Page 1 of 1

Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Mon Mar 25, 2019 12:15 pm
by Ejay
Heeft iemand een handleiding van de E21 320/6, ik wil de distributieriem vervangen... en hoe blokkeer ik de poulie van de krukas, want die moet eraf....het is een automaat!

Re: Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Mon Mar 25, 2019 12:23 pm
by Thegs
Zie belangrijkste technische topics!

http://bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=60&t=16331

Re: Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Mon Mar 25, 2019 10:56 pm
by uwbuurman
Waarom moet die poelie eraf?

Re: Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Wed Mar 27, 2019 11:34 pm
by bmw e12 e21
uwbuurman wrote: Mon Mar 25, 2019 10:56 pm Waarom moet die poelie eraf?
De dichtring moet mss vervangen?

Re: Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Thu Mar 28, 2019 4:11 am
by uwbuurman
Ja, zo zijn er meer opties, Remy. Maar ik lees alleen Driem en poelie. Daarom de vraag.

Re: Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Thu Mar 28, 2019 6:59 am
by Jeroen
Als die keerring niet lekt zou ik de poelie zeker laten zitten.

Re: Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Thu Mar 28, 2019 2:25 pm
by uwbuurman
Juist.

Re: Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Thu Mar 28, 2019 3:11 pm
by bmw e12 e21
Klopt Jeroen, om die bout vast tezetten heb ik mijn vrouw nodig icm een lange ijzeren buis. :wha

Re: Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Fri Mar 29, 2019 1:14 pm
by Ejay
Ik omschreef het niet goed, niet de krukas poelie moest eraf, maar de trillingsdemper....maar dat is gelukt.

Echter ik leg de riem om de krukas poelie, dan om de hulppoelie, dan over de nokkenas poelie en dan PROBEER ik hem over de spanrol te krijgen maar dat lukt me met geen mogelijkheid. De rol heb ik helemaal op spanning gezet dus dat er de meeste ruimte is, maar de riem krijg ik niet over de spanrol....ja, ik heb vaker distributieriemen vervangen maar nog nooit dit mee gemaakt. Het is een Gates set met 127 ronde tandjes...

Re: Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Fri Mar 29, 2019 1:42 pm
by Jeroen
Verschillende mogelijkheden:
1. er kwam ook wel een riem af met 127 tandjes en met rond profiel?
2. spanrol is de juiste, behorend 127 tanden?
3. wat ik doorgaans doe is onderaan beginnen, krukas en hulppoelie, zorgen dat de riem daartussen goed in de tandwielen grijpt, ook helemaal onderaan, en strak tussen beide poelies zit. Spanrol monteren maar zonder de spanveer. Riem vervolgens beginnend aan de lange kant (zeg maar niet de kant waar de spanrol zit zodat je daar de spanruimte houdt) over het nokkenastandwiel leggen en dan richting spanrol, dan moet je krap over de spanrol kunnen. Daarna spanveer en pen plaatsen. Vorige week werkte dat nog prima en de auto startte nadien zelfs haha!
Het staat allemaal in de beschrijving maar de 6 boutjes van de trillingsdemper vervangen.

Re: Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Fri Mar 29, 2019 1:47 pm
by bmw e12 e21
Jeroen wrote: Fri Mar 29, 2019 1:42 pm ...maar de 6 boutjes van de trillingsdemper vervangen.
Dat heb ik nog nooit gedaan. Bij geen enkele van mijn blokjes. ook niet bij de M10 en M90 en nooit problemen gehad. Maar het zal best dat ze dat aanraden als Jeroen dat zegt.
Waarom moet dat eigenlijk Jeroen?

Re: Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Fri Mar 29, 2019 2:57 pm
by Ejay
Jeroen wrote: Fri Mar 29, 2019 1:42 pm Verschillende mogelijkheden:
1. er kwam ook wel een riem af met 127 tandjes en met rond profiel?
2. spanrol is de juiste, behorend 127 tanden?
3. wat ik doorgaans doe is onderaan beginnen, krukas en hulppoelie, zorgen dat de riem daartussen goed in de tandwielen grijpt, ook helemaal onderaan, en strak tussen beide poelies zit. Spanrol monteren maar zonder de spanveer. Riem vervolgens beginnend aan de lange kant (zeg maar niet de kant waar de spanrol zit zodat je daar de spanruimte houdt) over het nokkenastandwiel leggen en dan richting spanrol, dan moet je krap over de spanrol kunnen. Daarna spanveer en pen plaatsen. Vorige week werkte dat nog prima en de auto startte nadien zelfs haha!
Het staat allemaal in de beschrijving maar de 6 boutjes van de trillingsdemper vervangen.
Je tweede mogelijkheid was het probleem! Ik had een gesealde set van Gates, ik tel altijd voor ik begin de tandjes en het waren er idd 127 MAAR het was niet de goede spanrol. Qua uiterlijken globaal ook gezien kwam de maat overheen maar het scheelde toch een aantal mm's...deze was iets breder waardoor de spanrol met het ontspannen tegen de behuizing van de waterpomp kwam en dus niet ver genoeg "open" kon....

Uiteindelijk ga je dus alles nameten en toen kwam ik erachter. Nu een nwe besteld (ff de oude getest en dan gaat de riem er wel op) en dan maandag afbouwen.

Hee luitjes, super forum dit en ook enorm bedankt voor het meedenken!! Super!!

Re: Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Fri Mar 29, 2019 3:13 pm
by Jeroen
Top! Die diameter is idd anders.

Remy: die boutjes zijn de sterkste niet, horen maar met 22Nm vast te zitten maar worden doorgaans veel te vast gedraaid waardoor de koppen makkelijk van de bouten afbreken. Heb 't een paar keer meegemaakt dus ik vervang ze tegenwoordig standaard.

Re: Distributieriem 320/6 vervangen

Posted: Fri Mar 29, 2019 4:30 pm
by bmw e12 e21
Jeroen wrote: Fri Mar 29, 2019 3:13 pm Top! Die diameter is idd anders.

Remy: die boutjes zijn de sterkste niet, horen maar met 22Nm vast te zitten maar worden doorgaans veel te vast gedraaid waardoor de koppen makkelijk van de bouten afbreken. Heb 't een paar keer meegemaakt dus ik vervang ze tegenwoordig standaard.
Ok, duidelijk verhaal. Ze breken dus als een voorganger zich niet aan de voorsgeschreven koppels houdt. Dat lijkt me idd iets wat wel vaker voor kan vallen.
Als je boutje dan al over zijn rekgrens is geweest zal het idd. de volgende keer krak zeggen.
Bedankt voor de uitleg Joene. :innocent