Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Thanks Jeroen, ik hoop dat ik er anderen ook nog een plezier mee kan doen.

Een goede keurmeester zal ik nooit worden, een paar dagen terug zei ik nog dat ook alle rubber hoesjes in de stuurinrichting in orde zijn, blijkbaar stekeblind, want nu pas zag ik dit, en dat is niet van een paar weken:

Image

Deze stuurkogel, of alleen het hoesje, moet dus vervangen worden. Op zoek bij de diverse bronnen op internet viel mij op dat autodoc ook op ebay zit en wel met heel aantrekkelijke verzendkosten, nl €1,- per item.
Ideaal als je maar één ding wil bestellen. Dus dat kanaal maar eens proberen.

Dat de overige fuseekogels nog goed zijn bewijst volgend beeld, als de armen aan de kogel in alle richtingen vrijhangend blijven staan kun je er vanuit gaan dat er geen speling op zit (toch?)

Image

Rechts zijn de remleidingen ook alweer fris:

Image


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Linker wielkuip en veerpoot is ook af, ik heb een paar kleine stukjes in de wielkuip moeten lassen. Dezelfde plekken als rechts alleen minder groot.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nu de linker veerpoot ook met nieuwe remleidingen en slangen voorziet is, werd het tijd ook op de achteras de remslangen en leidingen op de draagarmen te vervangen.

Gelukkig kwam alles zonder problemen los, de leidingkjes vanaf het T stuk naar de slangen zijn nog prima, te danken aan de beschermende positie boven het differentieel.

Dat de slangen op de achteras vervangen worden, werd de hoogste tijd, deze zijn namelijk nog de slangen waarmee de auto uit de fabriek gerold is :shock :shock

Jaja vroeger werd er kwaliteit geleverd. Slangen zijn van ATE en vertonen nog steeds geen droogtescheurtjes en zijn ook nog open. Bij één wartel is het materiaal wel erg dun, dit kwam er onderuit:

Image

Image

Image

Hierna nog wat werk aan het linkerscherm, en dan kan ik me over de dorpel gaan ontfermen.

Image

Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Herkenbaar, zo he ik in 2018 ook de 1978 Até slangen van mijn 323i vervangen. Zagen er precies zo uit. Mooie stappen, heerlijk verse wielkuipjes voorzijde, zo! De e12 is in geen jaren zo hard geweest, mooi hoor.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Mooi werk weer Rob! Tsja die slangen, inderdaad vaker gezien, toen kon men wel iets maken wat lang mee ging, hoef je tegenwoordig niet meer om te komen. Anyway, mooie stappen weer!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Nog maar eens een update, de zomermaanden is niet rijden maar snijden.

Van wielkuip schuiven we door naar de linker dorpel. Vooraan bij de kriksteun zit een gaatje, in het midden een langwerpig gat en achteraan roestbubbels. Het lijkt allemaal roest ellende die zich beperkt tot de buitendorpel alleen.

Constructie van de dorpels is bij deze BMW erg eenvoudig opgezet, een binnendorpel 1.5mm dik en een buitendorpel van 1mm dik plaatstaal, gelukkig geen dubbele platen die vlak over elkaar liggen.

Dit is wat er nu aangepakt wordt:

Kriksteunpunt met in de achtergrond de vloerpan uit de friteketel:
Image

Image

Middensectie met een langwerpig gat, remleiding heeft ook aandacht nodig:
Image

Na de staalborstel is de ellende groter:
Image

Achteraan wat roestbubbels:
Image

Image

Image

Vooraan bij de kriksteun moet er een flink stuk uit, ook de verstevigingsstrip die erin zit is onderaan in verre staat van ontbinding:
Image

Image

dus maar meteen een nieuwe verstevingingsstrip gemaakt:
Image

en een nieuw stukje blik op maat geknipt en gebogen, lijkt simpel, maar is een hele klus:
Image

De verstevigingsstrip zit bovenin de balk gepuntlast, nu dus met een paar proplasjes:
Image

Door naar de middensectie, na het uitslijpen van het rotte strookje blijkt dat de binnendorpel ook verrot is, de vloer zit over een lengte van 30cm eigenlijk zo goed als los :whistle :whistle

Image

dus maar een groter gat gemaakt door ook gezond materiaal weg te slijpen om zo bij de binnendorpel te kunnen komen:
Image

rot eruit, gelukkig is de achterliggende vloerplaat met zijn lip goed:
Image

nieuwe binnendorpel gebogen, valt niet mee een S bocht over een lengte van 35cm te buigen, maar is ook gelukt:
Image

past:
Image

en erin gelast:
Image

Image

Nieuw + oud buitendorpel klaar om ingezet te worden:
Image

Tussendoor ook de grilles maar weer eens netjes zwart gemaakt, ze werden alweer wat grauw na de laatste behandeling 15 jaar terug.
Natuurlijk weer de beproefde zwarte schoensmeer methode toegepast:
Image

Image

Dat was het weer voor nu.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Dat zijn wel bekende plekken, die dorpels. Mooi hoe je dat aanpakt, de e12, ik blijf het zeggen, wordt harder en harder.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2388
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Manitoba »

Mooi werk, Rob! Respect dat je dat allemaal zelf kunt en doet.

Greetz,
Walter.
baur21
E21 Fanatic
Posts: 305
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by baur21 »

Mooi werk Rob dat zijn weer mooie vordingen
Krijg nu alweer kriebels om wat toegaan doen.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Eens met bovenstaande sprekers, die kan nog wel wat jaartjes mee rallyen!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

En weer door, buitendorpel middelste reparatie stuk erin gezet:

Image

Image

En vooraan bij het kriksteunpunt idem, buitendorpel reparatie stuk er weer in:

Image

Samen met de beugel die de wagenkrik op de juiste plaats moet houden:

Image

Aan de achterzijde van de kriksteunpunten heb ik een verstevigings strip geplaatst die in de toekomst moet voorkomen dat de onderste lip verder doorbuigt, tevens is op deze manier de onderkant van de dorpel op de positie van de wagen kriksteunpunten zo ook prima te gebruiken met garagekrik, of assteun of op een 2 koloms.

vooraan:
Image

achteraan:
Image

Image

Image

Vervolgens kon er een klein laagje plamuur over de ingelaste platen:
Image

waarna de dorpel in de epoxy mocht:
Image

en dan een laagje anti steenslag erover blubberen, meteen ook de vloer links voor mee genomen:
Image

Image

En dan nog een laagje anthraciet op de dorpel, en blauw op de vloer en binnenzijde dorpel:
Image

Image

Nu staat de dorpel na te druppelen van een halve liter Cavity Wax die ik er nog in heb gespoten. Groot nadeel van reparaties aan holle ruimten zoals achterste wielranden en dorpels is dat het laswerk aan de binnenzijde niet schoongemaakt en behandeld kan worden, dus moet je maar vertrouwen en hopen dat zulke holle ruimten behandeling afdoende is voor de komende jaren. Één ding is zeker, het wordt nooit meer zo goed als toen het uit de fabriek kwam.

Rest nog het terug plaatsen van de leidingen en dan weer door naar het volgende....

De oplettende kijker zag natuurlijk al dat er helemaal achteraan aan de dorpel nog werkt is, dat neem ik mee samen met de achterwielkuip.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

En weer verder, het achterste eindje van de linkerdorpel moest ook nog, dit bijna gatje dus:

Image

na een beetje schoonmaken en rot eruit slijpen ziet het er al minder drastisch uit, het kan met 2 kleine stukjes blik opgelost worden, gelukkig is het bestand binnenin gezond:

Image

Image

Image

Vervolgens heb ik ook aan de rechterzijde de kriksteunpunten verstevigd, moet nog behandeld worden:

Image

Image

En de subframe opname achter, een beruchte plaats voor rot. Als hier rot zit, dan worden reparaties heel erg lastig, ik denk wel de lastigste plek aan de hele cas. Na het laten zakken van het subframe er weghalen van de rubber lagerbussen kan je er pas fatsoenlijk bij.
Links trof ik gelukkig alleen oppervlakteroest aan. Poeh een hele geruststelling:

Image

Image

ook dit gebied krijgt de behandeling: roestomzetten ; epoxy primer ; anti steenslag ; laklaag.

Na de dorpel ben ik bij het laatste stukje roest aangekomen, en als dit klaar is ben ik helemaal rond.

Deze oogzweer die ik lang geleden verstopt had achter een stukje aluminium met veel kit is nu nig aan de beurt:

Image

Na het verwijderen van de aluminium plaat ziet het er niet best uit, was natuurlijk ook te verwachten:

Image

Rondje met de flex met staalborstel wordt duidelijk hoeveel eruit moet. Het valt eigenlijk wel mee, rechts heb ik de gehele wielkast rand moeten doen inclusief een stukje kofferrruimte bodem.

Image

Flex erin, en al snel wordt duidelijk dat er ook een stukje binnenwielrand vervangen moet worden.

Image

Hiervoor een passend stukje blik maken is lastig vanwege de dubbele kromming die erin zit, maar met veel geduld lukt het toch:

Image

Image

Image

Klaar om erin gelast te worden, maar eerst ook het blik voor de buitenkant op maat maken, hiervoor heb ik een stuk uit een E28 klokkerholm reparatie blik genomen, past niet perfect, maar zelf maken is nog vele malen lastiger.

Image

Image

Image

Beide stukjes blik klaar om erin gelast te worden. Hopelijk voorlopig het laatste laswerk aan de E12....to be continued
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Fraai werk weer, en grappig dat die dorpel binnenin dan nog zo maagdelijk is. Bijna klaar met operatie carrosserie dus?!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Ja, die binnendorpel, wat feitelijk een stuk van de binnenwielbak is, dienis echt supernetjes, zeg!! Maar wederom, de e12 wordt harder en harder. Mooie werken!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Zoals al vermeld in het engels deel merkte ik ook nog lichte speling op het linkervoorwiel nadat alles opnieuw gemonteerd was. Het wiellager heb ik nu niet vervangen, is ook niet nodig want loopt geruisloos en heb ik een jaar of 10 terug nog vervangen.
Speling is voelbaar als je hard aan het wiel schud terwijl de auto op de grond staat, dat zou echt vanalles in de wielophanging kunnen zijn. Toplager uitgesloten, dat is spelingvrij, draagarm kogel, gaf indruk spelingvrij te zijn toen het uit elkaar lag.
Met het wiel van de grond is duidelijk speling voelbaar in verticale as, met je vingers tussen band en veerpoot voel je dan ook dat het wiel ten opzichte van de veerpoot speling heeft, ter hoogte van de band lijkt het wel ruim een mm.

Dus naafdop eraf om lagerspeling te controleren, lager is juist afgesteld en vertoond geen speling, met het wiel eraf is de speling ook niet meer waarneembaar.
Maar met het wiel gemonteerd en de naafdop er nog af wordt de schuldige zichtbaar.
Het is de binnenring van het buitenste lager dat iets kan bewegen op de asstomp.
De ID van het lager is dus iets groter dan de OD van de asstomp.
Bij de opknapbeurt van de veerpoot had ik juist deze veerpoot genomen omdat deze een visueel onbeschadigde asstomp heeft.

Onderzoek op internet leerde al snel dat het een meer voorkomend probleem is.
Het kan opgelost worden door een speciaal borgmiddel te gebruiken. Loctite groen is speciaal bedoeld voor axiale pasvlakken zoals lagers en bussen.

Dus busje loctite groen laten komen en de binnenring (met lagerrollen) opnieuw gemonteerd, vooraf de centrale bout positie gemarkeerd, zodat montage snel zou gaan.
Pasvlakken schoon gemaakt en ontvet, waarbij wattentips heel handig zijn. Vervolgens opnieuw gemonteerd met een weinig loctite groen op de pasvlakken.
Loctite groen heeft 12 uur nodig om volledig uit te harden.
Speling is nu niet meer waarneembaar en het wiel kan nog steeds rond.

Image

Een paar ritten later weet ik pas zeker of het probleem definitief opgelost is.

Laswerken zijn ook klaar (voorlopig), alleen nog rondje epoxy, anti steenslag, lak en 2k pastellblau op alle zichtbare reparatie plekken.

Wielkuip links achter:
Image

Image

Image

Image

Snuit links en recht in de anti steenslag:
Image

Image

En vervolgens een ronde 2K pastellblau. Lastig want je moet de bus in één keer leeg maken, dus alle vlakken die gespoten moesten worden tegelijk allemaal afplakken. Wielrand links achter, dorpel links, voorscherm onderaan links en rechts, voorzijde links en rechts en de twee reparaties onder de motorkap in de binnenwielbakken.

Image

Image

Image

Image

Image

Rest nog het nat schuren van de overgangen van het verse pastellblau naar het oude pastellblau, en nog een topje dorpel in anthraciet zetten, en dan zijn we er echt wel klaar mee voor dit jaar.

Reparaties waar je niet meer bij kunt en andere holle ruimten voorzien van ruime laag cavity wax.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply