Italië 2022

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Italië 2022

Post by Jeroen »

Dus.... waren ze al even op vakantie. Een kleine 3 weken waren we in Italië en nabije omgeving. Eerste tussenstop was Löwenstein, voorbij Heilbronn. Tip van Odo en ja, een hotel met een geweldig uitzicht en nóg beter eten.

Image

Vanaf de Oostenrijkse grens lekker de rustigere binnenwegen opgezocht, niks de drukte van Fernpass, Brenner etc, lekker door het Oetztal om daarna via de prachtige Timmelsjoch Hochalpenstrasse Italië binnen te rijden en weer een hotel te scoren met een waanzinnig uitzicht.

Image

Image

Het plan was om vervolgens een weekje bergpasjes en mooie meertjes aan te doen in het noordwesten van Italië, maar de weersverwachting voor die regio was verre van goed (alle dagen onweersbuien, vele uren regen en minimaal 12mm water per dag). De ballen, dat klinkt niet als vakantie, we gaan wel heel waar het mooi weer is. En dus reden we door naar Toscane waar we toch weer eventjes het fraaie Lucca wilden aandoen. Klein voormalig klooster gevonden en daar een paar nachten erg leuk gebivakkeerd.

Image

Vervolgens de oude weg tussen Florence en Siena gepakt, dwars door de Chianti streek

Image

Maar uiteindelijke doel was om weer snel de relatieve drukte van Toscane te verlaten en daarom zijn we Umbrië ingereden. In Citta della Pieve, de woonplaats van ene Draghi, vonden we een prachtig kasteeltje met 6 kamers en een geweldig restaurant. Hier kunnen we prima even bivakkeren!

Image

Image

Image

Image

Uiteraard een uitgebreide ronde sightseeing in de regio, en weer dóór!

Image

Volgende stop was een landhuis in de Marche, een voormalige burgemeesterswoning

Image

Met een geweldig uitzicht

Image

En krijg nou wat, da's toevallig, de Mille Miglia komt ook nog voorbij in het nabijgelegen Urbino!

Image

Image

Image

Na een zeer relaxte week werd het tijd om verder te trekken. De Adriatische kust af, via een nationaal park, en toch uiteindelijk weer richting de bergen. We hadden toch een tekort aan bergpasjes adrenaline dus we moesten nog even wat. Onder andere de Staller Sattel aangedaan die we nog kenden van -ik meen- Alpentoer 2011. Vooral het daarachter gelegen Defereggen dal is fraai, maar de pas op zich ook, zij het wat kort.

De pas is -voor andere oud Alpinisten bekend- behoorlijk smal dus het verkeer wordt met verkeerslichten geregeld. Om en om opgaand en afdalend. We staan net als in 2011 vooraan, en er komen een paar Duitse motorrijders voor ons staan en ik spreek ze aan, ik wil wel graag vooraan rijden. Nee, jij hebt gele kentekenplaten, en dat zijn mensen die niet kunnen rijden en altijd overal op halve snelheid midden op de weg rijden. Er merkt er wel één op dat er een Alpina staat. De discussie is eigenlijk heel leuk en gemoedelijk en er voegen zich steeds meer motorrijders bij ons.

Het eerste groepjes Duitsers helpt volop om met alle motorrijders afspraken te maken, en men is allen welwillend. Maar, als ik in de weg rij, dan hebben we boven nog een goed gesprek. Ik beloof m'n best te doen en zodra het licht op groen springt gaan alle motorrijders naar weerszijden van de weg zodat die lastige Holländer los kan. Ik leef mij lekker uit en wij staan al op de parkeerplaats als de eerste motorrijders boven komen. Heel netjes en gaaf komen ze nog even complimenten brengen, dat zijn ze niet gewend van die gele kentekenplaten. Erg leuk zo!

Image

Het dal is een weelde van dieren en groen, en alles loopt los dus soms moet je weer even voorzichtig tussen de koeien door manouvreren, maar alles loopt goed. Lekker verder bergweggetjes rijden en ach, als we dan toch nog een bosje bochten willen, dan pakken we de Grossglockner ook nog maar even mee voordat we huiswaarts keren.

Image

Image

Image

Samenvattend: Italië was weer als vanouds gastvrij, smakelijk en gezellig. Wel had ik het idee dat de wegen aanzienlijk verslechterd waren ten opzichte van onze vorige round trip in 2012. En de Italianen in het verkeer? Die rijden als altijd als complete idioten. Respect, afstand, snelheidslimieten etc zijn nog immer ver weg. Ik betwijfel of dat ooit gaat veranderen. De Z4: die heeft zich voorbeeldig gedragen en behoudens een uitgevallen klapscherm (stekker losgetrild) werkelijk geen klap verkeerd gegeven. Helemaal super, wij kunnen er weer een paar weken tegenaan!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Italië 2022

Post by uwbuurman »

Dat ziet er uit als een heerlijke vakantie, Jeroen!! Ik herinner me dat Gerwin ook zo een gesprekje had op de Staller Sattel met motorrijders, met die oude e23 en daktent hahaha. Wel mooi dat ze helemaal zoekgereden waren. Maar jullie verblijven onderweg, zijn ook werkelijk schitterend! Pracht! Kun je inderdaad weer even op vooruit!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Italië 2022

Post by Nick1984 »

Prachtig fotoverslagje van een zeer mooie reis!!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Italië 2022

Post by 323baur »

Die foto’s hè, die zijn echt mooi. Daar moet je eens wat mee doen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Italië 2022

Post by BertjeConti »

Ziet er weer uit als een paar heerlijke weekjes, zeer mooie plaatjes Jeroen !!

Als ik dat zie krijg ik ook echt zin eens een alpentocht te maken, alleen dat weer he...
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Italië 2022

Post by Jeroen »

:D thanks guys!

Tsja het weer... dat wordt wel steeds grilliger in de Alpen, met soms een week lang regen of een dikke hagelbui. Desondanks zoeken we gewoon volgend jaar de Alpen weer op hoor!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Italië 2022

Post by gerrit323 »

Prachtig verslag Jeroen .. ken de regio dus dat verbaasd me niet maar die foto's ... ik denk dat je niet goed beseft hoe goed jij bent in foto skills .. prachtig!!!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
nic65
Upcoming E21 fanatic
Posts: 135
Joined: Tue Sep 18, 2018 2:12 pm

Re: Italië 2022

Post by nic65 »

wow.....my office is in Lucca....
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Italië 2022

Post by Jeroen »

Dank Gerrit, dat ervaar ik als een groot compliment (net als de eerdere reacties hoor!)! Gelukkig leidt het ook nog wel eens tot een publicatie al is dat steeds minder, door de fors teruggelopen oplages zijn de budgetten ook gedecimeerd. Meestal auto's en autosport natuurlijk, maar ik wil ook weleens proberen een mooi reisverslag te maken. Misschien volgend jaar van de Azoren!

Nic... didn't know, missed opportunity to meet up!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Italië 2022

Post by Jeroen »

Nog twee nagekomen platen die om eoa reden niet met de eerste upload waren meegekomen. Eerst op de oprit van 'ons' castellucio

Image

Tweede aan de poort van de Grossglockner waar een gecamoufleerde stekkerbimmer stond op te laden voor de volgende ronde testen.

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Italië 2022

Post by uwbuurman »

Mooi!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Italië 2022

Post by Wilmo »

Mooie reis hoor! Met mooie plaatjes. Ik heb iets minder auto-gerelateerde plaatjes gemaakt dit jaar.
User avatar
320isimon
Newbee
Posts: 12
Joined: Sun May 01, 2022 10:32 pm
My E21(s): BMW E30 320is

Re: Italië 2022

Post by 320isimon »

Man, wat een leven!! Ik geniet al van de prachtige foto's. Hoop toch ook ooit eens zoiets te kunnen doen met de E30.

Die Mille Miglia is natuurlijk helemaal vet om te zien! 8)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Italië 2022

Post by Jeroen »

Dank! En ik kan uit ervaring vertellen dat een 320iS zich ook helemaal thuis voelt in de Alpen hoor!

Image

Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Italië 2022

Post by Jeroen »

Ondertussen zijn we een artikel aan het voorbereiden voor het eerstvolgende magazine van de BMW Klassieke Autoclub, want uiteraard waren er ook diverse deelnemende BMW's bij de Mille Miglia. Even één voorproefje...

Image
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply