Startproblemen
Posted: Mon Feb 20, 2017 6:39 pm
Hallo !
Sinds een dik jaar ben ik trotse eigenaar van een witte E21 323i. Ik heb hem hier elders op het forum voorgesteld met enkele foto’s erbij.
Het is een project en dus heeft de wagen wel wat probleempjes. Maar momenteel kampt hij vooral met 1 groot probleem. Of dat denk ik toch. Ik zal de symptomen oplijsten.
In het begin was de wagen nog niet ingeschreven en heeft hij dus niet veel gereden. De motor werd wekelijks wel opgestart en op privé terrein heeft hij ook enkele meters afgelegd.
Koud startte de motor altijd na 1 of 2 pogingen. Het stationair toerental was wel hoog, ongeveer 1500 toeren. Eens de motor warm werd begon hij in toeren de schommelen (dat deed hij ook als je de oliedop opende). Dit probleem werd deels verholpen door de ‘toerentalschroef’ (sorry ken juiste benaming even niet) wat open te schroeven. Maar dit is natuurlijk alleen maar een lapmiddel.
Wanneer ik de motor afzet als hij warm is, kan ik hem meteen weer herstarten. Als ik hem 10 minuutjes laat afkoelen is er geen beweging in te krijgen. Dan moet ik wachten tot hij helemaal is afgekoeld om hem weer te kunnen opstarten.
Toen ik na een ritje huiswaarts aan het keren was begon hij af en toe te sputteren. Dan trok ik op in eerste en rond 4000 toeren viel de power even weg. Daarna hernam hij weer. Dit deed hij toen een paar keer (niet alleen in eerste en denk niet persé bij 4000 toeren). Voor deze rit had hij dat nog niet gedaan.
Wanneer ik een weekje later de wagen nog eens wou opstarten, lukte dit niet (batterij en benzinepomp werken prima, tank is vol). Ik denk dat ik zo’n 10 pogingen heb gedaan. Daarna heb ik de bougies gecheckt en die waren toch nog redelijk droog. Eentje was een beetje vochtig en een andere had lichte oliesporen. Maar ze zagen er best wel goed uit. Er zaten ook serieus wat luchtbelletjes in de benzineleidingen aan het injectiesysteem. Ik weet niet of dit normaal is of niet.
Ik denk dat dit alles symptomen zijn van 1 groot probleem. Ik heb al wat research gedaan en ik vermoed dat er iets serieus mis is met mijn injectie. Meer bepaald met de Warm Up Regulator.
Nu hoop ik dat jullie mij kunnen helpen door al dan niet te bevestigen dat dit het probleem is en hoe ik dit het beste aanpak.
Of zou het toch iets anders kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Bram
Sinds een dik jaar ben ik trotse eigenaar van een witte E21 323i. Ik heb hem hier elders op het forum voorgesteld met enkele foto’s erbij.
Het is een project en dus heeft de wagen wel wat probleempjes. Maar momenteel kampt hij vooral met 1 groot probleem. Of dat denk ik toch. Ik zal de symptomen oplijsten.
In het begin was de wagen nog niet ingeschreven en heeft hij dus niet veel gereden. De motor werd wekelijks wel opgestart en op privé terrein heeft hij ook enkele meters afgelegd.
Koud startte de motor altijd na 1 of 2 pogingen. Het stationair toerental was wel hoog, ongeveer 1500 toeren. Eens de motor warm werd begon hij in toeren de schommelen (dat deed hij ook als je de oliedop opende). Dit probleem werd deels verholpen door de ‘toerentalschroef’ (sorry ken juiste benaming even niet) wat open te schroeven. Maar dit is natuurlijk alleen maar een lapmiddel.
Wanneer ik de motor afzet als hij warm is, kan ik hem meteen weer herstarten. Als ik hem 10 minuutjes laat afkoelen is er geen beweging in te krijgen. Dan moet ik wachten tot hij helemaal is afgekoeld om hem weer te kunnen opstarten.
Toen ik na een ritje huiswaarts aan het keren was begon hij af en toe te sputteren. Dan trok ik op in eerste en rond 4000 toeren viel de power even weg. Daarna hernam hij weer. Dit deed hij toen een paar keer (niet alleen in eerste en denk niet persé bij 4000 toeren). Voor deze rit had hij dat nog niet gedaan.
Wanneer ik een weekje later de wagen nog eens wou opstarten, lukte dit niet (batterij en benzinepomp werken prima, tank is vol). Ik denk dat ik zo’n 10 pogingen heb gedaan. Daarna heb ik de bougies gecheckt en die waren toch nog redelijk droog. Eentje was een beetje vochtig en een andere had lichte oliesporen. Maar ze zagen er best wel goed uit. Er zaten ook serieus wat luchtbelletjes in de benzineleidingen aan het injectiesysteem. Ik weet niet of dit normaal is of niet.
Ik denk dat dit alles symptomen zijn van 1 groot probleem. Ik heb al wat research gedaan en ik vermoed dat er iets serieus mis is met mijn injectie. Meer bepaald met de Warm Up Regulator.
Nu hoop ik dat jullie mij kunnen helpen door al dan niet te bevestigen dat dit het probleem is en hoe ik dit het beste aanpak.
Of zou het toch iets anders kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Bram