Spa Classic 2022
Posted: Tue May 24, 2022 11:31 am
Ik ben mij nog door de foto's heen aan het worstelen, maar bij deze alvast een verslagje.
Vrijdag
Vrijdagochtend met de bazin afgereisd naar Spa. Met de 6-serie, zodat we alle ruimte hadden voor bagage, apparatuur, 2 stepjes, een koelbox, etc etc. Vaste routine, even accreditatie ophalen net buiten het circuit, daarmee kun je dan het terrein op, dan even naar het media center van het circuit. Vaak krijg je daar een pers hesje maar organisator Peter Auto verstrekt meestal alleen een armband, prettiger.
Tijd om eens de paddocks te gaan verkennen, die traditioneel per raceklasse gegroepeerd zijn. Veel bekend spul maar met bijv de nieuwe Endurance Racing Legends klasse ook weer een echte toevoeging. Lekker even rondkijken, maar bij de oude pitstraat treffen we nog veel gesloten boxen. Maar even de pitstraat in want meestal zijn de boxen aan die kant wel open. Lopen lekker het rijtje af, treffen al wat bekenden zoals de Franse M12 goeroe Eric Wassermann, maar eigenlijk zoeken we wat anders. Op het laatste plekje waar we nog niet hebben gekeken, helemaal vooraan de oude pitstraat, treffen we de heilige graal, de zojuist opgeleverde Rodenstock 320i turbo van Qvick Motors! We worden hartelijk ontvangen door Erik en zijn zoon Kenzi die vertellen hoe het tot nu toe loopt, eigenlijk ruim boven verwachting.
We kijken nog even naar de eerste training van het Groep C geweld en dan is de middag al een goed eind heen, er er dreigen de nodige buien dus we gaan ons hotel opzoeken. Zittend op het overdekte terras zien we dat de ernstigste buien net aan Spa voorbij gaan, gelukkig geen windhozen of overstromingen. Mooi, dan gaat het programma op het circuit vast niet in de war en kan ik mooi het avondprogramma meepakken. Dat gebulder door het donker blijven tenslotte fraaie herinneringen aan de 24 uurs races van weleer! Wel heel jammer dat met het afbreken van de oude tribunes na La Source een mooie achtergrond en ook een mooie lichtbron verloren is gegaan, het is dus overal langs de baan stikdonker wat het fotograferen knap bemoeilijkt (ik heb een hekel aan flitsfoto's). Ik begeef mij naar de pitstraat waar tenminste nog wat licht is en schiet nog wat actieplaatjes daar, en dan is het omstreeks 23:00 mooi geweest voor zo'n eerste dag.
Zaterdag
Bijtijds naar het circuit en daar treffen de al diverse mensen. Jo de Waal, onze Belgische vrienden Remy, Kristof en Frédéric, en Fransman Olivier. Na wat bijkletsen pakken we de stepjes naar Les Combes, helemaal bovenin. Ik klik mijn lange tele op mijn statief, nou, dat denk ik, met een klap valt de lens op de stelconplaat. Grrrrrr! In eerste instantie lijkt alles nog prima te functioneren maar 's avonds thuis blijkt alles toch nèt niet scherp, waarmee uiteindelijk het grootste deel van de foto's van deze dag rijp voor de prullenbak blijkt. Heel jammer en 't gaat weer geld kosten grrrr. En dóór. Na een tijdje buitenzijde Les Combes rijden we om, om vanuit de binnenkant te gaan fotograferen. Daar treffen we ook de hele familie Vissers maar ik ga gauw door, want de 320 van Qvick rijdt nu!
Later die dag praten we nog bij met Charles Veillard, waar we aangeven dat we zijn Groep 5 E21 missen. Hij legt uit dat vanwege het bouwjaar de auto in een ongunstige klasse wordt ingedeeld en het moet opnemen tegen oa de E24's en daarom niet competitief is, de 320 wordt vooral voor Franse hillclimb races ingezet en hij rijdt nu op Spa een 2002 met M12. Dat gaat nog niet vlekkeloos maar hij hoopt hier uiteindelijk meer vooraan te kunnen rijden in zijn klasse. Erik Qvick is zeer tevreden. Na een korte shakedown vorige week op Zolder houdt zijn auto zich nu op haar eerste echte evenement verrassend goed. Het malheur is beperkt gebleven, een losgeschoten turboslang en helaas de aandrijfriem van de dynamo die er steeds afloopt. Dat is nu een getande riem (op één van de aandrijfassen, zoals deze auto's dat destijds ook hadden) en de mannen zijn het erover eens dat dat voor het volgende evenement een v-riem moet gaan worden. Als dat alles is, valt er weinig te zeuren met een nieuw gebouwde auto!
Einde middag verlaten we het circuit weer, en ondanks dat de sfeer 's avonds altijd supergaaf is besluiten we dat we gewoon uitgebreid gaan dineren die avond, morgen weer een dag. Dus naar het hotel waar we eerst neerploffen op het terras, in de zon. Er komt een dikke Bentley aanrijden en Vincent Gaye en zijn vrouw stappen uit, lachen! Zij voegen zich bij ons en er wordt over van alles gekeuveld, hartstikke gezellig!
Zondag
Laatste dagje alweer, maar de zon brandt al vroeg dus het wordt nog even genieten! Op het circuit horen we dat de monteurs van Veillard na de zaterdagtraining nog best een klus hebben gehad om liggend onder de auto nog even een versnellingsbakwissel te doen dus het was een latertje, maar de auto lijkt er weer klaar voor. We genieten bij de Bus Stop chicane van een overdaad aan BMW's in de HTC klasse, waarna we nog een kleine ronde doen en even pauze houden in het media center. 's Middags kijken we bij Bus Stop naar Groep C en daarna de Endurance klasse met oa enkele M1's en de 320 turbo van Qvick, die z'n eerste race gewoon uitrijdt en -ik meen- 6e in klasse wordt, super!
Dan is de middag ook alweer een aardig eind heen en we moeten nog naar huis, dus tijd om de auto aan te slingeren. Al met al een prachtig weekend geweest! Wel grappig, een aantal vaste deelnemers ontbraken dit weekend en één voor één meldden zij zich per mail of whatsapp om te vragen hoe het was geweest. Gasten als Brady, Cutler, Mortier en Baak zijn doorgaans wel mensen die het evenement ook naast de baan tot een gezellig feestje maken dus die hebben we ook echt wel gemist, hopelijk de volgende ronde nóg beter.
Vrijdag
Vrijdagochtend met de bazin afgereisd naar Spa. Met de 6-serie, zodat we alle ruimte hadden voor bagage, apparatuur, 2 stepjes, een koelbox, etc etc. Vaste routine, even accreditatie ophalen net buiten het circuit, daarmee kun je dan het terrein op, dan even naar het media center van het circuit. Vaak krijg je daar een pers hesje maar organisator Peter Auto verstrekt meestal alleen een armband, prettiger.
Tijd om eens de paddocks te gaan verkennen, die traditioneel per raceklasse gegroepeerd zijn. Veel bekend spul maar met bijv de nieuwe Endurance Racing Legends klasse ook weer een echte toevoeging. Lekker even rondkijken, maar bij de oude pitstraat treffen we nog veel gesloten boxen. Maar even de pitstraat in want meestal zijn de boxen aan die kant wel open. Lopen lekker het rijtje af, treffen al wat bekenden zoals de Franse M12 goeroe Eric Wassermann, maar eigenlijk zoeken we wat anders. Op het laatste plekje waar we nog niet hebben gekeken, helemaal vooraan de oude pitstraat, treffen we de heilige graal, de zojuist opgeleverde Rodenstock 320i turbo van Qvick Motors! We worden hartelijk ontvangen door Erik en zijn zoon Kenzi die vertellen hoe het tot nu toe loopt, eigenlijk ruim boven verwachting.
We kijken nog even naar de eerste training van het Groep C geweld en dan is de middag al een goed eind heen, er er dreigen de nodige buien dus we gaan ons hotel opzoeken. Zittend op het overdekte terras zien we dat de ernstigste buien net aan Spa voorbij gaan, gelukkig geen windhozen of overstromingen. Mooi, dan gaat het programma op het circuit vast niet in de war en kan ik mooi het avondprogramma meepakken. Dat gebulder door het donker blijven tenslotte fraaie herinneringen aan de 24 uurs races van weleer! Wel heel jammer dat met het afbreken van de oude tribunes na La Source een mooie achtergrond en ook een mooie lichtbron verloren is gegaan, het is dus overal langs de baan stikdonker wat het fotograferen knap bemoeilijkt (ik heb een hekel aan flitsfoto's). Ik begeef mij naar de pitstraat waar tenminste nog wat licht is en schiet nog wat actieplaatjes daar, en dan is het omstreeks 23:00 mooi geweest voor zo'n eerste dag.
Zaterdag
Bijtijds naar het circuit en daar treffen de al diverse mensen. Jo de Waal, onze Belgische vrienden Remy, Kristof en Frédéric, en Fransman Olivier. Na wat bijkletsen pakken we de stepjes naar Les Combes, helemaal bovenin. Ik klik mijn lange tele op mijn statief, nou, dat denk ik, met een klap valt de lens op de stelconplaat. Grrrrrr! In eerste instantie lijkt alles nog prima te functioneren maar 's avonds thuis blijkt alles toch nèt niet scherp, waarmee uiteindelijk het grootste deel van de foto's van deze dag rijp voor de prullenbak blijkt. Heel jammer en 't gaat weer geld kosten grrrr. En dóór. Na een tijdje buitenzijde Les Combes rijden we om, om vanuit de binnenkant te gaan fotograferen. Daar treffen we ook de hele familie Vissers maar ik ga gauw door, want de 320 van Qvick rijdt nu!
Later die dag praten we nog bij met Charles Veillard, waar we aangeven dat we zijn Groep 5 E21 missen. Hij legt uit dat vanwege het bouwjaar de auto in een ongunstige klasse wordt ingedeeld en het moet opnemen tegen oa de E24's en daarom niet competitief is, de 320 wordt vooral voor Franse hillclimb races ingezet en hij rijdt nu op Spa een 2002 met M12. Dat gaat nog niet vlekkeloos maar hij hoopt hier uiteindelijk meer vooraan te kunnen rijden in zijn klasse. Erik Qvick is zeer tevreden. Na een korte shakedown vorige week op Zolder houdt zijn auto zich nu op haar eerste echte evenement verrassend goed. Het malheur is beperkt gebleven, een losgeschoten turboslang en helaas de aandrijfriem van de dynamo die er steeds afloopt. Dat is nu een getande riem (op één van de aandrijfassen, zoals deze auto's dat destijds ook hadden) en de mannen zijn het erover eens dat dat voor het volgende evenement een v-riem moet gaan worden. Als dat alles is, valt er weinig te zeuren met een nieuw gebouwde auto!
Einde middag verlaten we het circuit weer, en ondanks dat de sfeer 's avonds altijd supergaaf is besluiten we dat we gewoon uitgebreid gaan dineren die avond, morgen weer een dag. Dus naar het hotel waar we eerst neerploffen op het terras, in de zon. Er komt een dikke Bentley aanrijden en Vincent Gaye en zijn vrouw stappen uit, lachen! Zij voegen zich bij ons en er wordt over van alles gekeuveld, hartstikke gezellig!
Zondag
Laatste dagje alweer, maar de zon brandt al vroeg dus het wordt nog even genieten! Op het circuit horen we dat de monteurs van Veillard na de zaterdagtraining nog best een klus hebben gehad om liggend onder de auto nog even een versnellingsbakwissel te doen dus het was een latertje, maar de auto lijkt er weer klaar voor. We genieten bij de Bus Stop chicane van een overdaad aan BMW's in de HTC klasse, waarna we nog een kleine ronde doen en even pauze houden in het media center. 's Middags kijken we bij Bus Stop naar Groep C en daarna de Endurance klasse met oa enkele M1's en de 320 turbo van Qvick, die z'n eerste race gewoon uitrijdt en -ik meen- 6e in klasse wordt, super!
Dan is de middag ook alweer een aardig eind heen en we moeten nog naar huis, dus tijd om de auto aan te slingeren. Al met al een prachtig weekend geweest! Wel grappig, een aantal vaste deelnemers ontbraken dit weekend en één voor één meldden zij zich per mail of whatsapp om te vragen hoe het was geweest. Gasten als Brady, Cutler, Mortier en Baak zijn doorgaans wel mensen die het evenement ook naast de baan tot een gezellig feestje maken dus die hebben we ook echt wel gemist, hopelijk de volgende ronde nóg beter.












































































