ik ventileer hier even. Ben benieuwd wat jullie verdenken!
Overigens wil ze koud nog niet echt goed lopen. Met het handmatig openhouden van de luchtklep gaat dit beter. ‘Choked’ dus teveel? Is daar iets aan bij te stellen? Is een waterchoke op de Weber 32/36 (toch JW?)
Verder is de ontsteking nu dus afgesteld zoals het zou moeten. Wel valt het me op dat de verdelerkap er goed op zit, maar wel wat kan schuiven. Lijkt me net niet helemaal zoals het hoort, nu zou het trillen van de motor nog onzuiverheden in de ontsteking kunnen veroorzaken, wat me ook niet helemaal de bedoeling lijkt.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Met extra lucht blijft ze dus netjes en regelmatig lopen. Als je dat probleem oplost dan heb je ook gelijk je koud stationair opgelost.
Jullie hadden toch ook met sproeiers gespeeld? Je zal gewoon een CO meter eraan moeten hangen dan wordt er al veel duidelijk denk ik.
Jullie hadden toch ook met sproeiers gespeeld? Je zal gewoon een CO meter eraan moeten hangen dan wordt er al veel duidelijk denk ik.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
En zomaar ineens is er al bijna 2 ennun halluf jaar niks gepost. Heb je de 315 nog? Wat is de status van het beestje?
Oh en van harte met je verjaardag!
Oh en van harte met je verjaardag!
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11757
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW E21 315 '83 Polaris
Idd vh Jacob!
Hoe ist met dit beestje?
Hoe ist met dit beestje?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.