Ward's 320/6 '80 Polaris
- Ward.
- Newbee
- Posts: 2
- Joined: Sun Apr 16, 2017 11:55 pm
- My E21(s): '80 320/6 Polaris
- Location: Haacht (België)
Ward's 320/6 '80 Polaris
Hallo E21 liefhebbers!
Ik ben Ward, 22jaar oud en wonend in Vlaams-Brabant België. Sinds lage leeftijd geïnteresseerd in alles met een motor en daarom was de richting Autotechnologie (Bachelor) een beetje voor de hand liggend. Vanaf mijn 16j vooral bezig met Honda Mini 4takt(Dax,Monkey,..) en dat is nog steeds bezig! Erg leuke hobby en vooral veel praktische ervaring opgedaan.
Van Zodra ik 18/19j was begon ik toch uit te kijken naar een auto. De voorkeur ging uit naar een E21/E30, maar het budget liet dat niet echt toe!
Toevallig een spotgoedkope Polo Mk2 gekocht die een tijdje stilstond, het plan was deze op te knappen en een beetje leren sleutelen. Na een paar maanden kwam ik een BMW E34 tegen, ook altijd wel fan van geweest en zijn relatief betaalbaar. Tijdens het opmaken van deze kwam ik een andere E34 tegen die me meer aanstond, zo dus deze bijgekocht en de oude verkocht.
Op onderstaande foto zijn beide E34's te zien (De Blauwe is de recente) vergezeld met de E30 Touring van mijn jongere broer.
Afgelopen weekend kwam ik laat thuis en zoals vaak schuim ik zo wel de bekendste zoekertjessite's af.
Opeens zag een E21 320/6 voor een eerlijke prijs, meteen een bericht gestuurd en de volgende dag kreeg ik in de ochtend al een berichtje terug. Ik viste net achter het net, er was iemand me voor !
Tegen de middag kwam er een erg leuk bericht binnen dat de eerste geïnteresseerde niet meer kon komen en ik de tweede in rij was
Het ging om deze E21 320/6 met een pittige kmstand van 295k km's.
(De uitlaat van de E34 was ik net aan het demonteren om te vervangen door een origineel exemplaar, ik zie sommige mensen als fronsen bij dit zicht )
Ondanks de hoge km-stand had de E21 een zekere interesse bij mij opgewekt, daarnaast was het maar een kwartiertje rijden dus deze kans kon ik helemaal niet laten gaan. Een enorm aangename verkoper die de gebreken zonder problemen opsomde tot in de kleinste details, na een nadere inspectie kwam ik wel wat werkpuntjes tegen maar niets onoverkomelijk.
Het was beslist, deze ging mee naar huis!
Pluspunten
- Algemene staat van de wagen was netjes, reed daarnaast ook gewoon redelijk oké.
- Wagen was compleet, geen ontbrekende onderdelen en vooral onverprutst.
- M20 motorblok, dit was vooral een enorme meevaller. 6-in lijn klinkt gewoon fenomenaal en daarnaast heb ik hier ook wat sleutelervaring mee
- Vrij netjes interieur
- Relatief goede kas (op vlak van roest) gezien de kilometerstand
- Nette velgenset !
- Bilstein dempers
- Airco (is dan ook direct een minpuntje, heb graag een opbergvak in het midden)
Minpunten
- Km-stand, wat de kilometerstand ook was ik ga zeker en vast alle riemen/spanner/waterpomp monteren alsook alle vloeistoffen vervangen.
- Bestuurder stoel is aan vervanging toe
- Roest aan de linker wielboog, moet zodus gelast/gelakt worden alsook het voorste spatbord
- Slechte reparatie aan de linker bodemplaat (Voeten bestuurder)
- Hier en daar een beetje roest maar geen grote werken.
- Staat uitlaat (Klinkt wel vrij goed )
Hier nog een foto van de andere zijde :
Deze wagen verdiend het gewoon om opgeknapt te worden. Het plan is wel niet om deze in showroomstaat terug te brengen, daarvoor ontbreken tijd/budget. Wel wil ik deze mechanisch in orde zetten en naderhand hier en daar uiterlijk ook wel een opknapbeurtje. ( Gewoon sportief origineel, niets speciaal)
Wat staat er op de planning in de nabije toekomst?
- 4x Continental PremiumContact 5's monteren
- Distributieriem/waterpomp/thermostaat/verdeler/alle vloeistoffen vervangen.
- Nieuwe uitlaatdemper
- Hier en daar een rubber aan het onderstel vermoed ik
- Wielboog laten inlassen en lakken
- Overige vliegroest zelf aanpakken en netjes maken. (Wat vliegroest in de koffer,..)
- En vooral bij mooi weer een toertje dan
Op lange termijn zou ik de slechte reparatie wel willen aanpakken, gelukkig kan mijn broer wel goed overweg met een MIG.
Opmerking/commentaar? Shoot!
Ik ben Ward, 22jaar oud en wonend in Vlaams-Brabant België. Sinds lage leeftijd geïnteresseerd in alles met een motor en daarom was de richting Autotechnologie (Bachelor) een beetje voor de hand liggend. Vanaf mijn 16j vooral bezig met Honda Mini 4takt(Dax,Monkey,..) en dat is nog steeds bezig! Erg leuke hobby en vooral veel praktische ervaring opgedaan.
Van Zodra ik 18/19j was begon ik toch uit te kijken naar een auto. De voorkeur ging uit naar een E21/E30, maar het budget liet dat niet echt toe!
Toevallig een spotgoedkope Polo Mk2 gekocht die een tijdje stilstond, het plan was deze op te knappen en een beetje leren sleutelen. Na een paar maanden kwam ik een BMW E34 tegen, ook altijd wel fan van geweest en zijn relatief betaalbaar. Tijdens het opmaken van deze kwam ik een andere E34 tegen die me meer aanstond, zo dus deze bijgekocht en de oude verkocht.
Op onderstaande foto zijn beide E34's te zien (De Blauwe is de recente) vergezeld met de E30 Touring van mijn jongere broer.
Afgelopen weekend kwam ik laat thuis en zoals vaak schuim ik zo wel de bekendste zoekertjessite's af.
Opeens zag een E21 320/6 voor een eerlijke prijs, meteen een bericht gestuurd en de volgende dag kreeg ik in de ochtend al een berichtje terug. Ik viste net achter het net, er was iemand me voor !
Tegen de middag kwam er een erg leuk bericht binnen dat de eerste geïnteresseerde niet meer kon komen en ik de tweede in rij was
Het ging om deze E21 320/6 met een pittige kmstand van 295k km's.
(De uitlaat van de E34 was ik net aan het demonteren om te vervangen door een origineel exemplaar, ik zie sommige mensen als fronsen bij dit zicht )
Ondanks de hoge km-stand had de E21 een zekere interesse bij mij opgewekt, daarnaast was het maar een kwartiertje rijden dus deze kans kon ik helemaal niet laten gaan. Een enorm aangename verkoper die de gebreken zonder problemen opsomde tot in de kleinste details, na een nadere inspectie kwam ik wel wat werkpuntjes tegen maar niets onoverkomelijk.
Het was beslist, deze ging mee naar huis!
Pluspunten
- Algemene staat van de wagen was netjes, reed daarnaast ook gewoon redelijk oké.
- Wagen was compleet, geen ontbrekende onderdelen en vooral onverprutst.
- M20 motorblok, dit was vooral een enorme meevaller. 6-in lijn klinkt gewoon fenomenaal en daarnaast heb ik hier ook wat sleutelervaring mee
- Vrij netjes interieur
- Relatief goede kas (op vlak van roest) gezien de kilometerstand
- Nette velgenset !
- Bilstein dempers
- Airco (is dan ook direct een minpuntje, heb graag een opbergvak in het midden)
Minpunten
- Km-stand, wat de kilometerstand ook was ik ga zeker en vast alle riemen/spanner/waterpomp monteren alsook alle vloeistoffen vervangen.
- Bestuurder stoel is aan vervanging toe
- Roest aan de linker wielboog, moet zodus gelast/gelakt worden alsook het voorste spatbord
- Slechte reparatie aan de linker bodemplaat (Voeten bestuurder)
- Hier en daar een beetje roest maar geen grote werken.
- Staat uitlaat (Klinkt wel vrij goed )
Hier nog een foto van de andere zijde :
Deze wagen verdiend het gewoon om opgeknapt te worden. Het plan is wel niet om deze in showroomstaat terug te brengen, daarvoor ontbreken tijd/budget. Wel wil ik deze mechanisch in orde zetten en naderhand hier en daar uiterlijk ook wel een opknapbeurtje. ( Gewoon sportief origineel, niets speciaal)
Wat staat er op de planning in de nabije toekomst?
- 4x Continental PremiumContact 5's monteren
- Distributieriem/waterpomp/thermostaat/verdeler/alle vloeistoffen vervangen.
- Nieuwe uitlaatdemper
- Hier en daar een rubber aan het onderstel vermoed ik
- Wielboog laten inlassen en lakken
- Overige vliegroest zelf aanpakken en netjes maken. (Wat vliegroest in de koffer,..)
- En vooral bij mooi weer een toertje dan
Op lange termijn zou ik de slechte reparatie wel willen aanpakken, gelukkig kan mijn broer wel goed overweg met een MIG.
Opmerking/commentaar? Shoot!
Last edited by Ward. on Fri Sep 29, 2017 12:19 am, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18673
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
Allereerst welkom, Ward! Leuke 320/6 heb je gekocht! 300k km in bijna 40 jaar is niet veel per jaar, ik denk dat alle exemplaren met maar een ton of anderhalf op de teller gewoon net zoveel hebben gereden.
Een paar detail foto's zijn ook welkom. Ook van de e34, trouwens! Wat voor motor lig er in die e34?
En de touring van je broer staat er ook nog zie ik? Geen kentekenplaten, staat er iets triest bij? Of zie ik dat verkeerd?
Al met al een leuk wagenparkje, daar bij jou in de straat!
Een paar detail foto's zijn ook welkom. Ook van de e34, trouwens! Wat voor motor lig er in die e34?
En de touring van je broer staat er ook nog zie ik? Geen kentekenplaten, staat er iets triest bij? Of zie ik dat verkeerd?
Al met al een leuk wagenparkje, daar bij jou in de straat!
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
Top posting. Welkom. En gelijk plaatjes, en een verhaal.
Leuk.
Leuk.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
Welkom hier. Leuke voorstelling.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
Welkom Ward! Lekker zeldzaam die airco!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
Welkom hier, moest je van die airco af willen kan ik je wel helpen
Mooie voorstelling, en eindelijk nog eens een Belg er bij!
Grtn Nick
Mooie voorstelling, en eindelijk nog eens een Belg er bij!
Grtn Nick
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
Hey Ward .. mooie en leuke voorstelling .. ik denk te weten waar deze vandaan komt .. heeft de eigenaar nu geen witte 320/6
Je woont vlakbij ben zelf van kampenhout
Je woont vlakbij ben zelf van kampenhout
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- 02-er
- E21 VIP
- Posts: 459
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
Welkom Lard en veel succes met de 320/6.
Binnenkort is er een mooie meeting in Nederland, Sharknose Meeting op 24 juni, waar heel wat mooie exemplaren staan en vooral leuke mensen rondhangen.
Steeds welkom.
Binnenkort is er een mooie meeting in Nederland, Sharknose Meeting op 24 juni, waar heel wat mooie exemplaren staan en vooral leuke mensen rondhangen.
Steeds welkom.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Ward.
- Newbee
- Posts: 2
- Joined: Sun Apr 16, 2017 11:55 pm
- My E21(s): '80 320/6 Polaris
- Location: Haacht (België)
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
De E30 is de enige van de drie waarmee gereden wordt op dit moment. De nummerplaten op de E21 behoren tot de E30!
De E34 heeft net zoals de E21 een M20B20.
Meerdere foto's alsook update's zullen volgen, maar er zit niet echt haast achter. Dus we zien wel wanneer ik ermee op de baan kan.
De vorige eigenaar heeft inderdaad een witte 320/6 alsook een Lapis blauwe 318!
Verder moet ik nog eens me verdiepen in die Solex 4A1 carbu, koudstart is niet super en je moet hem een beetje aan de waggel houden.
Eens warm rijdt deze gewoon perfect, start dan ook gewoon meteen. En in hoge toeren merk ik niets van prestatieverlies
De moer op het luchtfilterhuis stond ook gewoon handvast, beter dan veel te vast lijkt me dan (ivm kromtrekkern).
Wat carbcleaner/perslucht zou al wel iets moeten doen, en anders de TN starter eens bekijken.
De E34 heeft net zoals de E21 een M20B20.
Meerdere foto's alsook update's zullen volgen, maar er zit niet echt haast achter. Dus we zien wel wanneer ik ermee op de baan kan.
De vorige eigenaar heeft inderdaad een witte 320/6 alsook een Lapis blauwe 318!
Verder moet ik nog eens me verdiepen in die Solex 4A1 carbu, koudstart is niet super en je moet hem een beetje aan de waggel houden.
Eens warm rijdt deze gewoon perfect, start dan ook gewoon meteen. En in hoge toeren merk ik niets van prestatieverlies
De moer op het luchtfilterhuis stond ook gewoon handvast, beter dan veel te vast lijkt me dan (ivm kromtrekkern).
Wat carbcleaner/perslucht zou al wel iets moeten doen, en anders de TN starter eens bekijken.
Last edited by Ward. on Wed Apr 26, 2017 11:55 pm, edited 1 time in total.
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
Ik ken nog een goed adresje voor de Solex 4A1
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
Ik ook!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11994
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
Ik ken die persoon ook....
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
Peter V. wrote:Ik ken die persoon ook....
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
Hij is duur
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ward's 320/6 '80 Polaris
Is 'ie alweer uit de bak dan?
Maar serieus: welkom hier Ward, en gefeliciteerd met een mooie aankoop, en je hebt tenslotte voldoende kennis in huis om de puntjes op de spreekwoordelijke i te zetten. Mooi voorsteltopic met verhaal en foto's, dank daarvoor en houd ons op de hoogte!
Maar serieus: welkom hier Ward, en gefeliciteerd met een mooie aankoop, en je hebt tenslotte voldoende kennis in huis om de puntjes op de spreekwoordelijke i te zetten. Mooi voorsteltopic met verhaal en foto's, dank daarvoor en houd ons op de hoogte!
Regards/groeten, Jeroen