320isimon - BMW E30 320is

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320isimon - BMW E30 320is

Post by Jeroen »

Dat lange stuk is idd nr 14 met art nr 34 33 1 115 926. Niet alleen een stoffen slang naar een extra versterkte slang waar altijd een fors onderdruk naar de rembeklachtiger ip staat, maar daarom ook iets duurder.

Nr 16 heeft een vreemde naam maar lijkt mij wel correct, het korte gebogen slangetje met art nr 34 33 1 158 410.

Die derde slang zie ik ook zo gauw niet in ETK, maar zo te zien is het nog de originele van 1988 en dan staat als het goed is het BMW ond nr in de slang gestanst. Ben benieuwd!

Dat die aansluitingen gaan lekken en dus mogelijk een vacuumlekje gaan veroorzaken, dat is idd bekend. Bij meerdere S14's heb ik ze al met een miniem beetje rubberkit vast- en dichtgezet. Niet teveel want je wilt geen brokjes kit in je inlaat en de passing is evengoed vrij strak.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
320isimon
Newbee
Posts: 12
Joined: Sun May 01, 2022 10:32 pm
My E21(s): BMW E30 320is

Re: 320isimon - BMW E30 320is

Post by 320isimon »

Inmiddels 2 van de 3 slangen binnen. Ter verduidelijking:

#14 art nr 34331115926 --> lange dikkere slang van de rembekrachtiger naar de terugslagklep
#16 art nr 34331158410 --> lange voorgebogen slang van terugslagklep naar inlaat cilinder 3 (op Google is geen enkele afbeelding onder dit nummer te vinden). Wel grappig detail. Op deze 'nieuwe' slang staat '87. Op de oude stond '88. Zou dit dan toch de productiedatum zijn?

ETK geeft bij de 320is helaas niet het nummer voor de korte voorgebogen slang. Echter wanneer ik nu zoek bij de M3 dan geeft de ETK voor #16 art nr
34332226037 weer. Via Google kom ik dan op de volgende afbeelding:

Image

Die ga ik dan ook maar bestellen.
Nu eerst op vakantie! :boogie
Last edited by 320isimon on Wed Oct 25, 2023 11:34 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320isimon - BMW E30 320is

Post by Jeroen »

Duimen maar, er zijn idd wat variaties op de inlaat in omloop, zowel voor 320iS als M3. Fijne vakantie!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
320isimon
Newbee
Posts: 12
Joined: Sun May 01, 2022 10:32 pm
My E21(s): BMW E30 320is

Re: 320isimon - BMW E30 320is

Post by 320isimon »

Het is even geleden, maar het is weer tijd voor een update.
De korte voorgebogen slang met nummer 34332226037 is helaas niet meer leverbaar. Ik heb als tijdelijke oplossing een ander slangetje op maat geknipt, maar omdat die niet voorgevormd is, knikt het snel. Ik denk dat ik de lange voorgebogen slang nog maar eens bestel. De bocht is hetzelfde als bij de korte en dan hoef ik enkel de lange eindes in te korten.

Ik had de airbox even verwijderd om te kijken of de Idle Control Valve wel werkt. Weerstandsmeting is in orde. Ik had ergens gelezen dat bij contact aan, de ICV moet zoemen. Nou hij doet niks. Ik meet ook geen spanning op de aansluitdraden. Het zou kunnen dat er iets in de ECU kapot is, maar daar heb ik niet zoveel verstand van en die zit dicht geklonken. --> Help :wink:

Toen zag ik toevallig een uitgefikte spanningsregelaar op de dynamo. En dat terwijl ik die al ooit vervangen had. Dus dat onderdeeltje ook maar weer nieuw gehaald.

Uiteindelijk de hele zaak maar terug in gebouwd. Auto gestart. Hij lijkt iets beter te lopen na de montage van de nieuwe koelwatertemperatuursensor. Maar het houdt niet over. De overmatige benzinelucht is gebleven en tot mijn grote verbazing/schrik loopt de benzine op meerdere plekken van de tank op de grond...... :shock Dus weer een probleem erbij. Heb nog geen idee wat het kan zijn. Hoop niet op een verroeste tank. Ik zal op korte termijn de achterbank eens verwijderen en door de luikjes loeren. Alle slangen en klemmen zijn tijdens de restauratie vernieuwd. Misschien iets losgeschoten. Maar ik vind het opmerkelijk. Lekkage (tot nu toe) enkel bij lopende motor. Ik vond geen benzine op de garagevloer onder de auto afgezien van een kleine druppel op 1 plek. Maar die zal waarschijnlijk van de vorige keer ergens zijn blijven hangen.

Helaas nemen de frustraties toe en de zin om er wat aan te doen af, na alweer een seizoen zonder rijden :driving

Ohja. Nu is ook nog mijn sleutelplek ontoegankelijk voor minimaal een half jaar. En ik had daar een 2-koloms brug tot mijn beschikking. Dus dat zit ook al niet mee. :(
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320isimon - BMW E30 320is

Post by Jeroen »

Man man, het zit je niet mee zeg! Je zou idd 12V op de connector van de ICV moeten hebben, je kunt hem ook nog even testen op 12V. Ik heb al eens eerder een E30 met draadbreuk op de ICV gehad, toen een nieuw draadje gelegd maar verdere details zijn mij niet bijgebleven.

Maar goed, ik vind de combi met een uitgefikte spanningsregelaar wel verdacht, dan heb je ook kans dat je ergens een slecht (massa?)contact hebt waardoor er een grote stroom gaat lopen, dat zou ik eerst eens uitpluizen want dat kan ook de oorzaak van je oorspronkelijke probleem zijn natuurlijk, wie weet is er meer gesneuveld. Is er laswerk aan je auto gedaan met de DME aangekoppeld? Ook dat is een risicofactor.

Bij het schutbord, achter het KVS tankje, zit de centrale stroomvoorziening en een aantal relais. Zit alles daar goed vast? Veiligheidshalve even accu los als je dat natrekt. Voor de volgende startpoging ook zeker zorgen dat je een gezonde en vers opgeladen accu hebt.

Om het onderzoek een beetje structuur te geven kun je wellicht eens nagaan wanneer het probleem voor het eerst optrad en of dat het gevolg kan zijn geweest van voorafgaand sleutelwerk.

Zomaar wat losse flodders aan gedachten, kun je wellicht wat nader onderzoek doen. Brandstoflek kan ook 1 slang bovenop de tank zijn, dat zou ik idd eerst nader onderzoeken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
320isimon
Newbee
Posts: 12
Joined: Sun May 01, 2022 10:32 pm
My E21(s): BMW E30 320is

Re: 320isimon - BMW E30 320is

Post by 320isimon »

Goedenavond, ik zal maar eens een update geven na 1 jaar :shock:

Heel lang niks meer gedaan, maar ik heb een soort van doel: 29 december bruiloft en het zou mooi zijn als de wagen daar bij kan zijn (ovb van de weersomstandigheden).

De brandstoflekkage kwam aan het licht. Er bleek een slang bovenop de tank los te zitten. Toen ik er tegenaan duwde spoot de benzine eruit!

Daarna aan de hand van dit topic https://s14net.vbulletin.net/forum/s14/ ... power-help een aantal stappen doorlopen.
- draden naar de ICV doorgemeten. Weerstandsmeting in orde. Ik meet ook spanning op de middelste aansluiting (Pin 2) als ik de sleutel in stand 2 draai.
- ICV losgekoppeld en rechtstreeks op accu aangesloten. + op Pin 2 en afwisselend - op Pin 1 & 3. Het klepje in de ICV gaat dan open of dicht. ICV lijkt dus in orde.
- ECU losgekoppeld en stekker van ICV doorgelust (Pin 1&2 en Pin 2&3). Met een testlampje de stekker van de ECU doorgemeten met contact op stand 2. Lampje brandt.
- Tevens de TPS (Throttle Position Sensor) getest. Testlampje brandt als de gaskleppen dicht staan en gaat uit als de gaskleppen open gaan. Dit gaat vrijwel direct. Andere verbinding in de ECU stekker gemeten. Testlampje is uit met gesloten gaskleppen, MAAR gaat niet aan als ze volledig open staan. Dus dat contact wordt niet gemaakt. TPS kapot of misschien niet goed afgesteld/gemonteerd op de as. Dit laatste lijkt mij niet de oorzaak van het te rijk lopen van de motor.

Ik verdenk de transistors in de ECU van het probleem. Als ik de ICV aansluit en ik zet het contact aan (stand 2) dan doet de ICV niks. Ding zelf lijkt dus in orde. kabels en stekkers ook. Ik lees hier en daar dat hij moet zoemen of ik moet daadwerkelijk het klepje zien bewegen. De vraagsteller uit de link heeft uiteindelijk de transistors (laten) vervangen. Is er iemand bekend met dit probleem? Ik zou graag iets meer willen weten alvorens ik de ECU wegbreng of er zelf aan ga 'prutsen'. Ik help hem liever niet om zeep :wink:
User avatar
320isimon
Newbee
Posts: 12
Joined: Sun May 01, 2022 10:32 pm
My E21(s): BMW E30 320is

Re: 320isimon - BMW E30 320is

Post by 320isimon »

Image

Image

Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320isimon - BMW E30 320is

Post by Jeroen »

Tsja, is wat lastig meedenken zo op afstand, maar mijn eerdere opmerkingen staan nog steeds. Motronic kan een defect hebben bijv in de aansturing van de ICV, maar de oorzaak is dus nog niet bekend, en met die uitgefikte spanningsregelaar kan dat probleem zich dus herhalen. Zorg dus dat je iig zeker weet dat alle "hoofdstroom" verbindingen zoals van accu, dynamo (massa!), schutbord etc goed zijn.

Evengoed is er nog de situatie dat de auto extreem rijk lijkt te lopen, zonder dat er -als ik het zo lees- wijzigingen zijn aangebracht in de setup. Zou ik toch nog een keer brandstofdruk gaan meten want het lijkt erop dat er iets is veranderd waardoor er nu extreem veel benzine wordt ingespoten terwijl de beide temperatuursensoren goed lijken te zijn. Andere mogelijkheid is een slecht contact in de LHM, het zou mooi zijn als je daarvan even kort een andere kunt proberen, ik heb zelfs helaas geen exemplaren meer liggen.

Vwb de TPS, stationair moet deze pins 1 en 2 verbinden, en bij vollast pins 2 en 3. In de tussenliggende stand is er geen verbinding. Maar als deze in stationairstand komt is er geen link met het te rijk stationair lopen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
320isimon
Newbee
Posts: 12
Joined: Sun May 01, 2022 10:32 pm
My E21(s): BMW E30 320is

Re: 320isimon - BMW E30 320is

Post by 320isimon »

Ik heb alle verbindingen van de accu, dynamo, startmotor, relais op het schutbord en massa verbindingen in de motorruimte nog eens nagelopen. Alles zit goed vast. Het enige wat continu los gaat is de accuklem van de minpool.

De LHM is destijds door jou weer ingesteld op de oorspronkelijke waarde als ik mij nog goed herinner. In elk geval is de veer verzet en aan de schade aan het dekseltje was te zien dat er in het verleden al eens aan 'geknoeid' was.

Uit nieuwsgierigheid de ECU eens geopend. Wellicht was er op voorhand al iets te zien wat kapot was en kon duiden op een niet werkende ICV. Maar ik zie niks vreemds. Intern kan er natuurlijk wel iets kapot zijn, maar ik blijf er liever vanaf voordat ik verder iets sloop.

Image

Ik kan eens vragen aan iemand hier in de buurt of die een brandstofdrukmeter heeft. De man sleutelt aan oude VW Kevers en T1 busjes. De garage om de hoek heeft in elk geval geen meter met passende aansluitingen.

Maar ik ben bang dat ik dan weer iets meet en zelf weer niet verder kan met het oplossen van de problemen. Het liefste breng ik de auto gewoon weg naar een garage met kennis van de S14 motor. Weet niemand een goed adres? Of heb jij, Jeroen, hier nog tijd voor? :sealed
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320isimon - BMW E30 320is

Post by Jeroen »

Ik heb zelf in het verleden Motronics wel naar Boltuning gestuurd, die konden deze apparaten testen en preventief schakeltrappen voor injectoren en bijv de ICV vervangen, opvallend genoeg was dat vooral voor S14's een zwak punt. Misschien heeft hij ook wel een LHM om even mee te testen.

Andere adressen in Brabant waar men doorgaans wel raad weet met S14's: Bas Roos Autosport, Autocenter Boomstraat. Ik heb zelf helaas de komende tijd niet echt tijd of ruimte, kom al niet door de huidige werkvoorraad heen...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
nic65
Upcoming E21 fanatic
Posts: 135
Joined: Tue Sep 18, 2018 2:12 pm

Re: 320isimon - BMW E30 320is

Post by nic65 »

check that the pressure regulator has no leaks on the intake from the small tube and that the air meter has not been tampered with, we are far away, I have a spare DME
Post Reply