Routes importeren en gebruiken tijdens ritten

Directe links: Kalender en verslagen 2024 ; Verslagen eerdere evenementen
Post Reply
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2402
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Routes importeren en gebruiken tijdens ritten

Post by Thegs »

Een veel bediscussieerd topic tijdens de Eifel ritten, hoe de ter beschikking gestelde routes te gebruiken tijdens ritten. Hierbij een uitleg hoe ik dat doe. Voor het navigeren gebruik ik mijn Android telefoon met de gratis app OsmAnd:

https://osmand.net/

Bijgaand zal ik toelichten met screenshots hoe ik gemaakte routes importeer en start in de app. Verstandig is om de routes op voorhand vast te importeren maar het starten pas op (of in de buurt van) de startlocatie te doen. De app heeft namelijk de neiging om zo snel mogelijk naar het eind te willen als je niet bij de start bent aangeland.

1. Open de app OsmAnd en open het menu linksonder:
Image

2. Klik in het menu op mijn plaatsen:
Image

3. Klik op import (of het plusje links onder) en selecteer het te importeren bestand
Image

4. Het bestand (in mijn geval een GPX file) is geladen en als track weergeven in mijn plaatsen:
Image

5. Ga terug naar het hoofdscherm en druk op navigeren:
Image

6. Selecteer bij tracks het gewenste routebestand en druk rechtonder op start:
Image

7. Zodra je in de buurt van de start locatie bent zal de routebegeleiding starten:
Image

Dat was hem al weer, redelijk recht toe en recht aan. Volgens mij zou dit voor de meeste mensen te doen moeten zijn :mrgreen:


Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 435
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: Routes importeren en gebruiken tijdens ritten

Post by Bram_Baur »

Dat is nog eens een stappenplan. Top Gerwin!!
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Routes importeren en gebruiken tijdens ritten

Post by Jeroen »

Belangrijke tip: je mag maar 7 kaarten downloaden, daarna gaat de gratis versie op slot. Ik had als eerste even de kaart van NL erop gezet om daarmee te experimenteren, maar met 7 kaarten/provincies ben je door je gratis downloads heen, en zelfs als je die weer verwijdert mag je geen nieuwe kaarten downloaden. App verwijderen inclusief alle app gegevens, opnieuw installeren, en dan kun je de juiste kaart downloaden (in geval van de Eifeltrip bijv Rijnland-Pfalts).
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Routes importeren en gebruiken tijdens ritten

Post by BertjeConti »

Jeroen wrote: Tue Sep 06, 2022 10:07 am Belangrijke tip: je mag maar 7 kaarten downloaden, daarna gaat de gratis versie op slot. Ik had als eerste even de kaart van NL erop gezet om daarmee te experimenteren, maar met 7 kaarten/provincies ben je door je gratis downloads heen, en zelfs als je die weer verwijdert mag je geen nieuwe kaarten downloaden. App verwijderen inclusief alle app gegevens, opnieuw installeren, en dan kun je de juiste kaart downloaden (in geval van de Eifeltrip bijv Rijnland-Pfalts).
Daarom gebruik ik de + versie, ooit een paar euro voor betaald, en ik kan zo zoveel kaarten installeren als ik wil, tot wat het geheugen toe laat.

Geen ideen wat de + versie nu kost, kan ik dus niet zien.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Routes importeren en gebruiken tijdens ritten

Post by Wilmo »

Ik heb vandaag met Mapy.cz gereden en ben er best tevreden over. Ik heb de route bekeken en hier en daar wat aangepast zodat ik de route kan delen en niet enkel de punten. Het is een redelijk intelligente app die doorheeft waar op de route je bent, alleen vandaag had die er iets moeite mee als een stuk er dubbel in zit. Morgen kan dat dus feest worden omdat het een soort driedubbele acht is. Ik heb in onze Whatsappgroep de inloggegevens gedeeld en dan kun je de route zo aanklikken. Op eigen risico ;)
Post Reply