Peter's knutselhoek.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Yep, denk lekker vervuild. Een lange rit kan wellicht ook al helpen.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter's knutselhoek.
Ja, even een caravan erachter en rondje goed warmbranden helpt zeker ook. Flesje van die toevoeging van wynns erbij en dikke kans dat je dan al een eind bent, Peter.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Peter's knutselhoek.
Haal dat blokje hout nou eens onder dat rechter pedaal vandaan! Gas op die lolly.
Die ANWB tip uit 1980 als brandstofbesparing werkt tip top.
Maar zonder gekheid, hier een 535d staan met net geen 284d km en die heeft er geen last van. Waar begint de vervuiling? Moet ik dat eens schoonmaken voor de melding hier straks komt
Die ANWB tip uit 1980 als brandstofbesparing werkt tip top.
Maar zonder gekheid, hier een 535d staan met net geen 284d km en die heeft er geen last van. Waar begint de vervuiling? Moet ik dat eens schoonmaken voor de melding hier straks komt
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Feit is dat er normaal gesproken veel kilometers mee worden gereden, inderdaad niet op hoge snelheden maar wel regelmatig op wat hogere toerentallen dan 1800 rpm. Nu is het al bijna 3 maanden kleine klote stukjes.
Ik heb er nooit geen problemen mee gehad en ik heb geen indicaties gehad, bij 220000 km is er een nieuw roetfilter onder gegaan maar EGR etc is nog nooit gedemonteerd of gecleaned. Auto heeft nu 300000 km gedraaid. Feit is gewoon dat als je constante snelheden draait dat de EGR opent en alle rotzooi circuleert.
Ik heb er nooit geen problemen mee gehad en ik heb geen indicaties gehad, bij 220000 km is er een nieuw roetfilter onder gegaan maar EGR etc is nog nooit gedemonteerd of gecleaned. Auto heeft nu 300000 km gedraaid. Feit is gewoon dat als je constante snelheden draait dat de EGR opent en alle rotzooi circuleert.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Peter's knutselhoek.
Bedankt Peter. Hier geen korte stukjes maar zelfs 6 maand geschorst stilstaan. Zal er een beetje wynns ingooien.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter's knutselhoek.
Mijn 320d ook, 6 maand geschorst. Nog steeds, trouwens. De e91 320d heeft ook last van hikjes. Dat is de actuator van de turbo. Ook door vervuiling. Flink op zijn donder gegeven, onlangs, probleem opgelost.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Dus gisteren wederom de storingen bij de 525d gekregen. EGR flow te weinig en het gaskleppositie verhaal. Vandaag besloten om alles in huis te halen om e.e.a. te kunnen vervangen. Oftewel er is een nieuwe gasklep en EGRklep onderweg inclusief alle afdichtingen voor het inlaatspruitstuk.
Alles wat verder gaan opzoeken op het grote internet want ik kom nu ook niet aan de voorwaarden om het roetfilter te regenereren. Zodra ze gedemonteerd zijn dan zal ik er wel een foto van maken. Het gasklepverhaal is schijnbaar een kwaaltje. De afdichting van de as naar het elektronische deel laat dan door zodat er uitlaatgassen en olieresten bij komen. Dit vreet de contacten aan.
Alles wat verder gaan opzoeken op het grote internet want ik kom nu ook niet aan de voorwaarden om het roetfilter te regenereren. Zodra ze gedemonteerd zijn dan zal ik er wel een foto van maken. Het gasklepverhaal is schijnbaar een kwaaltje. De afdichting van de as naar het elektronische deel laat dan door zodat er uitlaatgassen en olieresten bij komen. Dit vreet de contacten aan.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter's knutselhoek.
Ik heb de 320d e91 onlangs gewoon aan de computer bij de garage gehangen om geforceerd te regeneren. Dat werkte prima. Is dat nog een optie voor jou??
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Yep, ik heb hier zo'n Carly module (en software) en daarmee kun je dat ook triggeren.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Dat zal ongetwijfeld werken maar dan moet ik dat elke week gaan doen. Nu is straks alles schoon en wat nodig vervangen. Daar koop ik geen andere auto voor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter's knutselhoek.
Ondertussen zijn de nieuwe EGR-klep en luchtklep binnen alsmede de verse afdichtingen voor het inlaatspruitstuk van de E60.
Vandaag dus maar begonnen met alles demonteren. De grote vraag is natuurlijk hoe erg dat alles dicht gecoat zit met roetaanslag na 300000 km.
Dit viel dus reuze mee. Zelfs de wervelkleppen zien er nog goed uit en alles werkt nog steeds. Gezien de foutcodes moet de EGR-klep dus wel helemaal dichtzitten.
Ook dit ziet er nog wonderbaarlijk netjes uit voor zijn kilometers. NA wat verder onderzoek blijkt het membraan van de EGR klep lek te zijn.
Tevens hadden we de code voor de gasklep in staan. Een kwaal bij de M57 motoren is dat de as afdichting doorslaat en dat alle olie/roetresten bij de elektronica komt. Dit gaan we binnenkort eens bekijken als ik zeker weet dat mijn huidige acties hebben gewerkt. Ik denk dat het wel goed zit nu want een symptoom van een defect in de gasklep is dat de motor abrupt stilstaat als je het contact afzet en dat is nu al weg.
Alles dus weer gemonteerd met nieuwe pakkingen en een nieuwe EGR en luchtklep.
Vandaag dus maar begonnen met alles demonteren. De grote vraag is natuurlijk hoe erg dat alles dicht gecoat zit met roetaanslag na 300000 km.
Dit viel dus reuze mee. Zelfs de wervelkleppen zien er nog goed uit en alles werkt nog steeds. Gezien de foutcodes moet de EGR-klep dus wel helemaal dichtzitten.
Ook dit ziet er nog wonderbaarlijk netjes uit voor zijn kilometers. NA wat verder onderzoek blijkt het membraan van de EGR klep lek te zijn.
Tevens hadden we de code voor de gasklep in staan. Een kwaal bij de M57 motoren is dat de as afdichting doorslaat en dat alle olie/roetresten bij de elektronica komt. Dit gaan we binnenkort eens bekijken als ik zeker weet dat mijn huidige acties hebben gewerkt. Ik denk dat het wel goed zit nu want een symptoom van een defect in de gasklep is dat de motor abrupt stilstaat als je het contact afzet en dat is nu al weg.
Alles dus weer gemonteerd met nieuwe pakkingen en een nieuwe EGR en luchtklep.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Peter's knutselhoek.
Die roetaanslag valt inderdaad reuze mee, er wordt al lekker gesleuteld in 2021.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter's knutselhoek.
Serieus mooi blokje hé!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Peter's knutselhoek.
Fijn dat het ook gewoon ff meezit en er toch ook nog wel sprake is van bouwkwaliteit door ons geliefde merk... Lekker, Peter!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.