E21 M54 conversie

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Goedemiddag forumbezoekers.

Na een lange afwezigheid (trouwen, huis bouwen, kinderen maken, scheiden, financieel bijkomen) kwam ik een tijdje geleden op marktplaats ene gecrashte E39 530i met een M54b30 tegen. na ooit een M50 ombouw bij mijn E21 te hebben gedaan leek me dit de volgende mooie upgrade.

Op de henger onderweg naar het zuiden
Image

De krachtbron, hier nog op LPG maar dat komt niet meer terug
Image

Het bewijs :crazy
Image

Maar dan kom je bij het punt dat de ophanging van een E21 niet echt denderend is, dus daarvoor nog maar een E36 compact gekocht om daarvan de assen te gebruiken. na die aankoop vond ik het zonde om mijn eigen E21 te gaan verzagen, dus maar de keuze gemaakt om nog een E21 erbij te kopen.

Dit is een baltic blauwe 315 uit mei 1983 geworden. deze was al volledig gestript, zat geen motor of bak bij en had niet heel veel roest.

Daarna mn nieuwe en huidige E21 kennis laten maken, huidige keek in eerste instantie beetje boos
Image

Na een half jaar en 2 motorrevisies van andere voertuigen later had ik mijn brug weer vrij
Image

Meteen het beetje onderdelen wat nog op de auto zat eraf getrokken incl de vooras
Image

In de komende tijd ga ik eerst de assen wisselen, dan de motor passend maken en als laatste de body in orde maken en bij de spuiter afgooien.

Plannen:

Buitenkant
Vrijwel volledig origineel alleen een Zender spoiler achter en een mtech bumper aan de voorkant. Waarschijnlijk blijft de kleur ook hetzelfde

Interieur
Jaren 80 kuipstoelen en verder een nieuwe hemel in het zwart
De kilometerteller wordt digitaal aangedreven en de toerenteller wordt omgebouwd zodat deze samenwerkt met de M54 ecu

Onderstel
E36 compact vooras. Voornaamste reden voor deze keuze is dat aanwezigheid van stuurbekrachtiging en de 3 punts draagarmen in plaats van de stabi stang als reactie arm bij een E21.
Als de ombouw vordert komt er misschien nog een remmen upgrade

E36 compact achteras met E30 draagarmen vanwege de schijfremmen. op de draagarmen worden ophangpunten gelast zodat de E21 schokdempers gebruikt kunnen worden
De achterasdrager past hoogstwaarschijnlijk net niet met de benzinetank, maar dat gaan we eerst proberen.

Aandrijflijn
M54 6 handbak met standaard koppeling
E30 168 3.45 diff met aftermarket LSD Mocht het diff het niet meer trekken kan ik altijd nog naar een 188 diff gaan (voordeel van de E36 achteras)

Motorisch
Standaard M54B30, 231PK 350000 gelopen, maar loopt echt super mooi
Brandstofrail van een M52, vanwege de ingebouwde brandstofdrukregelaar
Alle software welke niet nodig is eruit geschreven, katalysator, 2e lambdasonde, DISA enz.


Gebruikte onderdelen

Vooras
- E36 compact vooras en veerpoten
- E21 vooras uiteindes aan de E36 voorasdrager gelast
- E21 stabilisatorstang, maar met aangepaste vorm
- Extra ophangpunten aan de chassisbalken gemaakt om de reactiearm te kunnen bevestigen

Achteras
- E36 323Ti achteras
- E21 veerpoten
- Achterasdrager van E21 kaal gemaakt, middenstuk van E36 as erin gelast voor de ophanging van het differentieel
- Ophangpunten van draagarmen verplaatst voor E36 draagarmen
- Stuk buis van 114x4mm aan het fusee stuk gelast voor ophangpunt veerpoot
- E91 320d naven gebruikt om de spoorbreedte te verkleinen (42mm lagers)
- E46 328i remschijven achter
- E28 handremkabels
- Nieuw ophangpunt aan het chassis gemaakt voor differentieelophanging

Aandrijflijn
E21 aandrijfas, voorste deel ingekort en voorzien van grotere flens voor M54 versnellingsbak

Remmen
Caddy MK1 rembekrachtiger

Motorisch
Turbokit stage 2 van K64.pl
1,8mm vulplaat voor koppakking
RVS turbospruitstuk
RVS 3" uitlaat
300x450x76mm intercooler

Ik zal jullie komende tijd op de hoogte houden van alle updates en aanpassingen.

Mooi om te zien dat veel mensen die hier bij mijn vorige ombouw rondhingen er nog steeds zijn!

Als iemand nog ideeën of tips heeft hoor ik ze graag
Last edited by Thijsse on Wed Jun 21, 2023 8:46 pm, edited 4 times in total.


User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by 323baur »

Gaaf project!! Succes.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 M54 conversie

Post by BertjeConti »

Geen ideen, maar ik volg wel.

Altijd leuk dit soort projecten van mannen die durven aan te pakken!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by Jeroen »

Welkom terug Caspar, en een mooie comeback ook! Erg lekker bezig en nog mooiere plannen voor het vervolg, leuk man! Succes en houd ons op de hoogte!
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Heb zojuist de E36 vooras eronder gehangen en zoals verwacht komt het voor geen meter uit. Ik ga van de week de ophangpunten van het E21 aslichaam eraf slijpen en kijken of ik die kan hergebruiken en een deel van het e36 chassis gebruiken voor de reactiearmen.

Zal morgen wat fotos plaatsen van t geheel
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

He Caspar, welkom terug! Niet mooi te horen dat je huwelijk is gestrand, ik weet nog dat je toen zo kneiterhard gewerkt hebt om je e21 op tijd af te krijgen voor je trouwdag.

Mooi dat je de zaak weer op de rit hebt, nu. Lekker bouwen aan je nieuwe e21!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

uwbuurman wrote: Mon Feb 21, 2022 9:39 pm He Caspar, welkom terug! Niet mooi te horen dat je huwelijk is gestrand, ik weet nog dat je toen zo kneiterhard gewerkt hebt om je e21 op tijd af te krijgen voor je trouwdag.

Mooi dat je de zaak weer op de rit hebt, nu. Lekker bouwen aan je nieuwe e21!
Tof dat je je dat nog herinnert, is nu precies 9 jaar geleden al :shock

E36 klaar voor de slacht
Image

E21 en E36 vooras naast elkaar, hier lijkt het nog wel aardig op elkaar allemaal
Image

As er even met wat lijmklemmen onderin geknoopt, staat iig al lekker breed met 195/60r15 band
Image

Hier moet je je scherm even een kwartslag draaien
Image

Hier zie je dat de as aan elke kant 5cm te breed is, en het 3e punt van de draagarm behoorlijk in de lucht uitkomt
Image

Veel te breed...
Image

De as zit ook een heel stuk verder naar achter dan de originele en ik wil eigenlijk niet teveel aan de chassisbalken gaan zagen
Dus moet kijken of de as niet toch nog iets naar voren kan
Image
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 M54 conversie

Post by BertjeConti »

Past niet echt nee, veel werk dus om die pas te maken, en de E21 vs E36 schokdemper torens, komt dat wel een beetje overeen kwa breedte?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

De torens van e21 staan 3cm dichter bij elkaar, dus dat kan ik met camberplates nog wel oplossen

Heb de as weer terug onder de e36 gezet, ga daar eerst wat stukken vastlassen zodat ik vaste punten heb en vandaaruit verder kan meten en bekijken
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Zo, heb de E21 asuiteindes aan de E36 as zitten. Nu de achterste ophangpunten nog en dan kunnen we verder met de achteras.

Image
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: E21 M54 conversie

Post by Nick1984 »

Wilde plannen! :D
Dit blijft ik wel even volgen, altijd leuk om zo'n ombouw te zien!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
exorcism
E21 starter
Posts: 25
Joined: Tue Jun 14, 2022 10:11 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by exorcism »

Je bent al mooi op weg .
Ik heb een E12 gekocht met een M20 carburateur motor .
Zou graag ook een M54 erin willen bouwen , misschien zelfs een automaat .
Wie heeft de software aangepast ?
ik ben ook druk opzoek naar een gecrashed 330i/530i :lol:
E12 520 automatic (GESTOLEN!!) :wtf
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 M54 conversie

Post by BertjeConti »

exorcism wrote: Tue Jun 14, 2022 10:31 pm Je bent al mooi op weg .
Ik heb een E12 gekocht met een M20 carburateur motor .
Zou graag ook een M54 erin willen bouwen , misschien zelfs een automaat .
Wie heeft de software aangepast ?
ik ben ook druk opzoek naar een gecrashed 330i/530i :lol:
Interessant, zou je je E12 hier eens willen voorstellen?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
exorcism
E21 starter
Posts: 25
Joined: Tue Jun 14, 2022 10:11 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by exorcism »

Ja dat komt goed , zal even wat foto's maken , heb je ff een PB gestuurd over mijn 4A1
E12 520 automatic (GESTOLEN!!) :wtf
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Inderdaad, benieuwd naar je e12, zie een eigen draadje in het "off topic" deel graag tegemoet! Of in het e12 deel in het engelse forum.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply