e21 318 koral red
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: e21 318 koral red
Welkom!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: e21 318 koral red
Haha je was al gespot hoor bij Dusseldorp (Mijn zoon werkt daar)
Gewoon doorpakken op de ingezette weg om er een leuke e21 van te maken. Eindelijk weer een Noord Hollander met een E21 al noemen ze mij hier meer een nep fries.
Gewoon doorpakken op de ingezette weg om er een leuke e21 van te maken. Eindelijk weer een Noord Hollander met een E21 al noemen ze mij hier meer een nep fries.
So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: e21 318 koral red
Er werkt daar trouwens nog iemand die ook een E21 heeft.
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29271
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 318 koral red
Leuk, welkom hier Hugo, en als we ergens mee kunnen helpen, geef gerust een brul. Zat E21 kennis verzameld hier op dit forum!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: e21 318 koral red
Nou? Ben je ook...
Welkom Hugo!! Veel plezier met je nieuwe aanwinst!!
Re: e21 318 koral red
Welkom Hugo, volgens mij hebben we ook al contact gehad via whatsapp:-)
Re: e21 318 koral red
Wat een tegenslag en wat een doorzettingsvermogen, leest weg als een heldenepos.
Fijn dat de wagen bij een nieuwe liefhebben terecht gekomen is. Succes Hugo!
Fijn dat de wagen bij een nieuwe liefhebben terecht gekomen is. Succes Hugo!
-
- Newbee
- Posts: 7
- Joined: Sun Sep 01, 2019 4:41 pm
- My E21(s): BMW E21, 1976, 318, manual, Koralrot
Re: e21 318 koral red
Bijdeze weer een update,
Na meer en meer met de auto te hebben gereden, gaf de ontsteking meer en meer problemen. Horten en stoten en ook begon de motor zelf erg te vibreren. Na te hebben gestoeid, toch externe hulp ingeschakeld, waarbij mijn vermoedens werden bevestigd en bleek dat het mechaniek van de vacuümvervroeging niet meer te redden viel. Een net gebruikt exemplaar bood hierbij uitkomst. Verder bleek een bougiekabel, onvoldoende stroom door te geven, wat vermoedelijk het vibreren veroorzaakte. En ook de klepspeling was veel te krap.
Na dit alles loopt het geheel als een trein, keurig stationair en over het hele toerengebied voldoende prik.
Wel (was me al eerder opgevallen, maar had toen niet direct de prioriteit) heb ik wat vragen over de stand van de water-temperatuur. Deze blijft ofwel voor het middelste streepje hangen, of (heel vreemd maar waar) als ik iets harder door een bocht, of door een lange doordraaier rijdt, schiet deze over het middelste streepje heen, ongeveer op dezelfde afstand van het midden aan beide zijden. Is dit terug te leiden naar simpelweg een slechte temperatuursensor? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit heel urgent is, maar het valt wel op en is wel iets waar ik graag naar wil kijken.
Daarnaast, wat eerder in dit forum al aangehaald was, ontstaat er tijdens het rijden, aan de linkerkant, onder het dashboard een soort "knetterend" geluid. Ik kan het lastig thuisbrengen, aangezien dit geluid zich ook pas voordoet als de snelheid boven 70 km/h komt. Ik zit zelf eigenlijk te denken aan de tellerkabel, aangezien ik ook problemen heb met de dagteller van de auto, welke (na reset) niet verder loopt dan 9km. Is dit een goede denkrichting? En zo ja, hebben jullie tips /tricks waar ik kan beginnen dit euvel te verhelpen?
Alvast bedankt!
Na meer en meer met de auto te hebben gereden, gaf de ontsteking meer en meer problemen. Horten en stoten en ook begon de motor zelf erg te vibreren. Na te hebben gestoeid, toch externe hulp ingeschakeld, waarbij mijn vermoedens werden bevestigd en bleek dat het mechaniek van de vacuümvervroeging niet meer te redden viel. Een net gebruikt exemplaar bood hierbij uitkomst. Verder bleek een bougiekabel, onvoldoende stroom door te geven, wat vermoedelijk het vibreren veroorzaakte. En ook de klepspeling was veel te krap.
Na dit alles loopt het geheel als een trein, keurig stationair en over het hele toerengebied voldoende prik.
Wel (was me al eerder opgevallen, maar had toen niet direct de prioriteit) heb ik wat vragen over de stand van de water-temperatuur. Deze blijft ofwel voor het middelste streepje hangen, of (heel vreemd maar waar) als ik iets harder door een bocht, of door een lange doordraaier rijdt, schiet deze over het middelste streepje heen, ongeveer op dezelfde afstand van het midden aan beide zijden. Is dit terug te leiden naar simpelweg een slechte temperatuursensor? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit heel urgent is, maar het valt wel op en is wel iets waar ik graag naar wil kijken.
Daarnaast, wat eerder in dit forum al aangehaald was, ontstaat er tijdens het rijden, aan de linkerkant, onder het dashboard een soort "knetterend" geluid. Ik kan het lastig thuisbrengen, aangezien dit geluid zich ook pas voordoet als de snelheid boven 70 km/h komt. Ik zit zelf eigenlijk te denken aan de tellerkabel, aangezien ik ook problemen heb met de dagteller van de auto, welke (na reset) niet verder loopt dan 9km. Is dit een goede denkrichting? En zo ja, hebben jullie tips /tricks waar ik kan beginnen dit euvel te verhelpen?
Alvast bedankt!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29271
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 318 koral red
In elk geval mooie stappen zodat de auto weer rijdbaar is! Temperatuurmeter is wel vreemd, je zou zeggen een slecht contact op de sensor of een slacht massacontact ofzo. Kan best een zoektocht zijn en met zo'n klein verschil miss niet de moeite waard. Dat knetteren, ervan uitgaande dat alle electra goed werkt en blijft werken, kan idd weleens het tellermechaniek zijn. Miss wordt het tijd voor een andere teller, waarbij je wel moet lekken op de correctiefactor die bij de meeste modellen onderin de teller staat weergegeven (W=0911 EG oid), je moet weer dezelfde hebben wil je geen tellerafwijking krijgen.
Regards/groeten, Jeroen
-
- Newbee
- Posts: 7
- Joined: Sun Sep 01, 2019 4:41 pm
- My E21(s): BMW E21, 1976, 318, manual, Koralrot
Re: e21 318 koral red
Ik realiseerde mij dat het al weer een tijdje geleden geleden is, maar bijdeze weer een update! Bedankt nog voor de voorgaande reacties. Ik heb inderdaad besloten om de temperatuursensor lekker te laten voor wat het is, lage prioriteit en ook niet echt van belang! Verder is het kraken (zo af en toe) ook niet van dusdanig belang om alles uit elkaar te trekken. Het project gaat gewoon door, hierdoor zijn er weer tal van werkzaamheden uitgevoerd en te vermelden!
Sinds de vorige update zijn de volgende zaken onder handen genomen:
1) Lekkage remvloeistof....Helaas al 1x volledig bijgevuld voordat ik doorhad dat het aan de binnenzijde van het schutbord lekte en dus het tapijt, isolatiemateriaal en lak aan de binnenzijde compleet heeft verzadigd...kortom voortaan eerst even kijken waar het lekt voor je besluit de boel bij te vullen.. ach...al doende leert men...(zegt men) Lekkage opgelost door zowel hoofd- als -werkcilinder van de koppeling te vervangen. Beter alles in één keer, dan over een paar weken weer gezeur!
2) Verder ontwikkelde er zich een douche van olie op het uitlaat spruitstuk. Aanvankelijk leek het opgelost te zijn door de bescherm-deksel van de distributieketting af te laten draaien (deze leek de klepdeksel omhoog te duwen en daardoor slecht afdichtte), maar het lijkt toch echt langs een tapeind bij één van de bouten op het uitlaatspruitstuk te komen. Ik heb inmiddels begrepen dat dit vaker voorkomt. Deze staat dus weer op de to-do-list.
3) Volledige revisie van de remmerij aan de voorzijde, deze liep links-voor aan waardoor het stuurgedrag nogal "spannend" te noemen was!
4) Verder ben ik op dit moment met (helaas eerder dan gepland) project "roest" van start gegaan. Tijdens een inspectie van het rubber rondom de kofferklep bleek een dusdanige hoeveelheid kit, die in een beetje badkamer niet zou misstaan, overmatig aanwezig te zijn. Tijdens het loshalen bleek al gauw dat het "prutswerk" betrof en er water tussen rubber en metaal stond, met de eerste tekenen van roest. Gelijk alles opgeschuurd en in de anti-roest gezet.
5) Ook de achterlichten waren onzorgvuldig, doch met excessief veel kit gefixeerd. Helaas ook hier was roest terug te vinden echter hier vergaand waardoor toekomstige reparaties nodig zullen zijn.
6) Nu de pleister eraf is, besloten om door te pakken. Zo ben ik reeds in het bezit van nieuwe vloerplaten voor in de kofferruimte (links & rechts) en beide achter schermen/spatborden. Alles waar maar een vleugje roest te vinden is, zal worden vervangen. De geplande las-werkzaamheden zullen er helaas wel voor zorgen dat de auto uiteindelijk volledig opnieuw gespoten zal moeten worden. Opzich een prima vooruitzicht! Zijn er nog goede tips voor adressen om de las-werkzaamheden in Noord-Holland uit te kunnen voeren?
Ik eindig met een positieve noot die dit alles overschaduwd! Tijdens de badkamer-kit-verwijder-sessie ben ik erachter gekomen dat de zwarte kunststof sierplaat van de kofferruimte ook met kit vastgemaakt was. Besloten om het geheel los te peuteren bleek tot mijn grote blijdschap de auto zonder de daarvoor bestemde fixeerpunten in de carrosserie te zijn uitgevoerd. Het gaat dus echt om een vroege e21!
Ik rijdt dus vanaf heden "naakt" rond en het bevalt mij enorm! Wat een verbeterde uitstraling zo!
Ik zal spoedig proberen foto's te plaatsen (was mij de vorige keer niet gelukt), is wel zo leuk om het beeldende verhaal ook mee te krijgen natuurlijk!
Sinds de vorige update zijn de volgende zaken onder handen genomen:
1) Lekkage remvloeistof....Helaas al 1x volledig bijgevuld voordat ik doorhad dat het aan de binnenzijde van het schutbord lekte en dus het tapijt, isolatiemateriaal en lak aan de binnenzijde compleet heeft verzadigd...kortom voortaan eerst even kijken waar het lekt voor je besluit de boel bij te vullen.. ach...al doende leert men...(zegt men) Lekkage opgelost door zowel hoofd- als -werkcilinder van de koppeling te vervangen. Beter alles in één keer, dan over een paar weken weer gezeur!
2) Verder ontwikkelde er zich een douche van olie op het uitlaat spruitstuk. Aanvankelijk leek het opgelost te zijn door de bescherm-deksel van de distributieketting af te laten draaien (deze leek de klepdeksel omhoog te duwen en daardoor slecht afdichtte), maar het lijkt toch echt langs een tapeind bij één van de bouten op het uitlaatspruitstuk te komen. Ik heb inmiddels begrepen dat dit vaker voorkomt. Deze staat dus weer op de to-do-list.
3) Volledige revisie van de remmerij aan de voorzijde, deze liep links-voor aan waardoor het stuurgedrag nogal "spannend" te noemen was!
4) Verder ben ik op dit moment met (helaas eerder dan gepland) project "roest" van start gegaan. Tijdens een inspectie van het rubber rondom de kofferklep bleek een dusdanige hoeveelheid kit, die in een beetje badkamer niet zou misstaan, overmatig aanwezig te zijn. Tijdens het loshalen bleek al gauw dat het "prutswerk" betrof en er water tussen rubber en metaal stond, met de eerste tekenen van roest. Gelijk alles opgeschuurd en in de anti-roest gezet.
5) Ook de achterlichten waren onzorgvuldig, doch met excessief veel kit gefixeerd. Helaas ook hier was roest terug te vinden echter hier vergaand waardoor toekomstige reparaties nodig zullen zijn.
6) Nu de pleister eraf is, besloten om door te pakken. Zo ben ik reeds in het bezit van nieuwe vloerplaten voor in de kofferruimte (links & rechts) en beide achter schermen/spatborden. Alles waar maar een vleugje roest te vinden is, zal worden vervangen. De geplande las-werkzaamheden zullen er helaas wel voor zorgen dat de auto uiteindelijk volledig opnieuw gespoten zal moeten worden. Opzich een prima vooruitzicht! Zijn er nog goede tips voor adressen om de las-werkzaamheden in Noord-Holland uit te kunnen voeren?
Ik eindig met een positieve noot die dit alles overschaduwd! Tijdens de badkamer-kit-verwijder-sessie ben ik erachter gekomen dat de zwarte kunststof sierplaat van de kofferruimte ook met kit vastgemaakt was. Besloten om het geheel los te peuteren bleek tot mijn grote blijdschap de auto zonder de daarvoor bestemde fixeerpunten in de carrosserie te zijn uitgevoerd. Het gaat dus echt om een vroege e21!
Ik rijdt dus vanaf heden "naakt" rond en het bevalt mij enorm! Wat een verbeterde uitstraling zo!
Ik zal spoedig proberen foto's te plaatsen (was mij de vorige keer niet gelukt), is wel zo leuk om het beeldende verhaal ook mee te krijgen natuurlijk!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29271
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e21 318 koral red
Leuke update! Wondermike of Sven kunnen wellicht een lasser aanbevelen, en dan hopen wij hier snel een paar fotootjes te mogen aanschouwen! Goede beslissing om het gelijk goed aan te pakken, ik ga mensen die roest en lekkage te lijf gaan met kit echt nooit begrijpen.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: e21 318 koral red
Wat heb je al afgezien met deze E21. Mooi dat je alles aanpakt zoals het hoort. Geef de moed niet op.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: e21 318 koral red
Deze reed vandaag bij mij door het dorp. Mooi gezicht bij de koek en zopie over de brug.
So many cars, so little time
-
- Newbee
- Posts: 7
- Joined: Sun Sep 01, 2019 4:41 pm
- My E21(s): BMW E21, 1976, 318, manual, Koralrot
Re: e21 318 koral red
Een e21 is altijd een mooi gezicht! En wie weet strijk ik puristen tegen de haren in , maar een prachtig droog & zonnig winterweekend als deze, laat ik niet onbenut lekker te touren! Het is en blijft een auto tenslotte!Wondermike wrote: ↑Sun Feb 14, 2021 2:24 pm Deze reed vandaag bij mij door het dorp. Mooi gezicht bij de koek en zopie over de brug.
Daarnaast (ik weet dat het al even geleden is) los ik bij deze de belofte in voor het posten van een aantal foto’s. Aan het eind van de zomer gemaakt, dus veel is er esthetisch (mede door Corona, afstuderen, aanvang nieuwe baan etc.) nog niet veranderd. Om een idee te geven van de huidige staat en de aandachtsplekken van de auto:
Ik had helaas al zo'n vermoeden, ditmaal met afbeeldingen! Het was even puzzelen...en ik maar denken de ict-kennis op orde te hebben
Vloerdelen zowel links als rechts achter toch krokanter dan gewild. Linker zijde erger dan de rechter. Vloerdelen en achterschermen zijn overigens al in bezit!
De afgelopen tijd, vooral druk geweest met kleine dingen o.a.
-Nieuwe schokbrekers voorzijde
-Nieuwe banden + uitlijning
-Vervangen van diverse slijtagedelen aan ontsteking & brandstofsysteem
-Verversen alle oliën
-Elektrische gremlins opsporen
Daarnaast ben ik momenteel druk met het verzamelen van alle onderdelen die nodig zijn de auto echt mooi te gaan maken, d.w.z. laswerk uitvoeren en volledig spuiten. Zodoende al verschillend plaatwerk verzameld en langzaamaan losse delen als: rubbers, montagemiddelen, emblemen, stickers etc. aan het verzamelen. De auto is gelukkig erg compleet en in de basis niet eens zo slecht, dus veel hoeft er niet echt vervangen te worden, puur ter verfraaiing kan je natuurlijk blijven investeren.
De planning is de auto eind van het jaar richting de sluiterij te brengen. Aankomende zomer (mochten de beperkingen het toelaten) heb ik eerst plannen een mooie autoreis te maken, dus spuiten in de zomer is geen optie. Kortom, het werk staat niet stil. Tips en aandachtspunten zijn natuurlijk altijd welkom!
Last edited by HvD on Wed Feb 17, 2021 9:01 pm, edited 1 time in total.