Oorzaak is ondertussen gevonden, het was de waterpomp Na het systeem te vullen met G12 waren de roze koelwatersporen duidelijk zichtbaarJeroen wrote:Maf, maar je zult ook niet de eerste zijn met een minimale lekkage op een onzichtbaar plekje. Wel frustrerend want dat wordt alleen maar erger, dus je wilt de oorzaak wel hebben...
1 miljoen gedachten over nieuw blik
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Ik had in mijn 118d meer driving fun dan in de f30. Als je leuk wilt rijden en ruimte niet heel belangrijk is, dan is een 1 serie gewoon erg leuk. Voordeel is dat je de grote achterklep en een neerklapbare achterbank hebt. Ik kon er veel meer in vervoeren dan in de f30. Een 123d is grappig, maar die power komt wel van ver, uit zo'n blokje. Nadeel van een 1 serie met in mijn geval 17"en mpakket was dat het wel wat een hobbelbakje was, dus veel korte veerbewegingen. dat is in een 3 serie beter geregeld. Een leuke 320d automaat uit 2009 is erg leuk. dan heb je 184 pk zelfs.
Zoiets als deze...
Wat hebben we voor budget om mee te werken?
Zoiets als deze...
Wat hebben we voor budget om mee te werken?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Denk ook dat ik sowieso niet te hardcore ga met het onderstel, standaard vering, evt billies, en dikkere stabi's, zoiets. Ik vind het sportonderstel onder de E46 ook teveel van het goede. Hoeft van mij sowieso nooit keihard omdat het geen toegevoegde waarde heeft. Een driedeurs 120d, of een 320d sedan, zoiets lijkt me idd wel wat. Maar dan de ultieme uitdaging... liefst niet zwart of zilvergrijs. Denk dat zo rond de 15k prima is. Maar als gezegd, ik ben me nog een beetje aan het oriënteren en ben nog niet op zoek. Ik wil gewoon tijdig mijn licht opsteken omdat het een kijkrichting wordt die voor mij geheel nieuw is haha, zou ook m'n eerste diesel ooit worden, zelfs nooit als leaseauto een diesel gehad!
Regards/groeten, Jeroen
-
- E21 Fanatic
- Posts: 301
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
voor mij was het wel effe wennen van de peug 607 v6td naar de E90 318d 142pk label A.
Maar de kosten maken ook weer veel goed meer als 200 Euro minder aan belasting, verzekering en belasting.
het gemiddelde gebruik ligt tussen 5 en 5,5 liter/100km als ik niet teveel in Duitsland ben, dan is het 5,7
de 320d is iets zuiniger en meestal wat beter uitgerust. die van mij is van januari 2011 en had 174k op de teller heb hem nu 1jaar en 40k verder.
rond de 200k had ik nieuwe remschijven en blokken nodig en als ik hem uitlees begint hij over zijn roetfilter te mekkeren maar de Peug heeft er ook 400k mee gedaan.
Een nieuw roetfilter kost al snel 1200 Euro nieuw en ruil 350,- ex montage let ook op de distributieketting en spanner een bekent euveltje bij de N47.
GR Jan
Maar de kosten maken ook weer veel goed meer als 200 Euro minder aan belasting, verzekering en belasting.
het gemiddelde gebruik ligt tussen 5 en 5,5 liter/100km als ik niet teveel in Duitsland ben, dan is het 5,7
de 320d is iets zuiniger en meestal wat beter uitgerust. die van mij is van januari 2011 en had 174k op de teller heb hem nu 1jaar en 40k verder.
rond de 200k had ik nieuwe remschijven en blokken nodig en als ik hem uitlees begint hij over zijn roetfilter te mekkeren maar de Peug heeft er ook 400k mee gedaan.
Een nieuw roetfilter kost al snel 1200 Euro nieuw en ruil 350,- ex montage let ook op de distributieketting en spanner een bekent euveltje bij de N47.
GR Jan
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Ik heb voor 1500 een nieuw roetfilter gestoken, maar achteraf had ik m voor 300 weg kunnen laten programmeren, inclusief het leeghalen van het filter. Is nog beter voor de motor ook.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Het beroemde roetfilter verhaal
Zorg dat er geen storingsmeldingen in het systeem zitten hiervan want dat is de manier waarop ze tegenwoordig de zogenaamde roetmeting doen voor APK. Die kettingspanner bij de N47 had ik ook gehoord.
Zorg dat er geen storingsmeldingen in het systeem zitten hiervan want dat is de manier waarop ze tegenwoordig de zogenaamde roetmeting doen voor APK. Die kettingspanner bij de N47 had ik ook gehoord.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Jeroen,
Ik ben het helemaal met je eens dat de verkeerssituatie in NL hopeloos is en ik kan me indenken dat je gezien je jaarkilometrage ook wel eens andere overwegingen hebt, maar ik vraag me af of je met je voorgestelde swap naar een vier-pitter met fluit, om maar een oneerbiedig woord te gebruiken wel zoveel wint. Ja, de kilometer kostprijs neemt af, maar wat lever je daarvoor in?
Ik denk dat je met de M54B30 een van de laatste, zo niet de laatste bullet-proof BMW motor te pakken hebt die uitblinkt in (1) loopcultuur, (2) efficiency, (3) performance en (4) betrouwbaarheid. Ik denk niet dat BMW nadien een motor op de markt heeft gebracht die zonder noemenswaardige reparaties een goede kans heeft om 400k-500k km af te leggen. Bovendien kun je er zelf alles nog aan doen.
Anderhalf jaar geleden, toen we terugkwamen van een ski-tripje met mijn zwager begaf de turbo van Jos zijn E91 318d het bij om en nabij de 190d km. Nu is zón ding ook nog wel makkelijk zelf te vervangen, maar de volgende tijdbom is de distributieketting. Als dat gebeurt dan weet je dat je hem (1) of moet fixen of (2) op de grote bult moet dumpen. gekscherend zeg ik dat wel eens tegen mij eigen omgeving en als ik ooit wat anders zou moeten (wat?) en de efficiënte toer op moet gaan, dan ga ik er ook niet meer naar omkijken, want wat is de lol die je ervoor terug krijgt?
En eigenlijk ben ik een andere mening toegedaan. Ik vindt dat de M54B30 een ideale auto is voor Nederland. Het kan zijn dat ik een ander platform (E39 vs. E46) rijdt en daarbij ook nog een automaat, maar die combinatie maakt de auto extreem rustgevend. Als ik sportief wil rijden kan dat, maar als ik soeverein wil rijden en een TDI'tje wil pesten doe ik dat niet door hem eruit te rijden, maar door gelaten de automaat in lock-up te laten en heel soepeltjes weg te rijden zodanig dat het fluitje van die vierpitter er niet in kan komen en deze in zijn ruckel-gebied blijft en dat levert wel eens heel komische gezichten op.
Een ander verschil is dat ik geen sportonderstel heb. En dat heeft zoals jezelf ook al zegt de E46 ook helemaal niet nodig. Wellicht heb je een net iets te extreme 330i ? Maar heb je al eens een 330i met automaat en normaal onderstel gereden ? Gewoon om te vergelijken en een objectieve mening te vormen? De stap naar een vierpitter met fluit is gemakkelijk, maar terugkeren daarna is heel erg lastig, vooral omdat het huidieg belastingregime erg ontmoedigend is voor dergelijke auto's en ze steeds zeldzamer zullen worden.
Alleen daarom ben ik nog lang niet van plan om de E39 530i touring te vervangen. Het is quasi de perfecte auto...voor mij ..... juist voor Nederland.
Ik ben het helemaal met je eens dat de verkeerssituatie in NL hopeloos is en ik kan me indenken dat je gezien je jaarkilometrage ook wel eens andere overwegingen hebt, maar ik vraag me af of je met je voorgestelde swap naar een vier-pitter met fluit, om maar een oneerbiedig woord te gebruiken wel zoveel wint. Ja, de kilometer kostprijs neemt af, maar wat lever je daarvoor in?
Ik denk dat je met de M54B30 een van de laatste, zo niet de laatste bullet-proof BMW motor te pakken hebt die uitblinkt in (1) loopcultuur, (2) efficiency, (3) performance en (4) betrouwbaarheid. Ik denk niet dat BMW nadien een motor op de markt heeft gebracht die zonder noemenswaardige reparaties een goede kans heeft om 400k-500k km af te leggen. Bovendien kun je er zelf alles nog aan doen.
Anderhalf jaar geleden, toen we terugkwamen van een ski-tripje met mijn zwager begaf de turbo van Jos zijn E91 318d het bij om en nabij de 190d km. Nu is zón ding ook nog wel makkelijk zelf te vervangen, maar de volgende tijdbom is de distributieketting. Als dat gebeurt dan weet je dat je hem (1) of moet fixen of (2) op de grote bult moet dumpen. gekscherend zeg ik dat wel eens tegen mij eigen omgeving en als ik ooit wat anders zou moeten (wat?) en de efficiënte toer op moet gaan, dan ga ik er ook niet meer naar omkijken, want wat is de lol die je ervoor terug krijgt?
En eigenlijk ben ik een andere mening toegedaan. Ik vindt dat de M54B30 een ideale auto is voor Nederland. Het kan zijn dat ik een ander platform (E39 vs. E46) rijdt en daarbij ook nog een automaat, maar die combinatie maakt de auto extreem rustgevend. Als ik sportief wil rijden kan dat, maar als ik soeverein wil rijden en een TDI'tje wil pesten doe ik dat niet door hem eruit te rijden, maar door gelaten de automaat in lock-up te laten en heel soepeltjes weg te rijden zodanig dat het fluitje van die vierpitter er niet in kan komen en deze in zijn ruckel-gebied blijft en dat levert wel eens heel komische gezichten op.
Een ander verschil is dat ik geen sportonderstel heb. En dat heeft zoals jezelf ook al zegt de E46 ook helemaal niet nodig. Wellicht heb je een net iets te extreme 330i ? Maar heb je al eens een 330i met automaat en normaal onderstel gereden ? Gewoon om te vergelijken en een objectieve mening te vormen? De stap naar een vierpitter met fluit is gemakkelijk, maar terugkeren daarna is heel erg lastig, vooral omdat het huidieg belastingregime erg ontmoedigend is voor dergelijke auto's en ze steeds zeldzamer zullen worden.
Alleen daarom ben ik nog lang niet van plan om de E39 530i touring te vervangen. Het is quasi de perfecte auto...voor mij ..... juist voor Nederland.
Carpe Diem, Raymond
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Onwijs eens! Ik heb zojuist offfenga opdracht gegeven om de zwakke distributie van mijn m62 te vervangen, alleen auit voorzorg. Volslagen onzin voor zon oude auto...echter, ik weet werkelijk niet wat ik nu liever zou willen dan een e39.
Alles wat hierna komt is of lelijk, of slechter gebouwd, of een combi van beiden.
Echter:
Met 40-50 kkm/ jr wordt het op benzine wel erg prijzig.
Alles wat hierna komt is of lelijk, of slechter gebouwd, of een combi van beiden.
Echter:
Met 40-50 kkm/ jr wordt het op benzine wel erg prijzig.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
daarom m62 op lpg
Maar idd een 330 of een 530 zou voor mij ook een optie zijn geweest. Het blijven mooie bolides.
Groeten loentje
Maar idd een 330 of een 530 zou voor mij ook een optie zijn geweest. Het blijven mooie bolides.
Groeten loentje
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Jeroen,
op het bimmerportal zoekt iemand jouw auto:
Wij zoeken: een eerlijke, nette E46 330i. Marktplaats staat er vol mee, maar die zijn veelal niet in een goeie staat helaas. Of ze hebben 12 eigenaars gehad, of de laatste jaren geen onderhoud en ga zo maar door.
Eventuele opties en uitvoering zouden zijn:
Sport stoelen
Sportstoelen (of evt M sportpack)
Automatische airco
Xenon
Handbak (automaat is te overwegen)
Sedan
Executive pakket (of vergelijkbaar)
Verder is het prettig als de historie bekend is, een import auto is ook geen probleem.
Wie oh wie weet een goeie, of heeft een goeie.
Dus die kun je vast verkopen!
op het bimmerportal zoekt iemand jouw auto:
Wij zoeken: een eerlijke, nette E46 330i. Marktplaats staat er vol mee, maar die zijn veelal niet in een goeie staat helaas. Of ze hebben 12 eigenaars gehad, of de laatste jaren geen onderhoud en ga zo maar door.
Eventuele opties en uitvoering zouden zijn:
Sport stoelen
Sportstoelen (of evt M sportpack)
Automatische airco
Xenon
Handbak (automaat is te overwegen)
Sedan
Executive pakket (of vergelijkbaar)
Verder is het prettig als de historie bekend is, een import auto is ook geen probleem.
Wie oh wie weet een goeie, of heeft een goeie.
Dus die kun je vast verkopen!
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Bmw 118 d coupe automaat 34910km met leuek opties
http://www.kapaza.be/nl/bmw/bmw-118-d-c ... 464709.htm
http://www.kapaza.be/nl/bmw/bmw-118-d-c ... 464709.htm
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Leon: ik maak me ook niet heel erg zorgen over de verkoopbaarheid van de 330 dat komt tzt wel goed. Maar ik ga nu zeker geen knopen doorhakken, ik ben nog veel te druk met alle overwegingen. En dat brengt me bij Raymond z'n betoog, waar ik me heel erg in kan vinden. Een prima motor, hele auto is prima. Onderstel is geen drama, maar iets softer had van mij ook wel gemogen.
Wat wel meeweegt is dat ik de verwachting heb dat ik me meer in de verkeersdrukte zal gaan storten de komende jaren, waarbij de kans dus wel aanzienlijk is dat het gat in verbruik tussen een M54B30 en een kleine diesel groter gaat worden. Natuurlijk heb ik meer driving fun in de 330i, maar dan had ik de M3 moeten houden. Maar mijn overweging is dan om gewoon betaalbaar van A naar B te sukkelen, met wellicht wat meer comfort in de vorm van een automaat. En als er ruimte is voor driving fun, dan staat er nog wel wat anders wat weer vele malen meer driving fun geeft dan een E46 330i.
Maar goed, hier is het eind nog niet in zicht. Wat te doen, andere auto of niet, sportief of zuinig, misschien geen BMW? Er is nog volop denkwerk te doen. Zoals een aantal van jullie wel weten heb ik dat wel vaker en dat houdt iig niet in dat ik acute sprongen maak. Ik heb een idee opgevat en ga proberen een beeld te vormen, een gebalanceerd totaalplaatje, waar ik een keuze op kan baseren. Gelukkig heb ik ook nul haast want ik heb heerlijk vervoer. Kan dus nog alle kanten op en wat ik wel heel gaaf vind hier op het forum: zoveel mensen zoveel meningen, maar de manier waarop jullie dat hier ventileren maakt enerzijds de discussie erg leuk en helpt anderzijds zoveel mogelijk facetten te belichten. Dat helpt voorkomen dat je met tunnelvisie naar een ideaalbeeld toe schuifelt, waarvoor dank!
Wat wel meeweegt is dat ik de verwachting heb dat ik me meer in de verkeersdrukte zal gaan storten de komende jaren, waarbij de kans dus wel aanzienlijk is dat het gat in verbruik tussen een M54B30 en een kleine diesel groter gaat worden. Natuurlijk heb ik meer driving fun in de 330i, maar dan had ik de M3 moeten houden. Maar mijn overweging is dan om gewoon betaalbaar van A naar B te sukkelen, met wellicht wat meer comfort in de vorm van een automaat. En als er ruimte is voor driving fun, dan staat er nog wel wat anders wat weer vele malen meer driving fun geeft dan een E46 330i.
Maar goed, hier is het eind nog niet in zicht. Wat te doen, andere auto of niet, sportief of zuinig, misschien geen BMW? Er is nog volop denkwerk te doen. Zoals een aantal van jullie wel weten heb ik dat wel vaker en dat houdt iig niet in dat ik acute sprongen maak. Ik heb een idee opgevat en ga proberen een beeld te vormen, een gebalanceerd totaalplaatje, waar ik een keuze op kan baseren. Gelukkig heb ik ook nul haast want ik heb heerlijk vervoer. Kan dus nog alle kanten op en wat ik wel heel gaaf vind hier op het forum: zoveel mensen zoveel meningen, maar de manier waarop jullie dat hier ventileren maakt enerzijds de discussie erg leuk en helpt anderzijds zoveel mogelijk facetten te belichten. Dat helpt voorkomen dat je met tunnelvisie naar een ideaalbeeld toe schuifelt, waarvoor dank!
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
De verschillende modellen die voorbij komen rijden nogal verschillend, althans afgaande op wielbasis voor comfort, gewicht voor speelsheid en de motor voor de lol. Mijn eigen ervaring van 205 diesel naar de A6 2,5 TDI automaat waren dusdanig groot dat ik mij nu dood erger aan een hele goedkope fabia van de zaak. Het ergste is dat het 205je meer lol gaf dan de Skoda. Het grootste gemis blijft bij mij de automaat, terwijl ik een voorstander van schakelen ben. Alle files in Nederland en de vele snelweg kilometers laten je beseffen dat voor je werk een automaat zeker comfort geeft. Vooral de rust in een fatsoenlijke auto wordt veel onderschat, dit merk je helaas pas bij lange ritten en veelvuldiger gebruik.
Bij mijn vorige werkgever reed ik een e90 318 met sportstoelen, onderstel en dikke wielen. Zeer leuk bij de vele binnen door wegen die ik toen reed. Maar bij de enkele rit van Groningen naar Zeeland, Belgie of ander voor mij tropische bestemming minder leuk. Comfort vooral door het onderstel maar een andere wielbasis, bijvoorbeeld van 3 naar een 5 serie zijn een wereld van verschil.
Bij mij speelden vooral de kosten en de tijd die je kwijt bent voor een eigen auto. Alleen afgaande op het door jou opgegeven kilometer aantal dat je gaat rijden kan ik niet helemaal volgen dat je denkt aan een benzine. Voor de lol staat er natuurlijk altijd nog een 320is en de e21 misschien dat je daar dan nog intenser van kan gaan genieten. Bij korte ritten kan je die natuurlijk ook inzetten.
Misschien is er voor Jeroen de mogelijkheid om tijdens de vakantie een paar weken van auto te ruilen?
Een aantal forum leden is, als ik het goed heb, goed bevriend met elkaar en durft vast wel een week van auto te ruilen.
Bij mijn vorige werkgever reed ik een e90 318 met sportstoelen, onderstel en dikke wielen. Zeer leuk bij de vele binnen door wegen die ik toen reed. Maar bij de enkele rit van Groningen naar Zeeland, Belgie of ander voor mij tropische bestemming minder leuk. Comfort vooral door het onderstel maar een andere wielbasis, bijvoorbeeld van 3 naar een 5 serie zijn een wereld van verschil.
Bij mij speelden vooral de kosten en de tijd die je kwijt bent voor een eigen auto. Alleen afgaande op het door jou opgegeven kilometer aantal dat je gaat rijden kan ik niet helemaal volgen dat je denkt aan een benzine. Voor de lol staat er natuurlijk altijd nog een 320is en de e21 misschien dat je daar dan nog intenser van kan gaan genieten. Bij korte ritten kan je die natuurlijk ook inzetten.
Misschien is er voor Jeroen de mogelijkheid om tijdens de vakantie een paar weken van auto te ruilen?
Een aantal forum leden is, als ik het goed heb, goed bevriend met elkaar en durft vast wel een week van auto te ruilen.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Ik ben niet op zoek naar een auto voor de vakantie hoor, geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om dat met wat anders dan een E21 of E30 te gaan doen. Gewoon een daily en dan is een diesel met automaat wellicht gewoon een prima oplossing. Ga je die oudjes nóg meer waarderen ook haha!
Overigens, wel erg grappig, de M54B30 zet van onderuit een heerlijke baal soepelheid en koppel neer. Elke keer weer ben ik bang dat ik dat ga missen als ik net ben overgestapt in E21 of E30. Maar nee hoor. Erg prettige constatering. Het verschil in gewicht zal wel meespelen.
Overigens, wel erg grappig, de M54B30 zet van onderuit een heerlijke baal soepelheid en koppel neer. Elke keer weer ben ik bang dat ik dat ga missen als ik net ben overgestapt in E21 of E30. Maar nee hoor. Erg prettige constatering. Het verschil in gewicht zal wel meespelen.
Regards/groeten, Jeroen