BMW E21 315 '83 Polaris

Post Reply
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 62
Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
My E21(s): '83 NL 315
Location: Houten

BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

Dag allemaal,

Even voorstellen: Jakob Buitendijk is de naam!
Het is zover, ik heb mijn allereerste auto gekocht! Precies op tijd, ik kan nu vertellen dat ik mijn eerste auto op mijn 18e heb gekcocht :wink:
De zoektocht begon nog niet zo gek lang geleden, het idee bestond al langer. Een ruime twee weken geleden bedacht ik me dat ik eigenlijk relatief goedkoop een oude BMW aan zou kunnen schaffen om te hobbyen, met de lage variabele kosten die eraan zijn verbonden. Het BMW-bloed stroomt stiekem al langer, m'n vader heeft een aantal jaar geleden een e23 728i uit '83 bij Ite (hier wel bekend volgens mij) gekocht, daar is de liefde dan ook zo'n beetje begonnen denk ik.
Nu wil het toeval dat ik jaren bij Ite's zoon in de klas heb gezeten en we goede vrienden zijn. Toen ik hoorde dat hij begonnen was met het renoveren/restaureren/rijdend krijgen van een 315 begon het bij mij ook te kriebelen. Dat is alweer een tijd geleden, maar het blijft toch in je hoofd zitten. Nu ik een jaar niet studeer maar fulltime werk (volgend jaar begint het studeren) heb ik naast de tijd ook het geld om zoiets geks te kunnen doen. Zo is de zoektocht gestart. Vooral online blijven kijken. Op een maandagavond met Ite een 518 (e28) bekeken die iets teveel roestgaten had om voor meer dan 500 euro mee te nemen. Dezelfde week nog een foeilelijke zwart met rode E21 bekeken uit '76, deze was toch ook wel goed rot van onderen en was de vraagprijs toch ook echt niet waard volgens mij. Toen vorige week vrijdag een E21 315 uit '83 bekeken. Ding liep niet stationair, er hing een of andere Chinese einddemper onder en de remmen zaten wel heel diep. Maarr, kijkend naar de plekken die Ite mij de maandag daarvoor had laten zien viel mij op dat hij opvallend weinig roest vertoonde! De lak is niet om over naar huis te schrijven, motorisch was het allemaal net rijdbaar, maar de basis leek wel in orde te zijn.
Tijdje zitten denken, onderhandelen en nog meer denken (toch voor het eerst een auto aanschaffen, is nogal wat..) en uiteindelijk de deal gesloten, ik had voor 1400 euro een eigen auto! Volgende morgen direct opgehaald (geen autoambulance beschikbaar op korte termijn, dus maar op hoop van zegen naar huis gereden, wat nogal lastig bleek met een niet stationair draaiende motor en alle stoplichten in Leiden..). Eenmaal op de snelweg ging het echter als een trein en ontstond er een brede glimlach op mijn gezicht, ik reed in m'n eigen auto!

Direct naar Ite toe, want daar was Peter die middag, volgens mij hier ook bekend. Een heuse carburateur-specialist volgens Ite, dus die kon dan mooi gelijk even kijken.. Bij Ite de oprit opdraaiend hoor ik twee hard lachende mannen, 'Jakob wat heb jij nu weer gekocht!'. Maar na nadere inspectie en het eveneens constateren dat de basis redelijk goed is, was ook Ite ervan overtuigd dat ik het nog niet zo slecht had gedaan. Peter kon gelukkig het stationair lopen heel snel fixen, bleek een zekering te zijn die de motor stationair houdt (stationairpomp oid?) :hammer
Diezelfde middag bij Ite een nieuwe einddemper onder de auto gehangen, een nieuwe bestuurdersstoel erin gezet (eentje die wel lekker zit) en vier redelijke banden eronder gehangen. Daarna onderweg naar huis helaas een nieuw bijgeluid ontwikkeld, de auto maakt een soort aanlopend geluid wat van linksachter komt. Enkel bij rechtdoor rijden en een vaste snelheid, uitlaat zal toch niet helemaal goed zitten (te laag?). Daarnaast volgende dag water in het dashboardkastje ontdekt, maar dat komt vaker voor, raamrubbers updaten voordat alles wegroest denk ik. Verder vrijdag de remmen ontluchten, want die moeten natuurlijk wel bij krachten zijn om veilig de weg op te kunnen!

Goed, heel verhaal terwijl jullie natuurlijk foto's willen zien.. Ik heb er nog niet zoveel, maar er zullen er zeker meer volgen:

Autootje op de oprit:
Image
Image

Voor het eerst in m'n leven een uitlaat vervangen:
Image
En nog even van een bijrijdersstoel een bestuurdersstoel maken!
Image

Dat was het voor nu, updates zullen zeker volgen!


User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Manitoba »

Welkom hier, leuk verhaal! En als je de goedkeuring van Ite en Peter hebt, zal het wel goed komen met je eerste ECHTE auto! Veel plezier ervan en we zien je graag op de Sharknosemeeting in Cuijk op 22 mei a.s.!

Greetz,
Walter.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by 323baur »

Ha je hebt de weg gevonden zie ik.

Heren hardcore..een nieuwe generatie gaat zich aandienen.
Volop vragen en veel lol.
Nu maar wachten op meneer de boswachter...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Manitoba »

323baur wrote:Ha je hebt de weg gevonden zie ik.

Heren hardcore..een nieuwe generatie gaat zich aandienen.
Volop vragen en veel lol.
Nu maar wachten op meneer de boswachter...
:thumbsup :loll

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by uwbuurman »

Van wie heeft die Boswachter zijn tempo... Sjonge...

Jacob, van harte welkom! Je aankoop was al gemeld, dus ik vind het erg leuk je voorstel draadje te lezen en je auto op plaatjes te zien. Laat je hier niets wijsmaken door die betweters, jouw e21 heeft de mooiste kleur. Er gaat NIETS boven Polaris.

Veel plezier met je eerste echte auto! Die blijft je hele leven bij je, niet fysiek, dan zeker geestelijk.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by 323baur »

Deze is schrikbarend veel beter dan verwacht.
Motorisch is het een rammelding.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Peter V. »

Kijk, daar is tie dan. Welkom Jacob.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by gerrit323 »

Welkom .. ik had er al iets van opgevangen .. mooie aanwinst .. jij rijdt al .. nu de boswachter nog idd :mrgreen:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by bmw e12 e21 »

Leuke BMW! Welkom hier!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 62
Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
My E21(s): '83 NL 315
Location: Houten

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

Dank allemaal! Hij rijdt inderdaad maar dat betekent natuurlijk niet dat er nog heel veel aan gedaan kan worden :)
Deze week staat hij nog even vooral stil, eerst even de remmen op kracht zien te krijgen (kracht is er wel, maar je trapt eerst 2 meter in het niets alvorens er iets van remmen gebeurt..), daarna kan het rijden een stuk veiliger :)
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by 323baur »

Kom zaterdag maar, dan doen we een rondje ontluchten.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 62
Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
My E21(s): '83 NL 315
Location: Houten

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

Zaterdag hele dag in de weer, vrijdagochtend ga ik met Bas het een en ander doen!
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by 323baur »

Ok. Altijd goed.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 62
Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
My E21(s): '83 NL 315
Location: Houten

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

Gelijk een vraag voor de heren kenners die we hier in ons midden hebben:
Ik heb bij een constante snelheid en rechtdoor rijden een soort schurend/schuiven/piepend geluid wat van linksachter komt. Ik verdacht in de eerste instantie de uitlaat, ik heb immers de einddemper vervangen en daarvoor was het geluid er nog niet. Het lijkt nu echter iets anders te zijn. Als in mijn handrem namelijk een a twee klikjes aantrek is het geluid weg. Nu verdenk ik dus de rem linksachter. Er loopt blijkbaar iets aan bij een constante snelheid en rechtdoor rijden. Als ik iets stuur (heel licht bochtje oid) is het geluid weg. Dit zou te verklaren zijn door speling op de rem en loslopen bij een bochtje misschien?
Wil hem dus eerdaags eens openmaken en bekijken. Achterin zitten trommelremmen (toch?) en dus verstopt in een omhulsel.

Iemand die met een soortgelijk iets te maken heeft gehad of het symptoom en handremoplossing herkent? Ik ga in ieder geval eerdaags goed bekijken :)
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by loentje »

welkom hier, leuke 315. Ook ik ben als student ooit de bmwtjes ingerold dus allemaal heel herkenbaar :thumbsup

je trommel eens opendraaien of alles nog netjes op zijn plek zit. Verwacht een remvoering die aanloopt.


groeten loentje
Post Reply