En waar is dat op gebaseerd?
Ik heb het tijdens de Eifel ook al betoogd, maar als je een vat benzine neemt uit de jaren 80, 90, noughties en een vat E10 en je hangt er dezelfde rotte benzine slang in, dan zal die in alle benzine oplossen. De voorbeelden van aluminium en dergelijke die gegeven zijn, hadden die dezelfde aandacht gehad zonder de E10-hetze? Er zit sinds de jaren 90 meer chemicalien in de benzine dan in de jaren 80. Maar ook al uit die tijd kenden we het begrip 'vergomde' benzine.
Octaanequivalent is octaanequivalent. Er bestaat niet iets als 95- voor E10 en 95+ voor E0. E10 heeft dezelfde of hogere kloptvastheid als Euro 95.
Maargoed, ik hoop dat ik de eerste ben waarvan er pompen en slangen kapot gaan, maar gezien de 120k die ik al op allerhande goedkoopste benzine gereden heb, vrees ik dat het wel losloopt. Het beeld dat geschetst wordt dat een oldtimer spontaan oplost als die in de buurt van E10 komt vind ik in elk geval schromelijk overdreven.
Het kan zijn dat ik selectief citeer, maar toch:
Im Jahr 2016, fünf Jahre nach Einführung von Super E10, stellte der ADAC fest: "Bis heute ist kein einziger Fall eines dafür zugelassenen Autos bekannt, das wegen des Kraftstoffs Schaden genommen hätte."
Maar nogmaals, dat ik kritisch ben, betekent niet dat ik niet ontvankelijk ben he! Ik heb gewoon nog niet iets objectiefs voorbij zien komen of experimenten die deugdelijk zijn opgezet!