Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Vandaag maar eens een betere video gemaakt met een andere camera.

Bij naar de "filmset" rijden viel mij een opvallende benzinegeur op. weer een lek, nu op de drukleiding bovenop de tank. klem aandraaien was voldoende om het lek te dichten. is de auto nu nog zuiniger :mrgreen:

Nog een paar weekjes en dan staat er eindelijk weer eens een rally op het programma, daarvoor vertrekken we naar het noorden van het land, waar op 22 oktober de drie provincien rally verreden wordt met de start in Dalfsen. De route gaat door Overijssel, Friesland en Drenthe.
Er komen echt veel mooie rally auto's naar dit evenement.

drie-provincien-rally



Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

En we kennen de route natuurlijk niet vooraf... Jammer, want ik wil wel eens komen kijken onderweg.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun Oct 02, 2022 7:38 pm En we kennen de route natuurlijk niet vooraf... Jammer, want ik wil wel eens komen kijken onderweg.
Soms wordt de lunch locatie wel vooraf prijs gegeven, maar zelfs dat is nu nog onbekend.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Mooi en flink veld, dat wordt genieten! Het duurt nog even maar alvast heel veel succes en plezier gewenst!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Zo, de Drie Provincien rally zit erop.

Vrijdag middag ging het al naar vd Valk voor een overnachting om zo fris op start te kunnen verschijnen op zaterdag ochtend.

Het is toch wel fijn dat onze E12 ook een beetje rekening houdt met de stijgende energieprijzen, met een verbruik van 7.4L/100km tijdens deze rit, waar ook best wel wat file in zat en we voor een omweg over de Veluwe gekozen hebben, mogen we niet klagen.


Maar goed, nu de Rally zelf. Dit is een populaire rally en dus veel mooi klassiek materiaal aan de start.
Wij hadden toch nog maar eens in sportklasse ingeschreven, het was immers vanaf April dat we niet meer gereden hebben.

Ochtend programma gingen we lekker doorheen. Jaap Jongman had een zeer mooie route in elkaar gezet vooral voor de rijders.
Het tweede deel van de ochtend begon met een regularity (mislukt bij ons altijd). In deze regularity zaten 2 gemiddelde snelheden door elkaar. Daarmee is gebruik van electronische hulpmiddelen uitgesloten en moet je wel terug vallen op de tijdtabel uit het routeboek.
Dit betekend dat ik naar route zoeken en navigeren ook nog de gemiddelde snelheid mag controleren, elke paar honderd meter kijken in de tabel of we voor of achter lopen op de ideale tijd. Poehhhhoe
Achteraf bleek dat we de regularity heel goed gedaan hadden met slechts 2 seconden afwijking op een ideale rijtijd van 19min 30sec.

Als lunch locatie was gekozen voor Carrosso classic & sportscars in Oldemarkt. Leuk voor een groepje toerrijders maar niet geschikt om 90 rally equipes te laten lunchen en sanitaire stops.

Vertrek aldaar was chaos, straat verstopt en dus al 5 minuten verloren.

Die 5 minuten hebben we niet meer goed kunnen maken en bij de volgende TC een uurtje verder 6 minuten aan de broek.

Kwa route rijden verliep ook de middag editie voorspoedig alhoewel ik soms te achterdochtig ben en we een extra rondje rijden.

Bij de finish stond het bbq buffet al klaar en konden we meteen aanvallen.

Paar uurtjes later publicatie van de voorlopige uitslag en prijsuitreiking.
Verdict: 1 fout in ochtend, 1 gemiste controle in de middag en 6 minuten tijdstraf. Niet slecht dus.

Wij werden opgeroepen om de prijzen voor de 2e plaats op te halen.

Leuke rallydag met beloning gehad, maar vanaf nu echt alleen nog maar expert klasse voor ons, Horneland rally uitgezonderd.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
geerling
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 237
Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
Location: Ruinerwold Drenthe

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by geerling »

Hoi Rob,
Ik dacht laat ik eens gaan kijken in Dalfsen samen met mijn broer, potverdorie te laat, iedereen weg. Er stonden alleen nog twee busjes van de wegenwacht, die mannen vertelden dat het hele circus rond 17.00u. weer binnen kwam. licht teleurgesteld weer naar huis gegaan en dacht dan ga ik vanmiddag wel weer. Thuis was ik wat bezig en kan ik vanuit de garage zo over de oprit de straat opkijken en hoor zo'n typische 911 luchtgekoelde boxerhuil aankomen en nog wat auto's er achteraan, en nog een, en nog een. M.a.w. de hele stoet kwam bij ons voor het huis langs! Alleen jammer dat ik net even binnen was en jullie door het raam langs zag rijden, het was een mooi gevarieerd gezelschap en vindt auto's in actie ook altijd minstens zo leuk om te zien, zodoende hoefde ik ook niet meer naar Dalfsen, het was een mooie middag!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Oh dat is toevallig, Geerling!!

@Rob, gefeliciteerd! En ook na een halfjaar zonder rally kunnen jullie gewoon hoog scoren! Mooi gedaan! Jammer van die slechte lunchplaats.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

geerling wrote: Sun Oct 23, 2022 10:04 pm Hoi Rob,
Ik dacht laat ik eens gaan kijken in Dalfsen samen met mijn broer, potverdorie te laat, iedereen weg. Er stonden alleen nog twee busjes van de wegenwacht, die mannen vertelden dat het hele circus rond 17.00u. weer binnen kwam. licht teleurgesteld weer naar huis gegaan en dacht dan ga ik vanmiddag wel weer. Thuis was ik wat bezig en kan ik vanuit de garage zo over de oprit de straat opkijken en hoor zo'n typische 911 luchtgekoelde boxerhuil aankomen en nog wat auto's er achteraan, en nog een, en nog een. M.a.w. de hele stoet kwam bij ons voor het huis langs! Alleen jammer dat ik net even binnen was en jullie door het raam langs zag rijden, het was een mooi gevarieerd gezelschap en vindt auto's in actie ook altijd minstens zo leuk om te zien, zodoende hoefde ik ook niet meer naar Dalfsen, het was een mooie middag!

Jaja, voor een rally moet je vroeg opstaan, deelnemers wachten niet op toeschouwers.
Maar het leuke is dat de deelnemers dus wel naar de toeschouwers toe gaan.

Leuk dat we bij jou langs gescheurd zijn Geerling, en ons (alle deelnemers) zo toch in actie hebt kunnen zien!! :launch

Zelf heb ik geen idee waar we overal geweest zijn, alleen maar onbekende gekke dorpjes namen gezien op de kaarten.
Wat me wel opgevallen is, is dat er daarboven nog veel ruimte is, en ontzettend weinig verkeersdrempels.

In onze omgeving (Limburg) ligt het hele buitengebied al vol met drempels, echt zonde.

Drie Provinciën staat voor 2023 zeker weer op ons wensenlijstje, maar we komen al eerder weer die kant op, juni 2023 is het tijd voor de "7 uren", start en finish in Emmeloord.

Deze zeer populaire rally is nu al helemaal volgeboekt.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Grappig zo, en evengoed een prima score dus! :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Vandaag nog maar eens lekker op pad geweest met onze 520 om nog wat kilometers en michelin-kaart ervaring op te doen als laatste voorbereiding op de Horneland rally a.s. vrijdag.

Vanaf Maastricht tot aan Rochefort een stuk uit Hornelandrally boeken van eerdere edities gereden, lekkerrrr....

De 520 is er in ieder geval klaar voor, heeft alleen nog een wasbeurtje nodig.

Oh ja, er is een video van de 3 provincien rally gepubliceerd:
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Leuk! Vol in beeld aan het einde!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

:thumbsup :thumbsup :thumbsup veel succes komende vrijdag!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

"we zagen vonkenregen"

Dat is wat ik gistermorgen bij het ontbijt te horen kreeg van deelnemers die tijdens de avond etappe gisteren achter ons zaten.

Ja het was een enerverende Horneland rally, met nog veel meer slechte wegen dan vorig jaar.
Editie 2022 staat nu bij ons in het geheugen als " rally van potholes, coblestones en speedbumps" man man man hoe weet je ze allemaal te vinden.
Nog nooit hebben we zoveel tegen de grond (asfalt) aan gezeten als tijdens deze rally, en niet zonder schade. Één klap was zo hard dat het slot van het dashboardkastje spontaan afbrook, vandaar die vonkenregen.

Onder de auto durf ik eigenlijk niet te kijken.
Maar het kan erger, bij een andere deelnemer is spontaan een voorwiel afgebroken, de asstomp van de fusee.
Het feit dat de Horneland rally zwaar is blijkt wel uit het aantal uitvallers, 74 van de 90 equipes hebben de eindstreep wel gehaald.

Ondanks dat was de eerste dag een echt mooie rally dag, die begon eigenlijk net onder Liège met een marathon etappe (geen pauze) en voerde ons in 5 uur tot in Noord Frankrijk. Deze bestond uit maar liefst 13 TC's (tijd controle punten) en 63 RC's. Hierin hebben we 2 RC's niet gevonden, en slechts 1 minuut straftijd opgelopen.

Na het Diner in Revin was het tijd voor de avond etappe. Nog even 3 en half uur sturen in de donkerte van de ardennen. In deze valleien is het echt aarde donker, wat navigeren niet echt gemakkelijk maakt. Dus liepen we wat meer tijdstraf op in 9 TC's , 19 minuten, maar wel alle RC's op één na gevonden.
Rond half twaalf checkten we in bij vd Valk in Charleroi. Bezoek aan de bar zat er niet in, te moe.
Tussenstand na dag 1, plaats 10 van 42 equipes in de sportklasse, zijn we heel tevreden mee.

RC niet gevonden, wat betekend dat?
RC's zijn genummerde punten aangeduid op de kaart, in principe rijdt je deze rally van RC naar RC, waarbij de route vrij is. Bedenk wel, het kaartmateriaal zijn gedateerde michelinkaarten 1:200.000 en daar staan lang niet alle wegen op.

Bij de meeste RC's staat een controle (getal of letter) of een stempel, deze controle of stempel plaats je op je controle kaart.

Soms is een RC op de kaart op de weg getekend, maar staat deze in werkelijkheid op een parkeerplaats, pleintje, of een stukje een zijweg in (de weg op de kaart is gemanipuleerd). Als je die dan niet ziet, mis je de controle ondanks dat je wel de juiste route gereden hebt.

De volgende ochtend vroeg aan het ontbijt, gelukkig kon dat al vanaf 06:30, maar goed ook want met startnummer 2 moesten we al vroeg weer op pad, 08:22 zaten we alweer in de auto voor etappe 3. Tussen Brussel en Namen vond de uitzetter heel veel slecht verharde wegen voor ons die het leven in de auto niet aangenamer maakte en zorgde voor een aanval op het tijdschema en vinden van de RC's.
Niet goed. 6 RC's niet gevonden en 3 minuten aan de broek.

Om 12:00 een goed verzorgde lunch in Chateau du Daily.
Drie kwartier later weer verder voor de 4e etappe. Nu was het vooral laveren door een veel drukker bevolkt gebied noordwaarts met veel bebouwde kom en veel speedbumps. Absoluut de domper op de Horneland rally om door een gebied met grotere plaatsen, veel lindbebouwing en steden heen te moeten. Nee dit was niet zo....
Ondanks dat wel goed je best blijven doen hé.
Rond 5 uur checkte we in bij de 52e en laatste TC van deze rally.

Elke TC moet je aandoen in de juiste minuut volgens het opgelegde tijdschema. Te vroeg of te laat betekend strafpunten. Dat tijdschema moet je zelf opstellen aan de hand van de tijden die je krijgt van TC naar TC.
Je mag wel tijd inhalen, maar dat resulteert niet in aftrek van strafpunten.
Etappe 4 was goed voor nog maar eens 11 minuten en 2 RC's, daarna door naar de Paterskerk in Weert voor afsluitend diner en prijsuitreiking.
Vooral de slechte 3e etappe heeft ons doen kelderen naar de 20e plek in het klassement.

Met gemengde gevoelens kijken we terup op dit evenement, volgend jaar weer?
Nu zeggen we nee, maar wie weet.

Als we toch weer mee gaan doen, dan moet er wel iets met de auto gebeuren, want nu die zo laag staat is het eigenlijk niet te doen op de belgische kasseiwegen en boerenpaden.
Vermogen zat, maar het zijn de wegen die ons de snelheid ontnemen.

Verder heeft de pastellblauer het weer voortreffelijk gedaan hoor.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Hmmm, eigenlijk een landrover tocht, dus. Wel spijtig ergens, want jullie keken er zo naar uit. En nu zit je met een kromme uitlaat of schade aan de bodem of erger. En de sportklasse, dus niet de expertklasse? Toch in het linker rijtje geëindigd.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun Nov 13, 2022 4:47 pm Hmmm, eigenlijk een landrover tocht, dus. Wel spijtig ergens, want jullie keken er zo naar uit. En nu zit je met een kromme uitlaat of schade aan de bodem of erger. En de sportklasse, dus niet de expertklasse? Toch in het linker rijtje geëindigd.
Ik sta er van te kijken met wat voor snelheden sommige deelnemers over die slechte wegen knallen, maar eerlijk is eerlijk, een bmw 5 serie is ook echt niet ontworpen voor deze omstandigheden, en een beetje eigen schuld omdat ik de auto ook nog lager gezet heb.
Horneland expert is echt niet te doen voor ons, sportklasse is zwaar genoeg, dat blijkt.

Maar goed, ik zei al "gemengde gevoelens", en Peter Rovers (de uitzetter) zei gisteravond tijdens de afsluiting al dat hij liever de eifel en hoge ardennen in gaat, dat is positief voor de volgende editie.

Vanmiddag toch maar even de auto geïnspecteerd, de sleepogen op het subframe, die het eerst de grond raken, worden aan de onderzijde steeds dunner, verder geen schade.
Carterpan bescherming doet zijn werk, en wordt ook wat lichter maar kan de klappen goed aan.
Achterkant met de einddemper (bodemvrijheid 28 cm) op het asfalt gezeten, maar goed dat daar geen benzinetank meer hangt.
Wel een paar krullen aan het linker voorscherm randje erbij, schijnbaar hapt de band daar af en toe in.

Dus eigenlijk zijn we er relatief schadevrij uit gekomen.
Het vervelende is dat je op die bolle of slechte wegen zo voorzichtig moet zijn, en dat is niet handig. Dus misschien gaan we de E12 toch maar wat hoger zetten, ten ongunste van de looks.

Motortechnisch alles dik in orde, alle sapjes blijven prima op peil, alleen ruitensproeier reservoir moet ik af en toe bijvullen.

En inderdaad, toch in de bovenste helft geëindigd, en dat was vorig jaar niet gelukt.

Over eeen paar weken staat de rally happening op het programma, expert klasse natuurlijk.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply