Voorstellen 320/6

Post Reply
g-loudertje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 81
Joined: Tue Mar 12, 2019 8:15 pm
My E21(s): '82 320/6 manual

Re: Voorstellen 320/6

Post by g-loudertje »

Is nu door de zure appel heen bijten. Blijft rommelen anders. Net over de 2 ton. Vrij vroeg naar mijn idee maar het is niet anders


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Voorstellen 320/6

Post by uwbuurman »

Maar wel 40 jaar oud. Korte stukjes en veel koude starts is ook slopend voor een motor.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Voorstellen 320/6

Post by Jeroen »

Zou je idd nog niet verwachten met zo'n km stand, maar ja, wat voor onderhoud, gebruik, en gebruiker... het ene blok is na 4 ton nog superfris en het andere met 50k toe aan revisie. Mar goed, dan idd nu maar slikken en straks alles fris!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Voorstellen 320/6

Post by BertjeConti »

Ik heb mijn M20B20 blok ook na 43 jaar en 2,5T km ingewisseld voor een vers blok. Compressie was nog acceptabel, olieverbruik nauwelijks, maar die had ook last van oliesputter via de carterventilatie.

Nu met het verse blok blok is het verschil toch wel behoorlijk, voornamelijk onderin is de trekkracht flink toegenomen.

Ga je geen spijt van krijgen!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
g-loudertje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 81
Joined: Tue Mar 12, 2019 8:15 pm
My E21(s): '82 320/6 manual

Re: Voorstellen 320/6

Post by g-loudertje »

Vandaag een aantal foto’s doorgestuurd gekregen. Zijn lekker bezig :boogie

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Voorstellen 320/6

Post by BertjeConti »

Ik begrijp dat het blok in de kas blijft?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
g-loudertje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 81
Joined: Tue Mar 12, 2019 8:15 pm
My E21(s): '82 320/6 manual

Re: Voorstellen 320/6

Post by g-loudertje »

Ik bel morgen voor een update. Als het niet nodig is te honen zal het niet gebeuren neem ik aan
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Voorstellen 320/6

Post by uwbuurman »

Ik zou altijd meten om te kijken of je binnen de maat kunt honen en dan dat altijd doen als het kan. Nieuwe veren op de zuigers en nieuwe lagers op de krukas en drijfstangen. Dat is met elkaar een minimale extra investering, nu je alles zover uitelkaar hebt.

Mooie vorderingen verder, hoor! Dat wordt fijn rijden straks!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
g-loudertje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 81
Joined: Tue Mar 12, 2019 8:15 pm
My E21(s): '82 320/6 manual

Re: Voorstellen 320/6

Post by g-loudertje »

uwbuurman wrote: Sun Mar 14, 2021 11:26 am Ik zou altijd meten om te kijken of je binnen de maat kunt honen en dan dat altijd doen als het kan. Nieuwe veren op de zuigers en nieuwe lagers op de krukas en drijfstangen. Dat is met elkaar een minimale extra investering, nu je alles zover uitelkaar hebt.

Mooie vorderingen verder, hoor! Dat wordt fijn rijden straks!!

Dat is wel mee genomen in de opdracht. Wil ook even gaan kijken deze week als het kan/mag. (Ivm je weet wel)

Zijn er hier met ervaringen met een verstelbare nokkenas tandwiel? Kennis van me heeft er liggen voor een m20 die ik mag gebruiken. Is dit zinvol op een standaard motor?
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Voorstellen 320/6

Post by Wondermike »

uwbuurman wrote: Sun Mar 14, 2021 11:26 am Ik zou altijd meten om te kijken of je binnen de maat kunt honen en dan dat altijd doen als het kan. Nieuwe veren op de zuigers en nieuwe lagers op de krukas en drijfstangen. Dat is met elkaar een minimale extra investering, nu je alles zover uitelkaar hebt.

Mooie vorderingen verder, hoor! Dat wordt fijn rijden straks!!
Plus 1, is nu niet veel meerwerk en de kosten zijn te overzien.
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Voorstellen 320/6

Post by uwbuurman »

g-loudertje wrote: Sun Mar 14, 2021 1:15 pmZijn er hier met ervaringen met een verstelbare nokkenas tandwiel? Kennis van me heeft er liggen voor een m20 die ik mag gebruiken. Is dit zinvol op een standaard motor?
Nee. Helpt nergens voor. Ik heb dat wel, maar dat is omdat mijn blok 1,5mm is afgefreesd, dus is de hoogte van nokkenas tot krukas verkleind. Dat vang je op met een verstelbaar nokkenastandwiel, je zet alles op tijd, dan draai je dat tandwiel zo dat de riem op spanning staat. Maar omdat jouw kop en blok gelijk blijven, licht vlakken heeft geen (zeer minimaal) hoogte effect, heb je niks aan een verstelbaar nokkenastandwiel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
g-loudertje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 81
Joined: Tue Mar 12, 2019 8:15 pm
My E21(s): '82 320/6 manual

Re: Voorstellen 320/6

Post by g-loudertje »

uwbuurman wrote: Sun Mar 14, 2021 2:36 pm
g-loudertje wrote: Sun Mar 14, 2021 1:15 pmZijn er hier met ervaringen met een verstelbare nokkenas tandwiel? Kennis van me heeft er liggen voor een m20 die ik mag gebruiken. Is dit zinvol op een standaard motor?
Nee. Helpt nergens voor. Ik heb dat wel, maar dat is omdat mijn blok 1,5mm is afgefreesd, dus is de hoogte van nokkenas tot krukas verkleind. Dat vang je op met een verstelbaar nokkenastandwiel, je zet alles op tijd, dan draai je dat tandwiel zo dat de riem op spanning staat. Maar omdat jouw kop en blok gelijk blijven, licht vlakken heeft geen (zeer minimaal) hoogte effect, heb je niks aan een verstelbaar nokkenastandwiel.
Dat dacht ik al. Thnx voor je input.

Zuigerveren en lagers worden sowieso vervangen trouwens :thumbsup
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Voorstellen 320/6

Post by uwbuurman »

Geen punt!

Nieuwe veren, dan moet je ook honen. Nou ja, je moet niks, maar dat zou ik echt doen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Voorstellen 320/6

Post by BertjeConti »

En als het blok in de auto blijft:
- kunnen de hoofdlagers niet vervangen worden.
- kun je de staat van koppeling en toplager niet controleren, cq vervangen.
- kan de krukaskering niet vervangen worden.
- kan er niet gehoond en gevlakt worden.

Voelt voor mij als half werk in dit stadium.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
g-loudertje
Upcoming E21 fanatic
Posts: 81
Joined: Tue Mar 12, 2019 8:15 pm
My E21(s): '82 320/6 manual

Re: Voorstellen 320/6

Post by g-loudertje »

BertjeConti wrote: Tue Mar 16, 2021 7:41 am En als het blok in de auto blijft:
- kunnen de hoofdlagers niet vervangen worden.
- kun je de staat van koppeling en toplager niet controleren, cq vervangen.
- kan de krukaskering niet vervangen worden.
- kan er niet gehoond en gevlakt worden.

Voelt voor mij als half werk in dit stadium.
Half werk is het voor mij niet. Ben gisteren bij de werkzaamheden wezen kijken. Ik heb met de monteur besproken, wat is er nodig en wat niet. Honen heeft hij in de auto gedaan. Hij heeft het op kunnen spannen in de auto. Kende ik persoonlijk niet maar heb de wanden gezien hoe ze er aan toe zijn nu.

Koppeling voelt nog erg goed. Voor mij onzinnig om de bak er af te peuteren om te kijken. If it ain’t broke, don’t fix is naar mijn idee. Zodra er lekkage zou zijn van de kering, zeker weten om het mee te nemen.

Tuurlijk wil ik het weer fris en fruitig hebben maar heb een grens en andere verantwoordelijkheden waar ook andere financiële middelen voor nodig zijn.
Post Reply