Het Guilty Pleasures topic

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by Jeroen »

Walter: nee idd, de kronkels en kreukels van Ite gaan we hier niet overtreffen, zelfs als we ons best doen!

Rob: oh yeah, Datsun 240/260Z, super!

Peter: nou zeker, die dikke Jappen, dat zijn doorgaans niet de meest sportieve auto's, maar comfort en bouwkwaliteit zijn ernstig goed. Daarom hebben ze ook een beste schare liefhebbers, de toppers vind je vrijwel niet te koop.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by Manitoba »

Image

Het praatje bij dit plaatje. Quote uit Golden Girls: “Picture this: Oss, 1986. Mijn vader heeft een nieuwe baan en in de vorige baan, die hij een heel jaar daarvoor had, had hij geen auto van de zaak. Dus zelf een “verstandige keus” gedaan en een Volvo 340 GL diesel gekocht <kuch >. Bij de nieuwe baan hoorde wel weer een auto, en dat mocht iets zijn in de orde van een Volvo 240, Renault 25 e.d. Mijn broer en ik mochten mee bij de oriënterende zoekronde. 240? Pa, nee, je bent net 42, doe normaal! Renault 25? Mwah, kan. Hey, een Scorpio, dat kan ook! Hij reed er een kort rondje mee en bestelde een witte 2.0 CL. Wel wilde hij de doorlopende middenconsole uit de GL. Dat bleek bij de aflevering niet zo’n goed idee, want de dealer wist geen andere oplossing dan de CL-middenconsole net onder de asbak af te zagen en die van de GL er onder te schuiven… Echt gebeurd. Maar goed, als toen 15-jarige vond ik het geweldig dat “wij” een Scorpio hadden. Wat een enorme kist, wat een dikke auto. Maar ja, Jan van der Schoot, a.k.a. Prins Ronald den Urste, reed er na 9 maanden de complete rechterhelft van af, na een iets te gezellige avond met de Geffense carnavalsclub… Geen menselijk leed, gelukkig. Dus een nieuwe Scorpio was snel besteld: dit keer werd een bordeauxrode 2.0i GL; zo’n afgezaagde middenconsole zou niet nog eens gebeuren. Deze Ford bleek later de eerste auto te zijn die m’n vader gedurende het hele leasecontract heel heeft gehouden en ook netjes uit het contract heeft gereden.

Dan, een paar jaar later, haal ik zelf m’n rijbewijs. Krantenwijken, horeca, vakkenvullen en zo is allemaal niet zo aan mij besteed. Taxichauffeur, dat lijkt me nou weer wel wat. Bij een via mijn broer bekend taxibedrijf mag ik een proefritje maken, met de baas van het bedrijf, in een… Scorpio. Een witte 2.0GL. Na een kwartier gelooft hij het wel, het weekend daarop mag ik beginnen.

Zoals alle nieuwe “weekendchauffeurs” mag ik met de oudste auto beginnen, een vroege zwarte Scorpio met dik 4 ton op de klok en een stoel zo doorgezeten als een bejaarde prostituee op de Wallen. Gelukkig blijkt al snel dat ik goed voor m’n auto zorg, het ook als chauffeur best aardig schijn te doen en dus al snel met de wat betere auto’s mag rijden. Ook word ik ingezet voor het directievervoer van Organon, Unilever en Akzo Pharma. Dat betekent ook dat ik vrij regelmatig met de auto van de baas zelf mag rijden: een zwarte Scorpio mk1, 2.9i GL. Holy f*ck, dan ben je als 19-jarig studentje wel het mannetje. Het (kleine) taxibordje er af (de baas heeft dat als enige bij zijn auto; alle andere auto’s hadden zo’n groot bord dwars over het hele dak). Op zaterdag eerst met een of ander baasje naar Schiphol of Düsseldorf en “leeg” retour. Onderweg een keer naar huis bellen met de vast-ingebouwde ATF-2 telefoon (ja, zo oud ben ik). Terug in Oss het gewone uitgaansleven rijden. Natuurlijk zonder dat bordje, want man, man, wat is dat dik zo….

En daar komt mijn liefde voor de Scorpio vandaan. Ja, klopt, zeker die 2-liter viercilinders zijn dweilen en waaiden bij het minste of geringste van een winderige binnenweg af. Maar die 6-pitter was flink zwaarder in de neus, en daarin was het al stukken beter. En elke Scorpio kon je op een natte klinkerweg zonder enige moeite met een zwaaiend uitbrekende achterkant sierlijk door een lange bocht schuiven. En vergeet niet, ik was 19. Op het gebied van zelf autorijden had ik geen enorm pallet aan ervaring, dus dan lijkt zo’n Scorpio al snel een hele auto. Vergeet ook niet het tijdsbeeld en een Scorpio was ook niet ontworpen voor de snelste ronde op de Ring.

Vanwege dit hele verhaal kijk ik wel eens met een schuin oog op Mobile.de. Soms, heel soms, komt er nog wel eens 1 voorbij. Maar ik wacht op die ene, die Renntnerfahrzeug, die zwarte, handgeschakelde 2.9i GL met schuif-/kanteldak.

Greetz,
Walter
Last edited by Manitoba on Fri Mar 04, 2022 12:02 pm, edited 1 time in total.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by 323baur »

Hahaha, mooie verhalen.
Helaas was wijlen pa vd linden alleen maar op de budgettaire manier bezig.
Record 2.3 diesel in de meest kale uitvoering u kent het wel.
Daar werd ik niet heel blij van.
Al was de opvolger als omega 2,6aut al heel wat beter.

Nee mijn liefde voor bmw kwam door een heel oude heer uit de de kerk; die had een 3.0si.
Schijt rot, maar ooooo wat klonk die mooi.
Die moest er komen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by Peter V. »

Mijn familie was altijd Opel. Er zijn tijden geweest dat het wel een Opeldealer leek bij ons voor de deur.

Toen kreeg mijn jongste zus verkering met een automonteur. Hij was vooral Ford in eerste instantie, Taunus, Capri en Escort RS2000 waren toen heel erg leuk totdat hij ging werken bij een BMW dealer in Breda. Hij werkt daar nog steeds maar mijn zus is inmiddels wel overgestapt naar iemand anders.

Hij had een E21 323i en zodra er nieuwe modellen uitkwamen en de monteurs mochten een proefrit maken dan werd ik vaak opgehaald. E30 M3, 750 iL en 850i, voordat ze in de showroom stonden had ik al een rondje meegereden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by gerrit323 »

Goh een leuke

Wat mag er buiten bmw nog in de garage als guilty pleasure

Dat ik nu oa een sportief renault model rijdt is niet zo vreemd .. mijn vader heeft een renault r8 een r5 en een r5 alpine turbo gereden alvorens over te stappen op een cypressgroene e21 320/6

Vandaar ook een zekere affiniteit met dit Franse merk.

De dag dagelijkse dingen van Renault hebben me nooit aangesproken maar tegen een r5 gt turbo of een clio Williams zou ik niet neen zeggen.

Een Peugeot 205 gti mag er ook wel in .. in de jaren 80 en 90 waren er bij die merken zeer leuke speeltjes te koop.

Verder ook een zwak voor een oude vw kever maar dan wel eentje van voor de jaren 70 .. waar dat vandaan komt .. mijn eerste sleutelervaringen heb ik daaraan gehad .. bij mijn grootmoeder waar ik regelmatig verbleef tijdens de grote schoolvakanties woonde een jongen die toen 17 was.. ik 14 en hij was een kever aan het restaureren .. verlaagd .. bredere velgen .. opgedreven motor en paars van kleur gelakt .. alles wat nu fout is maar toen was dat oh zo leuk als tijdverdrijf .. mijn eerste meters voor en achteruit heb ik in dat ding gereden.

Als laatste een Sierra rs cosworth .. de coupé versie met de grote spoiler dan wel te verstaan .. dit puur omdat ik me de epische duels op tv herinner met de e30 m3's tijdens oa de 24u van francorchamps

Oh nog vergeten en dat is dan mss wel een onbekende maar heb als 15 jarige een half dagje gepassagierd in een bugatti t37 compressor uit het jaar 1929 .. de 1.5 4 cilinder met 2 inlaatkleppen en 1 uitlaatklep.. ken de technische details nog steeds uit mijn hoofd . In zo een voor oorlogs apparaat zie ik mezelf nog rijden met goggles en leren muts inbegrepen .. alle rituelen voor zo een ding te starten spreken me enorm aan .. niet sleutel draaien en weg maar .. kraantje open hier .. manueel benzine op druk pompen .. ontsteking juist zetten .. en dan hopen dat ze start .. zalig!!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by Manitoba »

Persoonlijk ben ik van mening dat "wat is jouw automobiele guilty pleasure" een andere vraag is dan "wat mag er in je garage staan als het geen BMW mag zijn". De door mij aangehaalde Scorpio zal never-nooit een vervanging voor m'n BMW zijn, dat geldt voor zowel m'n classic als m'n daily. Dan heb je het inderdaad al snel over een leuke Alfa, een P504 coupé kan ook en er zal vast meer zijn.

Any thoughts?

Greetz,
Walter.
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 434
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: Het Guilty Pleasures topic

Post by Bram_Baur »

Dan komt bij mij deze in beeld: Matra Murena.
Vooraan een dikke vette 3-zit. Heerlijk toch :boogie of niet…? :bag
Net zo’n dilemma zorgt er bij mij voor dat ie thuis hoort in mijn rijtje ‘guilty pleasure’.
En… wanneer zagen jullie er nog ééntje ‘in het wild’, ze zijn best schaars geworden lijkt me.
Image
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
Post Reply