Peter V: BMW F31 320dA EDE
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2388
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Prachtige f31, fijn dat je er blij mee blijft. Ook dat het goed ging met de caravan erachter.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11993
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Vandaag dus naar Thomassen in Lunteren geweest voor de oliebeurt van de automaatbak.
Het begon niet zo goed. 08.45 uur aanwezig en aangegeven dat ik een afspraak had staan om 09.00 uur. Helaas konden ze mijn afspraak nergens vinden.
Gelukkig is er besloten dat ze mijn auto tussendoor erbij doen. Na een bakkie koffie gevraagd of ik mocht kijken in de werkplaats wat geen enkel probleem was.
De werkplaats-chef gaf precies een uitleg wat ze zouden doen. Carterpan met filter wordt vervangen door een nieuwe en nieuwe olie (van ZF) wordt erin gedaan. De oude olie zag er nog heel erg netjes uit en de 4 magneten in de carterpan waren brandschoon.
Omgeving wordt schoongemaakt en klaar. Eigenlijk best wel wat verbazing vanuit mijn kant want dit kunnen we allemaal zelf thuis.
Er staan best wel wat filmpjes van ZF op internet waarbij men met de computer diverse temperatuursettings bekijken en tussendoor nog wat olie wordt bijgevuld, diverse fora geven aan dat je bijna 4 uur moet wachten bij ZF zelf bijvoorbeeld. Dit is allemaal niet gedaan. Per saldo stond ik na 50 minuten weer buiten en €540,- euro armer. Resultaat is wel dat ze nog soepeler schakelt. Zeker de eerste paar versnellingen vanaf stilstand gaan nu heel erg soepel. Morgen even afwachten hoe het gaat als alles koud is.
* Prijs bij de dealer voor carterpan 258 euro.
* 10 liter ZF fluid 8 lifeguard olie 140 euro (niet bij de dealer).
Ik wil nu niet zeggen dat het weggegooid geld is maar het is nu ook niet zo hightech als men zou kunnen denken.
Het begon niet zo goed. 08.45 uur aanwezig en aangegeven dat ik een afspraak had staan om 09.00 uur. Helaas konden ze mijn afspraak nergens vinden.
Gelukkig is er besloten dat ze mijn auto tussendoor erbij doen. Na een bakkie koffie gevraagd of ik mocht kijken in de werkplaats wat geen enkel probleem was.
De werkplaats-chef gaf precies een uitleg wat ze zouden doen. Carterpan met filter wordt vervangen door een nieuwe en nieuwe olie (van ZF) wordt erin gedaan. De oude olie zag er nog heel erg netjes uit en de 4 magneten in de carterpan waren brandschoon.
Omgeving wordt schoongemaakt en klaar. Eigenlijk best wel wat verbazing vanuit mijn kant want dit kunnen we allemaal zelf thuis.
Er staan best wel wat filmpjes van ZF op internet waarbij men met de computer diverse temperatuursettings bekijken en tussendoor nog wat olie wordt bijgevuld, diverse fora geven aan dat je bijna 4 uur moet wachten bij ZF zelf bijvoorbeeld. Dit is allemaal niet gedaan. Per saldo stond ik na 50 minuten weer buiten en €540,- euro armer. Resultaat is wel dat ze nog soepeler schakelt. Zeker de eerste paar versnellingen vanaf stilstand gaan nu heel erg soepel. Morgen even afwachten hoe het gaat als alles koud is.
* Prijs bij de dealer voor carterpan 258 euro.
* 10 liter ZF fluid 8 lifeguard olie 140 euro (niet bij de dealer).
Ik wil nu niet zeggen dat het weggegooid geld is maar het is nu ook niet zo hightech als men zou kunnen denken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Idd, er zijn zoveel meer dingen die je zelf kunt doen als je een beetje handig bent, en het aan durft.
Maar uiteindelijk vallen de extra kosten wel mee als je de materialen er vanaf telt, en fijn dat je er tussendoor mocht.
In ieder geval kunnen wij nu bij jou terecht voor een automaat bak beurtje
Maar uiteindelijk vallen de extra kosten wel mee als je de materialen er vanaf telt, en fijn dat je er tussendoor mocht.
In ieder geval kunnen wij nu bij jou terecht voor een automaat bak beurtje
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Hmm, oliewissel is inderdaad wat minder dan wat ik me bedacht had. De software even updaten en ding inleren is wat ik zou wensen. Ga er even over nadenken, dank voor je verslag, Peter!
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Hoi Peter, bij ZF (tenminste in Dortmund) wordt ook de elektromagnetische schakeleenheid los genomen, gedemonteerd, intern gereinigd en alle vervangbare deeltjes die aan slijtage onderhavig zijn vervangen. Daar vroegen ze in 2014 dacht ik 450 Euro voor (inmiddels wat meer). Uiteraard een nieuw filtertje en pakkingkje en de rem-bandjes zijn gesteld. Toegegeven, geen rocket science, maar ik kan het niet zelf in die vier uur.
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Dat is idd wat het pakket is bij ZF, ook in Delfgauw, en tegen een meerprijs van iets van 150 euro nog membranen vervangen. Voor de standaard oliewissel (en daar hoort de kunststof carterpan bij) vind ik dit nogal geld, complete kit van ZF kost met filter, carterpan en olie net over de 200 euro.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Dat is waar Jeroen; ik begreep even niet waarom de carterpan vervangen wordt omdat mijn 5HP19 een metalen deksel heeft. Maar de moderne varianten hebben een dekseltje van kunststof en dan is het i.d.d. goed om deze mee te nemen. Is overigens niet echt duurzaam ....
Carpe Diem, Raymond
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Sorry maar ik ben traag en naarmate ik ouder wordt komt daar geen verbetering meer in ben ik bang. Dus wen maar aan late reacties....
@peter, wat was de reden dat je de bak hebt laten spoelen? En heeft het ook het gewenste resultaat gehad?
@peter, wat was de reden dat je de bak hebt laten spoelen? En heeft het ook het gewenste resultaat gehad?
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Is gewoon gezond om die bak om de 150k km te onderhouden, hoewel BMW zegt dat het nooit hoeft en ZF 80k km aanraadt, geloof ik.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11993
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Eigenlijk een beetje om de reden dat Koos aangeeft. Mijn staat nu op 180000 km en was zeker weten nooit gedaan.Wondermike wrote: ↑Sat Oct 16, 2021 11:34 am Sorry maar ik ben traag en naarmate ik ouder wordt komt daar geen verbetering meer in ben ik bang. Dus wen maar aan late reacties....
@peter, wat was de reden dat je de bak hebt laten spoelen? En heeft het ook het gewenste resultaat gehad?
Wat merk ik:
* Het opschakelen en dan vooral de eerste 3 versnellingen gaan soepeler. De rest bij rustig rijden voel je nagenoeg niet.
* Verder in positieve zin niet veel meer.\
Negatief vind ik dat de bak iets zenuwachtiger is geworden. Bij comfortstand als je op een 80 km weg rijd doe ik 1100 RPM. Hier zit hij echt op het pendelen tussen twee versnellingen wat voor de wissel minder was.
Verder gewoon tevreden maar gezien het werk vind ik het wel kostbaar. Ik denk dat dit goed thuis te doen is.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Wellicht even XHP baksoftware update overwegen, Peter
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Vertel eens hoe dat zit, Jeroen? Ik hoor er meer over, maar heb de melk horen klotsen, echter de tepel nog niet gevonden....