Page 1 of 2

BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Thu May 05, 2022 12:27 am
by alwin
Even voorstellen, ik ben Alwin de Vries woonachtig in Sint Annaparochie Friesland.
Ben +/- al 15 jaar in het bezit van 2 e21's type 1, een 78'er en en 75'er.
Beide autos zijn van mijn broer, en hij is enthosiast begonnen beide te strippen en op te knappen.
Eerst de zwarte en enige jaren later de rode.
Gezien de projecten nu al 2 x verhuist zijn, en ik er een hard hoofd in heb dat het ooit nog eens af word gemaakt, hebben we besloten een knappere e21 te kopen waar gewooon niet zoveel werk aan zit als deze 2.

Image
Image

Ik wou het liefst een 6 cilinder met 5 bak en een schuif kanteldak, kleur en uitvoering was niet heel belangrijk.
Meest belangrijke was niet weer een totaal restauratie project aan te halen.


Na wat rond speuren op internet in voornamelijk Duitsland, Nederland en België was ik er wel achter dat het geen koopje zou worden.
Wat ik positief vind, E21's zijn in de jaren eindelijk eens wat duurder geworden.
Had al een aantal advertenties opgeslagen en wat dingen vergeleken, en toen heb ik de man van deze rode 320 eens opgebeld, na wat informatie ingewonnen te hebben ben ik afgelopen maandag richting Antwerpen gereden.

Image
Image

De eigenaar heeft meerdere e21’s en deze wou hij wel laten gaan, gezien hij nog meer projecten had en deze bleef anders maar staan. De auto was zoals omschreven, keihard maar wel met een beetje werk. Gaat om een 1982’er 320/6 met 5 bak en schuif kantel dak. Auto is sinds 1998 afgemeld en is daarna ook niet meer op straat geweest. Helaas zijn de voorspatborden al eens gedemonteerd voor waarschijnlijk een andere auto, maar ik heb er 2 harde spatborden bij gekregen.

Op het aanhangertje en weer +/- 4 uurtjes terug naar Friesland gestuurd.

Image

Eenmaal thuis gekomen de auto even goed schoongemaakt van buiten en de spatborden er even los op gezet.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Zover is het eerst, binnenkort eerst inventariseren wat ik nodig ben om de auto rijdend te krijgen.

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Thu May 05, 2022 8:44 am
by uwbuurman
He Alwin, wat leuk!! Dat is alweer even geleden. Nieuwe loods is ook mooi geworden!!

Gefeliciteerd met de 320/6. Is ze inderdaad hard? En wat is dat voor raars aan de tankklep?

Groet, Koos

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Thu May 05, 2022 9:52 am
by Jeroen
Welkom hier Alwin! Ziet er op het eerste gezicht zeker niet slecht uit! Zie ondertussen meer leuks staan en een sterke voorliefde voor E28's, en dat kan ik me ook wel weer voorstellen!

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Thu May 05, 2022 7:49 pm
by alwin
Hey Koos ! klopt, dat is alweer een tijdje terug.

Toen had ik de loods in Berlikum nog, jij hebt toen die alpina velgen en dat alpina stuurtje opgehaald. Inmiddels is alles verhuisd naar Sint Annaparochie waar we in 2020 een nieuwe loods hebben gebouwd.

De e21 is van onderen keihard, dorpels zitten niet in elkaar of iets dergelijks. Rondom het schuifkanteldak geen roest. Wielkasten voor en achter perfect. Kofferbak is nergens verrot.

Wel de bekende plekjes bij de b stijlen, teminste er zit wat roest onder het rubber van de zijramen. Tank klepje lijkt wel eens kaal gehaald te zijn, waarschijnlijk beginnende roest. Dit heeft de motorkap ook, zit een blaas op de voorkant. En volgens mij de onderkant van de wielkasten achter onder( waar de wielophanging zit) hier laat de kit los.

Jeroen, ja klopt ben eigenaar van een aantal e28’s en een e34. Toen ik 18 werd kocht ik een M535i en sindsdien vind ik het nog steeds een prachtige auto om aan te sleutelen en mee te rijden. Niet al de auto’s in de loods zijn van mij overigens, staan ook een hoop auto’s van klanten en vrienden.

Maar weer even over de e21, dit is het idee.

- Spatborden voor strak maken en laten spuiten + tankklepje
- Grill verwijderen en orginele set koplampen en grillen plaatsen
- Interieur wisselen voor recaro interieur wat we al een aantal jaar hebben
- Ander stuurtje plaatsen, waarschijnlijk het houten stuurtje uit de andere e21
- Achteras wisselen voor eentje van een 323i, ligt er ook nog
- Veerpoten voor wisselen voor die van een 323i + remmen, ook nog aanwezig
- Motor wisselen voor een M20B25 uit een 87’er 325i, ligt ook nog op de pallet
- Uitlaat van een 323i plaatsen, hebben we ook liggen
- Schokbrekers en veren wisselen voor wat nieuws, ben er nog niet over uit wat er onder komt
- Kleine achter spoiler wisselen voor een BBS spoiler
- Uitzoeken welke bumpers nog het mooist zijn en deze wisselen
- De “Kaseloch” velgen wisselen voor een setje 15 inch MSW

Nog wat fotos van het interieur en het stuur

Image
Image

De velgen welke ik al eens af heb laten draaien

Image

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Thu May 05, 2022 9:10 pm
by uwbuurman
Ja, toen was je al aan het bouwen. Maar die 323i uitlaat, dan moet je wel het balkje onder de kofferbakvloer doen en het uitlaatgat onder de bumper.

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Thu May 05, 2022 11:10 pm
by Jeroen
Leuke plannen Alwin! Houd ons vooral op de hoogte!

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Fri May 06, 2022 5:51 pm
by 323baur
Leuk hoor! Gefeliciteerd met deze aankoop

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Sun May 08, 2022 11:33 am
by Peter V.
Mooie verzameling aldaar. Altijd leuk om weer een nieuw project te zien.

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Sun May 08, 2022 7:41 pm
by alwin
Thanks Peter, gisteren jou tread helemaal door gekeken, ik heb nacht dienst en tijd zat :D
Wat een mazzel heb jij met die auto.
Zo gaaf kom je ze niet veel tegen.

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Mon May 09, 2022 4:31 am
by alwin
Zat even op de externe harde schijf te zoeken naar foto's, stonden ook nog wat e21 foto's op.

Dit was mijn 2de bmw, zal ergens in 2005 geweest zijn ( fotos zijn ook van die tijd, waarschijnlijk van een 6230 nokia :P)
Was een lapis blauwe 315 met een e12 520 4 cil.
Kocht ik voor een dikke prijs van 500,-
Kwam bij een airco boer weg, die had er ook een aftermarket airco in gebouwd.
Was echt een mooie roestvrije auto.
Beetje opgeknapt en later weer verkocht voor 1500,- aan een collega.

Image

Image

Image

Die heeft de auto later nog omgebouwd naar 323i, of i daarna ooit nog gereden heeft weet ik niet.
Hij had er ook nog een 320/6 bij gekocht beide projecten zijn gestrand en toen is het spul in 1 x verkocht aan iemand die ze beide gesloopt heeft geloof ik.

En dit was de zwarte 316 die ik eerder al gepost heb, zo zag deze eruit toen we hem kochten. Oorspronkelijk was deze reseda groen.
Was in 2008.

Image

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Mon May 09, 2022 3:26 pm
by uwbuurman
Leuk! Plaatjes uit den ouden doosch!

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Mon May 09, 2022 4:08 pm
by Jeroen
Altijd leuk om zo'n stukje historie te zien! Die laatste bestaat nog, hoewel 'ie al sinds 2008 geen APK meer heeft.

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Tue May 10, 2022 6:17 am
by Peter V.
alwin wrote: Sun May 08, 2022 7:41 pm Thanks Peter, gisteren jou tread helemaal door gekeken, ik heb nacht dienst en tijd zat :D
Wat een mazzel heb jij met die auto.
Zo gaaf kom je ze niet veel tegen.
Dat nachtdienst ken ik wel inderdaad. Dankjewel over mijn auto maar ook deze heeft zijn dingen hoor. Ik denk als je die van mij uit elkaar haalt om echt te restaureren dat je ook genoeg tegenkomt.

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Mon May 30, 2022 12:34 pm
by loentje
Gaaf welkom hier en wat een gave collectie!

Groeten loentje

Re: BMW e21 320/6 '82 Alwin de Vries

Posted: Thu Jun 09, 2022 3:55 pm
by alwin
En weer even wat tijd gehad voor de E21, ben eerst begonnen met het spuiten van een aantal koplamp onderdelen welke al een aantal jaar in een doos lagen, gestraald en wel :D

Image
Image

Toen dit allemaal droog was de lenzen nog even in de wax gespoten om vervolgens alles weer in elkaar te zetten.

Image
Image

Toen was de voorkant aan de beurt, eerst alles maar eens verwijderd

Image
Image

Front is wat verrot en weer iets van opgeknapt, gaan we niet meer gebruiken.

Image
Image
Image

Front ziet er wat smerig uit, maar is niet verrot en geen schade

Image
Image
Image
Image
Image

Ik heb nog een redelijk front liggen, zit wel wat roest aan, en wat deukjes hier en daar.
Maar dat is op te lossen.

Image
Image
Image

Spoiler ook helemaal schoongemaakt en gepoetst

Image
Image
Image
Image

Toen was het tijd om de bekabeling van de koplampen te herstellen en de koplampen te plaatsen.
+ 2 andere claxons, deze waren helemaal verrot.

Image
Image
Image
Image

En het geheel weer even passen

Image
Image

Dit was het eerst weer even, volgende plan is de spatborden passen en strak maken.
Dan wat spullen naar de spuiter en dan is de voorkant weer aardig compleet.