E21 M54 conversie

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by Jeroen »

Valt reuze mee, met mijn 320iS had ik met wat rondjes circuit de olie op een warme dag ook op 120-130 graden. En die had nog wel een oliekoeler.


Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Vandaag mijn ingekorte aandrijfas opgehaald en gepast, lengte is perfect, maar helaas hangt het middenlager te laag. Dus en nieuwe baksteun gemaakt zodat de bak iets hoger hangt en het past allemaal. Nog 2 uitsteeksels van de bak afgezaagd zodat deze de tunnel niet raakt.

Van het weekend een E36 schakelmechanisme gekocht, deze past niet op de bak, dus nog maar een van een F10 besteld. Dan kan ik daar verdewr mee als deze binnen is.

Nog even zitten puzzelen met het doorvoeren van de uitlaat over de achteras. Met het E36 diff past dit niet meer, en ik wil eiegnlijk ook mijn liker tank niet opdoeken. Even gemeten, en als ik de uitlaat op dat punt 2,5" maak zou het net moeten passen.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Nice! Mooi van de cardanas!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by Jeroen »

Mooi precisie puzzelwerk!
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

uwbuurman wrote: Mon Jun 12, 2023 10:06 pm Nice! Mooi van de cardanas!
Dat was nog wel even een dingetje, in de as zit een knik bij het middenlager en er zit gen glijstuk in. Dus die lengte moest in een keer goed zijn. Wat liggen prutsen met lijnen uitzetten en blijkbaar klopte het wat ik gedaan had.

Heb de as laten inkorten bij Tigger, die doen niks anders en leveren altijd topwerk!
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

2 nutteloze stukjes van de bak afgezaagd zodat deze hoger in de tunnel past

Image

Vandaag de voorste stabilisator heetgestookt en van vorm veranderd om deze passend te maken op de E36 vooras

Image
Image

Uiteindes moet ik nog platslaan en een gaatje in boren voor de bevestiging aan de tussenstukjes

Image

Het F10 schakelmechanisme wordt niks, ga toch weer verder knutselen met die van de E36.

Ook die moet ik flink inkorten, wat alleen maar kan betekenen dat mn blok lekker ver naar achteren ligt
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by Jeroen »

Zooo lekker bezig!
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Na wat rondzoeken op marktplaats een rembekrachtiger van een Caddy mk1 gekocht, 18cm in doorsnee, en dus perfect voor mijn setup

Image

Raakt de inlaat een heel klein beetje, maar de buis tussen het schutbord en de bekrachtiger loop schuin richting het blok, deze ff doorzagen en naar de wielkast toe buigen en alles past.

Gasklep zit onder de inlaat, dus daar heb ik ook geen last van, en de DISA moet ik gewoon afdoppen, die komt in de knoop met het reswervoir.

Image
Image

ik ben iig weer blij dat er iets is dat past
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Ja, mooi gevonden, die bekrachtiger.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Vandaag het schakelmechanisme klaargemaakt

Aluminium houder aangepast
Image

Mal gemaakt voor het inkorten van de schakelstang. Deze kon niet korter dan dit omdat een een bocht in zit om over de hardyschijf heen te gaan.
Image

Alles gemonteerd en het achterste ophangpunt gelast
Image

En zo ziet het er aan de bovenkant uit
Image

Aandrijfas er weer in
Image

Meteen even naar de uitlaat gekeken, ik wil toch echt met 3" van voor tot achter.
De vloer van de achterbank wat tikjes gegeven, die gaf goed mee gelukkig. Toen de brandstoftank maximaal afgezaagd en als ik nog een klein stukje uit de steun van het diff (waar dat witte lijntje staat) haal gaat het precies passen :crazy . beetje stugge uitlaatrubbers gebruiken en gaan
Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by Jeroen »

Leuke stappen weer, al is het idd errug krap bij die achteras haha. Maar dat gaat wel leuk rijden denk ik!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Mooie stappen weer. En niet te bang, gewoon de zaag in dat subframe, komt goed.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Gisteren de laatste hand gelegd aan de voorste stabilisatorstang, eerst bij een maat van me geweest om de uiteinden plat te smeden
Image
Image

Daarna uitgemeten waar de gaten moesten komen en deze geboord
Image

alweer een stukje afgerond.

Van de week ook nog op strooptocht geweest in de jungle van mijn werkplaats, hier kwam ik nog een setje E36 325 remklauwen tegen. Deze zijn net als de 316 klauwen 285mm, maar dan voor geventileerde schijven. Ik verwacht dat 285mm meer dan genoeg is voor een E21, die standaard op een 323i 255mm schijven heeft. Dus met een paar nieuwe schijven en deze klauwen ben ik vrij makkelijk klaar voor nu. En veel meer schijf dan dit kom ik ook niet kwijt in de 16" velgen.

Degene die komt lassen aan de uit en inlaat is nog met vakantie, als die terug is ga ik verder met het verbouwen van het uitlaatspruitstuk en het plaatsen van de turbo, de het in en uitlaat systeem aanleggen.

Ben ook nog aan het denken geweest over wat ik met de ECU ga doen en het toch besloten om de Ecumaster EMU black te gaan kopen. Draaien op de originele ECU of ECU met piggyback systeem gaat teveel kans geven op onvindbare storingen. Met een volledig standalone systeem kan ik een standaard mapping voor deze setup downloaden en van daar uit verder finetunen. Los daarvan de de EMU black geschikt voor alles wat op de M54 zit, zoals de elektrische gasklep en de vanos.

Uiteraard ga ik eert het mechanische verder afmaken voordat ik met de elektronica ga beginnen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Gaaf hoor. Over die stabi, bijft dat een torsiewerking houden als je m zo verhit en verbouwt?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Was ik ook een beetje bang voor, daarom heb ik alleen de stukken die aan buiging onderhevig zijn verhit en het tussenstuk koud gelaten. Toen we klaar waren met smeden was het onmogelijk om de gaten voor de verbindingsstangetjez te boren. Hieruit blijkt dat het staal lucht gehard is. Steeds als je het verhit wordt het harder.

Ik kijk ff hoe het zich houd met rijden straks, verwacht eerder een breuk dan te weining stabilisatie
Post Reply