Page 1 of 3

Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Fri Sep 28, 2018 6:09 pm
by bmw e12 e21
Ik heb een reserve onderstel voor de e12 M535i liggen.
Dat zou ik willen poedercoaten.
Vermits dit nuttig kan zijn voor een e21 ook heb ik het bij e21 techniek gezet.
Waar moet je op letten wat zijn de voor en nadelen, zijn er goede alternatieven?

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Fri Sep 28, 2018 6:35 pm
by Peter V.
Ik heb mijn onderstel ook laten poedercoaten maar voordat ze dat gedaan hebben tevens laten voorzien van een zinkcoating.

Voordeel is dat het er mooi uitziet en tegen een stootje kan.

Nadeel. Als je een flinke beschadiging heb en de coating is eraf dan gelijk behandelen voordat er vocht onder komt. De roest die ontstaat zal ervoor zorgen dat de coating er gewoon afspringt. Mede hierom heb ik het eerst laten verzinken.

Nadeel (voor zover je dat zo kunt noemen). Alle openingen waar lagers, keeringen, schroefdraad etc moet je afdoppen. Maak dus goed gebruik van de oude rubbers zodat je deze later eruit drukt.

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Sun Sep 30, 2018 10:42 am
by bmw e12 e21
Bedankt voor de input Peter.
Heb je de wielophanging volledig gedemonteerd naar de verzinker gebracht en die doet de rest?
Ik heb vernomen dat de verzinker een speciale voor en nabehandeling moet doen, anders zouden de lassen scheuren.

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Sun Sep 30, 2018 10:45 am
by uwbuurman
Dat laatste heb ik nog nooit van gehoord. Het wordt gestraald, positief geladen geladen en de poederdeeltjes, negatief geladen, worden erop geblazen. Daarna wordt het geheel afgebakken in de oven en klaar.

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Sun Sep 30, 2018 11:24 am
by bmw e12 e21
uwbuurman wrote: Sun Sep 30, 2018 10:45 am Dat laatste heb ik nog nooit van gehoord. Het wordt gestraald, positief geladen geladen en de poederdeeltjes, negatief geladen, worden erop geblazen. Daarna wordt het geheel afgebakken in de oven en klaar.
Voor en na het galvaniseren zoude ze de onderdelen moeten passiveren heb ik vernomen van iemand die zijn onderstel heeft laten doen.
Na het galvaniseren moet het onderdeel naar de poedercoater. Die stralen de onderdelen dat het poeder beter hecht. Hoe lost men dat op op gegalvaniseerde onderdelen?
En hoe denk de de invendige en uitwendigr schroefdraad af?

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Sun Sep 30, 2018 11:46 am
by Wilmo
Maar... Is het niet onlogisch om een super brosse beschermingslaag ergens aan te brengen waar de kans op harde impact het grootst is? Ik zie dat iedereen zijn onderstel poedercoat, maar mij lijkt het niet logisch... Ik zou een flexibeler beschermingslaag aan willen brengen.

Maar misschien is dit niet de juiste plek om me dit af te vragen ;)

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Sun Sep 30, 2018 12:57 pm
by bmw e12 e21
Jawel wilmo, alle denkpistes zijn welkom. Ik ben opzoek naar de beste methode. Moet niet poederlakken zijn hoor.

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Sun Sep 30, 2018 3:12 pm
by 323baur
Ik volg dit ook even.
Toevallig met de identieke auto dezelfde plannen.
Ik heb een compleet onderstel liggen, en wil dat ook netjes maken.
Ik denk dat ik het wel laat stralen, maar niet ga poedercoaten.
Gewoon netjes verven (spuiten) lijkt me eigenlijk net zo goed.

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Sun Sep 30, 2018 4:17 pm
by Peter V.
Ik heb bijna alles gedemonteerd. Alleen de rubbers in de draagarmen laten zitten maar de rubber overlap weggesneden zodat de rond gecoat werd.

Ik denk dat je me verkeerd begrepen heb met het verzinken. Het is niet gegalvaniseerd maar voorzien van een zinkverf coating. Hierna is de poedercoating erover gegaan.

Schroefdraad heb ik een bout ingedraaid zodat deze niet volgecoat zou worden. Je moet toch de draad even opzuiveren voordat je alles weer gaat demonteren. Verder had/heft Arnold voor alle openingen een passtuk wat de openingen afdekt mbt lagers etc. Bij de veerpoten heb ik de fuseekogels laten zitten. (wel eerst even losgemaakt uiteraard en losjes erin gehouden) Hierdoor blijft de conische passing vrij van coating en straalgrid.

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Sun Sep 30, 2018 6:50 pm
by BertjeConti
Ik heb mijn subframe in de hamerite gezet, deze lak is best nog wel flexibel (zoals Wilmo dat noemt) en kan dus tegen een stootje.
Zwarte hamerslag finish is niet zo verkeerd hoor. Hamerite kun je prima met een borstel aanbrengen en vloeit mooi uit. Ik vind het topspul, zeker voor onderstel onderdelen.

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Sun Sep 30, 2018 10:19 pm
by bmw e12 e21
Hamerite is idd top spul Rob!
Peter p heeft er zijn heel onderstel mee gespoten. heeft de hamerite van in de potten zelf verdund.

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Sun Sep 30, 2018 10:54 pm
by BertjeConti
Nah, kijk es aan, dan heb je een voorbeeld van de kwaliteit/houdbaarheid van die hamerite verf binnen je handbereik...

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Mon Oct 01, 2018 7:10 pm
by Nick1984
Dat van mijn E21 is compleet gezandstraald en gepoedercoat, ik zie niet in waarom poedercoaten niet zo goed zou zijn, als je na verloop van tijd merkt dat er ergens een beetje lak is afgesprongen kan je dat toch zo bij tippen, het is tenslotte ook maar onderstel? Het grote voordeel vind ik dat het er als nieuw uitziet, en je voor het eerst geen roest meer gaat hebben. + het is maar wegbrengen, ophalen en betalen :)

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Mon Oct 01, 2018 8:38 pm
by bmw e12 e21
Dat klopt Nick. Heb je ook je stabilisatoren laten poedercoaten?
En hoe heb je de naven en bijv. de schokdempers ingangen beschermd tegen stralen en poedercoaten?
Ik meen me te herinneren dat Koos zijn draagarmen niet meer op het subframe pasten, of ben ik mis?

Re: Onderstel frismaken: poedercoaten of andere opties?

Posted: Mon Oct 01, 2018 9:48 pm
by uwbuurman
bmw e12 e21 wrote: Mon Oct 01, 2018 8:38 pm Ik meen me te herinneren dat Koos zijn draagarmen niet meer op het subframe pasten, of ben ik mis?
Je bent mis.