Dromen over meer of ander blik?

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Dromen over meer of ander blik?

Post by Jeroen »

Leuk om eens gedachten uit te wisselen, wat als... bijvoorbeeld: als het zou kunnen, wat voor andere auto zou jij willen hebben? In plaats van wat je al hebt, of juist ernaast? Gewoon omdat het leuk is als er nog wat te wensen of dromen is, niet? Samen dromen?

Laat ik bij mijzelf beginnen. Ik vind dat ik erg leuk spul heb, en dat is ook zeer weloverwogen gekozen (tot in den treure haha). Als ik er iets bij zou doen, wat zou ik dan kunnen kiezen qua voertuigcategorie:

1. Limousine, een grote luxe bak... eigenlijk voelt het al aan dat ik die heb met de 650i, en meer ruimte heb ik niet nodig

2. Classic... en dan droom ik even enigszins realistisch, en dan mis ik niet zoveel. Gelukkig dat ik samen met Ite een collectie in wisselende samenstelling heb, dus voldoende keuze en variatie in 3-5-6-7 serie, maar buiten mijn eigen E21 niets waarvan ik zelf helemaal in vervoering raak. Leuke auto's waarvan ik zelf als verwend nest al gauw vind dat ik er wellicht gauw op ben uitgekeken. Natuurlijk, een trede hoger in de prijsklasse kun je nog best hele leuke dingen bedenken zoals een E28 M5 of B7 Turbo, maar ik ben bang dat met de hedendaagse prijzen ik er alle andere auto's voor zou moeten wegdoen, en dan heb ik 1 auto. Een geweldige auto, maar ook ééntje die je niet zomaar overal mee naartoe neemt of overal neer kunt zetten, een belangrijke beperking, dus nee, dit gaat hem niet worden. vrees ik. En ja, waren de middelen schier onbeperkt dan werd het wat anders natuurlijk. M1, Aston Martin DB5, Ferrari 250 SWB... over dromen geproken hahaaha!

3. Cabrio zou leuk zijn, maar zeker geen must, we hebben tenslotte ook al een Baur en een mini met roldakkie.

4. Speelauto... een leuke snelle fun, gooi-en smijtauto. Hmmmm ik denk dat daar dan toch mijn keuze op zou vallen. Ja maar, dat had je toch met de 320iS hoor ik je denken? Ja, enerzijds wel, anderzijds zitten de voordelen van dergelijke auto's vooral in balans en wegligging, maar op het doorsnee weggetje of op de snelweg, dan is er niet zoveel aan natuurlijk en zit elke hedendaagse diesel je op de hielen. Tot bocht 1 wellicht, maar dan merk je dat zo'n auto, hoewel de ultieme stuurauto, op het gebied van motorvermogen toch echt wel gedateerd begint te raken. Nog altijd leuk, maar eigenlijk haal je slechts enkele dagen of gelegenheden per jaar er de lol en potentie uit die erin zit. Dat heb ik al vaker geventileerd, voor mij te weinig reden om zo'n prijzige automobiel aan te houden. De tijden veranderen.

Andere categorie?!

Zo, alvast een eerste aanzet. Mijn verdere gedachten... binnenkort! En jullie gedachten, dromen en wensen?!


Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Wilmo »

E30 touring. Punt, period, eind. Haha, ja nee. Het model vind ik heel erg mooi en dan misschien met een latere zescilinder, M54 ofzo waar dan weer een injectie/tuningsausje overheen gaat. Er staat een project op Marktplaats en gelukkig heb ik geen plek. Dat eigenlijk liever dan een E28 M5 of een E12 M535i.

En eigenlijk als enige hebbehebbe verder... Een Honda S2000, dat nog liever dan een Lotus of iets dergelijks. Al lijkt een Donkervoort of iets in die richting me ook wel mooi. Maar qua Spartaans... Heb ik dat al bijna ;D
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Nick1984 »

Goh, leuk draadje!

Wat ik ooit nog graag zou toevoegen aan het wagenpark:
E9 3.0 CSI
BMW 850 CSI

En dan moet het maar eens stoppen, dit weekend trotse bezitter geworden van een E28 M5 om te houden en een E28 M535i Turbo voor de verkoop :bag
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by gerrit323 »

Zo .. dit is een leuke

Net zoals Jeroen ook hier weloverwogen keuzes en best tevreden van het huidige wagenpark.. Ik pin me ook al een tijd niet meer vast op enkel BMW want vind zelf bvb dat andere merken hun huiswerk beter voor mekaar hebben dan bmw op dit moment. Ik vind de Mégane bvb stukken fijner rijden dan de m140i die de vorige eigenaar van de Mégane heeft gekocht. Is dat ding sneller..waarschijnlijk wel .. voelt dat zo aan .. niet echt! En in de bochten rij je dat ding nog eens compleet zoek ook.

Ik kijk naar het volgende lijstje

Limousine: e28 535i zonder bodykit .. heb ooit met zo eentje gereden tijdens onze eerste Schotland trip en dat was verbazend leuk

Classic: tja die e28 is eigenlijk al classic maar ik kijk nog wel regelmatig naar een leuke e30 323i

Cabrio: die is er al .. wel het verkeerde merk :mrgreen: maar oh zo fijn en direct zo een gen 1 Mx5 .. de e30 325i was ook leuk maar voor het beperkte gebruik is het budget van zo'n mx5 meer dan voldoende.

Speelauto: ook hier was dat de 320is maar eigenlijk heeft Jeroen al alles gezegd .. ook ik vind dat een auto met zo'n waarde aanhouden om hem een paar keer per jaar te gebruiken waarvoor hij is bedoeld te gek. Ook het vermogen is idd gedateerd .. je wordt snellere dingen gewoon .. dus ik hou het als Speelauto voorlopig bij de e36 m3

Als centen geen probleem zouden zijn kocht ik onmiddellijk een lotus exige cup 430. Ik heb ooit met zo een v6 gereden en korter bij een circuitauto voor op de openbare weg kan je niet komen
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by BertjeConti »

Och ja, daar hoef ik niet lang over na te denken, een 2000cs in rally trim, gewoon om lekker klassieke rally's mee te rijden, gebruiken in weer en wind.

Daarnaast een dikke E3, die onderhuids helemaal geen E3 meer is, voorzien van een krachtige diesel en airco waarmee we met de Titan erachter Europa doortrekken in het zomerseizoen, en daarnaast met de 2000cs op de trailer achter de E3 de mooiste rally's in het buitenland gaan rijden.

Het liefst zou ik ze niet kant en klaar aanschaffen, maar als project auto's zelf opbouwen, met een mega dik budget, en massa's vrije tijd.
Maar vooral ook een grote eigen garage voorzien van alle benodigde machinerie om deze droom te verwezenlijken
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by uwbuurman »

Hmm. Ik heb geen idee wat ik met die e12 moet, als hij af is. Het project kan financieel vast niet uit, maar ik vind een project gewoon leuk. Voor echt rijden heb ik toch te weinig tijd. Een volgend project kan een e36 zijn. Of een e32 750i of een e34 540i.

Als ik dus buiten de oudjes denk, kom ik alleen bij dagelijkse auto's uit. Ik zou graag een nieuwe 6 serie gran coupe (nou ja, meest recente model) willen rijden. Een 640d.

Qua oudjes, als ik zoveel geld had, dat ik ze kon kopen zonder te moeten rijden met het spul, omdat ik er teveel van heb, dan zou ik een e9 3.0 CSi of liever CSL willen hebben, een e60 M5 met V10 en een 328 uit 1936, een Bentley ook uit 1936.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by raymondw »

1. Limousine, mag het ook een touring zijn. Voor dagelijks gebruik heb je met een E39 530i touring niets meer aan auto nodig. Het E6x platform mag moderner en lichter zijn, maar het interieur kan me niet bekoren. Buiten de individual versies is dat gewoon een deja-vu, ook de LCI. Dus blijft het een E39 of een F11, die laatste vindt ik wel mooi, maar de techniek is te complex, dus dat gaat hem niet worden en voor meer vermogen kan ik nog altijd bij Alpina terecht, de B10 V8s touring heeft 381pk en 510Nm.

Wat dat betreft zit BMW met het huidige gamma voor mij op het verkeerde spoor. Die over het paard getilde X-poten wil ik niet, immers brandstof gebruik van een B52 bommenwerper en de dynamiek van een olifant en veel te opzichtig. Wat dat betreft kijk ik wel eens stiekem bij Audi. Die bieden wel een avant versie van de RS6 aan. En de laatste versie daarvan vindt ik echt wel een mooie en ingetogen auto. Sterker nog, die is spot-on.

2. Classic... De door Jeroen beschreven nadelen van de E28S M5 kan ik onderschrijven, echter hij staat er en ik heb mijzelf voorgenomen er wat meer mee te gaan rijden. Daar ben ik mee begonnen en worden inzichten weer scherper neergezet. Meer vermogen heb je voor plezier ritjes gewoonweg niet nodig …. Dat sluit de B7 turbo overigens uit, die heeft alleen onder heel specifieke condities meerwaarde en dat hoge koppel is sowieso al niet goed voor de lange termijn stabiliteit van de E28 kas. Die heeft al moeite met de kracht van een M88/3.

Alternatieven zou ik eerder buiten BMW zoeken. Wat te denken van een W109 300SEL met M100 motor?

3. Cabrio …. Z8 ….. Z8 …… en dan niet de Alpina variant, maar gewoon de good-old S62. Waarom? Omdat de combinatie van een retroklassiek design, robuust ontwerp (vooropgezet dat de zwakke punten in de carrosserie zijn opgelost), gebruikersvriendelijkheid en meer dan voldoende vermogen gewoon onweerstaanbaar is. Een dergelijke auto zou nu niet perse meerwaarde hebben, maar ja tijden veranderen i.d.d.

Een Porsche Boxter S schijnt overigens ook best te versmaden te zijn. Ik denk dat BMW daar met de Z4 3.0i overigens niet ver vanaf zit en dat tegen een lagere investering. Enig nadeel, voor wat langere mensen zijn deze auto’s te klein. Dan kom je toch weer bij Mercedes Benz. R129 SL600 , of R230 SL55/SL63/SL65 AMG? Daar heeft BMW niets tegenover staan, of het moet de huidige M850i zijn?!

4. Speelauto... Daar heb ik nu de E34S voor. Toegegeven, een modern petroleumstel is onderin een stuk sneller, maar gaat het daarom? De S38 heeft geen last van de tekortkomingen van de S14 en de E34 kas is veel stijver dan die van de E28 of de E30. Dat gecombineerd met een uitstekende gewichtsverdeling maakt dat de enigste functionele zwakte van deze auto het gebrek aan koppel onderin is. Een ander probleem is wel dat de onder houdbaarheid van een E34S voor speeldoeleinden heel wat moeilijker en daardoor kostbaarder is geworden.

Lange tijd dacht ik wel eens aan een E46 M3 CSL, maar ja ik wordt ook een jaartje ouder en dan is die auto te scherp. Dat kan met een E90 M3 of een E60 M5 wel weer worden verholpen maar dan blijf je met dat risico van al die high-tech in het vooronder zitten en dan heb ik het nog niet eens over het interieur. Maar die V10 is onweerstaanbaar.

Een mooi midden is de E39 M5. Deze lost het gebrek aan koppel van de E34S op, maar is ook meteen een stuk zwaarder. Overigens, als het echt voor alleen spelen moet zijn, dan is een Porsche 964 turbo S niet te versmaden. En als de 964 turbo S buiten budget valt, is de 951 een heel goed alternatief. Die zijn nog enigszins betaalbaar en hebben niet de zwaktes van de S14. Oh ja, er staat er een in de garage, maar is die niet van mij.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Jeroen »

Dit begint zowaar een erg leuk draadje te worden! Erg leuk om alle verschillende benaderingen te lezen, en weer compleet andere keuzes te zien dan ik zelf zou maken!

Allereerst: felicitaties aan Nick, dat is gaaf nieuws! Wat mij betreft verdient die M5 z'n eigen topic hoor, met veeeeelllll foto's! Ben ook wel benieuwd wat er met de andere E28 gaat gebeuren na alle moeite die je erin hebt gestoken, te koop advertentie of linkje daarnaar is meer dan welkom!

Gerrit: E30 323i vanwege het bouwjaar? Want ik vind de motorprestaties van de M20B25 toch wel indrukwekkend beter, ook al in standaard uitvoering. Een hele vroege chroombumper 325i, tweedeurs, handbak, mwoah, dat is nog steeds een geweldig rij-ijzer. Op de oldtimerbeurs van Rosmalen stond november 2018 zo'n apparaat te koop, mint condition en met alle historie. Maar ja, Jeroentje had weer eens geen geld haha. Maar wat een pracht was dat!
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by loentje »

Leuk, ik doe mee:

Limousine
Er gaat niets boven een station, daarnaast ben ik het met Raymond eens dat de e39 toch wel een sublieme reismobiel is. Dus als limousie een Alpina B10 V8 touring. Alleen dan met het sport interieur van de e39, want ik vind de alpina interieurs niet echt mooi. Nadeel van zo'n alpina is dat je hem niet meer als rouw en sjouw auto gebruikt, dus ik hou dan de 540 ernaast. :mrgreen:

Classic
Die heb ik al, er is geen auto zo mooi als de BMW 2002. De BMW 2002ti is voor mij de ultieme classic. Dus vink

cabrio
ook die heb ik al, de e30 325i cabriolet. De Z4 vind ik erg tegenvallen, vooral qua zitten. Er is tot nu toe niet echt een cabrio geweest waar ik een fijner gevoel in heb dan de 325i. Misschien een Z1, maar de basis is hetzelfde

Speelauto
Hier staat de 1M toch hoog op mijn lijstje en is nu nog betaalbaar.

Daarnaast graag een monteur voor al het onderhoud :mrgreen:
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Nick1984 »

Jeroen wrote: Tue May 19, 2020 9:03 am Allereerst: felicitaties aan Nick, dat is gaaf nieuws! Wat mij betreft verdient die M5 z'n eigen topic hoor, met veeeeelllll foto's! Ben ook wel benieuwd wat er met de andere E28 gaat gebeuren na alle moeite die je erin hebt gestoken, te koop advertentie of linkje daarnaar is meer dan welkom!
Merci Jeroen!

Het is deze geworden:




Dankzij de Corona crisis naar mijn mening toch redelijk goedkoop kunnen aanschaffen.
De E28 Alpina ombouw blijft sowieso :wink:
Met der tijd zal ik hier eens een fatsoelijk topic over openen :bag
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by gerrit323 »

Jeroen wrote: Tue May 19, 2020 9:03 am Gerrit: E30 323i vanwege het bouwjaar? Want ik vind de motorprestaties van de M20B25 toch wel indrukwekkend beter, ook al in standaard uitvoering. Een hele vroege chroombumper 325i, tweedeurs, handbak, mwoah, dat is nog steeds een geweldig rij-ijzer.
Ik heb gewoon een zwak voor de vvfl e30 van 12/82 tem 09/85.

De e30 323i zie je ook haast nooit meer en voor het pure vermogen zou ik dat idd niet kopen .. wel om terug een m20 6 in lijn te hebben want die blijven zo mooi klinken .. de b25 is idd de betere optie kwa vermogen maar op gebied van m20 vermogen en koppel heb ik het summum al gehad met de 2.7

Een 323i met sportbak komt wel snel genoeg weg voor het classic gebruik .. uitdaging is er eentje vinden met een sportbak.

Nu niet aan de orde trouwens.. ik kan nu 3 auto's thuis binnen stallen dus alles extra moet naar een betaalde stalling en daar wil ik geen geld meer aan uitgeven.

@ Nick .. proficiat met de m5 .. ziet er een mooi exemplaar uit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by uwbuurman »

Mooie m5 inderdaad.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by raymondw »

Hoi Nick,

Mooie M5. Is die niet van Randy Hartmann geweest ? Overigens heeft hij nu ook een ander interessant blik (R230 SL55 AMG).

Mvrgr,

Raymond
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Nick1984 »

Inderdaad, deze was van Randy, ik heb hem in NL gekocht. De vorige eigenaar had hem samen met een M635i geïmporteerd van de US.
Van wat ik heb horen zeggen heeft Randy hem moeten weg doen omwille van gezondheid en gebrek aan hospitalisatieverzekering...
De vorige eigenaar heeft er geen 100 miles bij op gezet, dus eigenlijk is hij nu zoals hij in 2017 naar Europa is gehaald.

In het filmpje ziet hij er nog zeer goed uit, maar in werkelijkheid moet hij echt helemaal gespoten worden, veel droogtescheurtjes in de lak.
Dit wist ik, en ik wil hem dan ook terug in zijn originele kleur spuiten, zwart zonder metallic. Een groot voordeel is dat hij bijna geheel roestvrij is.
De wagen heeft in zijn leven ook al de nodige miles afgemaald, wat ook resulteert in een wegligging die eerder te vergelijken is met een Amerikaanse slee dan een Europese M5. Dus een complete onderstelrevisie is ook nog van doen.

Het grote pluspunt is dat Randy de originele motor van deze M5 er na ongeveer 50.000 miles heeft geswapt voor een Dinan E34 M5 stroker blok. Vlak voor de export naar Europa is het originele M5 blok er terug ingekomen. Weliswaar eerst helemaal terug in orde gezet, heb er een factuur bij om achterover van te vallen. zodus blokje is nu top en origineel met relatief weinig km/miles…

Met de hoge kilometerstand en het feit dat dit een US versie is gaat deze nooit de top prijzen halen in vergelijking met de Europese M5 varianten. Dit heeft als enige grote voordeel dat ik er gerust nog een berg kilometers kan opzetten zonder schrik te moeten hebben voor waardeverlies en deze wagen dus ook echt kan gebruiken voor wat hij destijds bedoeld was.... Rijden :driving :launch :rev

Maar om dit draadje niet verder te vervuilen ga ik er nu over stoppen en binnenkort eens een apart topic maken over alles wat ik heb dat niet E21 gerelateerd is
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Dromen over meer of ander blik?

Post by Jeroen »

Inderdaad leuke aanwinst en een bekende auto! Maar je kunt dan ondertussen wel een heel E28 subforum gaan maken in je ééntje haha!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply