Page 7 of 13

Re: BMW 316 1976

Posted: Tue Jan 29, 2019 10:33 pm
by Jeroen
Vreemd! Je heeft aan dat de veerpoot is vervangen, niet alleen schokdemper oid? Volgens mij loopt er 'gewoon' iets aan, bijv de band die iets raakt. Ik zet mijn geld even op een remslang, waarmee het wel belangrijk is dat je de oorzaak opspoort alvorens er verder mee te rijden.

Re: BMW 316 1976

Posted: Tue Jan 29, 2019 10:37 pm
by Jeroen
Of de wang vd band die belast net langs de onderschotel loopt?

Re: BMW 316 1976

Posted: Wed Jan 30, 2019 9:49 am
by Peter V.
Je kan eens kijken inderdaad naar de remslang en de ankerplaat (alhoewel het dan altijd geluid moet maken en niet alleen tijdens optrekken)

Re: BMW 316 1976

Posted: Wed Jan 30, 2019 4:02 pm
by Caspar
Wat scheelt er met de toerenteller trouwens?
Van Ite overgenomen maar nog niet aangesloten, staat op de planning voor aankomend voorjaar.

Je heeft aan dat de veerpoot is vervangen, niet alleen schokdemper oid?
Nee, ik schrijf veerpoot maar ik bedoel het bovenste gedeelte alleen, de veerpootlager(?), Dat ding op de foto in ieder geval :)
Ik zet mijn geld even op een remslang
Crap, dat klinkt heel onveilig zo!
je kan eens kijken inderdaad naar de remslang en de ankerplaat, (alhoewel het dan altijd geluid moet maken en niet alleen tijdens optrekken)
Ik geef het mee. Het geluid was minimaal aanwezig bij drempels, en vooral aanwezig bij het optrekken (als het neusje wat omhoog komt).

Ik heb de montage door een garage laten uitvoeren. Ik ga vrijdag terug om de klacht te melden en op te laten lossen.
Wil eigenlijk meteen de andere 'veerpootlager' ook monteren. Ik heb niet heel aandachtig gekeken maar als de wagen inderdaad wat hoger staat zoals Remy zegt moet daar natuurlijk werk van gemaakt worden.

Thanks voor de input! Ik laat vrijdag weten hoe het is afgelopen :)

Re: BMW 316 1976

Posted: Wed Jan 30, 2019 4:09 pm
by bmw e12 e21
Dat ietje hoger staan door het nieuwe veerpootlager is volkomen normaal hoor. Daar je een nieuwe gezet hebt.
Dat had mijn e12 ook. :wink:
Scheelt niet veel.

Re: BMW 316 1976

Posted: Wed Jan 30, 2019 9:27 pm
by Caspar
Het was mij nog niet eens opgevallen, maar streef naar perfectie ;)

Re: BMW 316 1976

Posted: Fri Feb 01, 2019 1:34 pm
by Caspar
Vandaag naar de garage geweest, de boel geïnspecteerd en alles lijkt in orde te zijn. De monteur heeft een stukje gereden en geeft aan dat het de uitlaat is. Zou heel toevallig zijn als die tegelijkertijd wat los gekomen is maar wie weet.
Volgende week verdere inspectie :)

Re: BMW 316 1976

Posted: Fri Feb 01, 2019 5:29 pm
by bmw e12 e21
Ok, gelukkig een kleinigheidje dan.

Re: BMW 316 1976

Posted: Sat Feb 02, 2019 10:44 am
by Caspar
Hopelijk wel ja :)
Ik leer de auto wel goed kennen zo. Op de draagarmen na zijn er niet echt grote mankementen, maar toch sta ik vrijwel wekelijks bij de garage voor een klein mankementje.

Dat tezamen met de tips hier op het forum heeft mij dat toch iets anders naar de auto doen kijken. Ik was van plan om er een 'vakantiemobiel' van te maken die extreem betrouwbaar is. Vandaar de constante drang naar het vervangen van alles wat niet in orde lijkt.
De plannen ware oa. een dubbele Weber plaatsen; 123-ignition erop; remmen upgraden naar WIlwoods, RVS uilaat; Recaro's erin; onderstel voorzien van strongflex en Bilsteins/Eibachs rondom; misschien toch eens een 5-bak... En dan alles waar je gaandeweg tegenaan loopt. Een gaaf project maar erg prijzig.

Ik neig nu toch naar een andere aanpak. Omdat er voor woon-werk een auto moet komen kan deze ook gelijk als vakantiemobiel dienen. De 316 is dan alleen nodig voor de plezierritjes en daarvoor is ie nu al goed genoeg. Liefde blijft ie wel krijgen hoor, geen zorgen! Maar het constante verbeteren is dan niet nodig. Bijkomend voordeel is dat de wagen wat origineler blijft.

Omdat de DGV Weber toch wat langer dienst gaat doen wil ik hier nog eens goed naar kijken. Hij bokt nog wat rond de 80 en dat wil ik weg hebben. Ook vind ik het stuur niet echt lekker vasthouden dus er komt een Nardi classic in. Daarna is ie 'klaar', klaar voor de zomer, de sharknose meeting en de toerritjes.

Re: BMW 316 1976

Posted: Sat Feb 02, 2019 4:24 pm
by uwbuurman
Caspar wrote: Sat Feb 02, 2019 10:44 amLiefde blijft ie wel krijgen hoor, geen zorgen! Maar het constante verbeteren is dan niet nodig.
Zeker wel!! Lekker er bovenop zitten, anders gaan ze van je af. Daarbij beseffen dat het geen hyundai i10 ofzo is en dan gaat alles goed. Ook een hobbyauto moet lekker vers, fris en goed onderhouden zijn, in mijn beleving. Betekent dat dat ze allemaal zo moeten zijn als mijn 323i? Welnee. Als ze maar veilig en technisch goed zijn.

Re: BMW 316 1976

Posted: Sat Feb 02, 2019 6:17 pm
by Caspar
Ook een hobbyauto moet lekker vers, fris en goed onderhouden zijn, in mijn beleving.
In mijn beleving ook!! Dat is én blijft ie ook zeker. Op onderhoud beknibbelen is het domste wat je kunt doen, en ik ben niet van plan in die die valkuil vallen.
Het zijn enkel de upgrades die niet per se nodig zijn die de ijskast in gaan. Ik wilde er dus een soort super-lange-afstand-bolide van maken en daar ben ik wat op terug gekomen. Dat mag de daily driver gaan doen. De 316 gaat lekker voor ritjes bij mooi weer, een meeting hier en daar en zo nu en dan een weekendje weg gebruikt worden.

Re: BMW 316 1976

Posted: Sat Feb 02, 2019 6:21 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Sat Feb 02, 2019 4:24 pm
Caspar wrote: Sat Feb 02, 2019 10:44 amLiefde blijft ie wel krijgen hoor, geen zorgen! Maar het constante verbeteren is dan niet nodig.
Zeker wel!! Lekker er bovenop zitten, anders gaan ze van je af. Daarbij beseffen dat het geen hyundai i10 ofzo is en dan gaat alles goed. Ook een hobbyauto moet lekker vers, fris en goed onderhouden zijn, in mijn beleving. Betekent dat dat ze allemaal zo moeten zijn als mijn 323i? Welnee. Als ze maar veilig en technisch goed zijn.
Ik ben het helemaal met Koos eens, maar bedenk wel dat niet iedereen zo handig is en het (bijna) allemaal zelf kan overzien, beoordelen en oplossen.
Als je afhankelijk bent van de "professional", dan wordt het toch een stuk lastiger. En ik durf rustig te stellen dat de meeste "professionals" helemaal niet zo professioneel zijn. Tsja en dan wordt je geld al snel in de verkeerde richting uitgegeven, en kan je hobbyauto in een moneypit veranderen.

Re: BMW 316 1976

Posted: Sat Feb 02, 2019 6:34 pm
by Caspar
Als je afhankelijk bent van de "professional", dan wordt het toch een stuk lastiger. En ik durf rustig te stellen dat de meeste "professionals" helemaal niet zo professioneel zijn.
Daar zeg je wat! Als ik de helft van het werk zelf had kunnen doen wat het een iets ander verhaal geworden. Lees regelmatig met enige jaloezie de andere topics door en dan wordt het wel duidelijk dat ik van sleutelen niet echt verstand heb :bag. meer een rijder i guess..

Re: BMW 316 1976

Posted: Sat Feb 02, 2019 6:37 pm
by uwbuurman
Maar, Caspar, ik kon ook niet veel toen ik begon. En het leuke is, als het niet je dagelijks vervoer is, heb je tijd om te beginnen en rustig te sleutelen. Als het dan even niet wil, neem je afstand en zoek je hulp op het forum, YouTube of in de haynes manual. En dan duurt een simpele klus 2 week, nou en? En zo leer je steeds meer. Niet te bang, goed voorbereiden, veel vragen stellen en klaar.

Re: BMW 316 1976

Posted: Sat Feb 02, 2019 9:01 pm
by Caspar
Hmmm. Daar zit wel wat in. Was van plan het reguliere onderhoud wel zo veel mogelijk zelf te doen, en een uitlaatje of de remschijven etc durf ik nog wel aan. Zie mijzelf nog alleen nog subframe onder auto vandaar of dat soort werk. Maar goed, misschien maar eens wat ervaringen opdoen met kleine klusjes :)