E21 M54 conversie
Posted: Mon Feb 21, 2022 12:50 pm
Goedemiddag forumbezoekers.
Na een lange afwezigheid (trouwen, huis bouwen, kinderen maken, scheiden, financieel bijkomen) kwam ik een tijdje geleden op marktplaats ene gecrashte E39 530i met een M54b30 tegen. na ooit een M50 ombouw bij mijn E21 te hebben gedaan leek me dit de volgende mooie upgrade.
Op de henger onderweg naar het zuiden
De krachtbron, hier nog op LPG maar dat komt niet meer terug
Het bewijs
Maar dan kom je bij het punt dat de ophanging van een E21 niet echt denderend is, dus daarvoor nog maar een E36 compact gekocht om daarvan de assen te gebruiken. na die aankoop vond ik het zonde om mijn eigen E21 te gaan verzagen, dus maar de keuze gemaakt om nog een E21 erbij te kopen.
Dit is een baltic blauwe 315 uit mei 1983 geworden. deze was al volledig gestript, zat geen motor of bak bij en had niet heel veel roest.
Daarna mn nieuwe en huidige E21 kennis laten maken, huidige keek in eerste instantie beetje boos
Na een half jaar en 2 motorrevisies van andere voertuigen later had ik mijn brug weer vrij
Meteen het beetje onderdelen wat nog op de auto zat eraf getrokken incl de vooras
In de komende tijd ga ik eerst de assen wisselen, dan de motor passend maken en als laatste de body in orde maken en bij de spuiter afgooien.
Plannen:
Buitenkant
Vrijwel volledig origineel alleen een Zender spoiler achter en een mtech bumper aan de voorkant. Waarschijnlijk blijft de kleur ook hetzelfde
Interieur
Jaren 80 kuipstoelen en verder een nieuwe hemel in het zwart
De kilometerteller wordt digitaal aangedreven en de toerenteller wordt omgebouwd zodat deze samenwerkt met de M54 ecu
Onderstel
E36 compact vooras. Voornaamste reden voor deze keuze is dat aanwezigheid van stuurbekrachtiging en de 3 punts draagarmen in plaats van de stabi stang als reactie arm bij een E21.
Als de ombouw vordert komt er misschien nog een remmen upgrade
E36 compact achteras met E30 draagarmen vanwege de schijfremmen. op de draagarmen worden ophangpunten gelast zodat de E21 schokdempers gebruikt kunnen worden
De achterasdrager past hoogstwaarschijnlijk net niet met de benzinetank, maar dat gaan we eerst proberen.
Aandrijflijn
M54 6 handbak met standaard koppeling
E30 168 3.45 diff met aftermarket LSD Mocht het diff het niet meer trekken kan ik altijd nog naar een 188 diff gaan (voordeel van de E36 achteras)
Motorisch
Standaard M54B30, 231PK 350000 gelopen, maar loopt echt super mooi
Brandstofrail van een M52, vanwege de ingebouwde brandstofdrukregelaar
Alle software welke niet nodig is eruit geschreven, katalysator, 2e lambdasonde, DISA enz.
Gebruikte onderdelen
Vooras
- E36 compact vooras en veerpoten
- E21 vooras uiteindes aan de E36 voorasdrager gelast
- E21 stabilisatorstang, maar met aangepaste vorm
- Extra ophangpunten aan de chassisbalken gemaakt om de reactiearm te kunnen bevestigen
Achteras
- E36 323Ti achteras
- E21 veerpoten
- Achterasdrager van E21 kaal gemaakt, middenstuk van E36 as erin gelast voor de ophanging van het differentieel
- Ophangpunten van draagarmen verplaatst voor E36 draagarmen
- Stuk buis van 114x4mm aan het fusee stuk gelast voor ophangpunt veerpoot
- E91 320d naven gebruikt om de spoorbreedte te verkleinen (42mm lagers)
- E46 328i remschijven achter
- E28 handremkabels
- Nieuw ophangpunt aan het chassis gemaakt voor differentieelophanging
Aandrijflijn
E21 aandrijfas, voorste deel ingekort en voorzien van grotere flens voor M54 versnellingsbak
Remmen
Caddy MK1 rembekrachtiger
Motorisch
Turbokit stage 2 van K64.pl
1,8mm vulplaat voor koppakking
RVS turbospruitstuk
RVS 3" uitlaat
300x450x76mm intercooler
Ik zal jullie komende tijd op de hoogte houden van alle updates en aanpassingen.
Mooi om te zien dat veel mensen die hier bij mijn vorige ombouw rondhingen er nog steeds zijn!
Als iemand nog ideeën of tips heeft hoor ik ze graag
Na een lange afwezigheid (trouwen, huis bouwen, kinderen maken, scheiden, financieel bijkomen) kwam ik een tijdje geleden op marktplaats ene gecrashte E39 530i met een M54b30 tegen. na ooit een M50 ombouw bij mijn E21 te hebben gedaan leek me dit de volgende mooie upgrade.
Op de henger onderweg naar het zuiden
De krachtbron, hier nog op LPG maar dat komt niet meer terug
Het bewijs
Maar dan kom je bij het punt dat de ophanging van een E21 niet echt denderend is, dus daarvoor nog maar een E36 compact gekocht om daarvan de assen te gebruiken. na die aankoop vond ik het zonde om mijn eigen E21 te gaan verzagen, dus maar de keuze gemaakt om nog een E21 erbij te kopen.
Dit is een baltic blauwe 315 uit mei 1983 geworden. deze was al volledig gestript, zat geen motor of bak bij en had niet heel veel roest.
Daarna mn nieuwe en huidige E21 kennis laten maken, huidige keek in eerste instantie beetje boos
Na een half jaar en 2 motorrevisies van andere voertuigen later had ik mijn brug weer vrij
Meteen het beetje onderdelen wat nog op de auto zat eraf getrokken incl de vooras
In de komende tijd ga ik eerst de assen wisselen, dan de motor passend maken en als laatste de body in orde maken en bij de spuiter afgooien.
Plannen:
Buitenkant
Vrijwel volledig origineel alleen een Zender spoiler achter en een mtech bumper aan de voorkant. Waarschijnlijk blijft de kleur ook hetzelfde
Interieur
Jaren 80 kuipstoelen en verder een nieuwe hemel in het zwart
De kilometerteller wordt digitaal aangedreven en de toerenteller wordt omgebouwd zodat deze samenwerkt met de M54 ecu
Onderstel
E36 compact vooras. Voornaamste reden voor deze keuze is dat aanwezigheid van stuurbekrachtiging en de 3 punts draagarmen in plaats van de stabi stang als reactie arm bij een E21.
Als de ombouw vordert komt er misschien nog een remmen upgrade
E36 compact achteras met E30 draagarmen vanwege de schijfremmen. op de draagarmen worden ophangpunten gelast zodat de E21 schokdempers gebruikt kunnen worden
De achterasdrager past hoogstwaarschijnlijk net niet met de benzinetank, maar dat gaan we eerst proberen.
Aandrijflijn
M54 6 handbak met standaard koppeling
E30 168 3.45 diff met aftermarket LSD Mocht het diff het niet meer trekken kan ik altijd nog naar een 188 diff gaan (voordeel van de E36 achteras)
Motorisch
Standaard M54B30, 231PK 350000 gelopen, maar loopt echt super mooi
Brandstofrail van een M52, vanwege de ingebouwde brandstofdrukregelaar
Alle software welke niet nodig is eruit geschreven, katalysator, 2e lambdasonde, DISA enz.
Gebruikte onderdelen
Vooras
- E36 compact vooras en veerpoten
- E21 vooras uiteindes aan de E36 voorasdrager gelast
- E21 stabilisatorstang, maar met aangepaste vorm
- Extra ophangpunten aan de chassisbalken gemaakt om de reactiearm te kunnen bevestigen
Achteras
- E36 323Ti achteras
- E21 veerpoten
- Achterasdrager van E21 kaal gemaakt, middenstuk van E36 as erin gelast voor de ophanging van het differentieel
- Ophangpunten van draagarmen verplaatst voor E36 draagarmen
- Stuk buis van 114x4mm aan het fusee stuk gelast voor ophangpunt veerpoot
- E91 320d naven gebruikt om de spoorbreedte te verkleinen (42mm lagers)
- E46 328i remschijven achter
- E28 handremkabels
- Nieuw ophangpunt aan het chassis gemaakt voor differentieelophanging
Aandrijflijn
E21 aandrijfas, voorste deel ingekort en voorzien van grotere flens voor M54 versnellingsbak
Remmen
Caddy MK1 rembekrachtiger
Motorisch
Turbokit stage 2 van K64.pl
1,8mm vulplaat voor koppakking
RVS turbospruitstuk
RVS 3" uitlaat
300x450x76mm intercooler
Ik zal jullie komende tijd op de hoogte houden van alle updates en aanpassingen.
Mooi om te zien dat veel mensen die hier bij mijn vorige ombouw rondhingen er nog steeds zijn!
Als iemand nog ideeën of tips heeft hoor ik ze graag