Analyseharnas E21's

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Analyseharnas E21's

Post by Wilmo »

Ik zit er al wat langer mee in mijn kop, maar ik ga het nu toch lekker doen, misschien wordt er gebruik van gemaakt, misschien niet. Zakelijk wordt ik er niet beter van, maar het zou fijn zijn als ik op een moment uit de kosten kom.


Het idee is om de ervaring die ik heb opgedaan met de injectie en ontsteking van mijn auto te delen met jullie. De bedoeling is om een vrijstaand harnas te ontwikkelen wat eenvoudig in een originele auto ingebouwd kan worden om zo de ontsteking en verbranding te controleren.

In eerste instantie zal dat bestaan uit een schijf die op de krukaspoelie bevestigd moet worden, deze schijf krijgt een aantal gaten of tanden. Met Koos heb ik al een klein beetje gebrainstormd over hoe deze bevestigd kan worden. Vanaf het blok moet dan een beugel komen voor een sensor die radiaal of axiaal bij deze schijf gemonteerd kan worden. Deze twee zaken geven informatie over de stand van de krukas, dus waar in de cyclus een bepaalde cilinder zich bevind. Deze schijf zal ook wel iets van streepjes krijgen om het hoekverschil naar het BDP te kunnen bepalen.

Daarnaast wil ik met een lus rondom een bougiekabel meten wanneer de vonk komt. Op die manier kunnen we dan de vervroeging bij dynamische belasting meten en verifiëren.

Om info te krijgen over de stand van het gaspedaal zou ik de onderdruk in het spruitstuk willen meten, dit moet vast op te lossen zijn met een T-stukje vanaf een bestaande poort.

Als we dan toch bezig zijn, dan zou ik ook een lamdasonde in de uitlaat willen monteren zodat we bij toerentallen en belasting ook weten wat de uitstoot is.



Er zullen wat draden buitenom de auto lopen om achter bij de uitlaat de uitstoot te meten en onder de motorkap ook een en ander te verbergen. Ik stel een enkele Arduino voor, live uitlezen via de PC is mogelijk, maar ik denk dat ik een logging op een SD-kaart mee laat lopen omdat ik eigenlijk niet alle berekeningen in de Arduino wil doen, daar is Excel achteraf beter in.

Onderdruk en lampdawaarde zou ik zo elke 0.1s wegschrijven en elk onstekingsmoment. Om de hoek te kunnen berekenen, volstaat het om elke keer dat de krukas op het BDP staat, dit moment weg te schrijven, via de tijd van een rondje is dan de hoek te berekenen.

Wat kun je hiermee? Bijvoorbeeld Koos zijn problematiek met inhouden bij 4500 toeren hebben we binnen een half uurtje gediagnosticeerd. Meten van uitstoot kan ook op de rollenbank, maar een harnas wat je achterin de auto gooit en daarna bij mooi toeren kunt gebruiken lijkt me praktischer. Sommige motoren worden stevig belast, zonder dat we eigenlijk weten wat de timing en uitstoot is bij hoge belasting. Vooral de M-motoren, S14, M88, M90, S38 zou ik dat graag van willen weten voor ik hem op zijn staart trap.


Ik heb de Innovate LC-2 als lampdasonde en heeft me toen 189 euro gekost. De sensor die ik voor mijn motor gebruik kost een 30 euro. Een MAP-sensor kost zo'n 15 euro. Arduino heb ik wel en verder ligt er hier genoeg metaal rond om beugeltjes en een schijfje van te maken. Tel er nog 20 euro bij op voor alle meters kabel en ander klein geprul. Stroom zou ik vanaf de accu willen nemen. Dus iets van 250 euro aan spulletjes.

Bestaat er verder animo voor zoiets? Zou iemand zo'n sessie overwegen voor een paar tientjes, tot het ding is terugverdiend?


User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Analyseharnas E21's

Post by Smartie »

:thumbsup

Klinkt heel goed, alleen praktisch zou ik er geen gebruik van durven cq kunnen maken.
Mijn voorkeur zou hebben dit bij mijn garagist te gebruiken. Organiseren en plannen is niet zijn ding. Het dan reserveren van jou tijd en inzet met je harnas zou ik niet kunnen vragen.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Analyseharnas E21's

Post by BertjeConti »

Bedenk dat de M20 al standaard een pulsgever op de krukas heeft voor diagnose, aansluiting van deze VR zit op het thermostaat huis. Geldt voor alle non motronic M20's. Hoe dat op de M10/30 zit weet ik niet.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Analyseharnas E21's

Post by bmw e12 e21 »

BertjeConti wrote: Fri Aug 28, 2020 6:20 pm Bedenk dat de M20 al standaard een pulsgever op de krukas heeft voor diagnose, aansluiting van deze VR zit op het thermostaat huis. Geldt voor alle non motronic M20's. Hoe dat op de M10/30 zit weet ik niet.
M10 en M30 idem dito
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Analyseharnas E21's

Post by Wilmo »

Waar komt die puls dan vandaan? Ik heb bij al mijn M10’s nog nooit ergens een sensor of iets dergelijks gezien.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Analyseharnas E21's

Post by bmw e12 e21 »

Sorry, M30. Enkel de 6cilinders.
Maar volgens andere bronnen heeft een M10 zelfs obd2. :wha
https://www.turnermotorsport.com/BMW-E2 ... scan-tools
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Analyseharnas E21's

Post by bmw e12 e21 »

Maar wat kan je dan doen met de ´´diagnosestekker´´ op M10 motoren?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Post Reply