Motorblok verbrandt olie
Posted: Sat Jul 01, 2017 6:29 pm
In mijn Baur topic al vermeld, ik heb de motor uit de witte Baur vervangen omdat die op meerdere plekken olie lekte. Ook is er een tuimelaar die niet verder te stellen is dus heb ik er een ander blok in gehangen.
Dit blok komt oorspronkelijk uit mijn andere Baur en is toen vervangen omdat er een tikje in zat. De oudgedienden weten hoe dit verder afliep maar dat blok was niks mis mee.
Paar avondjes later en het blok zat op zijn plek met alle originele aanbouwdelen. Alleen de inlaatcollector met injectoren zat al op dit blok.
Motor start na wat opstartperikelen nu prima en loopt ook goed. Maar als hij stationair staat te draaien begint hij al snel te roken. Blauwe rook wel te verstaan.
Van alles geprobeerd, ontsteking, CO, andere bougies (de rest van de delen kwam van het goedlopende (maar lekkende) blok).
Aardig wat kilometers gereden maar het wordt niet beter. Tijdens het rijden valt het minder op maar dan rookt hij volgens mij ook gewoon. Niet pluimen bij gas los.
Vandaag CO laten meten in de garage, stond op 6 maar dat kan denk ik door de olie een scheef beeld geven. Advies compressie meten en bougie beeld bekijken.
Zo gezegd zo gedaan
Bougies 1 2 3 en 5 mooi bruin verkleurd
Bougie 4 iets nattigs maar wel goed van kleur
Bougie 6 vettig en zwart
Dan de compressie
Cilinder 1 t/m 5 allen rond de 12,5 bar
Cilinder 6 13 bar
Hmmmm ik zit even op een dood spoor. Kan het zijn dat de koppakking bij cilinder 6 stuk is naar een oliekanaal waardoor er olie wordt verbrand en de compressie hoger is?
Het blok heeft zeker 8 jaar binnen op een karretje gestaan met wat olie op de cilinders en af en toe een rondje draaien.
Dit blok komt oorspronkelijk uit mijn andere Baur en is toen vervangen omdat er een tikje in zat. De oudgedienden weten hoe dit verder afliep maar dat blok was niks mis mee.
Paar avondjes later en het blok zat op zijn plek met alle originele aanbouwdelen. Alleen de inlaatcollector met injectoren zat al op dit blok.
Motor start na wat opstartperikelen nu prima en loopt ook goed. Maar als hij stationair staat te draaien begint hij al snel te roken. Blauwe rook wel te verstaan.
Van alles geprobeerd, ontsteking, CO, andere bougies (de rest van de delen kwam van het goedlopende (maar lekkende) blok).
Aardig wat kilometers gereden maar het wordt niet beter. Tijdens het rijden valt het minder op maar dan rookt hij volgens mij ook gewoon. Niet pluimen bij gas los.
Vandaag CO laten meten in de garage, stond op 6 maar dat kan denk ik door de olie een scheef beeld geven. Advies compressie meten en bougie beeld bekijken.
Zo gezegd zo gedaan
Bougies 1 2 3 en 5 mooi bruin verkleurd
Bougie 4 iets nattigs maar wel goed van kleur
Bougie 6 vettig en zwart
Dan de compressie
Cilinder 1 t/m 5 allen rond de 12,5 bar
Cilinder 6 13 bar
Hmmmm ik zit even op een dood spoor. Kan het zijn dat de koppakking bij cilinder 6 stuk is naar een oliekanaal waardoor er olie wordt verbrand en de compressie hoger is?
Het blok heeft zeker 8 jaar binnen op een karretje gestaan met wat olie op de cilinders en af en toe een rondje draaien.