Page 1 of 1

Kilometervreter

Posted: Sat Sep 12, 2020 10:00 pm
by Wilmo
Ik moet eraan geloven... de winter komt eraan en het is niet realistisch dat ik voor de winter alles in Nederland voor elkaar heb. Ik moet dus opzoek naar een kilometervreter. Een auto die tweemaal 400km in de week rijdt, straks ook door de winter heen. Moet dus zuinig zijn, niet te duur in aanschaf en waarvan de grote berg onderhoud nog een half jaar weg is. En dan meteen nog maar tegen een heilige poot van mezelf aantrappen. Op diesel dus.

Dit topic is niet specifiek voor een bepaalde auto te vinden of spotten op Martkplaats, want ik ga hem proberen op Duits kenteken te rijden.

Dus wat zou iets kunnen zijn? Zelf denk ik aan een Audi A2 of een BMW 1-serie. Het moet wel bewezen zuinig zijn, want met de gemiddelde 1.1 benzine Polo rijdt ik nog steeds 1:10.

Re: Kilometervreter

Posted: Sat Sep 12, 2020 10:33 pm
by uwbuurman
Audi a2, 1.4 tdi is echt wel zuonig. Of een lupo 3L. Zuinig rijden betekent een kleine auto, A segment met een dieselblokje. 206 hdi? Fijne autootjes. Denk dat je echt even moet loslaten wat je van een merk denkt, maar gewoon moet kijken wat goedkoop is en goed rijdt.

Zoiets. Kost nog geen roodje, alles er wel op en een prima motor.

Re: Kilometervreter

Posted: Sat Sep 12, 2020 10:45 pm
by Wilmo
Ja een kleine auto dat denk ik ook wel. Ik heb wel iets met die A2. Of het moet een A8 zijn uit dezelfde tijd, maar dat is niet zo zuinig meer haha. Die aluminium constructie is wel bijzonder. Ik zie ze te koop staan met kilometerstanden van boven de 3.5 ton, maar ook met een redelijke prijs en 130k. Dus daar zou ik wel een paar kilometer bij op kunnen zetten en daarna weer verkopen. Maar het is ook alweer 18 jaar oud! Wat een wereld van verschil met de 206 en de 205’jes uit 1997 die ik nog gereden heb.

Re: Kilometervreter

Posted: Sun Sep 13, 2020 12:04 am
by bmw e12 e21
uwbuurman wrote: Sat Sep 12, 2020 10:33 pm Audi a2, 1.4 tdi is echt wel zuonig. Of een lupo 3L. Zuinig rijden betekent een kleine auto, A segment met een dieselblokje. 206 hdi? Fijne autootjes. Denk dat je echt even moet loslaten wat je van een merk denkt, maar gewoon moet kijken wat goedkoop is en goed rijdt.

Zoiets. Kost nog geen roodje, alles er wel op en een prima motor.
Die 2,0 hdi is zeer goed.
Het zwakke punt van een 206 is speling op de achteras.
Maar zo heeft elke auto zijn zwakheden.

Re: Kilometervreter

Posted: Sun Sep 13, 2020 12:05 am
by bmw e12 e21
bmw e12 e21 wrote: Sun Sep 13, 2020 12:04 am
uwbuurman wrote: Sat Sep 12, 2020 10:33 pm Audi a2, 1.4 tdi is echt wel zuonig. Of een lupo 3L. Zuinig rijden betekent een kleine auto, A segment met een dieselblokje. 206 hdi? Fijne autootjes. Denk dat je echt even moet loslaten wat je van een merk denkt, maar gewoon moet kijken wat goedkoop is en goed rijdt.

Zoiets. Kost nog geen roodje, alles er wel op en een prima motor.
Die 2,0 hdi is zeer goed.
Het zwakke punt van een 206 is speling op de achteras. Kost een 300euro een revisie as dus dat val ook mee.
Maar zo heeft elke auto zijn zwakheden.

Re: Kilometervreter

Posted: Sun Sep 13, 2020 3:57 pm
by Smartie
2.0hdi kan ik beamen, fijn blok

Re: Kilometervreter

Posted: Mon Sep 14, 2020 9:30 am
by 323baur
Ha knakenrijder :)

Ik zou echt geen diesel meer kopen.
Kijk goed naar de euro klasse, minimaal euro 4 MET roetfilter. (Euro 4 kan soms ook zonder).
Binnen het jaar zal je zien dat je met minder nergens meer in mag.

Een klein benzine autootje ga jij niet meer op 1:10 krijgen hoor.
Ik heb hier door toeval een fiat 500 TwinAir staan. Hoe hard ik ook trap, on zuiniger dan 1:16 gaat mij niet lukken.
Btw; ik heb nog een Fiat Uno staan! 1.0 40 Pk. Echt super zuinig :)

Re: Kilometervreter

Posted: Mon Sep 14, 2020 12:10 pm
by Wilmo
Niet zozeer knakenrijder. De winter komt er aan dus ik moet iets. En aangezien ik wel meervoudig DGA ben maar geen rooie cent te makken heb, lijkt het me niet verstandig om meteen al een 7-serie te gaan rijden.

Tja, moet ik steden in, nu op dit moment niet. En Duitsland is nog steeds wel een dieselland. Ik ga er toch nauwelijks mee rijden in Nederland... Mijn vervoer in Nederland is met de BMW of met de trein en wat toegang tot steden betreft, daar veranderd dan ook niet al teveel aan. Ik denk ook niet dat ik de auto heel lang nodig heb, iets van een half jaar nog heen en weer kachelen en dan zien we wel weer.

Het spijt me Ite, maar de 1.0 Audi A1 en Polo hebben toch die cijfers gezien en dan reed ik nog geeneens voluit. De Golf 1.4 op benzine ging beter.


Enne, ik rijd nu in een E21 die 400km in een rit en dat gaat net. Ik heb zo het vermoeden dat een Uno me niet blij gaat maken op zo'n rit ;)

Re: Kilometervreter

Posted: Mon Sep 14, 2020 12:16 pm
by Thegs
Wilmo wrote: Mon Sep 14, 2020 12:10 pmEn aangezien ik wel meervoudig DGA ben
Nooit geweest, wel al 4 verschillende 7 series gehad dus dat is geen excuus :bag

Re: Kilometervreter

Posted: Mon Sep 14, 2020 1:41 pm
by Wilmo
Hahaha, ja zo kan ik het ook rechtpraten. Nee het moet gewoon een ding zijn dat ik buiten moet kunnen laten staan zonder dat het me aan het hart gaat dat die buiten staat. BMW's zijn me te lief daarvoor, maar aan bijvoorbeeld een A2 ga ik me niet hechten :)

Re: Kilometervreter

Posted: Mon Sep 14, 2020 5:21 pm
by loentje
gewoon een e46 op lpg, comfortabel en goedkoop. Bij de vier cilinder wel alleen de eerste versies pakken met het oude blok.

Re: Kilometervreter

Posted: Mon Sep 14, 2020 5:25 pm
by 323baur
Het was met een licht cynische ondertoon hoor.
Ik ga mezelf niet herhalen, maar diesel is nu echt klaar tot aan euro 3.

LPG is best een goede gedachte.
Zoonlief rijdt met een e36 op lpg, bizar betrouwbaar met evenzo bizar weinig kosten.

Re: Kilometervreter

Posted: Sat Sep 26, 2020 8:34 pm
by BertjeConti
Ben je er al uit?

LPG is in Duitsland niet vanzelfsprekend aan elke pomp zoals we in NL gewend zijn.

De 1.9tdi's zonder roetfilter (ik schat tot bouwjaar 2005) zijn echt poepzuinig zonde in te boeten op voldoende power.

Re: Kilometervreter

Posted: Sat Sep 26, 2020 8:41 pm
by Wilmo
Nee. Zelfs nog niet over de kleur van de kentekenplaat.

Ik denk niet dat het lpg wordt. Tegen 1:20 of beter op diesel kun je niet op met lpg. En ondanks dat ik het een geweldige brandstof vind, heb je de reikwijdte niet.

Onlangs was bij Car Throttle op YouTube de A2 tegen een 1.9tdi A4. En ze deden bijna niet voor elkaar onder qua verbruik. Ik ben wel gecharmeerd van de A2 dus ik denk dat die het wordt, alleen nog uitzoeken of ik een Duits kenteken mag en kan rijden. En dat natuurlijk ook afzetten tegen de Nederlandse kosten.