Page 1 of 2

Even voorstellen

Posted: Tue Aug 22, 2017 1:06 pm
by PJE21
Hoi allemaal!

Ik ben PJ en afkomstig uit het hoge Noorden van ons kikkerlandje. Ik heb me hier aangemeld omdat ik op het punt sta om een E21 te bekijken en me hier alvast wil inlezen. Maar er valt natuurlijk nog veel meer te vertellen!

Dit hele avontuur met oude auto's begon namelijk voor mij toen ik me drie jaar terug in een vakantieprojectje stortte met twee jongens die ik eigenlijk helemaal niet kende. We zouden een oude auto aanschaffen, een beetje opknappen, en ermee op vakantie gaan. We kwamen een E28 520i tegen uit 1985 ( :M20 ) en zijn aan het werk gegaan. Het op vakantie gaan is uiteindelijk nooit gebeurd en één van de jongens is uit het project gestapt vanwege tijdsgebrek, maar na twee jaren stond het er allemaal zo bij;

Image

https://www.youtube.com/watch?v=FICWD6zMYL8

Terwijl ik vooraf eigenlijk nooit iets bijzonders voelde voor oude auto's, was ik toch flink onder de indruk toen ik deze E28 voor het eerst de wasbox uit zag rollen. En gedurende al mijn tijd met deze wagen (sleutelen, poetsen, rijden) ben ik er geheel verknocht aan geraakt. Het rijden, het geluid, hoe hij eruit ziet, hoe hij capabel is (overal mee meekomen en ook gewoon 140 km/h over de linkerbaan jagen en ook 192 aantikken op de Autobahn), hoe anderen reageren (louter positieve reacties gehad). Dat is allemaal onderdeel van in een oudere auto rijden, en ook van de fantastische engineering van BMW in die tijd.

Maar goed, het delen van de auto leidde toch tot enkele frustraties mijnerzijds (overal altijd voor moeten overleggen, de auto altijd op afstand hebben staan). Dan maar mijn aandeel verkopen en op zoek gaan zelf. En mijn droom van een eigen E28 zal blijven bestaan voor nog een hele lange tijd. Liefst een handgeschakelde 525e - iets meer koppel uit de M20, 2600 toeren bij 130 km/h - maar dat wordt op een studentenbudget toch moeilijk. En er kwam een E21 op mijn pad.

Het is een mintgroene 316 uit '77, met ZF 3HP-22 bak, met 318 motor en LPG. Pakweg 180k kilometers op de klok. Hij heeft een lekke koppakking en een slechte uitlaat, maar voor de vriendenprijs die gevraagd wordt kan ik hem nauwelijks laten staan. Ik ga medio september kijken en zal tzt de verdere ontwikkelingen posten daarvan! Jullie eerste gedachten zijn ook zeer welkom, ik ben inmiddels vrij bekend in de wereld van de E28, nog niet zo zeer in die van de E21!

Tot snel :mrgreen:

Re: Even voorstellen

Posted: Tue Aug 22, 2017 1:47 pm
by Manitoba
Mooi en enthousiast verhaal, welkom hier. We zijn benieuwd naar het vervolg. Er zijn meer mintgroene e21's te vinden hier.

Greetz,
Walter.

Re: Even voorstellen

Posted: Tue Aug 22, 2017 2:22 pm
by 323baur
Leuk!!! I like mint.

Re: Even voorstellen

Posted: Tue Aug 22, 2017 7:39 pm
by Wondermike
Welkom hier en dat is een knappe E28!

Re: Even voorstellen

Posted: Tue Aug 22, 2017 8:10 pm
by Jeroen
Kijk da's een leuk begin hier, welkom! Houd ons op de hoogte, vraag gerust, en je vind ook al veel aankooptips hier: http://www.bmwe21.net/forum/viewforum.php?f=38

Re: Even voorstellen

Posted: Tue Aug 22, 2017 8:20 pm
by gerrit323
Welkom hoor .. leuke intro .. kijk uit naar jouw e21

Re: Even voorstellen

Posted: Wed Aug 23, 2017 7:23 am
by uwbuurman
Leuke intro en een goed verhaal!! Waar precies in het hoge noorden is je basis? Waar ben je te spotten?

E28 525e heb ik zelf ook gehad, heerlijke wagens zijn dat. Maar een type 1 e21 is ook fijn, maar qua rijden van andere orde. Wel veel lekkerder als gooi en smijt wagen, maar minder autobahncruiser dan een e28. Desalniettemin, een 318 op lpg van meer dan 40 jaar oud, voor een vriendenprijs, in de kleur mint, dat klinkt als een prima deal!

Re: Even voorstellen

Posted: Wed Aug 30, 2017 2:48 pm
by PJE21
Dank voor de toffe reacties! Die E28 is vaak te spotten in de omgeving van Groningen, dat zal met de E21 ook gaan gebeuren als het zo ver komt!

Het zal flink wennen zijn om uit een autobahncruiser te stappen en een kleinere auto te nemen. Maar financieel is het beter en mocht het tegenvallen op de snelweg, dan vallen er vast kleine technische aanpassingen te maken om het te verbeteren.

Re: Even voorstellen

Posted: Mon Sep 11, 2017 11:35 pm
by PJE21
Gekeken heb ik, en voor ik mogelijk tot aanschaf zou overgaan rest me nog een prangende vraag. Alle hulp is welkom, kijk vooral even in het topic hieronder!

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=26577

Re: Even voorstellen

Posted: Thu Sep 14, 2017 8:57 pm
by krijn98
Welkom PJ, wat een mooie e28 zie ik daar staan!! En een m10 is naar mijn mening één van de sterkste motoren die bmw gemaakt heeft, dus veel zal niet kapot zijn (behalve de koppakking).

Mvg, Krijn

Re: Even voorstellen

Posted: Thu Sep 14, 2017 9:53 pm
by PJE21
Dank, dank! Die E28 zal vrolijk verder rijden in uitstekende, zorgzame handen - die van m'n kameraad. :) Ik zal bij tijd en wijle daar misschien ook een draadje van bijhouden op dit forum, wel zo leuk.

Je opmerking over de M10 geeft alvast vertrouwen! Ik ga het denk ik vanzelf horen van het revisiebedrijf, en ben zeer benieuwd wat ik er zelf nog van kan zeggen wanneer ik de kop eenmaal eraf getrokken heb. :wink:

Re: Even voorstellen

Posted: Fri Sep 15, 2017 3:27 pm
by krijn98
Om een indicatie te geven hoe sterk of dat deze blokken zijn.

Twee jaar geleden gingen me broer en ik op een dinsdag avond naar Breda om daar te gaan schaatsen, echter ging op de heenweg de temperatuur meter heen en weer. En dat voor een best lange periode, overigens wisten we toen niet hoe of wat er aan de handwas. En omdat het nog maar een 20 minuten rijden was zijn we ook niet gestopt... :screwy . Eenmaal bij de ijsbaan even wat kvs bijgevuld, uiteindelijk ging er 1l in :shock: . Nadat we klaar waren met schaatsen hebben nog maar een keer het niveau van de kvs gecheckt, ditmaal konden we weer vloeistof erbij gooien. Toen zijn we op terug reis nog maar een keer gestopt en hebben we er nog +/- 3l water erin gegooit (kvs was op en de pomp was dicht).
En van onze woonplaats naar de ijsbaan in Breda is het ongeveer één uur rijden, een rit van 86km. Dat maal 1.2 en je hebt de afstand die we hebben gereden met een lekken koppakking :whistle .

Nadien hebben we enkel de kop heel minimaal gevlakt en zijn de kleppen in geslepen, en nu rijd hij alweer twee jaar zonder problemen :mrgreen: .

Mvg, Krijn

Re: Even voorstellen

Posted: Sat Sep 16, 2017 5:15 pm
by PJE21
Mooi verhaal wel :mrgreen: zo snel zal het misschien niet lopen, inderdaad. Mocht ik hem aanschaffen dan wordt het snel kop vlakken / reviseren en dan met gerust hart verder.

Ik ga aanstaande maandag nogmaals kijken en neem oprijbokjes mee om toch even naar de onderkant te kijken. Dan daarna binnenkort de knoop doorhakken :whistle

Re: Even voorstellen

Posted: Mon Sep 18, 2017 8:59 am
by 323baur
Inmiddels heb ik de sloop e21 op de trailer staan. Snot rot, maar wel met een ernstig fraai en stabiel lopend blokje.

Re: Even voorstellen

Posted: Mon Sep 18, 2017 4:12 pm
by PJE21
Heren, helaas. Ik ben vanochtend weer wezen kijken, dit keer bij goed licht en een betere inspectie van de onderkant. En toch tot de conclusie gekomen dat deze mintgroene auto al heel snel in de papieren zal gaan lopen. Hij is redelijk bijgehouden (nog nieuwe stuurstangen eronder, nieuwe middendemper, dat soort gein), maar met de koprevisie enerzijds én flink wat laswerkzamheden - krokante / rotte dorpels, gaten in de wielkasten / onder de achterbank... had ik dit goed willen oplossen, dan was het iets om te laten doen. En waar roest is, is er meer - dan blijf je bezig tot je hem een keer stript, hard maakt en overspuit, en weer in elkaar zet. Dit stapelt zich danig op, dat ik de zin en de wil nog heb om het goed te doen en hem rijdend te houden, maar niet meer het budget qua tijd en geld.

En dat is klote, want zonder de rotte plekken in de buurt van dragende delen had ik hem gekocht. De lekke koppakking is nog tot daaraan toe, en dan had ik na de revisie een betrouwbaar wagentje op gas gehad. Leuk bij de pomp, want dat kost geen drol. Leuk bij het betalen van de belasting - dat doe je namelijk niet...

Afijn, ik ga weer verder op zoek! In eerste instantie E28s, maar zal toch een oogje blijven uithouden op de E21. In deze korte kennismaking ben ik toch gecharmeerd geraakt van de vergeten 3 ;)

P.s.: met behulp van de VIN erachter gekomen dat het dus toch altijd al een 318 was, maar één of andere grapjas heeft er dus een keer een 316 badge opgeplakt, vast met de gedachte "Ha, wolf in schaapskleren!"... :screwy :wha