E21 M54 conversie

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18425
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Je hebt een pb van me.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 445
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Na lange tijd weer een update

Vandaag blok met bak erin gegooid, op zn plek gehangen en aan de motorsteunen begonnen

Eerst de motorsteunen aan de vooras weer gemaakt, daarna aan de steun van het blok begonnen

Image
Image

Rembekrachtiger past niet meer helaas, moet nog ff kijken hoe ik dat ga aanpakken
- Hydraulisch bekrachtigen is duur
- Booster achter de grille plaatsen gaat niet met mn intercoolerpiping
- Een M50 inlaat vinden voor de jackpot en die gebruiken

Image
Last edited by Thijsse on Tue Sep 05, 2023 9:29 pm, edited 1 time in total.
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 445
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Motorsteunen toch weer veranderd, de versnellingsbak paste niet lekker in de tunnel, dus het blok iets uit het midden gelegd en meteen de E39 motorsteunrubbers gebruikt.

Verder nog een M56B25 kleppendeksel uit Amerika besteld. Deze zijn alleen in Californië gebruikt. Voordeel is dat ze van aluminium zijn en een simpele ingebouwde carterventilatie hebben, daarmee los ik meteen 3 problemen op:
- Mn kleppendeksel smelt niet bij de turbo
- Mn kleppendeksel scheurt en lekt niet
- Ik kan een berg plastic van de carterventilatie wegdoen waardoor het hele systeem een stuk simpeler wordt.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1871
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Wilmo »

Voor de remmenbekrachtiging kun je kiezen om iets met de set van Wilwood te doen en een kleinere diameter te combineren met meer afstand op het pedaal.

Een andere optie is om met een bekrachtiger te werken die met extern vacuüm werkt. Nieuwere auto's die gebruiken het vaak. Wat dan wel nodig is om de mate van vacuüm te kunnen regelen, anders wordt het wel erg binair.


Voor de carterventilatie lijk je me lekker bezig! Zit de pakking daar geïntegreerd in het deksel, of is die los?
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 445
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Pakking van dit kleppendeksel is van metaal ipv van rubber, dus das alweer goed

Verder ga ik wsl een china inlaat kopen, deze zijn compacter en van aluminium, dan kan ik m nog aanpassen mocht t niet willen
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 445
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Image
Image

Blok ligt erin, motorsteunen zijn klaar en ik ben blij! :crazy

Blok ligt precies waar ik m hebben wil, en alles komt best mooi uit eigenlijk.

heb vandaag de originele stabilisatorstang van de voorkant even bewerkt met de snijbrander zodat deze de chassisbalken niet raakt met inveren aangezien deze hoger komt dan bij de originele vooras. Nu de uiteindes nog wat inkorten en een aansluiting maken voor de armpjes die weer naar de E36 draagarmen gaan.

Verder mn werkplaats nog wat gereorganiseerd, want ik was weer op het punt beland dan ik me niet echt meer kon bewegen :stupidme
Last edited by Thijsse on Tue Sep 05, 2023 9:29 pm, edited 1 time in total.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18425
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Lekker!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 28944
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by Jeroen »

Mooie fase, top dat 't een keertje lekker uitkomt haha!
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 445
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Ja precies, dat mag ook wel een keer.

Nog ff de baksteun fabriceren en dan kan ik verder met de aandrijfas en de in en uitlaat.
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 320
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: E21 M54 conversie

Post by Daniel »

Nu je toch zo goed bezig bent,
Kijk gelijk even naar een oliekoeler.....

Op warme dagen vorig jaar werd mijn olie soms 125graden


En een rem krachtiger van een golf 2?
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 445
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Daniel wrote: Fri May 12, 2023 7:10 pm Nu je toch zo goed bezig bent,
Kijk gelijk even naar een oliekoeler.....

Op warme dagen vorig jaar werd mijn olie soms 125graden


En een rem krachtiger van een golf 2?
ik zal het toevoegen aan mijn lijstje, ben alleen bang dat ik een Amerikaanse bumper moet gaan kopen om alle koelers kwijt te worden...

Golf 2 bekrachtiger is nog steeds te groot ben ik bang. Gaat toch een aangepaste aliexpress inlaat worden. Dan ben ik meteen van die bonk plastic wat er nu zit af, en is goedkoper dan een M50 inlaat
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 28944
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by Jeroen »

Die 125 graden valt me eigenlijk nog mee, da's tijdens trappen? In geval van een langdurige belasting zou ik voor koeling zorgen, maar als het incidenteel is, soit.
Regards/groeten, Jeroen
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 320
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: E21 M54 conversie

Post by Daniel »

Jeroen wrote: Sat May 13, 2023 6:20 pm Die 125 graden valt me eigenlijk nog mee, da's tijdens trappen? In geval van een langdurige belasting zou ik voor koeling zorgen, maar als het incidenteel is, soit.
Op de Nordschleife.....
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 445
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Daniel wrote: Sat May 20, 2023 7:08 pm
Jeroen wrote: Sat May 13, 2023 6:20 pm Die 125 graden valt me eigenlijk nog mee, da's tijdens trappen? In geval van een langdurige belasting zou ik voor koeling zorgen, maar als het incidenteel is, soit.
Op de Nordschleife.....
Ik denk dat mijn E21 tegen de tijd dat deze klaar is nog niet geschikt is voor de Norschleife, dus dat geloof ik nog wel even.

Maar een Diesel met 125 graden olie wordt op dat moment wel heel goed gebruikt dan

Vandaag nog een uurtje tijd gehad, en de eerste aanzet van mijn baksteun gemaakt met alleen een hamer en een bankschroef. Past mooi, nog even netjes namaken met wat verstevigingsribben hier en daar.

Als dat zit kan het diff erin en kan ik eens gaan graven in mn pallet met aandrijfassen om te kijken of ik daar wat in heb liggen wat past

Image
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 320
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: E21 M54 conversie

Post by Daniel »

[/quote]
Maar een Diesel met 125 graden olie wordt op dat moment wel heel goed gebruikt dan
[/quote]

Nee de M54b30 in mijn E28
Post Reply