Page 1 of 2

Motorblok verbrandt olie

Posted: Sat Jul 01, 2017 6:29 pm
by Wondermike
In mijn Baur topic al vermeld, ik heb de motor uit de witte Baur vervangen omdat die op meerdere plekken olie lekte. Ook is er een tuimelaar die niet verder te stellen is dus heb ik er een ander blok in gehangen.
Dit blok komt oorspronkelijk uit mijn andere Baur en is toen vervangen omdat er een tikje in zat. De oudgedienden weten hoe dit verder afliep maar dat blok was niks mis mee.

Paar avondjes later en het blok zat op zijn plek met alle originele aanbouwdelen. Alleen de inlaatcollector met injectoren zat al op dit blok.
Motor start na wat opstartperikelen nu prima en loopt ook goed. Maar als hij stationair staat te draaien begint hij al snel te roken. Blauwe rook wel te verstaan.
Van alles geprobeerd, ontsteking, CO, andere bougies (de rest van de delen kwam van het goedlopende (maar lekkende) blok).
Aardig wat kilometers gereden maar het wordt niet beter. Tijdens het rijden valt het minder op maar dan rookt hij volgens mij ook gewoon. Niet pluimen bij gas los.

Vandaag CO laten meten in de garage, stond op 6 maar dat kan denk ik door de olie een scheef beeld geven. Advies compressie meten en bougie beeld bekijken.
Zo gezegd zo gedaan
Bougies 1 2 3 en 5 mooi bruin verkleurd
Bougie 4 iets nattigs maar wel goed van kleur
Bougie 6 vettig en zwart

Dan de compressie
Cilinder 1 t/m 5 allen rond de 12,5 bar
Cilinder 6 13 bar

Hmmmm ik zit even op een dood spoor. Kan het zijn dat de koppakking bij cilinder 6 stuk is naar een oliekanaal waardoor er olie wordt verbrand en de compressie hoger is?
Het blok heeft zeker 8 jaar binnen op een karretje gestaan met wat olie op de cilinders en af en toe een rondje draaien.

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Sat Jul 01, 2017 7:28 pm
by baur21
Ik zit meer te denken aan een vastzittende of defecte olieschraapveer van cilinder 6.
Klepsteelhoedje bij de uitlaat zou ook nog kunnen maar dan is de bougie niet vettig en bij de inlaat gaat hij weer pluimen.
misschien de carterontluchting die niet dicht is een van de O ringen eruit zodat er overmatig lucht door het blok gezogen wordt via de inlaat.

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Sat Jul 01, 2017 7:43 pm
by Wondermike
Hee Jan, de olieschraapveer zaten we hier ook aan te denken. Hiervoor kan je wat middeltjes kopen om ze te laten weken. Iemand ervaring mee?

Ik heb bij zowel losdraaien van de oliedop als bij het uittrekken van de peilstok een uitvallende motor. Dat is zoals het hoort toch. welke O ringen bedoel jij?

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Sat Jul 01, 2017 7:58 pm
by Peter V.
Wondermike wrote:Hee Jan, de olieschraapveer zaten we hier ook aan te denken. Hiervoor kan je wat middeltjes kopen om ze te laten weken. Iemand ervaring mee?

Ik heb bij zowel losdraaien van de oliedop als bij het uittrekken van de peilstok een uitvallende motor. Dat is zoals het hoort toch. welke O ringen bedoel jij?
O ringen bij die verbindingspijp tussen carter en inlaatspruitstuk denk ik.

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Sun Jul 02, 2017 9:14 am
by Wondermike
Ik snap het, die zien er nog prima uit en sluiten mooi af.

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Sun Jul 02, 2017 12:32 pm
by uwbuurman
Wat als die leiding valse lucht aan zou zuigen, heb je dan te weinig of te veel carter druk? Mijn m20 perst de olie er juist uit.

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Sun Jul 02, 2017 1:20 pm
by Wondermike
Ik denk dat je teveel valse lucht binnen krijgt die dan door de carterventilatie wordt afgevoerd naar de verbrandingskamer. Misschien dat dit het terugstromen van de olie iets tegenwerkt?

Zijn er trouwens nog ergens overmaats zuigers leverbaar voor de M20B23?

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Sun Jul 02, 2017 1:46 pm
by uwbuurman
Ja die kun je dacht ik wel kopen nog van mahle

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Sun Jul 02, 2017 2:03 pm
by baur21
Bij de witte Baur maakt het geen verschil met of zonder olievuldop.
Ik heb wel een o ring kapot gehad maar toen lekte hij wat olie langs de verbindingsbuis.
De zuigers met veren heb ik voor wat jaren terug vervangen die kwamen van een e30 blok.

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Sun Jul 02, 2017 3:43 pm
by Wondermike
Adrssje Koos?

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Sun Jul 02, 2017 4:46 pm
by Wondermike
Oliepijl nog even gecontroleerd, dat gaat hard! Dus dat gaat wel degelijk via de cilinders naar buiten.

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Sun Jul 02, 2017 7:53 pm
by uwbuurman
Laatste keer via een revisie bedrijf gevraagd, geen idee waar die ze haalt. Zou die revisietoko in Winkel, vlak bij jou ook moeten weten.

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Sun Jul 02, 2017 10:14 pm
by Jeroen
Compressieverschil is absoluut verwaarloosbaar, dus dat zegt nog niets over waar het mis gaat. Opties in mijn ogen:

1. Klepsteelrubbers, evt gecombineerd met klepgeleiders
Oorzaken: olie te dun, of slijtage/verdoging
Oplossing: je hebt lapmiddeltjes als oil & seal treatment die uitgehard klepsteelruber (en andere keerringen etc) wat zachter maken, maar verwacht daar geen wonderen van. Uiteindelijk zul je gewoon de rubbers moeten vervangen.

2. Zuigerveren
Oorzaken: vervuiling, slijtage
Oplossing: je kunt hier heel goed engine flush van oa Wynns op loslaten, in principe niet heel veel anders dan lekker dunne kerosine. Hoe: gooi gerust 3 blikken in je oliesysteem, laat de motor warmdraaien, niet teveel belasting, dan olie aftappen. In geval van vervuiling kan dat helpen. Je kunt evt een cylinderlektest doen om te kijken of de oorzaak aan deze kant zit.

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Mon Jul 03, 2017 12:14 pm
by Wondermike
Inmiddels twee flesjes engine flush en nieuwe olie in de kofferbak. Ik kreeg het advies om een deel eerst bovenop de zuigers te gieten en een nachtje te laten weken en het restant in de motorolie, voor het laatste heb ik nog een extra flesje.

Motorolie was 10W40 maar ga nu naar 20w50.

Re: Motorblok verbrandt olie

Posted: Mon Jul 03, 2017 2:52 pm
by Peter V.
Ik ben benieuwd.