Page 1 of 1

Pierburg 2B4

Posted: Thu Apr 04, 2019 10:25 pm
by jesper98
Hallo,
Vorige week ben ik tegen een probleem aangelopen. De motor begon namelijk vermogen te verliezen zodra de belasting omhoog ging (snelweg met 100km/h tunnel omhoog) en dus terug te vallen in snelheid. Ik heb dit in voorjaar vorig jaar ook een keer of 2 gehad, maar dat was daarna weggebleven.
Nu was ik er afgelopen vrijdag mee terug naar mijn ouders thuis komen rijden (rit van 160km, is hiervoor altijd goed gegaan) en het probleem kwam steeds meer terug. Klasgenoot vertelde dat het wel eens brandstoffilter zou kunnen zijn, dus daar een nieuwe tussen gezet. Dus ik ga een rondje rijden, is het nog een stuk erger geworden. Het begon nu al bij ong. 70km/h, na een keertje stoppen was het weer even goed maar kwam daarna weer terug.
Ik heb +- een maand geleden nog verdeelrotor, verdelerkap, bougiekabels en bougies vervangen. Kleppen stellen en ontstekingstijd controleren staan ook op de planning.

Ik heb sinds aankoop eigenlijk al wat koudstartproblemen gehad, maar dat was met een beetje gas bij geven bij koud start nog wel vol te houden. Nu heb ik besloten om de carburateur eraf te halen om deze schoon te maken en na te kijken. Hierbij kwam ik er achter dat de vacuümslang naar de 2e trap was afgedopt, dus geen 2e trap gasklepwerking.(van dat losse slangetje wist ik al eerder van, alleen niet waar het voor was. Heb deze een keer aangesloten maar toen kwam ie niet meer vooruit bij meer gasgeven)

Image

De thermische schakelaar mist ook (PIERBURG 4.07265.09.0) en was gewoon een open gat.

Image

Na de carb uit elkaar te hebben gehaald, viel mij op dat 1 van de vlotters bijna geen beweging meer in zit (toevallig? ook de kant van de 2e trap)
1e trap kant:

Image

2e trap kant:

Image

Image

Het lijkt er hier op dat er soort busje naar boven toe vast zit die de vlotter tegenhoud.


Dan nu de vraag, is het nog mogelijk om dit te repareren en goed werkend te krijgen? Ik was van plan om het allemaal schoon te maken en met nieuwe pakkingen terug in elkaar te zetten, maar zo te zien komt er iets meer bij kijken.

Re: Pierburg 2B4

Posted: Fri Apr 05, 2019 1:25 am
by uwbuurman
Je foto's doen het niet. Zie topic over foto's plaatsen in belangrijke topics bij Algemeen

Re: Pierburg 2B4

Posted: Fri Apr 05, 2019 9:57 am
by jesper98
uwbuurman wrote: Fri Apr 05, 2019 1:25 am Je foto's doen het niet. Zie topic over foto's plaatsen in belangrijke topics bij Algemeen
Hmm bij mij doen ze het op zowel pc als mobiel, maar zal even kijken of het ook anders kan

Re: Pierburg 2B4

Posted: Fri Apr 05, 2019 10:10 am
by bmw e12 e21
jesper98 wrote: Fri Apr 05, 2019 9:57 am
uwbuurman wrote: Fri Apr 05, 2019 1:25 am Je foto's doen het niet. Zie topic over foto's plaatsen in belangrijke topics bij Algemeen
Hmm bij mij doen ze het op zowel pc als mobiel, maar zal even kijken of het ook anders kan
Raar, ik zie ook niks...

Re: Pierburg 2B4

Posted: Fri Apr 05, 2019 10:21 am
by jesper98
Zouden het nu moeten doen. Gek dat het andere alleen werkte in firefox op pc en chrome mobiel

Re: Pierburg 2B4

Posted: Fri Apr 05, 2019 10:30 am
by Jeroen
Nu werkt het wel, had ws te maken met privacyinstellingen. Heb alleen even de URL tags verwijderd dan staat er ook geen tekst door afbeeldingen enzo.

Aardig prutswerk om eerlijk te zijn!

Re: Pierburg 2B4

Posted: Fri Apr 05, 2019 9:03 pm
by Peter V.
Het lijkt mij duidelijk dat de vlotternaalden blijven hangen. Reviseren is dus hard nodig. Dat open gat is natuurlijk niet de bedoeling en daar heb je zeker een probleem mee want je mist je verrijkingsventiel en deze heb je nodig bij koude start.

Het feit dat de slang van de vacuumdoos af is voor wat jij zegt de tweede trap zou kunnen betekenen dat deze vacuumdoos lek is bijvoorbeeld. Als het is zoals jij aangeeft dan zou de basisafstelling ook zomaar verkeerd kunnen zijn.

Oftewel je heb een leuk klusje te doen.

Re: Pierburg 2B4

Posted: Mon Jul 08, 2019 8:21 pm
by jesper98
Het was inderdaad wel een aardig klusje, wat door de studie ook steeds is opgeschoven. Maar nu is er weer tijd om verder te knutselen.

Ik heb inmiddels ergens in mei de carburateur uit elkaar gehad, schoongemaakt en met een revisieset terug in elkaar gezet. De vlotternaalden van deze set kwamen niet overeen met de huidige naalden, dit heb ik ergens anders ook gelezen.
Ik heb ook nieuwe vacuumslangen gemonteerd en het koudstart verreikingsventiel teruggevonden. Deze hing onder de inlaat, en de draad daarvan is niet top meer. Maar heb deze nog wel strak kunnen monteren.
Ik heb volgens de duitse handleidingen van ruddies(?) de afstellingen gedaan en hij loopt nu ongeveer weer, wel erg ruw.

Is er iemand die zo weet welke kant op draaien van de schroeven wat doet? Dan heb ik het over de mengselschroef en de stationairschroef. Ik ben op het moment nog wat terughouden met eraan draaien, omdat ik niet weet welke kant op draaien armer/rijker is.

Groeten Jesper

Re: Pierburg 2B4

Posted: Mon Jul 08, 2019 9:28 pm
by uwbuurman
Rustig wachten tot Peter terug is van vakantie.