Page 1 of 17
					
				Peter's knutselhoek.
				Posted: Wed Apr 20, 2016 3:23 pm
				by Peter V.
				Om het advies van sommige op te volgen dan toch maar een apart topic over de carburateurs. Omdat het niet strikt alleen BMW E21 is moet het wel in het off-topicdeel.
De 4A1 van Geerling was aan de beurt. Als eerste de staat van aankomst uiteraard.
 
 
 
 
 
 
De basis was redelijk maar had veel oxidatie op het aluminium zitten, de bovendeksel was krom en verschillende membranen waren kapot.
Het membraan van de grote luchtkleppen en de acc. pomp waren lek dus moesten vervangen worden.
Met het meegeleverde reservemateriaal konden we gelukkig een goede bovendeksel en membraan van de grote luchtkleppen regelen. 
Wat duidelijk wordt is dat reservedelen steeds moeilijker worden en dan zeker nieuwe delen bestellen wordt behoorlijk aan de prijs.
Nu wat stralen, ultrasoon en ouderwets borstelen ligt alles klaar om te monteren.
 
 
Originele pakkingset en membraan van de acceleratiepomp. 
 
Nu alles afstellen conform de basiswaarden. Tenslotte is ze klaar om gemonteerd te worden.
 
 
 
Op naar de volgende want deze ligt al te weken.......
 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Wed Apr 20, 2016 3:29 pm
				by bmw e12 e21
				Well done! 

 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Wed Apr 20, 2016 4:39 pm
				by loentje
				erg mooi Peter
			 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Wed Apr 20, 2016 5:26 pm
				by 323baur
				Ik ga dit volgen! Erg fraai resultaat hoor!
Mag ik alle heren slopers voorstellen vooral niks mer weg te mikken van dit soort carburateurtjes!
			 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Wed Apr 20, 2016 6:05 pm
				by uwbuurman
				Gaaf Peter! Deze carb van Geerling is de zgn PallMall racing editie??
			 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Fri Apr 22, 2016 9:27 pm
				by Peter V.
				De volgende staat al weer klaar.
We wisten tevoren dat de bovendeksel en het middendeel van de bijgekochte reserve carburateur moest komen. Deze heeft op LPG gelopen en daardoor was het middendeel compleet uitgescheurd.
Wat al snel duidelijk was is de zeer goede staat van de onderdelen, dan bedoel ik het aluminium en de verzinkte delen. Vaak is een hele vette carburateur aan de buitenzijde zo.
Verder is dit een type 1 carburateur en dit heeft wat verschillen met de type 2 maar daarover later meer.
De staat:
 
 
 
En zo ligt alles uit elkaar en schoon in de doos.
 
Uiteraard een originele pakkingset en membraan van de acc.pomp. Tevens het thermoventiel van de automatische choke vervangen voor een andere uit mijn voorraad.
 
 
 
Nu even terug te komen op het verschil tussen een type 1 en 2
Links is type 1 en rechts type 2:
 
  
Uiteraard het beluchtingsventiel en het temperatuurklepje. Inwendig is het nog anders. De plaats van de uitstroom van de acc. pomp is totaal anders en het aantal aanzuigpijpjes vanuit de vlotterbak.
TYPE 1:
 
 
TYPE 2:
 

 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Fri Apr 22, 2016 9:39 pm
				by uwbuurman
				Leuk!! Les van Peter!
			 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Fri Apr 22, 2016 10:45 pm
				by Nick1984
				Mooie fotodocumentatie Peter! Goed dat er toch nog één iemand de 4a1 kan herstellen 

 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Fri Apr 22, 2016 10:47 pm
				by bmw e12 e21
				+1 Ziet er idd nieuw uit als je ze hebt aangepakt. En ze werken ook ongetwijfeld als nieuw. 

 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Sat Apr 23, 2016 6:23 pm
				by 323baur
				Sterker: vandaag weer mogen meemaken wat peter kan: uit Breda komt een verse carb die in theorie goed afgesteld staat.
Er op bouwen, en hop, draaien met dat ding. Zelfs het co stond gelijk goed. Echt indrukwekkend!
Martijn (hier 320/6) op het forum moet/mag/zal zich melden!
			 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Mon Apr 25, 2016 12:19 am
				by geerling
				Dat ziet er ernstig strak uit, daar ga ik vast nog blijer van worden!!  

 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Mon Sep 26, 2016 1:12 pm
				by Peter V.
				
			 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Mon Sep 26, 2016 1:51 pm
				by Jeroen
				Dikke bak hoor! Wat me wel opvalt is dat 't een handbak is, bewuste keuze? Dacht dat de Ford een automatico was, of ben ik weer eens in de war? In elk geval veel plezante, veilige en onbezorgde kilometers gewenst!
			 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Mon Sep 26, 2016 2:02 pm
				by loentje
				fijne auto's hoor, beetje verlagen, m pakketje erop en klaar.
nu nog een vrouw uit Italië  

 
			
					
				Re: Peter's knutselhoek.
				Posted: Mon Sep 26, 2016 2:08 pm
				by Jeroen
				En we zullen deze er even op plakken
