E21 M54 conversie
E21 M54 conversie
Goedemiddag forumbezoekers.
Na een lange afwezigheid (trouwen, huis bouwen, kinderen maken, scheiden, financieel bijkomen) kwam ik een tijdje geleden op marktplaats ene gecrashte E39 530i met een M54b30 tegen. na ooit een M50 ombouw bij mijn E21 te hebben gedaan leek me dit de volgende mooie upgrade.
Op de henger onderweg naar het zuiden
De krachtbron, hier nog op LPG maar dat komt niet meer terug
Het bewijs
Maar dan kom je bij het punt dat de ophanging van een E21 niet echt denderend is, dus daarvoor nog maar een E36 compact gekocht om daarvan de assen te gebruiken. na die aankoop vond ik het zonde om mijn eigen E21 te gaan verzagen, dus maar de keuze gemaakt om nog een E21 erbij te kopen.
Dit is een baltic blauwe 315 uit mei 1983 geworden. deze was al volledig gestript, zat geen motor of bak bij en had niet heel veel roest.
Daarna mn nieuwe en huidige E21 kennis laten maken, huidige keek in eerste instantie beetje boos
Na een half jaar en 2 motorrevisies van andere voertuigen later had ik mijn brug weer vrij
Meteen het beetje onderdelen wat nog op de auto zat eraf getrokken incl de vooras
In de komende tijd ga ik eerst de assen wisselen, dan de motor passend maken en als laatste de body in orde maken en bij de spuiter afgooien.
Plannen:
Buitenkant
Vrijwel volledig origineel alleen een Zender spoiler achter en een mtech bumper aan de voorkant. Waarschijnlijk blijft de kleur ook hetzelfde
Interieur
Jaren 80 kuipstoelen en verder een nieuwe hemel in het zwart
De kilometerteller wordt digitaal aangedreven en de toerenteller wordt omgebouwd zodat deze samenwerkt met de M54 ecu
Onderstel
E36 compact vooras. Voornaamste reden voor deze keuze is dat aanwezigheid van stuurbekrachtiging en de 3 punts draagarmen in plaats van de stabi stang als reactie arm bij een E21.
Als de ombouw vordert komt er misschien nog een remmen upgrade
E36 compact achteras met E30 draagarmen vanwege de schijfremmen. op de draagarmen worden ophangpunten gelast zodat de E21 schokdempers gebruikt kunnen worden
De achterasdrager past hoogstwaarschijnlijk net niet met de benzinetank, maar dat gaan we eerst proberen.
Aandrijflijn
M54 6 handbak met standaard koppeling
E30 168 3.45 diff met aftermarket LSD Mocht het diff het niet meer trekken kan ik altijd nog naar een 188 diff gaan (voordeel van de E36 achteras)
Motorisch
Standaard M54B30, 231PK 350000 gelopen, maar loopt echt super mooi
Brandstofrail van een M52, vanwege de ingebouwde brandstofdrukregelaar
Alle software welke niet nodig is eruit geschreven, katalysator, 2e lambdasonde, DISA enz.
Gebruikte onderdelen
Vooras
- E36 compact vooras en veerpoten
- E21 vooras uiteindes aan de E36 voorasdrager gelast
- E21 stabilisatorstang, maar met aangepaste vorm
- Extra ophangpunten aan de chassisbalken gemaakt om de reactiearm te kunnen bevestigen
Achteras
- E36 323Ti achteras
- E21 veerpoten
- Achterasdrager van E21 kaal gemaakt, middenstuk van E36 as erin gelast voor de ophanging van het differentieel
- Ophangpunten van draagarmen verplaatst voor E36 draagarmen
- Stuk buis van 114x4mm aan het fusee stuk gelast voor ophangpunt veerpoot
- E91 320d naven gebruikt om de spoorbreedte te verkleinen (42mm lagers)
- E46 328i remschijven achter
- E28 handremkabels
- Nieuw ophangpunt aan het chassis gemaakt voor differentieelophanging
Aandrijflijn
E21 aandrijfas, voorste deel ingekort en voorzien van grotere flens voor M54 versnellingsbak
Remmen
Caddy MK1 rembekrachtiger
Motorisch
Turbokit stage 2 van K64.pl
1,8mm vulplaat voor koppakking
RVS turbospruitstuk
RVS 3" uitlaat
300x450x76mm intercooler
Ik zal jullie komende tijd op de hoogte houden van alle updates en aanpassingen.
Mooi om te zien dat veel mensen die hier bij mijn vorige ombouw rondhingen er nog steeds zijn!
Als iemand nog ideeën of tips heeft hoor ik ze graag
Na een lange afwezigheid (trouwen, huis bouwen, kinderen maken, scheiden, financieel bijkomen) kwam ik een tijdje geleden op marktplaats ene gecrashte E39 530i met een M54b30 tegen. na ooit een M50 ombouw bij mijn E21 te hebben gedaan leek me dit de volgende mooie upgrade.
Op de henger onderweg naar het zuiden
De krachtbron, hier nog op LPG maar dat komt niet meer terug
Het bewijs
Maar dan kom je bij het punt dat de ophanging van een E21 niet echt denderend is, dus daarvoor nog maar een E36 compact gekocht om daarvan de assen te gebruiken. na die aankoop vond ik het zonde om mijn eigen E21 te gaan verzagen, dus maar de keuze gemaakt om nog een E21 erbij te kopen.
Dit is een baltic blauwe 315 uit mei 1983 geworden. deze was al volledig gestript, zat geen motor of bak bij en had niet heel veel roest.
Daarna mn nieuwe en huidige E21 kennis laten maken, huidige keek in eerste instantie beetje boos
Na een half jaar en 2 motorrevisies van andere voertuigen later had ik mijn brug weer vrij
Meteen het beetje onderdelen wat nog op de auto zat eraf getrokken incl de vooras
In de komende tijd ga ik eerst de assen wisselen, dan de motor passend maken en als laatste de body in orde maken en bij de spuiter afgooien.
Plannen:
Buitenkant
Vrijwel volledig origineel alleen een Zender spoiler achter en een mtech bumper aan de voorkant. Waarschijnlijk blijft de kleur ook hetzelfde
Interieur
Jaren 80 kuipstoelen en verder een nieuwe hemel in het zwart
De kilometerteller wordt digitaal aangedreven en de toerenteller wordt omgebouwd zodat deze samenwerkt met de M54 ecu
Onderstel
E36 compact vooras. Voornaamste reden voor deze keuze is dat aanwezigheid van stuurbekrachtiging en de 3 punts draagarmen in plaats van de stabi stang als reactie arm bij een E21.
Als de ombouw vordert komt er misschien nog een remmen upgrade
E36 compact achteras met E30 draagarmen vanwege de schijfremmen. op de draagarmen worden ophangpunten gelast zodat de E21 schokdempers gebruikt kunnen worden
De achterasdrager past hoogstwaarschijnlijk net niet met de benzinetank, maar dat gaan we eerst proberen.
Aandrijflijn
M54 6 handbak met standaard koppeling
E30 168 3.45 diff met aftermarket LSD Mocht het diff het niet meer trekken kan ik altijd nog naar een 188 diff gaan (voordeel van de E36 achteras)
Motorisch
Standaard M54B30, 231PK 350000 gelopen, maar loopt echt super mooi
Brandstofrail van een M52, vanwege de ingebouwde brandstofdrukregelaar
Alle software welke niet nodig is eruit geschreven, katalysator, 2e lambdasonde, DISA enz.
Gebruikte onderdelen
Vooras
- E36 compact vooras en veerpoten
- E21 vooras uiteindes aan de E36 voorasdrager gelast
- E21 stabilisatorstang, maar met aangepaste vorm
- Extra ophangpunten aan de chassisbalken gemaakt om de reactiearm te kunnen bevestigen
Achteras
- E36 323Ti achteras
- E21 veerpoten
- Achterasdrager van E21 kaal gemaakt, middenstuk van E36 as erin gelast voor de ophanging van het differentieel
- Ophangpunten van draagarmen verplaatst voor E36 draagarmen
- Stuk buis van 114x4mm aan het fusee stuk gelast voor ophangpunt veerpoot
- E91 320d naven gebruikt om de spoorbreedte te verkleinen (42mm lagers)
- E46 328i remschijven achter
- E28 handremkabels
- Nieuw ophangpunt aan het chassis gemaakt voor differentieelophanging
Aandrijflijn
E21 aandrijfas, voorste deel ingekort en voorzien van grotere flens voor M54 versnellingsbak
Remmen
Caddy MK1 rembekrachtiger
Motorisch
Turbokit stage 2 van K64.pl
1,8mm vulplaat voor koppakking
RVS turbospruitstuk
RVS 3" uitlaat
300x450x76mm intercooler
Ik zal jullie komende tijd op de hoogte houden van alle updates en aanpassingen.
Mooi om te zien dat veel mensen die hier bij mijn vorige ombouw rondhingen er nog steeds zijn!
Als iemand nog ideeën of tips heeft hoor ik ze graag
Last edited by Thijsse on Wed Jun 21, 2023 8:46 pm, edited 4 times in total.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 M54 conversie
Gaaf project!! Succes.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 M54 conversie
Geen ideen, maar ik volg wel.
Altijd leuk dit soort projecten van mannen die durven aan te pakken!
Altijd leuk dit soort projecten van mannen die durven aan te pakken!
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 M54 conversie
Welkom terug Caspar, en een mooie comeback ook! Erg lekker bezig en nog mooiere plannen voor het vervolg, leuk man! Succes en houd ons op de hoogte!
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 M54 conversie
Heb zojuist de E36 vooras eronder gehangen en zoals verwacht komt het voor geen meter uit. Ik ga van de week de ophangpunten van het E21 aslichaam eraf slijpen en kijken of ik die kan hergebruiken en een deel van het e36 chassis gebruiken voor de reactiearmen.
Zal morgen wat fotos plaatsen van t geheel
Zal morgen wat fotos plaatsen van t geheel
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 M54 conversie
He Caspar, welkom terug! Niet mooi te horen dat je huwelijk is gestrand, ik weet nog dat je toen zo kneiterhard gewerkt hebt om je e21 op tijd af te krijgen voor je trouwdag.
Mooi dat je de zaak weer op de rit hebt, nu. Lekker bouwen aan je nieuwe e21!
Mooi dat je de zaak weer op de rit hebt, nu. Lekker bouwen aan je nieuwe e21!
Re: E21 M54 conversie
Tof dat je je dat nog herinnert, is nu precies 9 jaar geleden al
E36 klaar voor de slacht
E21 en E36 vooras naast elkaar, hier lijkt het nog wel aardig op elkaar allemaal
As er even met wat lijmklemmen onderin geknoopt, staat iig al lekker breed met 195/60r15 band
Hier moet je je scherm even een kwartslag draaien
Hier zie je dat de as aan elke kant 5cm te breed is, en het 3e punt van de draagarm behoorlijk in de lucht uitkomt
Veel te breed...
De as zit ook een heel stuk verder naar achter dan de originele en ik wil eigenlijk niet teveel aan de chassisbalken gaan zagen
Dus moet kijken of de as niet toch nog iets naar voren kan
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 M54 conversie
Past niet echt nee, veel werk dus om die pas te maken, en de E21 vs E36 schokdemper torens, komt dat wel een beetje overeen kwa breedte?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 M54 conversie
De torens van e21 staan 3cm dichter bij elkaar, dus dat kan ik met camberplates nog wel oplossen
Heb de as weer terug onder de e36 gezet, ga daar eerst wat stukken vastlassen zodat ik vaste punten heb en vandaaruit verder kan meten en bekijken
Heb de as weer terug onder de e36 gezet, ga daar eerst wat stukken vastlassen zodat ik vaste punten heb en vandaaruit verder kan meten en bekijken
Re: E21 M54 conversie
Zo, heb de E21 asuiteindes aan de E36 as zitten. Nu de achterste ophangpunten nog en dan kunnen we verder met de achteras.
Re: E21 M54 conversie
Wilde plannen!
Dit blijft ik wel even volgen, altijd leuk om zo'n ombouw te zien!
Dit blijft ik wel even volgen, altijd leuk om zo'n ombouw te zien!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: E21 M54 conversie
Je bent al mooi op weg .
Ik heb een E12 gekocht met een M20 carburateur motor .
Zou graag ook een M54 erin willen bouwen , misschien zelfs een automaat .
Wie heeft de software aangepast ?
ik ben ook druk opzoek naar een gecrashed 330i/530i
Ik heb een E12 gekocht met een M20 carburateur motor .
Zou graag ook een M54 erin willen bouwen , misschien zelfs een automaat .
Wie heeft de software aangepast ?
ik ben ook druk opzoek naar een gecrashed 330i/530i
E12 520 automatic (GESTOLEN!!)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 M54 conversie
Interessant, zou je je E12 hier eens willen voorstellen?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 M54 conversie
Ja dat komt goed , zal even wat foto's maken , heb je ff een PB gestuurd over mijn 4A1
E12 520 automatic (GESTOLEN!!)
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 M54 conversie
Inderdaad, benieuwd naar je e12, zie een eigen draadje in het "off topic" deel graag tegemoet! Of in het e12 deel in het engelse forum.