Pastellblauer's E12 avonturen
-
- E21 Fanatic
- Posts: 305
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Weer netjes opgeknapt Rob dat kan weer jaren mee.
En andere kant is nog te overzien wat nieuwe stukjes er in lassen en goed behandelen dan kan die ook weer een leven mee
En andere kant is nog te overzien wat nieuwe stukjes er in lassen en goed behandelen dan kan die ook weer een leven mee
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Die paar plekjes, dat is voor jou appeltje/eitje. Maar wat gaaf van jouw eerste eigen rit, dat dat zo goed is verlopen! Mooi werk!!
-
- E21 Fanatic
- Posts: 305
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja dat was wel leuk alleen een defecte dynamo of regelaar
En nog een beetje veel verbruik een tank 350 km
En nog een beetje veel verbruik een tank 350 km
-
- E21 Fanatic
- Posts: 305
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja ging goed was naar Jan G gereden voor een paar remklauwen. En natuurlijk ook effe het eerste lange ritje. En dan komen er natuurlijk altijd wel wat dingen tevoorschijn.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ik heb geen 323i gezien op de startlijst, dus verwacht van niet.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ergens zit er speling in de voorwielophanging, die ik na lang zoeken vandaag gevonden heb.
Met flink trekken en duwen aan één van de voorwielen met de auto op de grond kon ik iets van speling voelen, maar met de wielen van de grond was er geen speling terug te traceren in draagarmen en stuurarmen, wat mij wel een beetje zorgen baarde. Het voelt alsof de demper speling heeft in de veerpoot, maar dat is eigenlijk onmogelijk en ook niet het geval.
Maar vandaag heb ik ontdekt dat het rubber lager in de pitmanarm speling heeft, en dat is dus waar ik naar op zoek was. De (slaaf) pitman arm is 1cm in verticale richting op en neer te bewegen, dat is dus voldoende om terug te voelen aan de voorwielen.
Gaan we dus ook oplossen.
Met flink trekken en duwen aan één van de voorwielen met de auto op de grond kon ik iets van speling voelen, maar met de wielen van de grond was er geen speling terug te traceren in draagarmen en stuurarmen, wat mij wel een beetje zorgen baarde. Het voelt alsof de demper speling heeft in de veerpoot, maar dat is eigenlijk onmogelijk en ook niet het geval.
Maar vandaag heb ik ontdekt dat het rubber lager in de pitmanarm speling heeft, en dat is dus waar ik naar op zoek was. De (slaaf) pitman arm is 1cm in verticale richting op en neer te bewegen, dat is dus voldoende om terug te voelen aan de voorwielen.
Gaan we dus ook oplossen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Is een probleem wat vaker voorkomt. E23 en e28 hebben dezelfde constructie.
Na jaren van gebruik is het hulp stuur armpje versleten.
Vaak is ook de middelste stuurstang met 2kogels aan weerszijde een deel oorzaak.
Zeker omdat het veel gewrichten en stangetjes zijn is het een optel som der delen.
Na jaren van gebruik is het hulp stuur armpje versleten.
Vaak is ook de middelste stuurstang met 2kogels aan weerszijde een deel oorzaak.
Zeker omdat het veel gewrichten en stangetjes zijn is het een optel som der delen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Er bestaan 2 typen lagerbussen voor de pitmanarm, de lagerbus zoals toegepast op onder andere de E12 lijkt wat meer rubber te hebben dan de latere bussen zoals op de E28. Beiden hebben 27mm doorsnede, wat dat betreft dus uitwisselbaar.
Mij lijken de latere bussen wat meer stabiliteit te bieden.
Iemand ervaring?
Mij lijken de latere bussen wat meer stabiliteit te bieden.
Iemand ervaring?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Dit is de bewuste bus, 27mm doorsnede, 58.5mm hoog.
Ik heb 'm uit de pitmanarm weten te persen met de arm nog onder de auto en verbonden aan de centrale stuurstang.
Alle kogelkoppelingen in deze stuurinrichting zijn nog steeds spelingvrij, en geen gescheurde hoesjes.
De bus heeft art nr 32211115489, maar is overal niet leverbaar, behalve bij de bmw dealer voor slechts €16,- dus snel besteld.
Maar na een paar dagen mail van de dealer dat het artikel niet meer leverbaar is, ook niet op langere termijn van bmw zelf.
Ik vind er ook geen after market vervanging voor. Jammer dan.
Daarom op de gok een vergelijkbare bus besteld voor de E28/E34/E39, ik wist al dat deze bus met een M10 bout vast gezet wordt in plaats van de M12 bout in de E12, geen onoverkomelijk probleem. Buitendiamer is ook gelijk, 27mm, alleen de hoogte van de bus is nog spannend.
Vandaag viel de E28 pitmanarm lagerbus in de bus.
De E28 bus heeft een hoogte van 55mm, 3.5mm minder dus, en dat kan gemakkelijk met een vulring opgelost worden.
Ook heb ik meteen een paar opvulringen gemaakt voor een M10 bout pas te zetten in de M12 gaten in het subframe.
Dus met wat creativiteit is een E28 pitmanarm bus toe te passen op de E12, E23 en vroege E24.
Ook ga ik de remleidingen op de veerpoten samen met de remslangen vervangen, idem op de wieldraagarmen achter.
Is dat ook weer lekker vers.
Spullen liggen alweer klaar en de eerste leidingen zijn pas gebogen met behulp van een speciale buigtang voor remleidingen.
Ik heb 'm uit de pitmanarm weten te persen met de arm nog onder de auto en verbonden aan de centrale stuurstang.
Alle kogelkoppelingen in deze stuurinrichting zijn nog steeds spelingvrij, en geen gescheurde hoesjes.
De bus heeft art nr 32211115489, maar is overal niet leverbaar, behalve bij de bmw dealer voor slechts €16,- dus snel besteld.
Maar na een paar dagen mail van de dealer dat het artikel niet meer leverbaar is, ook niet op langere termijn van bmw zelf.
Ik vind er ook geen after market vervanging voor. Jammer dan.
Daarom op de gok een vergelijkbare bus besteld voor de E28/E34/E39, ik wist al dat deze bus met een M10 bout vast gezet wordt in plaats van de M12 bout in de E12, geen onoverkomelijk probleem. Buitendiamer is ook gelijk, 27mm, alleen de hoogte van de bus is nog spannend.
Vandaag viel de E28 pitmanarm lagerbus in de bus.
De E28 bus heeft een hoogte van 55mm, 3.5mm minder dus, en dat kan gemakkelijk met een vulring opgelost worden.
Ook heb ik meteen een paar opvulringen gemaakt voor een M10 bout pas te zetten in de M12 gaten in het subframe.
Dus met wat creativiteit is een E28 pitmanarm bus toe te passen op de E12, E23 en vroege E24.
Ook ga ik de remleidingen op de veerpoten samen met de remslangen vervangen, idem op de wieldraagarmen achter.
Is dat ook weer lekker vers.
Spullen liggen alweer klaar en de eerste leidingen zijn pas gebogen met behulp van een speciale buigtang voor remleidingen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Lekker bezig!! Mooi om te weten van die bus van de e28. Waar heb je die tang vandaag, zoek ook zon ding? Linkje?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Alleen al bij Amazon volop keuze in dit soort tangen. Die vind je dus wel. Googelen op remleiding buigtang.
Last edited by BertjeConti on Sun Jul 09, 2023 2:33 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Lagerbus zit erin, eerst nog een opvulring met een kraagje gemaakt die onder de bus in het bestaande 12mm gat in het subframe valt.
De bus zet ik vast met een oude hoofdlagerkap M10 bout, die is zeker sterk genoeg.
Inpersen van de lagerbus in de pitmanarm ging ook probleemloos, de bus zit er goed strak in.
En nu is er dus geen verticale speling meer op de pitmanarm. Weer een probleem opgelost.
De bus zet ik vast met een oude hoofdlagerkap M10 bout, die is zeker sterk genoeg.
Inpersen van de lagerbus in de pitmanarm ging ook probleemloos, de bus zit er goed strak in.
En nu is er dus geen verticale speling meer op de pitmanarm. Weer een probleem opgelost.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i