E21 M54 conversie
Re: E21 M54 conversie
Na lange tijd weer een update
Vandaag blok met bak erin gegooid, op zn plek gehangen en aan de motorsteunen begonnen
Eerst de motorsteunen aan de vooras weer gemaakt, daarna aan de steun van het blok begonnen

Rembekrachtiger past niet meer helaas, moet nog ff kijken hoe ik dat ga aanpakken
- Hydraulisch bekrachtigen is duur
- Booster achter de grille plaatsen gaat niet met mn intercoolerpiping
- Een M50 inlaat vinden voor de jackpot en die gebruiken

Vandaag blok met bak erin gegooid, op zn plek gehangen en aan de motorsteunen begonnen
Eerst de motorsteunen aan de vooras weer gemaakt, daarna aan de steun van het blok begonnen

Rembekrachtiger past niet meer helaas, moet nog ff kijken hoe ik dat ga aanpakken
- Hydraulisch bekrachtigen is duur
- Booster achter de grille plaatsen gaat niet met mn intercoolerpiping
- Een M50 inlaat vinden voor de jackpot en die gebruiken

Last edited by Thijsse on Tue Sep 05, 2023 9:29 pm, edited 1 time in total.
Motorsteunen toch weer veranderd, de versnellingsbak paste niet lekker in de tunnel, dus het blok iets uit het midden gelegd en meteen de E39 motorsteunrubbers gebruikt.
Verder nog een M56B25 kleppendeksel uit Amerika besteld. Deze zijn alleen in Californië gebruikt. Voordeel is dat ze van aluminium zijn en een simpele ingebouwde carterventilatie hebben, daarmee los ik meteen 3 problemen op:
- Mn kleppendeksel smelt niet bij de turbo
- Mn kleppendeksel scheurt en lekt niet
- Ik kan een berg plastic van de carterventilatie wegdoen waardoor het hele systeem een stuk simpeler wordt.
Verder nog een M56B25 kleppendeksel uit Amerika besteld. Deze zijn alleen in Californië gebruikt. Voordeel is dat ze van aluminium zijn en een simpele ingebouwde carterventilatie hebben, daarmee los ik meteen 3 problemen op:
- Mn kleppendeksel smelt niet bij de turbo
- Mn kleppendeksel scheurt en lekt niet
- Ik kan een berg plastic van de carterventilatie wegdoen waardoor het hele systeem een stuk simpeler wordt.
Voor de remmenbekrachtiging kun je kiezen om iets met de set van Wilwood te doen en een kleinere diameter te combineren met meer afstand op het pedaal.
Een andere optie is om met een bekrachtiger te werken die met extern vacuüm werkt. Nieuwere auto's die gebruiken het vaak. Wat dan wel nodig is om de mate van vacuüm te kunnen regelen, anders wordt het wel erg binair.
Voor de carterventilatie lijk je me lekker bezig! Zit de pakking daar geïntegreerd in het deksel, of is die los?
Een andere optie is om met een bekrachtiger te werken die met extern vacuüm werkt. Nieuwere auto's die gebruiken het vaak. Wat dan wel nodig is om de mate van vacuüm te kunnen regelen, anders wordt het wel erg binair.
Voor de carterventilatie lijk je me lekker bezig! Zit de pakking daar geïntegreerd in het deksel, of is die los?
Pakking van dit kleppendeksel is van metaal ipv van rubber, dus das alweer goed
Verder ga ik wsl een china inlaat kopen, deze zijn compacter en van aluminium, dan kan ik m nog aanpassen mocht t niet willen
Verder ga ik wsl een china inlaat kopen, deze zijn compacter en van aluminium, dan kan ik m nog aanpassen mocht t niet willen

Blok ligt erin, motorsteunen zijn klaar en ik ben blij!

Blok ligt precies waar ik m hebben wil, en alles komt best mooi uit eigenlijk.
heb vandaag de originele stabilisatorstang van de voorkant even bewerkt met de snijbrander zodat deze de chassisbalken niet raakt met inveren aangezien deze hoger komt dan bij de originele vooras. Nu de uiteindes nog wat inkorten en een aansluiting maken voor de armpjes die weer naar de E36 draagarmen gaan.
Verder mn werkplaats nog wat gereorganiseerd, want ik was weer op het punt beland dan ik me niet echt meer kon bewegen

Last edited by Thijsse on Tue Sep 05, 2023 9:29 pm, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Mooie fase, top dat 't een keertje lekker uitkomt haha!
Regards/groeten, Jeroen
Ja precies, dat mag ook wel een keer.
Nog ff de baksteun fabriceren en dan kan ik verder met de aandrijfas en de in en uitlaat.
Nog ff de baksteun fabriceren en dan kan ik verder met de aandrijfas en de in en uitlaat.
Nu je toch zo goed bezig bent,
Kijk gelijk even naar een oliekoeler.....
Op warme dagen vorig jaar werd mijn olie soms 125graden
En een rem krachtiger van een golf 2?
Kijk gelijk even naar een oliekoeler.....
Op warme dagen vorig jaar werd mijn olie soms 125graden
En een rem krachtiger van een golf 2?
ik zal het toevoegen aan mijn lijstje, ben alleen bang dat ik een Amerikaanse bumper moet gaan kopen om alle koelers kwijt te worden...
Golf 2 bekrachtiger is nog steeds te groot ben ik bang. Gaat toch een aangepaste aliexpress inlaat worden. Dan ben ik meteen van die bonk plastic wat er nu zit af, en is goedkoper dan een M50 inlaat
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Die 125 graden valt me eigenlijk nog mee, da's tijdens trappen? In geval van een langdurige belasting zou ik voor koeling zorgen, maar als het incidenteel is, soit.
Regards/groeten, Jeroen
Ik denk dat mijn E21 tegen de tijd dat deze klaar is nog niet geschikt is voor de Norschleife, dus dat geloof ik nog wel even.
Maar een Diesel met 125 graden olie wordt op dat moment wel heel goed gebruikt dan
Vandaag nog een uurtje tijd gehad, en de eerste aanzet van mijn baksteun gemaakt met alleen een hamer en een bankschroef. Past mooi, nog even netjes namaken met wat verstevigingsribben hier en daar.
Als dat zit kan het diff erin en kan ik eens gaan graven in mn pallet met aandrijfassen om te kijken of ik daar wat in heb liggen wat past

[/quote]
Maar een Diesel met 125 graden olie wordt op dat moment wel heel goed gebruikt dan
[/quote]
Nee de M54b30 in mijn E28
[/quote]
Nee de M54b30 in mijn E28