Dromen over meer of ander blik?

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by 323baur »

Ah dromen over blik.
Ik kan echt voor alle verschillende toepassingen zoveel keuzes noemen..

Allereerst maar wat er nu staat;
De beroemde ML. Een kloten ding, echt nog nooit zoveel geld in een auto moeten stoppen, maar inmiddels dik 70dkm mee gereden en er begint zowaar weer wat vertrouwen te komen na de vele Onderhouds issues.
Feit is dat hij en niks meer waard is, en bere sterk is voor waar ik hem gebruik; traileren!
Als het nu een tijdje heel blijft, blijft deze ook nog wel even.
Ik heb ook nog een e39 540i touring staan, die ga ik eerst even schorsen en houden.

Fun autos;
De GGG; ooit aangekocht als tussenpaus, maar inmiddels al weer een mooi tijdje bij me. Zolang de Baur en de e12 niet af zijn blijft deze.
Ding doet het altijd :).
De m535i e12 is een droom van me...en tegelijkertijd kom ik er maar niet aan toe omdat die vervelende Jeroen telkens op de stoep staat.
Omdat we gezamenlijk een heel rijtje leuk blik bezitten wat ook telkens weer aandacht vraagt merk ik dat ik tijd te kort kom.

En dan de confessions:
Ik vind easy autootjes uit de jaren 70 en 80 leuk. Zo staat er al een tijdje een Fiat Uno mk1, een Fiat 600D, en een heuse Vauxhall Viva 1.2hc op de stoep..waarom, geen idee. Puur voor de vormen denk ik.
Mijn oudste dochter heeft hopelijk binnenkort haar rijbewijs. Om die nu gelijk in klassiek bmw of ML te zetten is ook weer zowat.
Het kan ook zomaar zijn dat er nog eens een Ami of r4 bij komt.

Sportautootjes?
Ik blijf een kind van de jaren 80 en vind eigenlijk wat ik nu heb helemaal prima.
Mss nog eens een e24 m635csi?
Wat ik ook erg gaaf vind is totaal wat anders: Corvette c4 of C5.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Peter V. »

Nick, Schitterende M5 en met zo'n leuke historie. Die gaat echt wel weer in de beste staat worden gezien je andere projecten.

Tsja, dromen over ander blik....

Wat is er nu:

* De E60 525d is echt gewoon mijn daily driver. Kilometers vreten voor woon/werk en zolang er geen echte grote mankementen aankomen mag ze blijven, volgende zal, als de milieuactivisten niet teveel roet in het eten gooien wellicht weer een E60 of F10 worden. In principe een 6 cylinder diesel maar dan wel een automaat.

* De E87 130i, Gekocht in een opwelling voor Paulien als vervanger voor de E46 en zij is er heel erg blij mee. Ik moet zeggen dat elke keer als ik er in rij dat ik ook een blij gezicht krijg. Een blijvertje weet ik nog niet. Ik vind het soms wel zonde hoe ze ermee omgaat en het gebruik in combinatie met de manege maar het is nu eenmaal ook een gebruiksvoorwerp.

Het oudje:

* De 320/6. Nu 10 jaar in bezit en eigenlijk precies zoals ik hem wil hebben. Elke keer komt er iets voorbij en denk ik... Ik doe hem weg maar als ik er dan weer eens in rijd slaat het om. Ik weet precies wat ik heb en ben bang mega spijt te krijgen als ik de auto wegdoe.

Wensen:
Een cabrio staat wel hoog op het lijstje maar er zal dan een auto moeten vertrekken en daar wringt het. Of dit dan perse een BWM moet zijn? Ik vind een MX5 ook leuk en een Porsche Boxster ook.

In het verleden veel japanners gereden en dan de grote auto's. Dan deinen in de bochten en over hobbels heeft wel wat. Maxima 3.0 V6 en Camry 2.5 V6 GLXI. Heerlijke auto's maar geen rijbeleving.

Ooit zal en moet er een E24 komen en dat zal de enige zijn waar ik de E21 voor wegdoe ben ik bang. Nu nog een geldboom om van te plukken
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 92
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Stoffie »

Leuk Nick! Was deze op Facebook ook al te koop tegengekomen en herkende toen ook Randy z'n M5.
Als ik het zo lees toch nog wel een hoop werk aan maar jou kennende wordt deze weer top!

Verder ook een leuk draadje om bij te fantaseren maar als ik over zo'n dingen begin na te denken, kan ik lijstjes blijven maken, ik zal het beperkt proberen houden :)

1. Limousine: als we het qua budget realistisch houden, blijf stiekem dromen van een Mercedes W124 400E Sportline, complete sleeper en een W124 is gewoon een steengoede, comfortabele daily. Een W126 560SEL, E39 530iT, 540iT of W124 300TE-24 komen zonder twijfel ook in aanmerking.

2. Classic...mijn E24 M635CSi blijft de grote liefde van mijn (auto)leven die ik nooit zal weg doen (en normaalgezien rond juli terug op de baan is na een hiaat van 5 jaar) maar een 850CSi mag ook gerust, E21 323i is mijn jeugdliefde dus waarom niet ?

3. Cabrio...'64 of '65 Mustang met 289 blok en dan wel de nodige verbeteringen qua onderstel en remmerij. Benz R129 SL500 vind ik ook nog altijd heerlijk qua design en techniek.

4. Speelauto...er zijn zoveel mogelijkheden maar ik neig toch wel sterk naar een E39 M5, het blijft een droom!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Jeroen »

Leuke en gevarieerde reacties weer! Hoewel ik vind dat ik met de 323 Baur en de 650i twee geweldige auto's heb, merk ik ook dat het erg leuk is om met de 323ti compact van Tamara te rijden. Lekker lichtvoetig, puur, en handbak. Ik kan me voorstellen dat we nog wel iets op dat front gaan doen. Gewoon hetzelfde idee maar liefst iets krachtiger, en idd ook weer met handbak. En dan denk ik bijv aan een E36 328i of een E46 330i. En dan een coupé vanwege de fraaie lijnen, en soms denk ik ook wel aan een cabrio haha.

En daarmee kwam ook de Z4 in de gedachten. Een roadster omdat de coupé niet met open dakje kan. En dan het liefst het model voor de facelift zodat je gewoon een linnen kap hebt en niet dat notoire haperende, kierende of lekkende klapdak, en het bijbehorende extra gewicht. Hoewel ook de Z3 al lang door mijn gedachten spookt twijfel ik daar nog over. De matige binnen- en hoofdruimte en stijfheid spelen 'm toch parten.

Twee weken terug ben ik eens wezen rijden met een Z4 omdat er een mooie 3.0i Individual met handbak te koop stond. Erg grappig hoe die toch heel anders was, met name qua motorkarakteristiek, dan wat mijn ervaringen tot nu te waren met de M54B30. Zowel mijn handgeschakelde E46 330i als mijn vaders Z4 3.0iA voelden wat dat betreft veel ingetogener aan, met eigenlijk het bekende koppelverloop wat we ook kennen van M20 en M30: prima onderin, maar boven 4.000 toeren toch merkbaar extra leven.

De handgeschakelde Z4 voelt onderin veel vinniger aan, wil van onderuit meer gelijk los gaan. Daarvoor lever je wel de extra boost bij hogere toeren in en lijkt het koppelverloop door de toeren heen veel meer lineair te lopen. Samen met een sportievere afstemming van onderstel en uitlaatgeluid is dat een erg leuk pakketje, maar ik vind persoonlijk de 231pk 3.0i (M54B30) wel het minimum.

Dus okee, E36, E46 of E85 Z4, dat levert waarschijnlijk wel een leuk gooi- en smijtautootje op. Maar dan zijn er ook weer keuzes zat. Een auto met wat ervaring voor niet al te veel geld, of juist een iets leukere uitvoering zoals zo'n Individual, of met een lage km stand. Als je die ruimte budgettair kunt inbouwen komen andere keuzes ook weer dichterbij. Onder de 10k kun je best wat leuks kopen met wat meer km's, iets bijzonders kan zomaar 18k kosten, maar zal waardevaster zijn. Maar dan is de stap naar een aardige E36 M3 ook niet enorm groot meer, en da's ook wel echt speeltuig met waardepotentieel, niet? Ik denk dat er een mogelijkheid is voor een leuke nieuwe zoektocht, dus we gaan maar weer beginnen met sparen hahaha!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by uwbuurman »

Ja, maar een z4 ipv een 323ti is prima. Maar de e36 als vervanger, dat ken je, het is niet echt inzetbaar als daily. Spannende keuzes dus. Ben benieuwd wat het gaat worden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Jeroen »

Waarom als vervanger? Die compact heeft in de afgelopen 8 jaar geen drol gekost, die hoeft niet weg.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Wilmo »

Mij zit het gebruik van een extra auto dwars. Ik zie het al een beetje bij jullie dat de keuze groot is. Maar stel dat ik er een E30 touring bij had gehad, dan had ik vanochtend voor het sleutelrekje thuis staan te twijfelen. Ienemienemutten. Want de E21 is dikke lol, zelfs op de autobahn, al maakt het wat meer herrie. Dan was die denkbeeldige E30 er nog geweest, vast wel wat stiller en met een denkbeeldige M54B30 ook sneller. Misschien stabieler boven de 170. Ik heb nu best wat spullen mee en met de E30 was sowieso de racefiets meegegaan. Dus uit die twee was ik nog wel wijs geworden. Maar stel dat er ook een Aston Martin DB6 was geweest, wanneer gebruik je die? Of een 1802 met het huidige Wilmo-sausje, wanneer pak je die?

Dus zodra er een moderner apparaat komt om de kilometers te vreten dan rijdt de E21 lang niet zoveel meer, terwijl er zoveel tijd in zit. En dat vind ik jammer. Het staat me eigenlijk tegen dat die bijvoorbeeld nog maar 2000km per jaar zou rijden...

Ik vind het mooi om bij een klant met de E21 aan te komen, pruttelpruttel. Er is meteen een gespreksopening en het hands-on-aspect komt meteen ter sprake, vooral omdat die waarschijnlijk zwart zijn :p Ik vond het in mijn vorige baan altijd zo suf om met een veertienineendozijn-Golf aan te komen rijden...
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Smartie »

Te veel keus. En als het dan toch kan..
Altijd de Ferrari 288 GTO en een Peugeot 205 of 405 T16 in rally uitvoering.
Klassieker een 250 swb of de open californian de tegenhanger van Peugeot in 404 coupe of cabrio mag ook.
4x4 met een ouderwetse turbo, in de lijn van, audi, ford cosworth, delta integrale of peugeot 405 t16 lijkt me zeer leuk omdat het kan.
Voor de kar een G klasse of Amerikaanse jeep of pick up. Ach dat mag best een zoveel liter v8 diesel zijn
En natuurlijk een pink Cadillac! Die met de mega vinnen in cabrio uitvoering. Te fout, te groot en te veel fun om mee te toeren.
Dagelijks hok, een E63, RS6 of M550/M5 als het maar een V8 in station is.
Stadsauto M240i of zoiets Clio RS mag ook.
Vrachtwagen F12 uit 1988 met een volledig ingerichte race trailer voor:
En zelf mijn e21 maken, lightweight met een chopped roof en een m10b20 injectie blok opgeboord tot ? liefst een e30 m3 blok erin.
Race klaar en als je zoveel geld hebt zal ik me wel op de Europese circuits gaan vermaken.

Voor als nog weinig met de auto mijn werk is 10 minuten fietsen...
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Jeroen »

Heel herkenbaar! Als geld en ruimte schier onbeperkt waren had ik ook minstens 100 auto's en echt niet alleen maar BMW's (maar wel veel hihi)
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Smartie »

:driving
Mist nog de 205 cabrio, die gaat na 15 jaar nog niet weg.
En er moet eigenlijk een Aston-Martin bij alleen om de naam (-;

Ergste om toe te geven is wel dat toen we nog een klusbus/ Berlingo hadden die het vaakst gebruikt, misbruikt en uitgeleend werd en nu vaak gemist wordt.
Wat zijn dat soort blikjes toch handig en stiekem best fijn.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by uwbuurman »

Berlingo #metoo. Hij lekt olie, hij is lawaaiig, maar hij zit prima en tokkelt zijn kilometers wel weg. Grote slokop, mik er maar in. Ik hou 'm er nog wel even bij.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Manitoba »

Tja, of het nou allemaal echt dromen of begeren is wat mij betreft... Gedachten heb ik er wel over, uiteraard.

1. Daily Driver, hierin "quote" ik Jeroen eigenlijk. Wat ik nu heb met m'n e91 325dA M-Edition voldoet zo'n beetje aan al m'n wensen en eisen. Alles wat ik fijn vind aan een auto zit er op en er aan en de 3-liter diesel is in alle omstandigheden een heerlijke motor om mee op pad te zijn. Of het nou cruisend 110 op de Nederlandse snelweg is, volop jagend over de Duitse Autobahn en zelfs een bochtig stukje Eifel doet 'ie fijn. En ik vind het ook om te zien nog steeds een erg mooie auto (da's persoonlijk uiteraard). Als deze ooit vervangen wordt....? Denk dat het dan voor mij 'gewoon' weer een Dreier Toerding van 1 of 2 generaties terug is t.o.v. wat dan als "nieuw model" rijdt. Wordt het dan weer een diesel? Nee, denk dat dat wel zodanig kapot gelobby'd is dat dat vrijwel zinloos is/wordt. Maar de combi van 6-pitter en automaat staat wel hoog op het eisenlijstje, met het open dak, de sportstoelen en (electrisch wegklapbare) trekhaak. Ik vind een f11 of een g31 ook echt heel mooi overigens, maar de grootte van een 5-serie heb ik niet nodig en van de luchtvering op die dingen hoor ik alleen maar horrorverhalen... Laat mij maar lekker een 3-serietje blijven rijden.

2. Classic, er van uitgaande dat geld geen hele grote rol speelt, dan blijft m'n huidige e21 tot in lengte van dagen. Hopelijk telkens een beetje beter (tot nu toe lukt dat aardig sinds de aanschaf in 2011). Nog steeds lonkt daarnaast een e30 320iS met M-Tech, zwart of donkergrijs met schuifdak. Een 4-deurs e36 M3 makes me smile as well, net als een 4-deurs e90 M3. Sinds 'ie uitkwam heb ik altijd geroepen: "Voor een rondje Nürburgring met een e39 M5 mag je me midden in de nacht wakker maken", is dat ook wel een auto die ik kan "begeren". En als het geen BMW moet zijn? Dan zou ik een Porsche 911 ook nog wel 's willen hebben. Ben totaal niet thuis in die "99x"-nummering, maar eentje zoals Marco Hof nu heeft staan, uit de jaren '80 dus, kind of checks all my boxes.

3. Cabrio, geen twijfel mogelijk: een e30 325i met handbak. In donkergrijs of luxor-beige, beiden met een beige leren sportinterieur.Sterker nog: de laatste tijd gaat het wel 's door m'n hoofd om (op voorwaarde dat ik het qua baan e.d. (weer) helemaal voor elkaar heb) in plaats van de e21 een e30 325i Cabrio te overwegen.... :bag

4. Speelauto, definitely een 205 GTi 1.9, in Miami Blue met glazen schuifdak en 15" Speedlines. Parkeert u die maar op m'n oprit.

Toe te voegen categorie? 5. Guilty Pleasures , en dan heb ik het over met name jaren '80 auto's waar ik als (vroege) tiener mooie herinneringen aan heb. Zo zou ik heel graag, al is het alleen maar heel even, een e30 324(t)d willen hebben/rijden. Gewoon om 's te ervaren met wat voor auto BMW begin jaren 80 de dieselwereld op z'n kop zette (ja, ik weet dat de e28 524td eerder was); een automaat met schuifdak en op kroonkurkjes, met hoofdsteunen achter (ik zei toch: guilty pleasure :mrgreen: ). Wat trouwens niet veel mensen weten: eind '83 kwam Mazda met de 626 2.0 diesel, mijn vader kreeg er 1 voor z'n werk en dat was toen toch ook best een vlotte diesel voor z'n tijd. Maar dat terzijde, geen emotionele binding met die Jap.

Een andere auto waar ik echt een mega-zwak voor heb is de eerste generatie Ford Scorpio. Die ouwe van mij mocht zo'n apparaat toen ze net uit kwamen rijden als lease-auto en g*ddamn, wat was ik trots toen, als ik naast hem in die enorme lel van een auto onze straat in reed. Z'n eerste was een witte 2.0 CL; die mocht slechts 9 maanden oud worden toen 'ie 'm met een stevig kannetje in z'n mik door een hek, over een sloot en uiteindelijk tegen een boom deskundig door de lengte halveerde..... Deze werd opgevolgd door een bordeaux-rode 2.0 GL en dat werd zowaar z'n allereerste auto van de zaak die gewoon einde leasecontract haalde na 4 jaar. Eind jaren '80 haalde ik m'n rijbewijs en al vrij snel kon ik part-time taxichauffeur worden bij het taxibedrijf wat mijn broer van en naar school reed. Dienstauto: voornamelijk Scorpio's, bijna allemaal 2.0's op LPG. Ik scheen alleen best goed voor m'n dienstauto te zorgen en er, in verhouding tot andere part-timers ook zuinig op te zijn, dus al snel mocht ik als 1 van de weinigen met de auto van de eigenaar zelf m'n uren rijden: een zwarte 2.9i GL Het gewicht van de zescilinder op de vooras zorgde voor een veel betere balans in die auto; de 2.0-liters waren behoorlijke "dweilen", herinner ik me. Ik was er helemaal het mannetje mee. Zeker als ik er directievervoer voor Organon of Unilever mee mocht rijden, zonder taxibord naar Schiphol, Rotterdam of Dusseldorf... da king gewoon! Op m'n "parkplatz" van Mobile.de staat er nog wel 's 1, het moet er dan wel 1 zijn tot bouwjaar '90 of '91 en absoluut een "fliessheck", niet die afgrijselijke sedan.

Uit diezelfde tijd vind ik een Mercedes W201 ook echt geweldig. Liefst gewoon een 190E 2.0, met handegeschakelde 5-bak, schuifdak en Caro-sportinterieur. Laat die putdeksel-wieldoppen er maar lekker op zitten, prachtig. Heb de folders (een groene voor de benzine 190's en en rode van de 190d) helemaal stukgebladerd destijds, het was ook in die tijd een echte sensatie die baby-Benz. Of een eerste serie Peugeot 405 SRi met schuifdak, vind echt nog steeds een mooie auto; terechte auto van het jaar 1987.

Voor nu zijn dit mijn mijmeringen over "blik op wielen". Mocht me nog 's iets te binnen schieten dan vul ik het wel aan hier.

Greetz,
Walter
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by uwbuurman »

Nou, sparen maar, Walter
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Smartie »

Ja cool zo’n 405 SRi goede herinneringen aan, mijn eerste auto. Lkkr vlot met dat 1.9 blokje!
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Manitoba »

uwbuurman wrote: Fri Jun 19, 2020 6:55 pm Nou, sparen maar, Walter
Dat valt volgens mij nogal mee, overall lijk ik toch wel aardig tevreden met wat ik nu bezit aan blik. En tja, zo'n Scorpipo, die zullen nooit heel veel waard worden dus dat kan altijd nog. De Porsche is een "spaardoelletje", dat dan weer wel... Realistisch echter een droom dan een spaardoel.... :loll

Greetz,
Walter.
Post Reply