BMW E21 316 1976
Posted: Sat Oct 08, 2016 12:42 am
Hi allemaal, mijn naam is Ruud, 27 jaar, kom uit Ermelo en woon in Apeldoorn. Als hobbies vind ik het leuk om me bezig te houden met auto's, motoren, formule 1 en elektronica / computers. Eerder dit jaar ben ik bij toeval tegen een E21 316 uit 1976 gelopen. Met mijn zwager ben ik een Mini uit 1984 volledig aan het restaureren. Voor onderdelen daarvoor was ik bij een kennis die een 316 te koop had staan. Ondanks dat we er niet echt tijd en plek voor hadden was mijn hart al verknocht geraakt aan de auto. De auto was voor 99,9% compleet, motor liep (slecht) maar leek technisch verder in orde voor zover we konden beoordelen. Daarnaast was de lak op het dak dof / weg en aardig wat roest op allerlei plaatsen. De mini was in slechtere staat toen ze deze kochten, vandaar dat we wel genoeg vertrouwen erin hadden dat het goed zou komen. Daarnaast was de objectiviteit eigenlijk al ver te zoeken 
APK van de BMW is 8 jaar geleden verlopen. Omdat we niet 2 projecten tegelijk willen doen is het plan op dit moment om de auto APK gekeurd te krijgen, netjes te maken zodat we kunnen genieten van dit mooie type! Op termijn hebben we wel de wens om hem volledig aan te pakken.
Zaken die we tot nu toe aangepakt hebben:
- Nieuwe stukken in de bodem gelast ivm roest
- Randen om de veerpoten gedeeltelijk hersteld
- Wielkasten achter beginnende roest
- Kofferbak meerdere stukken in gelast
- Dorpel links
- Benzine vul pijp vervangen ivm roest
- Brandstofleiding vervangen
- Remleidingen van voor naar achter vernieuwd
- Complete remmerij achter vervangen
- Carburateur schoongemaakt + pakkingen vervangen
- Contactpunten vervangen
- Diverse slangen vervangen motorruimte
- Ruitensproeierpomp vervangen
- Ruitenwissers vervangen
- Verlichting (lampjes vervangen en contacten schoongemaakt)
Er zijn vast nog zaken die ik vergeet.
Wat nog op het lijstje staat:
- Kentekenplaat voor vervangen
- Spatborden voor weer monteren
- Dynamo werkt niet, vermoedelijk de spanningsregelaar
- V snaar vervangen
- Algehele onderhoudsbeurt motorruimte (olie, koelwater, filters)
- Stuur vervangen
- Afstellen van de carb
Afstelling is erg slecht op het moment. Ook zijn we er niet helemaal zeker van of alle slangen goed zitten. We hebben het aangesloten zoals het zat, maar of dit klopt is ons niet helemaal bekend. Dit weekend gaan we kijken of we de basis instellingen kunnen doen. Bij koude motor slaat hij slecht aan en moet er voorzichtig gas gegeven worden om hem te laten lopen. Choke lijkt wel zijn werk te doen. Als hij warm is lijkt hij te rijk te lopen. Bij flink gas geven verzuipt die. Elders in het forum hadden we al een mooie uitleg gevonden voor de standaard afstelling van de didta 32/32, maar de luchtschroef komt hier niet aan bod. Is hier een bepaalde grondinstelling voor? Beter afstellen zal bij de garage gebeuren, maar om daar te komen zou het wel prettig zijn als die redelijk loopt.
Uiteraard mogen de foto's niet ontbreken. Zo is het beestje aangekocht:


APK van de BMW is 8 jaar geleden verlopen. Omdat we niet 2 projecten tegelijk willen doen is het plan op dit moment om de auto APK gekeurd te krijgen, netjes te maken zodat we kunnen genieten van dit mooie type! Op termijn hebben we wel de wens om hem volledig aan te pakken.
Zaken die we tot nu toe aangepakt hebben:
- Nieuwe stukken in de bodem gelast ivm roest
- Randen om de veerpoten gedeeltelijk hersteld
- Wielkasten achter beginnende roest
- Kofferbak meerdere stukken in gelast
- Dorpel links
- Benzine vul pijp vervangen ivm roest
- Brandstofleiding vervangen
- Remleidingen van voor naar achter vernieuwd
- Complete remmerij achter vervangen
- Carburateur schoongemaakt + pakkingen vervangen
- Contactpunten vervangen
- Diverse slangen vervangen motorruimte
- Ruitensproeierpomp vervangen
- Ruitenwissers vervangen
- Verlichting (lampjes vervangen en contacten schoongemaakt)
Er zijn vast nog zaken die ik vergeet.
Wat nog op het lijstje staat:
- Kentekenplaat voor vervangen
- Spatborden voor weer monteren
- Dynamo werkt niet, vermoedelijk de spanningsregelaar
- V snaar vervangen
- Algehele onderhoudsbeurt motorruimte (olie, koelwater, filters)
- Stuur vervangen
- Afstellen van de carb
Afstelling is erg slecht op het moment. Ook zijn we er niet helemaal zeker van of alle slangen goed zitten. We hebben het aangesloten zoals het zat, maar of dit klopt is ons niet helemaal bekend. Dit weekend gaan we kijken of we de basis instellingen kunnen doen. Bij koude motor slaat hij slecht aan en moet er voorzichtig gas gegeven worden om hem te laten lopen. Choke lijkt wel zijn werk te doen. Als hij warm is lijkt hij te rijk te lopen. Bij flink gas geven verzuipt die. Elders in het forum hadden we al een mooie uitleg gevonden voor de standaard afstelling van de didta 32/32, maar de luchtschroef komt hier niet aan bod. Is hier een bepaalde grondinstelling voor? Beter afstellen zal bij de garage gebeuren, maar om daar te komen zou het wel prettig zijn als die redelijk loopt.
Uiteraard mogen de foto's niet ontbreken. Zo is het beestje aangekocht:

