Pastellblauer's E12 avonturen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3018
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Whats going on?
Een beetje een blote billen gezicht.
Het idee is ook op de voorzijde de resterende stukken bumper te verwijderen, om zo de racy look van de E9 een beetje dichterbij te komen. Wat ik met de extra lampen ga doen ben ik nog niet uit, de grote Hella's zijn wel erg prominent. De kleine ovale breedstralers moeten zeker wel terug komen.
Op de gok had ik clignoteur armatuurtjes gekocht die op zicht wel in de gaten in de keienvanger zouden moeten passen.
Oh ja, eerste weekend maart gaan we se ROZ classic rijden, in masterklasse natuurlijk.
Een beetje een blote billen gezicht.
Het idee is ook op de voorzijde de resterende stukken bumper te verwijderen, om zo de racy look van de E9 een beetje dichterbij te komen. Wat ik met de extra lampen ga doen ben ik nog niet uit, de grote Hella's zijn wel erg prominent. De kleine ovale breedstralers moeten zeker wel terug komen.
Op de gok had ik clignoteur armatuurtjes gekocht die op zicht wel in de gaten in de keienvanger zouden moeten passen.
Oh ja, eerste weekend maart gaan we se ROZ classic rijden, in masterklasse natuurlijk.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:31 pm, edited 2 times in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18676
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Hmmmm.... Ik was meer gecharmeerd van het oude front, maar ik begrijp ook je afwegingen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3018
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Het is ook nog niet af, er moeten nog clignoteurs in en de breedstralers moeten weer een plekje krijgen.
Zo past het in ieder geval beter bij de achterzijde, en wordt het weer meer één geheel.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3018
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Vervolgens de op de gok gekochte clignoteur armatuurtje eens passen in de cas:
En kwa hoogte past het precies, en ook de horizontale ronding van cas en armatuur sluit goed op elkaar aan.
Dus kon ik verder en de bijbehorende fittingen zoeken en bestellen.
Op de fittingen passen de standaard 2 polige timer junior stekkers, ook bekend van termperatuur sensoren, injectoren en zo voorts.
Dus connectors crimpen met rubber tuletjes zodat het waterdicht wordt:
Connectors in de stekkertjes, aansluiten en testen:
En dan de handel weer samenbouwen, breedstralers krijgen nu een plekje onder de rode beugel, welke een paar extra tabs gekregen heeft voor dit doel.
Zoals je kunt zien is ee nog wel wat werk aan de cas, het rechter scherm moet waarschijnlijk toch een keer vervangen worden, de resterende opening naast de clignoteurs maak ik ook nog dicht, en dan zal ook de voorkant een nieuw laklaagje krijgen.
Verstralers komen voorlopig niet terug, wellicht alleen tijdelijk als er avond en nacht ritten op het programma staan, maar tijdens de Horneland rally waren de verstralers onklaar gemaakt, zoals regels van de KNAF eisen. Echt gemist hebben we ze toen niet.
Och, en zo heb je toch wat te doen op een winter zaterdag.
En kwa hoogte past het precies, en ook de horizontale ronding van cas en armatuur sluit goed op elkaar aan.
Dus kon ik verder en de bijbehorende fittingen zoeken en bestellen.
Op de fittingen passen de standaard 2 polige timer junior stekkers, ook bekend van termperatuur sensoren, injectoren en zo voorts.
Dus connectors crimpen met rubber tuletjes zodat het waterdicht wordt:
Connectors in de stekkertjes, aansluiten en testen:
En dan de handel weer samenbouwen, breedstralers krijgen nu een plekje onder de rode beugel, welke een paar extra tabs gekregen heeft voor dit doel.
Zoals je kunt zien is ee nog wel wat werk aan de cas, het rechter scherm moet waarschijnlijk toch een keer vervangen worden, de resterende opening naast de clignoteurs maak ik ook nog dicht, en dan zal ook de voorkant een nieuw laklaagje krijgen.
Verstralers komen voorlopig niet terug, wellicht alleen tijdelijk als er avond en nacht ritten op het programma staan, maar tijdens de Horneland rally waren de verstralers onklaar gemaakt, zoals regels van de KNAF eisen. Echt gemist hebben we ze toen niet.
Och, en zo heb je toch wat te doen op een winter zaterdag.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:30 pm, edited 2 times in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3018
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Dat is een ander topic, maar als je dan toch wat meer met zo'n M52 bezig bent, dan schiet het wel eens door je hoofd zo'n 24V in de E12 te hengelen en die te megasquirten.
Alleen de berg problemen die bij zo'n motorswap ontstaan zijn gigantisch.
In de E30 scene wordt het heel veel gedaan, je hebt dan een oliepan van een E34 M50 nodig, die pannen worden verhandeld alsof het goud is.
Op het E12 subframe gaat dat zelfs niet passen, en zal dus een custom olienpan gemaakt moeten worden.
Ook zal het M52 blok tegen het schutbord komen te zitten, of je moet de motor met bak iets verder naar voren plaatsen, gevolg is dan ook nog een aangepaste cardan.
En dan komt de rembekrachtiger nog.
Nee, doen we toch maar niet.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3018
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ze blinkt weer !!!
De pastellblauer lak is ontzettend dof en voelt aan als schuurpapier, zo ruw.
Ondanks dat ik totaal geen "detailer" ambities heb, dacht ik toch maar eens een poging te wagen, met dezelfde aanpak als eerder op het vers gespoten r.a. scherm.
Dus de auto gewassen en vervolgens met een 3M matje korrel 3000 alle overige panelen nat geschuurd.
Daarna was het nogmaals goed wassen om het losgekomen materiaal en schuurstof verwijderd te kijgen.
Nadat de cas weer droog was, was het een kwestie van "strong polish" van het merk system aanbrengen en uitpoetsen, dit is een wax met sterk polijstende werking.
Dak, motorkap en kofferklep heb ik 2 keer behandeld.
Dit is een nuttig alternatief voor de sportschool.
De lak is nu een beetje wolkig van kleur maar blinkt weer als lang geleden, en voelt zo glad als baby billetjes.
Resultaat :
De pastellblauer lak is ontzettend dof en voelt aan als schuurpapier, zo ruw.
Ondanks dat ik totaal geen "detailer" ambities heb, dacht ik toch maar eens een poging te wagen, met dezelfde aanpak als eerder op het vers gespoten r.a. scherm.
Dus de auto gewassen en vervolgens met een 3M matje korrel 3000 alle overige panelen nat geschuurd.
Daarna was het nogmaals goed wassen om het losgekomen materiaal en schuurstof verwijderd te kijgen.
Nadat de cas weer droog was, was het een kwestie van "strong polish" van het merk system aanbrengen en uitpoetsen, dit is een wax met sterk polijstende werking.
Dak, motorkap en kofferklep heb ik 2 keer behandeld.
Dit is een nuttig alternatief voor de sportschool.
De lak is nu een beetje wolkig van kleur maar blinkt weer als lang geleden, en voelt zo glad als baby billetjes.
Resultaat :
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:29 pm, edited 2 times in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18676
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Netjes!! En nou bijhouden met wax, want dit kun je geen 3x doen, want dan lijkt hij meer op je eriba dan op pastellblau.
Maar hij glimt weer mooi!
Maar hij glimt weer mooi!
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3018
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Hehe, eindelijk weer onderweg, vanmiddag naar vd Valk Duiven gereden voor een overnachting, zodat we morgenvroeg fris aan de start van de ROZ classic zullen verschijnen.
Het was dit Hotel waar we eind 2014 kennis maakte met deze vorm van rallysport, ik zal het nooit vergeten.
S'morgens aan de ontbijttafel zagen we hoe de ene na de andere oldtimer de parkeerplaats op reed en even later weer vertrok.
Het was geen toertocht, want iedereen leek voor zichzelf te rijden, maar ze hadden wel schildjes aan hun auto's hangen.
In de lobby was een post opgesteld, waar we informatie gingen vergaren. Het bleek dus de Star Rally te zijn waar we naar zaten te kijken.
Dezelfde dag s'avonds liepen we de Star Rally weer tegen het lijf, bij dit restaurant was de dinnerstop en hergroepering voor de avond etappe, de parkeerplaats stond vol met oldtimers, en er was een heuse service truck bij waar sommige auto's liefdevol weer op gang geholpen werden.
De vonk was overgesprongen en een paar maanden later zaten we op kaartlees cursus, kreeg de pastellblauer een tripmaster en compas toegemeten en even later reden we zelf onze eerste klassieke rally. Dat is nu alweer 7 jaartjes terug. Oh wat vliegt de tijd.
Het was dit Hotel waar we eind 2014 kennis maakte met deze vorm van rallysport, ik zal het nooit vergeten.
S'morgens aan de ontbijttafel zagen we hoe de ene na de andere oldtimer de parkeerplaats op reed en even later weer vertrok.
Het was geen toertocht, want iedereen leek voor zichzelf te rijden, maar ze hadden wel schildjes aan hun auto's hangen.
In de lobby was een post opgesteld, waar we informatie gingen vergaren. Het bleek dus de Star Rally te zijn waar we naar zaten te kijken.
Dezelfde dag s'avonds liepen we de Star Rally weer tegen het lijf, bij dit restaurant was de dinnerstop en hergroepering voor de avond etappe, de parkeerplaats stond vol met oldtimers, en er was een heuse service truck bij waar sommige auto's liefdevol weer op gang geholpen werden.
De vonk was overgesprongen en een paar maanden later zaten we op kaartlees cursus, kreeg de pastellblauer een tripmaster en compas toegemeten en even later reden we zelf onze eerste klassieke rally. Dat is nu alweer 7 jaartjes terug. Oh wat vliegt de tijd.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29287
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Haha daar is 't allemaal misgegaan en tis niet meer goedgekomen. Veel plezier dit weekend!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3018
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
ROZ Classic 5 maart 2022
Na 3 maanden droog staan nu dan eindelijk weer een klassieke rally, en wel een echte klassieker, want dit is alweer de 58e editie van de ROZ Classic.
Voor ons de eerste keer dat we deze rally rijden, en wel meteen in de masterklasse, eerst even een stukje copy uit het nieuwsbericht op rallynews.
mini verslag bron Rallynews.eu:
Met zo'n 90 equipes aan de start vertrok zaterdag 5 maart om 8:01 uur de eerste equipe voor de eerste etappe voor de 58e editie van de ROZ Classic. Na twee jaar afwezigheid kon er dan eindelijk weer gestart worden.
Start en finish waren bij Restaurant Ruimzicht in Zeddam. De rally bestaat uit 4 etappes van elk ca. 80 km door de Achterhoek. Na elke etappe is er een pauze bij een restaurant. De lunch werd geserveerd in De Olde Mölle bij Neede,
De 4 etappes zijn weer uitgezet door de ervaren Paul van Os, Dick van Lierop, Jaap Daamen en Gerard Heimerikx. Gerard is helaas op 6 juli overleden, maar had zijn etappe klaar. Deze etappe is dus de allerlaatste bijdrage van Gerard aan de rallysport. We gaan hem heel erg missen.
Systemen en tijdsysteem ROZ 2022
Per etappe werd één kaartleessysteem toegepast. In een special kon het systeem van 1 van de andere etappes worden gebruikt. Uiteraard werd weer het befaamde rijtijden-systeem met tijdvensters gehanteerd en tussen de start (TC1) en de finish (TC2) waren geen tussentijdse tijdcontroles. In de specials (elke etappe bevat een special) werd wel een maximale rijtijd voorgeschreven. Dus daar kon wel tijdstraf worden opgelopen.
Klassen
Er werd gestreden in drie klassen: Masterklasse voor de cracks, Sportklasse voor de ervaren equipes en Toerklasse voor de wat minder ervaren deelnemers. De deelnemende auto's dienden tenminste 30 jaar oud te zijn. Daarnaast kon, uitsluitend in de Toerklasse, worden deelgenomen in de Youngtimerklasse met jongere automobielen.
Hoe beviel dat in de Masterklasse?
Één voordeel, omdat we toch kansloos zijn begin je veel relaxter aan de rally.
Dat de masterklasse echt nog wel een graadje moeilijker is, dat bleek wel. Je hebt bijvoorbeeld absoluut geen tijd meer om vooraf de route in te tekenen, kaarten te bestuderen, nee het is direct gas erop en alles al rijdend uitzoeken.
Kwa tijd zijn we helemaal niet in de problemen gekomen, en we zaten eigenlijk wel de hele dag boven het opgelegde gemiddelde dat gehaald moest worden.
Fouten hebben we genoeg gemaakt, maar daar merk je onderweg eigenlijk niks van, zeker niet als het goed uitgezet is, en dat was de ROZ Classic zeker. Je merkt het eigenlijk alleen als je denkt van "dit gaat me eigenlijk te gemakkelijk" dat kun je er van uit gaan dat je stukjes mist of verkeerd rijdt.
Er zat ook een systeem in dat we nog nooit gedaan hadden, de zogenaamde "pacenotes". In dit systeem wordt de te rijden route beschreven in afkortingen zoals "240 L2" wat betekend na 240 meter linksaf waarbij de 2 de scherpte van de bocht aan geeft (van 1-5)
of "fl-r -> fl-l" wat betekend flauw rechts overgaand in flauw links.
De pacenotes volgen elkaar zo snel op (gemiddeld wel elke 100 meter) dat je constant aan het lezen en kijken op de weg bent, super inspannend, maar wel een welkome afwisseling.
De onganisatie had een prachtige route uitgezet in een gebied waar drempels nog zeldzaam zijn en bebouwde kom hebben we ook amper gezien, chapeau !!!
Ook goed verzorgd waren de pauze en lunch locaties met voldoende parkeer gelegenheid.
Resultaat? niet laatste worden, en dat is weer gelukt dus eigenlijk dik tevreden.
De volgende dag heb ik al mijn fouten onderzocht aan de hand van het erg duidelijke uitlegboek, en daaruitg blijkt dat de meeste fouten te wijten zijn aan kaartmanipulaties, dit betekend dat de uitzetter de weg op de kaart een beetje aan past (knikje of aansluiting veranderen) waarop je dan meestal een omrijroute moet maken, maar ik zie die kaartmanipulaties dus nog niet altijd.
We moeten dus nog exacter meten, en beter de werkelijkheid met de kaart onderweg al rijdend vergelijken.
Petra had s'morgens nog een paar plaatjes geschoten:
dafjes zijn echt snel, wij kunnen ze niet bijhouden als die weg accelereren.
lunch locatie
Na 3 maanden droog staan nu dan eindelijk weer een klassieke rally, en wel een echte klassieker, want dit is alweer de 58e editie van de ROZ Classic.
Voor ons de eerste keer dat we deze rally rijden, en wel meteen in de masterklasse, eerst even een stukje copy uit het nieuwsbericht op rallynews.
mini verslag bron Rallynews.eu:
Met zo'n 90 equipes aan de start vertrok zaterdag 5 maart om 8:01 uur de eerste equipe voor de eerste etappe voor de 58e editie van de ROZ Classic. Na twee jaar afwezigheid kon er dan eindelijk weer gestart worden.
Start en finish waren bij Restaurant Ruimzicht in Zeddam. De rally bestaat uit 4 etappes van elk ca. 80 km door de Achterhoek. Na elke etappe is er een pauze bij een restaurant. De lunch werd geserveerd in De Olde Mölle bij Neede,
De 4 etappes zijn weer uitgezet door de ervaren Paul van Os, Dick van Lierop, Jaap Daamen en Gerard Heimerikx. Gerard is helaas op 6 juli overleden, maar had zijn etappe klaar. Deze etappe is dus de allerlaatste bijdrage van Gerard aan de rallysport. We gaan hem heel erg missen.
Systemen en tijdsysteem ROZ 2022
Per etappe werd één kaartleessysteem toegepast. In een special kon het systeem van 1 van de andere etappes worden gebruikt. Uiteraard werd weer het befaamde rijtijden-systeem met tijdvensters gehanteerd en tussen de start (TC1) en de finish (TC2) waren geen tussentijdse tijdcontroles. In de specials (elke etappe bevat een special) werd wel een maximale rijtijd voorgeschreven. Dus daar kon wel tijdstraf worden opgelopen.
Klassen
Er werd gestreden in drie klassen: Masterklasse voor de cracks, Sportklasse voor de ervaren equipes en Toerklasse voor de wat minder ervaren deelnemers. De deelnemende auto's dienden tenminste 30 jaar oud te zijn. Daarnaast kon, uitsluitend in de Toerklasse, worden deelgenomen in de Youngtimerklasse met jongere automobielen.
Hoe beviel dat in de Masterklasse?
Één voordeel, omdat we toch kansloos zijn begin je veel relaxter aan de rally.
Dat de masterklasse echt nog wel een graadje moeilijker is, dat bleek wel. Je hebt bijvoorbeeld absoluut geen tijd meer om vooraf de route in te tekenen, kaarten te bestuderen, nee het is direct gas erop en alles al rijdend uitzoeken.
Kwa tijd zijn we helemaal niet in de problemen gekomen, en we zaten eigenlijk wel de hele dag boven het opgelegde gemiddelde dat gehaald moest worden.
Fouten hebben we genoeg gemaakt, maar daar merk je onderweg eigenlijk niks van, zeker niet als het goed uitgezet is, en dat was de ROZ Classic zeker. Je merkt het eigenlijk alleen als je denkt van "dit gaat me eigenlijk te gemakkelijk" dat kun je er van uit gaan dat je stukjes mist of verkeerd rijdt.
Er zat ook een systeem in dat we nog nooit gedaan hadden, de zogenaamde "pacenotes". In dit systeem wordt de te rijden route beschreven in afkortingen zoals "240 L2" wat betekend na 240 meter linksaf waarbij de 2 de scherpte van de bocht aan geeft (van 1-5)
of "fl-r -> fl-l" wat betekend flauw rechts overgaand in flauw links.
De pacenotes volgen elkaar zo snel op (gemiddeld wel elke 100 meter) dat je constant aan het lezen en kijken op de weg bent, super inspannend, maar wel een welkome afwisseling.
De onganisatie had een prachtige route uitgezet in een gebied waar drempels nog zeldzaam zijn en bebouwde kom hebben we ook amper gezien, chapeau !!!
Ook goed verzorgd waren de pauze en lunch locaties met voldoende parkeer gelegenheid.
Resultaat? niet laatste worden, en dat is weer gelukt dus eigenlijk dik tevreden.
De volgende dag heb ik al mijn fouten onderzocht aan de hand van het erg duidelijke uitlegboek, en daaruitg blijkt dat de meeste fouten te wijten zijn aan kaartmanipulaties, dit betekend dat de uitzetter de weg op de kaart een beetje aan past (knikje of aansluiting veranderen) waarop je dan meestal een omrijroute moet maken, maar ik zie die kaartmanipulaties dus nog niet altijd.
We moeten dus nog exacter meten, en beter de werkelijkheid met de kaart onderweg al rijdend vergelijken.
Petra had s'morgens nog een paar plaatjes geschoten:
dafjes zijn echt snel, wij kunnen ze niet bijhouden als die weg accelereren.
lunch locatie
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:28 pm, edited 2 times in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3018
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Hoe slecht was de originele M20B20
De originele pastellblauer motor hangt nu alweer anderhalf jaar in de bok, nog niet op aan gekeken, maar hoe slecht zou die er eigenlijk aan toe zijn?
Olieverbruik was immers nog ruim acceptabel met 1L op 5000km en de compressie cijfers waren enigsinds acceptabel, droog 160~170 psi, alleen cilinder 6 was beduidend lager met 155psi.
Het staat overigens niet op de planning dit blok weer fris te gaan maken, ik vrees namelijk dat de schade te groot zal zijn. Even wat cijfers:
km stand onderblok na 43 jaar 240.000
km stand kop na 40 jaar 340.000
onderblok heeft 2 keer een gescheurde kop gehad, en bij de 1e ruim 1000km met veel water in het blok moeten doorzeulen.
Daar gaan we dan, als eerste de algehele staat van de buitenzijde: Goed geimpregneerd zullen we maar zeggen:
Krukaskering lijkt zijn werk nog tot het laatst gedaan te hebben, geen lekkage te bespeuren:
Keerringen aan de voorzijde tonen wel enige incontinentie:
Bougies allemaal prima kleurtje, alleen nr 3 heeft wat meer olie aanslag:
Alle uitlaatkleppen zien er zo uit, op één na. Via klepstelen toch duidelijke olie lekkage te zien, de klepseals zijn ruim 100.000 km terug vervangen
Dit is uitlaat van cilinder nr 3, daar is dus duidelijk iets aan de hand, compressie niet lager dan de andere cilinders.
Over de inlaatkleppen valt niets negatiefs te zeggen, allemaal hetzelfde beeld als deze:
Kijkje in en onder het kleppendeksel, wat opvalt is dat de zwarte koolaanslag niet vast zit, maar heel gemakkelijk met een doek te verwijderen is, waarschijnlijk te danken aan de moderne kwaliteit semi synthetische olie die ik dit blok de laatste jaren gegeven heb.
Dan de naaf voor de trillingdemper, ik weet bijna zeker dat deze er zijn hele leven niet af is geweest. In de naaf zit een soort hars die de ruimte tussen krukas en naaf heeft moeten opvullen, het riemwiel op de kruk vertoond deze laag niet:
Vervolgens heb ik tuimelaarassen verwijderd, zodat de tuimelaars en nokkenas geinspecteerd kunnen worden, dat er iets met een paar tuimelaars aan de hand was, was bekend, ze lieten duidelijk van zich horen:
Dit is tuimelaar inlaat 1:
en tuimelaar inlaat 3:
en tuimelaar uitlaat 3:
Alle overige tuimelaars lijken nauwelijks inloop schade te hebben en geven dit beeld:
Bijbehorende nokken van cilinder 3, duidelijk een "regrind":
Waarschijnlijk heeft de oliesprayer buis die boven de nokkenas loopt een paar verstopte sproeigaatjes, ook de tuimelaarassen zitten helemaal vol met zwarte koolaanslag, de gaatjes die de olie naar de tuimelaars moeten persen zitten allemaal nagenoeg dicht, moet ik nog digitaal vastleggen.
Klepsteelkoppen zijn bijna allemaal nog redelijk ongeslagen uit de wedstrijd gekomen, maar enkele hebben duidelijk flink op hun kop gekregen
De keerring van de nokkenas, ook 100.000km oud, lijkt ook nog goed dicht te houden, de troep eromheen werd veroorzaakt door lekkende kleppendeksel en stoppen.
Vervolgens werd het tijd de kop van het blok te lichten, alle kopbouten kwamen met evenveel kracht los, dat voelde prima.
Ook de kop liet zich met een enkele klap lossen van de pakking, dat ging bij de E39 laatst wel anders, die was echt gigantisch vastgebakken.
Zou dat aan de kwaliteit koppakking kunnen liggen?
Op dit blok heb ik indertijd een Goetze koppakking gebruikt, in de E39 was een Ajusa verbruikt.
Koppakking ziet er dan ook nog prima uit, nergens tekens van beginnende doorslag of zoiets dergelijks, Ook de aanslag op zuigers en cilinderkop vallen allezinds mee:
Details van de verbrandingsruimten 1-2 3-4 en 5-6, cilinder 3 laat duidelijk meer aanslag/olie verbruik zien dan de rest:
Dan als laatste alle cilinders en zuigers, 3; 4 en 6 hebben inloopsporen aan de uitlaatzijde, dat is ook de zijde van de cilinders die ik vastgelegd heb, inlaatzijde is bij alle zonder schade, de zuigers zien er naar omstandigheden eigenlijk best netjes uit, hieronder cilinders 1 t/m 6 opvolgend
Drijfwerk, oliepomp en nokkenas lagers moeten nog geinspecteerd worden
Eigenlijk wel jammer van die 3 cilinders met schade, anders was dit blok misschien nog wel bruikbaar met standaard zuigers na licht ophonen.
De originele pastellblauer motor hangt nu alweer anderhalf jaar in de bok, nog niet op aan gekeken, maar hoe slecht zou die er eigenlijk aan toe zijn?
Olieverbruik was immers nog ruim acceptabel met 1L op 5000km en de compressie cijfers waren enigsinds acceptabel, droog 160~170 psi, alleen cilinder 6 was beduidend lager met 155psi.
Het staat overigens niet op de planning dit blok weer fris te gaan maken, ik vrees namelijk dat de schade te groot zal zijn. Even wat cijfers:
km stand onderblok na 43 jaar 240.000
km stand kop na 40 jaar 340.000
onderblok heeft 2 keer een gescheurde kop gehad, en bij de 1e ruim 1000km met veel water in het blok moeten doorzeulen.
Daar gaan we dan, als eerste de algehele staat van de buitenzijde: Goed geimpregneerd zullen we maar zeggen:
Krukaskering lijkt zijn werk nog tot het laatst gedaan te hebben, geen lekkage te bespeuren:
Keerringen aan de voorzijde tonen wel enige incontinentie:
Bougies allemaal prima kleurtje, alleen nr 3 heeft wat meer olie aanslag:
Alle uitlaatkleppen zien er zo uit, op één na. Via klepstelen toch duidelijke olie lekkage te zien, de klepseals zijn ruim 100.000 km terug vervangen
Dit is uitlaat van cilinder nr 3, daar is dus duidelijk iets aan de hand, compressie niet lager dan de andere cilinders.
Over de inlaatkleppen valt niets negatiefs te zeggen, allemaal hetzelfde beeld als deze:
Kijkje in en onder het kleppendeksel, wat opvalt is dat de zwarte koolaanslag niet vast zit, maar heel gemakkelijk met een doek te verwijderen is, waarschijnlijk te danken aan de moderne kwaliteit semi synthetische olie die ik dit blok de laatste jaren gegeven heb.
Dan de naaf voor de trillingdemper, ik weet bijna zeker dat deze er zijn hele leven niet af is geweest. In de naaf zit een soort hars die de ruimte tussen krukas en naaf heeft moeten opvullen, het riemwiel op de kruk vertoond deze laag niet:
Vervolgens heb ik tuimelaarassen verwijderd, zodat de tuimelaars en nokkenas geinspecteerd kunnen worden, dat er iets met een paar tuimelaars aan de hand was, was bekend, ze lieten duidelijk van zich horen:
Dit is tuimelaar inlaat 1:
en tuimelaar inlaat 3:
en tuimelaar uitlaat 3:
Alle overige tuimelaars lijken nauwelijks inloop schade te hebben en geven dit beeld:
Bijbehorende nokken van cilinder 3, duidelijk een "regrind":
Waarschijnlijk heeft de oliesprayer buis die boven de nokkenas loopt een paar verstopte sproeigaatjes, ook de tuimelaarassen zitten helemaal vol met zwarte koolaanslag, de gaatjes die de olie naar de tuimelaars moeten persen zitten allemaal nagenoeg dicht, moet ik nog digitaal vastleggen.
Klepsteelkoppen zijn bijna allemaal nog redelijk ongeslagen uit de wedstrijd gekomen, maar enkele hebben duidelijk flink op hun kop gekregen
De keerring van de nokkenas, ook 100.000km oud, lijkt ook nog goed dicht te houden, de troep eromheen werd veroorzaakt door lekkende kleppendeksel en stoppen.
Vervolgens werd het tijd de kop van het blok te lichten, alle kopbouten kwamen met evenveel kracht los, dat voelde prima.
Ook de kop liet zich met een enkele klap lossen van de pakking, dat ging bij de E39 laatst wel anders, die was echt gigantisch vastgebakken.
Zou dat aan de kwaliteit koppakking kunnen liggen?
Op dit blok heb ik indertijd een Goetze koppakking gebruikt, in de E39 was een Ajusa verbruikt.
Koppakking ziet er dan ook nog prima uit, nergens tekens van beginnende doorslag of zoiets dergelijks, Ook de aanslag op zuigers en cilinderkop vallen allezinds mee:
Details van de verbrandingsruimten 1-2 3-4 en 5-6, cilinder 3 laat duidelijk meer aanslag/olie verbruik zien dan de rest:
Dan als laatste alle cilinders en zuigers, 3; 4 en 6 hebben inloopsporen aan de uitlaatzijde, dat is ook de zijde van de cilinders die ik vastgelegd heb, inlaatzijde is bij alle zonder schade, de zuigers zien er naar omstandigheden eigenlijk best netjes uit, hieronder cilinders 1 t/m 6 opvolgend
Drijfwerk, oliepomp en nokkenas lagers moeten nog geinspecteerd worden
Eigenlijk wel jammer van die 3 cilinders met schade, anders was dit blok misschien nog wel bruikbaar met standaard zuigers na licht ophonen.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 8:27 pm, edited 2 times in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18676
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Als dat onderblok nog nooit is gehoond, dan kan dat met deze schade, vanaf de foto te zien, ook nog wel een keer, misschien, voor je door de tolerantie heen gaat.