E21 M54 conversie

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 457
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Dus, na een eeuw geen tijd gehad te hebben door werk en andere projecten ben ik deze week weer bezig geweest.

Voorste chassisbalken zijn weer hard, 3e ophangpunt is uitgedacht en in behandeling als dat eronder zit is de vooras zo ver klaar.

Dan verder met de achteras en nog wat rotte stukken voordat het motorblok in beeld komt.

Fotos houden jullie tegoed


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Ben benieuwd!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 457
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Voorste chassisbalken gelast:

Image

Image

Draagarmen op de juiste positie gezet en vastgelast, nu wachten op de nieuwe rubbers en dan het 3e ophangpunt aan de chassisbalken lassen

Image

Image

Image

Image
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 M54 conversie

Post by uwbuurman »

Oeh, lekker bezig!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by Jeroen »

Mooie stappen en draagarm voor het passen ff lekker gefixeerd haha. Vooral zo doorgaan!
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 457
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Heb net op de zetbank nog een U van 100x48x100 gemaakt uit 2mm plaat. Deze puntlas ik over de chassisbalk heen en daaraan komt het hydrolager dan weer. Met tussen de chassisbalken onder de bak door en stang om ervoor te zorgen dat mn tunnel niet smaller wordt als ik flink rem
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 457
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Jeroen wrote: Sun Jul 24, 2022 10:58 pm Mooie stappen en draagarm voor het passen ff lekker gefixeerd haha. Vooral zo doorgaan!
Had ze eerst maar in een richting gefixeerd, maar ze bleven verlopen. Ff een koker op de chassisbslken gelegd en het midden uitgezet. Nu zitten ze beide even hoog en breed. Met wat oud ijzer ff snel gefixeerd. De draagarmen komen toch nieuw dus daar zie je later niks meer van
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by Jeroen »

Top, dan weet je iig zeker dat je goed zit met je maatvoering!
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 457
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Net de achteras eraf gehaald en vergeleken met de e36 as, komt redelijk uit allemaal. Alleen de brandstoftank zit een beetje in de weg. Dus of de tank moet verbouwd worden of de as moet verder naar achteren
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 M54 conversie

Post by 323baur »

Thijsse wrote: Mon Jul 25, 2022 2:00 pm Net de achteras eraf gehaald en vergeleken met de e36 as, komt redelijk uit allemaal. Alleen de brandstoftank zit een beetje in de weg. Dus of de tank moet verbouwd worden of de as moet verder naar achteren
Daar zou ik mee uitkijken. Je type goedkeuring is natuurlijk sowieso een ding, maar spoorbreedte en wielbasis wordt meen ik altijd gecheckt bij een herkeur. Als je daar van af gaat wijken maak je veel slapende rdw mannen wakker vrees ik.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 457
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Heb daar ook over nagedacht, maar ik ga alleen t blok omkeuren. Ze kijken dan niet echt naar de rest van de auto.

Als hij straks langs de spuiter geweest is zie je die assenombouw nauwelijks meer.
Last edited by Thijsse on Tue Jul 26, 2022 4:24 pm, edited 1 time in total.
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 457
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Vandaag eindelijk mn doos met mooi spul gekomen, draagarmen, stuurstangen en het belangrijkste, reactiearm rubbers

Image

Meteen de rubbers erin geperst, het punt uitgezet en de draadbus op de koker gehecht

Image

Van de week al een u profiel gemaakt, deze nu op maat gemaakt voor de chassisbalk en 2 gaten erin geboord voor de draadbus

Image

U profiel over de chassisbalk gezet, reactiearm lager vastgezet. komt mooi uit allemaal. nu een berg gaten erin boren, en dit met proplassen vastzetten

Image

Image
User avatar
nic65
Upcoming E21 fanatic
Posts: 135
Joined: Tue Sep 18, 2018 2:12 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by nic65 »

wow...great
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 457
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: E21 M54 conversie

Post by Thijsse »

Na een flinke zomervakantie vandaag weer ff tijd gehad om naar de achteras te kijken. Met E36 aslichaam komt het allemaal niet zo mooi uit, dus de E36 draagarmen op mijn lastafel gelast, diff gefixeerd en het E36 aslichaam weggehaald en het E21 lichaam in de plaats gelegd. Komt best mooi uit. nu de ophangpunten van de draagarmen nieuw maken en het midden van de E36 as met diff ophanging op de E21 as lassen

Image
Image
Image
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 M54 conversie

Post by BertjeConti »

Blijft zo een leuk project, en je schrikt nergens van terug, maar pakt het gewoon aan. Ook als de weg moeilijk is.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply