Page 1 of 17

Peter's knutselhoek.

Posted: Wed Apr 20, 2016 3:23 pm
by Peter V.
Om het advies van sommige op te volgen dan toch maar een apart topic over de carburateurs. Omdat het niet strikt alleen BMW E21 is moet het wel in het off-topicdeel.

De 4A1 van Geerling was aan de beurt. Als eerste de staat van aankomst uiteraard.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

De basis was redelijk maar had veel oxidatie op het aluminium zitten, de bovendeksel was krom en verschillende membranen waren kapot.

Het membraan van de grote luchtkleppen en de acc. pomp waren lek dus moesten vervangen worden.
Met het meegeleverde reservemateriaal konden we gelukkig een goede bovendeksel en membraan van de grote luchtkleppen regelen.
Wat duidelijk wordt is dat reservedelen steeds moeilijker worden en dan zeker nieuwe delen bestellen wordt behoorlijk aan de prijs.

Nu wat stralen, ultrasoon en ouderwets borstelen ligt alles klaar om te monteren.

Image

Image

Originele pakkingset en membraan van de acceleratiepomp.

Image

Nu alles afstellen conform de basiswaarden. Tenslotte is ze klaar om gemonteerd te worden.

Image

Image

Image

Op naar de volgende want deze ligt al te weken.......

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Wed Apr 20, 2016 3:29 pm
by bmw e12 e21
Well done! :thumbsup

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Wed Apr 20, 2016 4:39 pm
by loentje
erg mooi Peter

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Wed Apr 20, 2016 5:26 pm
by 323baur
Ik ga dit volgen! Erg fraai resultaat hoor!
Mag ik alle heren slopers voorstellen vooral niks mer weg te mikken van dit soort carburateurtjes!

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Wed Apr 20, 2016 6:05 pm
by uwbuurman
Gaaf Peter! Deze carb van Geerling is de zgn PallMall racing editie??

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Fri Apr 22, 2016 9:27 pm
by Peter V.
De volgende staat al weer klaar.

We wisten tevoren dat de bovendeksel en het middendeel van de bijgekochte reserve carburateur moest komen. Deze heeft op LPG gelopen en daardoor was het middendeel compleet uitgescheurd.
Wat al snel duidelijk was is de zeer goede staat van de onderdelen, dan bedoel ik het aluminium en de verzinkte delen. Vaak is een hele vette carburateur aan de buitenzijde zo.

Verder is dit een type 1 carburateur en dit heeft wat verschillen met de type 2 maar daarover later meer.

De staat:

Image

Image

Image

En zo ligt alles uit elkaar en schoon in de doos.

Image

Uiteraard een originele pakkingset en membraan van de acc.pomp. Tevens het thermoventiel van de automatische choke vervangen voor een andere uit mijn voorraad.

Image

Image

Image



Nu even terug te komen op het verschil tussen een type 1 en 2

Links is type 1 en rechts type 2:
Image Image

Uiteraard het beluchtingsventiel en het temperatuurklepje. Inwendig is het nog anders. De plaats van de uitstroom van de acc. pomp is totaal anders en het aantal aanzuigpijpjes vanuit de vlotterbak.

TYPE 1:
Image

Image


TYPE 2:
Image

Image

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Fri Apr 22, 2016 9:39 pm
by uwbuurman
Leuk!! Les van Peter!

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Fri Apr 22, 2016 10:45 pm
by Nick1984
Mooie fotodocumentatie Peter! Goed dat er toch nog één iemand de 4a1 kan herstellen ;)

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Fri Apr 22, 2016 10:47 pm
by bmw e12 e21
+1 Ziet er idd nieuw uit als je ze hebt aangepakt. En ze werken ook ongetwijfeld als nieuw. :thumbsup

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Sat Apr 23, 2016 6:23 pm
by 323baur
Sterker: vandaag weer mogen meemaken wat peter kan: uit Breda komt een verse carb die in theorie goed afgesteld staat.
Er op bouwen, en hop, draaien met dat ding. Zelfs het co stond gelijk goed. Echt indrukwekkend!
Martijn (hier 320/6) op het forum moet/mag/zal zich melden!

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Mon Apr 25, 2016 12:19 am
by geerling
Dat ziet er ernstig strak uit, daar ga ik vast nog blijer van worden!! :thumbsup

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Mon Sep 26, 2016 1:12 pm
by Peter V.
Omdat er om gevraagd werd maar wat snelle foto's van de nieuwe daily.

BMW 525d uit april 2006. Import uit Italië (jazeker ook al). Alle onderhoudsgegevens erbij en dubbel gecontroleerd via de BWM dealer hier.

Image

Image

Image

Image

Image

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Mon Sep 26, 2016 1:51 pm
by Jeroen
Dikke bak hoor! Wat me wel opvalt is dat 't een handbak is, bewuste keuze? Dacht dat de Ford een automatico was, of ben ik weer eens in de war? In elk geval veel plezante, veilige en onbezorgde kilometers gewenst!

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Mon Sep 26, 2016 2:02 pm
by loentje
fijne auto's hoor, beetje verlagen, m pakketje erop en klaar.

nu nog een vrouw uit Italië :mrgreen:

Re: Peter's knutselhoek.

Posted: Mon Sep 26, 2016 2:08 pm
by Jeroen
En we zullen deze er even op plakken

Image