Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Derde remlicht is inderdaad een ding, dat heb ik in de 323i ook al eens overwogen. Dat soort USA pick-up tuig tref je steeds meer en meer. Die gedragen zich ook als Amerikanen, zo onderhand.

Van die 912 is wel erg, dat klinkt einde oefening motorblok is zo de carrosserie in geduwd, als ik het zo lees.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Ik heb mijn achteruitrijlichten maar even handmatig schakelbaar gemaakt, idd wel zo handig dat men ziet wat je aan het doen bent of wat je wilt. Moet je ze daarna natuurlijk niet vergeten uit te doen haha

3e remlicht heb ik ook al eens over gedacht maar met de Baur lastig. Maar zoveel idioten en zoveel kneuzen die achter het stuur een beetje weg zitten te dromen, als er zo ééntje bij je binnen schuift vrees ik dat je die persoon toch ritueel moet slachten.

Zonde van die 912!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Smartie »

Remlichten en zichtbaarheid van achter.
Moeilijk, de boel schoonhouden en verse pitjes erin helpt al heel veel.
Hier al eens nagedacht om er led in te stoppen.
Er is ruimte genoeg voor een paar felle ledjes.
Paar reserve kapjes zijn er ook wel maar eerlijk gezegd rij ik alleen met mooi weer en bijna nooit in drukte en in het donker. Voor als nog dus geen extra motivatie.
Derde remlicht tegen het dak bij het achterraam, maar zelfde verhaal.

Rob, paar van die achteruit rij lampen op het dak naar achter toe richten dat helpt vast ook goed met de plakkers

Zeker goed aan het genieten met de auto, lkkr bezig
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Zo nu komt het toch wel erg dichtbij, zou het nu dan na 2 keer uitgesteld te zijn wel doorgaan?

Daarom de Pastellblauer dit weekend ontdaan van zijn modder en zand jasje dat hij vorige week aangemeten had gekregen. Een hele klus, auto opbokken, wielen eraf om zo ook de wielkuipen goed schoon te krijgen, onvoorstelbaar hoeveel modder er toch elke keer weer onder zit.
Vervolgens de auto goed gewassen, zodat ik de volgende dag weer wat meer Pastellblau aan de auto kan toevoegen.

Grondlaag opgeschuurd met korrel 1000 zodat er een mooie vlakke overgang ontstaat tussen oud en nieuw. Daarna alles afplakken, wat een megaklus is dat zeg.
Ook het truukje toegepast met de omgevouwen tape om zo een minder scherpe overgang te krijgen. Meteen ook de aluminium reparatie panelen in de achterdeuren maar eens meenemen nu we toch een paar bussen 2K pastellblau hebben. Wel benieuwd hoe goed de kleur gaat matchen.
Ik heb de 2K lak niet van een staal laten namaken, maar gewoon op BMW Pastellblau 044 laten maken.

Klaar voor spuiten:
Image

Dan spuiten maar, de verf dekt enorm goed, er is vrijwel meteen kleur, dus dat is fijn, en de spuitbus spuit ook best fijn.
Nadeel is wel dat deze lak langzaam droogt:
Image

dus minimaal 4 uur wachten alvorens de tape en plastic weg kan, dan is het alweer avond:
Image

Op deze foto zie je wat lakschade op het rechter voorportier, gevolg van de stickers met startnummer van de Classic 500 challenge, bij het verwijderen van de sticker na 2 dagen kwam er best wel wat lak mee :(
Image

Eindelijk een net kontje :cheers
Image

In de nieuwe kleur zit iets minder blauw dan origineel, och, het blijft een lappenkatje.
Uiteindelijk heb ik maar één spuitbus nodig gehad, mooi, staat er nog eentje klaar voor de andere kant.

Dan nog even een terugblik, zodat ik weet waarom:

Image

Image

Image

Ook nog de vloeistoffen gecontroleerd, alles netjes op peil.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:40 pm, edited 2 times in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

En toch nog een actie foto van ons in de Classic 500 Challenge

Image
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:38 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Manitoba »

Mooi werk Rob. Past allemaal goed bij de auto, en jij weet dat het in ieder geval allemaal goed en kundig gerepareerd is. Lekker weer verder rallyen met de Pastell Blauer!

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Dicht, hard en geconserveerd. Fijn!! Pasteller mag weer een paar jaar verder, op dit vlak. Ik raad je aan om toch eens een Dinitrolbehandeling te laten doen, en dan niet de ML en de Wax, maar die dikke prut die je niet los kunt kopen. Want wat daaronder zit, roest nooit weer. Dat kan bijvoorbeeld bij Dinitrolcentrum Gosliga in Leeuwarden, mooi te combineren met een weekendje Friesland :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun Nov 07, 2021 7:44 pm Dicht, hard en geconserveerd. Fijn!! Pasteller mag weer een paar jaar verder, op dit vlak. Ik raad je aan om toch eens een Dinitrolbehandeling te laten doen, en dan niet de ML en de Wax, maar die dikke prut die je niet los kunt kopen. Want wat daaronder zit, roest nooit weer. Dat kan bijvoorbeeld bij Dinitrolcentrum Gosliga in Leeuwarden, mooi te combineren met een weekendje Friesland :bag
Poeh, dan moet de bodem helemaal schoon, daar heb ik echt geen zin in. En een dinitrol behandeling over roest zie ik ook niet zitten.
Wel moet ik nog een busje dinitrol ML in de C stijl blubberen met zo'n slangetje, en natuurlijk de binnenkant van het scherm waar je niet bij kunt.

Wat nog te doen?
- Achterwiel randje links samen met het laatste stukje dorpel.

- voorscherm rechts heeft nog dikke brobbels bij de A stijl.

- beide achterdeuren een keer voorzien van nieuwe buitenpanelen

- gaatje in het dak, zit nu een pleister op.

- bodem rechts voor, alleen rondom die ellendige deksel.

- motorkap. Oh nee die is zo mooi zat
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

BertjeConti wrote: Sun Nov 07, 2021 8:01 pm

Poeh, dan moet de bodem helemaal schoon, daar heb ik echt geen zin in. En een dinitrol behandeling over roest zie ik ook niet zitten.
Wel moet ik nog een busje dinitrol ML in de C stijl blubberen met zo'n slangetje, en natuurlijk de binnenkant van het scherm waar je niet bij kunt.
Ze spuiten de bodem eerst helemaal af en schoon. Dinitron over roest is stukken beter beschermd dan niks over roest. De ml en wax brengen ze aan met een paar bar op de slangetjes. Dan komt het echt overal. Ik heb laatst de cabrio alle holle ruimtes weer laten behandelen. Heeft een week of 2 staan nalekken, hahaha.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Kijk, dat is een heel stuk opgeknapt en kan er weer tijden tegen. Wellicht een keer overwegen om nog eens een keer een hele zijkant te spritzen, zeker nu er allerlei lak af licht, is alles weer één kleur. En stickers verwijderen met de föhn kan helpen voorkomen dat er lak meekomt. Anyway, het is geen museumstuk of garagequeen, de belangrijkste doelen zijn bereikt zo!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Jeroen wrote: Mon Nov 08, 2021 8:48 am Kijk, dat is een heel stuk opgeknapt en kan er weer tijden tegen. Wellicht een keer overwegen om nog eens een keer een hele zijkant te spritzen, zeker nu er allerlei lak af licht, is alles weer één kleur. En stickers verwijderen met de föhn kan helpen voorkomen dat er lak meekomt. Anyway, het is geen museumstuk of garagequeen, de belangrijkste doelen zijn bereikt zo!
Zo is het, op de deuren ga ik blanco (rood) stickervellen plakken waar dan weer de rally nummers op geplakt kunnen worden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Horneland Rally 2021

Zo, onze eerste Horneland Rally is een feit, de BMW en de inzittenden zijn er ongeschonden doorheen gekomen, dus dat is alvast een dikke PLUS.

Ook nu weer zelf tijdens het evenement niet echt de moeite genomen om foto's te maken, maar wil je meer zien of weten van deze zwaarste historische rally van Nederland, kijk dan maar eens op de website of op hun facebook pagina .

Vrijdag 12 November was het dan zover, startlocatie Kasteel VaesHarteld, waar we ook al eens van start waren gegaan met een clubritje met dit clubje.

Na technische keuring/documentcontrole/briefing/KNAF daglicentie en lunch mochten wij om 13:34 van start gaan, het begon met een bolpijl om de deelnemers door Maastricht naar het wedstrijdgebied net over de grens in Belgie te brengen, nu al was het tijdschema te krap om door de drukke stad te komen, achteraf had bijna iedereen dus al straftijd bij de eerste TC.

Zoals afgesproken reed ik en Petra navigeert, poeh dat viel niet mee. binnen een kwartier waren we al verdwaald. Owjee 2e TC vinden we niet, PANIEK PANIEK.
Dus zo snel mogelijk naar de 3e TC en ff resetten en opnieuw beginnen.
Vanaf die TC was er een spannende bol/pijl dwars door Liege omdat de snelweg nog steeds dicht was vanwege de watersnood van afgelopen zomer.
Maar goed, hier gingen we zonder problemen doorheen, en onder Liege ging het echte werk in de ardennen beginnen, punter vrije route rijden en proberen de TC's te halen.
Rijden in de Ardennen was echt fantastisch, zeker als je dus tussen expert klasse deelnemers rijdt die strijden om de eindoverwinning. Navigeren ging ons niet zo goed af, en we waren genoodzaakt een 2e TC over te slaan en diverse punten links te laten liggen om ruim 5 uur later niet te laat bij de "dinner" locatie te komen in Libramont. Dit was dus een echte marathon etappe, dik 5 uur zonder pauze met 16 TC's.
Verdict na etappe 1: tijdstraf 96 en 120 RC strafpunten, totaal 216 strafpunten.

NA het Dinner de rollen toch maar omgedraaid, ik ging navigeren, en Petra de BMW beteugelen. Ik moest er echt inkomen, ook nu liep het navigeren totaal niet, en ook in de avond etappe genoodzaakt een TC en diverse punten over te slaan om niet buiten tijd te geraken. Vanaf het moment dat we het Belgische grondgebied inruilde voor het Luxemburgse ging het beter, Nu wel alle punten en TC's aangedaan zonder al te veel tijdstraf, en dat ondanks de mist die was komen opzetten. Nu pas kom ik erachter dat onze wayfinder (kompas) van het padje is en ons regelmatig de verkeerde richting liet zien.

Met de moed in de schoenen nog even snel de tank vullen en checkten we om 00:00 uur in in Hotel Hilton Double Tree (vergane glorie)
Ook de 2e etappe flink straf opgelopen, nog eens 60 tijdstraf en 80 RC erbij, brengt ons op 356 strafpunten, snel naar bed.

Zaterdagmorgen vroeg aan het ontbijd want 08:34 starten we met dag 2, op het bulletinbord blijkt dat we toch nog op plek 19 staan van de 34 equipes in de sportklasse. hmm, blijkbaar was het dus echt moeilijk. Op de parking nog even de wayfinder proberen te calibreren en dat blijkt gelukt te zijn.

Zonder veel verwachting starten we met de 3e etappe, heel snel vanuit het hotel zitten we op de mooiste wegen van Luxemburg, echt fantastisch, mooie herfstkleuren, leuke beklimmingen en afdalingen wat wil je nog meer, ja en het regent. Regen vinden wij altijd fijn, blijkbaar rijden we veel beter als het regent.
En warempel het gaat goed, echt goed, er is geen tijdsnood, en we doen alle punten aan en halen de meeste TC's zonder tijdstraf. Petra geeft de BMW flink van katoen, en die vind het heerlijk.
Op een gegeven moment bij het zoeken van een TC rijden we een verkeerd paadje in en binnen no time staan we vast. De auto wil niet meer voor of achteruit, zo glad is het modder weggetje. Dan maar duwen, en gelukkig staan we even later weer op vaste bodem.
Snel terug en de TC zoeken. Met 7 minuten tijdstraf doen we TC34 aan. Jammer wat het ging zo goed.

Nu echt het gas erop en warempel lukt het ons om naar de volgende TC waar we 26 minuten voor hebben 6 minuten goed te maken, zie de tijdkaart van ons hieronder (linker kolom zijn de ideale tijden die we zelf ingevuld hebben, en rechts de werkelijke tijden.

Image

Bij TC37 moeten we helaas nog een keer 2 minuten prijsgeven, ook weer even fout gereden.

Aangekomen bij de lunchlocatie bij "Baraque de Fraiture" waar 2 dikke gehaktballen met belgische frieten geserveerd werden in Auberge du Carrefour, bleek dat we deze etappe afgerond hadden met slechts 9 strafminuten en één gemiste RC, goed voor 10 strafpunten, dus 19 in totaal.

De 4e etappe heeft de organisatie in moeten korten om iedereen op tijd bij de finisch en dinner locatie te krijgen vanwege de nieuwe Corona maatregelen, Finish in het veld bij St Geertruid.
Ook na de lunch ging het goed, navigeren ging steeds gemakkelijker, en ik kreeg eindelijk het navigatiegevoel van voor Corona terug. Petra heb ik nog wat les gegeven in snel rijden, en geleerd wat je allemaal met de BMW kunt doen als je snel wilt zijn.

In het gebied rond Pepinister waar de watersnood flink had toegeslagen en veel wegen afgesloten waren heb ik één punt bewust links laten liggen, verder alle TC's binnen de tijd en alle punten aangedaan. dus in deze laatste etappe 0 straftijd en 10 RC strafpunten.

Na het fiasco van de vrijdag maar het succes van de zaterdag kijken we achteraf met een heel goed gevoel terug op onze eerste Horneland ervaring.

Rest nog een comfortabele verbindingsrit van zuid-limburg naar Weert voor de officiele finisch en afsluitend dinner in de prachtige Paterskerk.
We zitten bij ons Weerter clubje aan tafel, met niet de minsten, de winnaars van Experklasse en Sportklasse, en nog een paar andere klasbakken.

Wat een ervaring was me dat zeg, gelukkig duurt het niet lang voor de volgende HornelandRally, maart 2022, we staan al ingeschreven en de rollen liggen vast waarin we als doel hebben de beker voor beste "mixed equipe" in de sportklasse te bemachtigen, ja want de Horneland is een echte mannen rally, met dit jaar voor het eerst sinds heel lang 2 vrouwelijke rijders. Navigerende vrouwen zijn er meer, maar ook op één hand te tellen.

Dit zijn de 2 auto's die door vrouwen bestuurd worden, bij de koffiestop zaterdag morgen op de grens van Luxemburg/Belgie:
Image

Uiteindelijk op de 18e plek geeindingd, waar we heel tevreden mee zijn.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:35 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Mooi verhaal!! Eindelijk die verdraaide Horneland gereden. Mooi werk, 18de na een lange tijd niks. Mooi hoor!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Manitoba »

Hulde, applaus! Mooi verhaal van een gaaf weekend!

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Een spannend jongensboek wederom, en mooi uitgereden uiteindelijk, petje af! De rally kwam nog in het nieuws omdat -als ik het allemaal goed onthouden heb- een deelnemende 911 werd gestolen bij Kasteel VaesHartelt. Inmiddels heeft het kasteel daarom al een aparte naam gekregen, geloof dat er dit jaar al 10 auto's zijn gestolen, voornamelijk Porsches.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply