Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28532
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
De afgelopen decennia verkeerde ik in de veronderstelling dat BMW het oudere spul dusdanig ondersteunde dat je dat in elk geval rijdend kon houden. Geen stoelhoezen misschien, maar een oliefilter of slang, dat was eigenlijk altijd wel leverbaar, hooguit soms met een (door de jaren heen oplopende) levertijd omdat er nieuwe bestellingen of producties gedaan moesten worden.
De afgelopen jaren holt die verkrijgbaarheid echter hard achteruit. De dealer belt mij of ik achter-remblokken heb voor een 323i bijvoorbeeld. Hilarisch. Daarnaast is er een groot probleem om nieuwe producties opgestart te krijgen. De aantallen worden steeds kleiner dus de kosten steeds hoger, en de vaste leveranciers van weleer bedanken regelmatig voor de kleine orders. Verwoede pogingen worden gedaan om bepaalde delen elders te laten produceren, maar dan lijkt het erop dat de tekeningen van weleer op één of andere manier verloren zijn gegaan. Een andere verklaring kan ik in elk geval niet bedenken voor het feit dat veel nieuw geproduceerde delen kwalitatief beroerd zijn (metaal en chroomwerk voor E30, kunststof afdekkingen E36, etc) en vaak een pasvorm hebben die dramatisch is.
Een kennis bestelde voor een klein vermogen nieuwe deurrubbers voor zijn E24 6-serie. Bij de dealer, want een M635 mag in het onderhoud best wat kosten, dan wel graag gelijk goed. Deurrubbers die enige levertijd hadden, en vervolgens wat in prijs waren gestegen. Een kleine 1.000 euro verder kon het plaatsen beginnen... nou, mooi niet dus, de pasvorm was knudde en de groeven waarmee het rubber geborgd moet zitten ontbraken of zaten op de verkeerde plek. Niet passend te krijgen.
De laatste ontwikkelingen... een klepdekselpakking of de stopjes aan de uiteinden van de tuimelaarassen van een M20, hoe meer basaal kun je je onderdelen willen? Niet meer leverbaar bij BMW, ook niet in backorder, gewoon klaar. Natuurlijk aftermarket verkrijgbaar en ik heb ze zelf nu in bestelling van het fabrikaat Elring, maar wel een hoogst vreemde actie. Niet gek dat je tegenwoordig bij de dealers ook zendingen van alternatieve leveranciers als Autodoc vindt. Bittere noodzaak.
De afgelopen jaren holt die verkrijgbaarheid echter hard achteruit. De dealer belt mij of ik achter-remblokken heb voor een 323i bijvoorbeeld. Hilarisch. Daarnaast is er een groot probleem om nieuwe producties opgestart te krijgen. De aantallen worden steeds kleiner dus de kosten steeds hoger, en de vaste leveranciers van weleer bedanken regelmatig voor de kleine orders. Verwoede pogingen worden gedaan om bepaalde delen elders te laten produceren, maar dan lijkt het erop dat de tekeningen van weleer op één of andere manier verloren zijn gegaan. Een andere verklaring kan ik in elk geval niet bedenken voor het feit dat veel nieuw geproduceerde delen kwalitatief beroerd zijn (metaal en chroomwerk voor E30, kunststof afdekkingen E36, etc) en vaak een pasvorm hebben die dramatisch is.
Een kennis bestelde voor een klein vermogen nieuwe deurrubbers voor zijn E24 6-serie. Bij de dealer, want een M635 mag in het onderhoud best wat kosten, dan wel graag gelijk goed. Deurrubbers die enige levertijd hadden, en vervolgens wat in prijs waren gestegen. Een kleine 1.000 euro verder kon het plaatsen beginnen... nou, mooi niet dus, de pasvorm was knudde en de groeven waarmee het rubber geborgd moet zitten ontbraken of zaten op de verkeerde plek. Niet passend te krijgen.
De laatste ontwikkelingen... een klepdekselpakking of de stopjes aan de uiteinden van de tuimelaarassen van een M20, hoe meer basaal kun je je onderdelen willen? Niet meer leverbaar bij BMW, ook niet in backorder, gewoon klaar. Natuurlijk aftermarket verkrijgbaar en ik heb ze zelf nu in bestelling van het fabrikaat Elring, maar wel een hoogst vreemde actie. Niet gek dat je tegenwoordig bij de dealers ook zendingen van alternatieve leveranciers als Autodoc vindt. Bittere noodzaak.
Re: Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
Tja, een bittere realiteit de laatste jaren.
Tijdens de restauratie van m'n M635 tegen heel wat zaken aangelopen die 'alternatief' dienden opgelost worden wegens geen beschikbaarheid noch hulp van BMW (Classic).
- Spanstuk distributie is qua fabrikaat behoorlijk anders dan het originele stuk, moest ook bijgetrimd worden want eigenlijk bedoeld voor S38B35 met dubbele ketting, distributie is ook behoorlijk luidruchtiger dan ervoor bij bepaalde toerentallen. Specifiek stuk voor M88/3 niet te krijgen.
- Kettingwiel uitlaat nokkenas niet meer te krijgen, hadden er een paar goede gebruikte dus hergebruikt.
- Kopbouten in backorder (kleine 4000 stuks), leverdatum onbekend, setje gevonden bij een liefhebber in Australië via Facebook groep.
- Oliepomp niet meer te krijgen, nochtans zelfde als een M30, m'n specialist had er gelukkig nog 3 op stock.
- Nieuwe gaskabel te kort, productieprobleem...oude voorlopig hergebruikt
- Schokdempers vooraan niet meer leverbaar, bij Bilstein meer dan 6 maand gewacht met steeds uitstel, uiteindelijk door specialist laten reviseren/ombouwen.
Wellicht nog wel wat vergeten van deze twee jaar durende miserie en onverwachte vertragingen maar dan is bij Mercedes toch wel anders, daar is er toch nog altijd heel veel te krijgen, soms wel aan een prijs waar je achterover van valt maar je kan wel door...
Het is zoals je zegt, de hoeveelheden zijn vaak niet toereikend om de Tooling en productie voor op te starten en als het dan toch lukt, is de kwaliteit toch vaak niet meer wat je van BMW gewend was.
Ik herinner me dat ik 7 jaar geleden nieuwe niertjes had besteld, die kostten toen al 240€ voor een paartje en de kwaliteit was echt om te huilen, toen al ...
Tijdens de restauratie van m'n M635 tegen heel wat zaken aangelopen die 'alternatief' dienden opgelost worden wegens geen beschikbaarheid noch hulp van BMW (Classic).
- Spanstuk distributie is qua fabrikaat behoorlijk anders dan het originele stuk, moest ook bijgetrimd worden want eigenlijk bedoeld voor S38B35 met dubbele ketting, distributie is ook behoorlijk luidruchtiger dan ervoor bij bepaalde toerentallen. Specifiek stuk voor M88/3 niet te krijgen.
- Kettingwiel uitlaat nokkenas niet meer te krijgen, hadden er een paar goede gebruikte dus hergebruikt.
- Kopbouten in backorder (kleine 4000 stuks), leverdatum onbekend, setje gevonden bij een liefhebber in Australië via Facebook groep.
- Oliepomp niet meer te krijgen, nochtans zelfde als een M30, m'n specialist had er gelukkig nog 3 op stock.
- Nieuwe gaskabel te kort, productieprobleem...oude voorlopig hergebruikt
- Schokdempers vooraan niet meer leverbaar, bij Bilstein meer dan 6 maand gewacht met steeds uitstel, uiteindelijk door specialist laten reviseren/ombouwen.
Wellicht nog wel wat vergeten van deze twee jaar durende miserie en onverwachte vertragingen maar dan is bij Mercedes toch wel anders, daar is er toch nog altijd heel veel te krijgen, soms wel aan een prijs waar je achterover van valt maar je kan wel door...
Het is zoals je zegt, de hoeveelheden zijn vaak niet toereikend om de Tooling en productie voor op te starten en als het dan toch lukt, is de kwaliteit toch vaak niet meer wat je van BMW gewend was.
Ik herinner me dat ik 7 jaar geleden nieuwe niertjes had besteld, die kostten toen al 240€ voor een paartje en de kwaliteit was echt om te huilen, toen al ...
Re: Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
Hoi Jeroen,
Mooi neutraal opgeschreven; maar tegelijkertijd ook niet om vrolijk van te worden.
Ik merk dat dat anno 2022 zelfs voor nieuwe te introduceren producten een issue is. Materialen zijn extreem schaars en 'just in time' een van de grootste risico's voor de bedrijfscontinuiteit geworden. In plaats daarvan worden grondstoffen op grote schaal gehoard en daarna op maximaal bedrijfsresultaat gealloceerd. De rest valt tussen wal en schip.
Of BMW Classic er alles aan doet om het rijdend erfgoed rijdend te houden weet ik niet, gezien de veel betere situatie bij Mercedes Benz en Porsche heb het gevoel van niet, maar die merken hebben t.o.v. BMW een veel serieuzer, kapitaalkrachtiger en invloeddrijkere achterban.
Mooi neutraal opgeschreven; maar tegelijkertijd ook niet om vrolijk van te worden.
Ik merk dat dat anno 2022 zelfs voor nieuwe te introduceren producten een issue is. Materialen zijn extreem schaars en 'just in time' een van de grootste risico's voor de bedrijfscontinuiteit geworden. In plaats daarvan worden grondstoffen op grote schaal gehoard en daarna op maximaal bedrijfsresultaat gealloceerd. De rest valt tussen wal en schip.
Of BMW Classic er alles aan doet om het rijdend erfgoed rijdend te houden weet ik niet, gezien de veel betere situatie bij Mercedes Benz en Porsche heb het gevoel van niet, maar die merken hebben t.o.v. BMW een veel serieuzer, kapitaalkrachtiger en invloeddrijkere achterban.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 28532
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
@Kristof: klopt hoor, het probleem is er al langer, maar neemt steeds grotere vormen aan
@Raymond: inmiddels heb ik van meerdere (oud-) medewerkers van BMW Classic vernomen dat er juist enorm gesneden wordt in budgetten. Dat automobiele erfgoed, die rommel kost alleen maar geld, we focusen ons op het nieuwe spul. Men is ook nauwelijks bereid om zich te presenteren op dat gebied, nog slechts op een enkel evenement zoals Goodwood FOS, en dat men prominent op Zandvoort aanwezig is, is ook alleen maar te danken aan Adrian van Hooydonk. Schrille contrasten zien we de laatste jaren bijvoorbeeld op de Techno Classica waar men niet of nauwelijks meer aanwezig is en de 'eer' overlaat aan de clubs om toch iets neer te zetten. Waar bijv Mercedes en Porsche veel inzetten op merkbeleving en heritage, laat BMW dat bijna geheel los. Dan word je imo een optie, net als een Peugeot 508, een Audi of een Mazda. Maar onderscheidend vermogen raakt zoek. Kwalitatief ook trouwens, maar dat is een andere discussie, of misschien wel een gevolg van.
Leuk was een interne discussie waar men keek naar de omzet op het oude spul en aan de hand daarvan concludeerde dat er geen markt is, zonder enig idee dat het huidige prijsbeleid of de houding van veel dealerbedrijven daarop grote invloed heeft. Dat er behulpzame dealers zijn met het oude spul begint meer en meer een uitzondering te worden of wordt gedragen door slechts enkele gepassioneerde medewerkers. Nooit heeft men gekeken naar hoeveel oude brikken er nog rondrijden en hoeveel omzet de reguliere onderdelenhandel daaruit haalt. Bij BMW denkt men dat er nog nauwelijks M10 en M20 blokjes rondsnorren, maar volgens mij zijn dat er nog miljoenen. Alleen de eigenaren halen hun spulletjes niet meer bij de dealer voor 3x de prijs, voor zover de dealer überhaupt nog iets levert of wil leveren. Schijnt in de VS trouwens nog erger te zijn.
Het gaat goed met BMW. Te goed wellicht, maar ik kan mij niet anders voorstellen dat dit op de langere termijn z'n weerslag gaat hebben.
@Raymond: inmiddels heb ik van meerdere (oud-) medewerkers van BMW Classic vernomen dat er juist enorm gesneden wordt in budgetten. Dat automobiele erfgoed, die rommel kost alleen maar geld, we focusen ons op het nieuwe spul. Men is ook nauwelijks bereid om zich te presenteren op dat gebied, nog slechts op een enkel evenement zoals Goodwood FOS, en dat men prominent op Zandvoort aanwezig is, is ook alleen maar te danken aan Adrian van Hooydonk. Schrille contrasten zien we de laatste jaren bijvoorbeeld op de Techno Classica waar men niet of nauwelijks meer aanwezig is en de 'eer' overlaat aan de clubs om toch iets neer te zetten. Waar bijv Mercedes en Porsche veel inzetten op merkbeleving en heritage, laat BMW dat bijna geheel los. Dan word je imo een optie, net als een Peugeot 508, een Audi of een Mazda. Maar onderscheidend vermogen raakt zoek. Kwalitatief ook trouwens, maar dat is een andere discussie, of misschien wel een gevolg van.
Leuk was een interne discussie waar men keek naar de omzet op het oude spul en aan de hand daarvan concludeerde dat er geen markt is, zonder enig idee dat het huidige prijsbeleid of de houding van veel dealerbedrijven daarop grote invloed heeft. Dat er behulpzame dealers zijn met het oude spul begint meer en meer een uitzondering te worden of wordt gedragen door slechts enkele gepassioneerde medewerkers. Nooit heeft men gekeken naar hoeveel oude brikken er nog rondrijden en hoeveel omzet de reguliere onderdelenhandel daaruit haalt. Bij BMW denkt men dat er nog nauwelijks M10 en M20 blokjes rondsnorren, maar volgens mij zijn dat er nog miljoenen. Alleen de eigenaren halen hun spulletjes niet meer bij de dealer voor 3x de prijs, voor zover de dealer überhaupt nog iets levert of wil leveren. Schijnt in de VS trouwens nog erger te zijn.
Het gaat goed met BMW. Te goed wellicht, maar ik kan mij niet anders voorstellen dat dit op de langere termijn z'n weerslag gaat hebben.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18104
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
En niet te vergeten in aalsluiting op je laatste opmerking, Raymond, de wijze van inkoop in de voorbije jaren.
BMW kocht in de jaren '60 en vooral '70 van de vorige eeuw al in bij meerdere leveranciers, voor dezelfde producten. De goedkoopste kreeg de order en dat betekende soms dat halverwege een modelserie een leverancier werd gewisseld omdat die goedkoper deurrubbers maakte, of niertjes of wat ook. Dat zie je ook in merken van de diverse onderdelen. Fabrikanten/toeleveranciers gingen failliet, herbruikten machines en de oude mallen gingen bij het oud ijzer.
Bij Mercedes werd alles in huis geproduceerd. Die kunnen dus met oude machines, die zijn opgeslagen, snel nieuwe producties maken. Kwaliteit en pasvorm is dan hetzelfde of beter.
Kortom, deels zijn we slachtoffer van hetbhuidige beleid van BMW, maar ook zeker zoveel van het beleid van 5 decennia geleden.
Ten aanzien van jouw opmerking over "merkhistorie en marktpotentieel van het oude spul": vriendje van me werkte een paar jaar geleden bij BMW Nederland en kwam van Pon (Conti). Was echt verbaasd dat BMW geen gegevens heeft van hoeveel APK's er op BMW's gezet worden in een verzorgingsgebied. Of hoeveel specialisten er zijn in dat gebied. Als je op basis van de APK's kunt bepalen waar grotere spelers zitten, zoals de Offenga's van deze wereld, ga je daar mee praten om onderdelen weg te zetten, zodat men OEM BMW gaat monteren ipv die rommel van Meyle. Maar niks van dat alles, geen data beschikbaar, geen behoefte om op die manier te werken. Dus hij werkt alweer jaren ergens anders.
BMW kocht in de jaren '60 en vooral '70 van de vorige eeuw al in bij meerdere leveranciers, voor dezelfde producten. De goedkoopste kreeg de order en dat betekende soms dat halverwege een modelserie een leverancier werd gewisseld omdat die goedkoper deurrubbers maakte, of niertjes of wat ook. Dat zie je ook in merken van de diverse onderdelen. Fabrikanten/toeleveranciers gingen failliet, herbruikten machines en de oude mallen gingen bij het oud ijzer.
Bij Mercedes werd alles in huis geproduceerd. Die kunnen dus met oude machines, die zijn opgeslagen, snel nieuwe producties maken. Kwaliteit en pasvorm is dan hetzelfde of beter.
Kortom, deels zijn we slachtoffer van hetbhuidige beleid van BMW, maar ook zeker zoveel van het beleid van 5 decennia geleden.
Ten aanzien van jouw opmerking over "merkhistorie en marktpotentieel van het oude spul": vriendje van me werkte een paar jaar geleden bij BMW Nederland en kwam van Pon (Conti). Was echt verbaasd dat BMW geen gegevens heeft van hoeveel APK's er op BMW's gezet worden in een verzorgingsgebied. Of hoeveel specialisten er zijn in dat gebied. Als je op basis van de APK's kunt bepalen waar grotere spelers zitten, zoals de Offenga's van deze wereld, ga je daar mee praten om onderdelen weg te zetten, zodat men OEM BMW gaat monteren ipv die rommel van Meyle. Maar niks van dat alles, geen data beschikbaar, geen behoefte om op die manier te werken. Dus hij werkt alweer jaren ergens anders.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1083
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
Nadeel met de e21 is dan tevens dat deze ondergewaardeerd is, minder liefhebbers, vergeleken met de 02 en e30. Daarvoor komen steeds meer kleine bedrijfjes die met vervangende producten komen van goede kwaliteit. In mijn ogen vergelijkbaar met de bedrijfjes die bijvoorbeeld in VK MG producten en wat al niet meer reproduceren soms zelf met de originele mallen. Denk dat het ijdele hoop is dat ons model zo in de spotlight komt maar dergelijke bedrijven die wel de 02 en e30 gaan bedienen zijn natuurlijk altijd te benaderen, daarbij horende dan lagere series en dus hogere kosten. Soms maakt het speuren naar of het zelf oplossen en maken van delen de hobby juist leuker.
Weet niet hoe te benaderen of misschien zelfs gebruikservaringen te bundelen, W&N doet in mijn ogen goed zijn best en wil vast terugkoppeling van ons. Bepaalde delen waren kwalitatief slecht, daarbij ga ik er vanuit dat dit niet de insteek is. Kan NOS zijn of geprobeerd bij de verkeerde fabrikant.
Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik nu een set lagers voor het diff via W&N heb en via Kramp/BMW. Zelfde met de slangen en leidingen bij de tank allemaal via de lokale leverancier en de speciale slang met knik voor de zekerheid via BMW. Ben je de speciale knik in de slang nodig, nee. Ik zeker niet en voor gebruik en toepassing ook niet. Koos met zijn 200% stipt fabrikesnieuw…
Ik zie het voor nu nog als een uitdaging kleine delen met nog kleinere delen te repareren. Liefst met OEM delen vrij verkrijgbaar uit de handel en zeker niet van BMW. Dit hou ik bij en meldt ik bij mijn voortgang en verslag hier.
Weet niet hoe te benaderen of misschien zelfs gebruikservaringen te bundelen, W&N doet in mijn ogen goed zijn best en wil vast terugkoppeling van ons. Bepaalde delen waren kwalitatief slecht, daarbij ga ik er vanuit dat dit niet de insteek is. Kan NOS zijn of geprobeerd bij de verkeerde fabrikant.
Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik nu een set lagers voor het diff via W&N heb en via Kramp/BMW. Zelfde met de slangen en leidingen bij de tank allemaal via de lokale leverancier en de speciale slang met knik voor de zekerheid via BMW. Ben je de speciale knik in de slang nodig, nee. Ik zeker niet en voor gebruik en toepassing ook niet. Koos met zijn 200% stipt fabrikesnieuw…
Ik zie het voor nu nog als een uitdaging kleine delen met nog kleinere delen te repareren. Liefst met OEM delen vrij verkrijgbaar uit de handel en zeker niet van BMW. Dit hou ik bij en meldt ik bij mijn voortgang en verslag hier.
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 188
- Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
- My E21(s): '82 323i Polaris
- Location: Netherlands
Re: Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
Als iemand met een groot hart voor het merk, vind ik de houding van BMW erg stuitend.
In de jaren 80 was de liefde voor 'oud' zeker aanwezig bij importeur en veel dealers.
(ik werkte toen bij een dealer en bezocht regelmatig de importeur voor cursussen)
Als je nu bij de dealer komt voor onderdelen, en ze horen dat het een e21 betreft, hoor je een zucht...
Recent groot onderhoud gepleegd en wat kleine mankementen verholpen. Niets bijzonders.
Het al was lastig, de juiste delen te vinden. En vooral welke aftermarket merken redelijk goed zijn, en welke ronduit slecht.
Bijvoorbeeld waterpomp, thermostaat, radiator etc.
Moet er niet aan denken, als ik straks een serieuzere reparatie moet doen...
Het zou fantastisch zijn, als we ervaringen verzamelen.
Hieruit een lijst met 'preferred suppliers' filteren.
De actieve sleutelaars weten vaak welke merken je beter niet kan nemen.
Iemand die eens in x jaar aan z'n eigen E21 sleutelt, (zoals ik) ontdekt steeds weer dat bepaalde delen niet bij de dealer verkrijgbaar zijn. Internet is dan de aangewezen plek om goede alternatieven te zoeken. Maar zo veel mensen, zoveel meningen.
Dit vind ik het lastige: de juiste onderdelen/merken kiezen, om m'n geliefde E21 in topconditie te houden.
In de jaren 80 was de liefde voor 'oud' zeker aanwezig bij importeur en veel dealers.
(ik werkte toen bij een dealer en bezocht regelmatig de importeur voor cursussen)
Als je nu bij de dealer komt voor onderdelen, en ze horen dat het een e21 betreft, hoor je een zucht...
Recent groot onderhoud gepleegd en wat kleine mankementen verholpen. Niets bijzonders.
Het al was lastig, de juiste delen te vinden. En vooral welke aftermarket merken redelijk goed zijn, en welke ronduit slecht.
Bijvoorbeeld waterpomp, thermostaat, radiator etc.
Moet er niet aan denken, als ik straks een serieuzere reparatie moet doen...
Het zou fantastisch zijn, als we ervaringen verzamelen.
Hieruit een lijst met 'preferred suppliers' filteren.
De actieve sleutelaars weten vaak welke merken je beter niet kan nemen.
Iemand die eens in x jaar aan z'n eigen E21 sleutelt, (zoals ik) ontdekt steeds weer dat bepaalde delen niet bij de dealer verkrijgbaar zijn. Internet is dan de aangewezen plek om goede alternatieven te zoeken. Maar zo veel mensen, zoveel meningen.
Dit vind ik het lastige: de juiste onderdelen/merken kiezen, om m'n geliefde E21 in topconditie te houden.
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
Re: Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
Ik ben zelf niet zo van het mopperen, dan maar zelf iets regelen. Natuurlijk bewandel ik een andere route om mijn wrikkie rijdend te houden, maar er is genoeg overlap.
Mijn ervaring is dat alles van rubber genegeerd moet worden. Kennelijk kan of mag dit niet meer goed, dus daar is PU het enige alternatief. O-ringen en dergelijke moet je via een Technirub of Kramp bestellen en ja, daar gaat tijd in zitten.
FebiBilstein komt er bij mij niet meer in. Draagarm, nja, misschien. Maar te vaak is het troep gebleken. SKF lijkt nog wel de kwaliteit te kunnen houden.
Leon biedt het een en ander aan. En ook Munich Icons wel. Maar als er eenmaal animo is, dan kan er veel. Ik heb het al eens geroepen, maar het zou bijna wel eens tijd kunnen worden om plastic benzinetanks te laten maken met roterend gieten. En zo kan er veel, als er maar een beetje een serie is. Er is alleen een probleem, waar bijvoorbeeld een Walloth en Nesch ook mee worstelt. Het moet lonend zijn, of naja, als je het professioneel wilt doen. Dus enerzijds is dat de prijs omhoog en anderzijds is dat de kwaliteit naar beneden. Maar laat je dat lonende weg... Dan hoeft alleen de fabrikant er nog maar iets aan te verdienen. En dus kan een platform als dit nog steeds van toegevoegde waarde zijn.
De nieuw bestelde kunststof busjes voor mijn dynamo zijn na 2000km alweer gaar. Ik wil nu wel naar aluminium toe. Ga ik zelf een setje draaien? Of maak ik er, of laat ik er, meteen tien maken?
De Renault 4-club heeft hele schuren vol met onderdelen. DS is ook knettergek. En bij de Eenden zijn er zelfs hele elektrificatieplatformmogelijkheden.
We kunnen dus blijven mopperen. Of het gewoon zelf op pakken. Waar zijn die mallen voor plaatwerk? Liggen die bij BMW te verroesten? Kunnen wij het netwerk niet aanslingeren om die dingen te confisqeren? En ga helemaal uit je plaat als je voorstelt om het hele heritage-deel van BMW over te nemen.
Mijn ervaring is dat alles van rubber genegeerd moet worden. Kennelijk kan of mag dit niet meer goed, dus daar is PU het enige alternatief. O-ringen en dergelijke moet je via een Technirub of Kramp bestellen en ja, daar gaat tijd in zitten.
FebiBilstein komt er bij mij niet meer in. Draagarm, nja, misschien. Maar te vaak is het troep gebleken. SKF lijkt nog wel de kwaliteit te kunnen houden.
Leon biedt het een en ander aan. En ook Munich Icons wel. Maar als er eenmaal animo is, dan kan er veel. Ik heb het al eens geroepen, maar het zou bijna wel eens tijd kunnen worden om plastic benzinetanks te laten maken met roterend gieten. En zo kan er veel, als er maar een beetje een serie is. Er is alleen een probleem, waar bijvoorbeeld een Walloth en Nesch ook mee worstelt. Het moet lonend zijn, of naja, als je het professioneel wilt doen. Dus enerzijds is dat de prijs omhoog en anderzijds is dat de kwaliteit naar beneden. Maar laat je dat lonende weg... Dan hoeft alleen de fabrikant er nog maar iets aan te verdienen. En dus kan een platform als dit nog steeds van toegevoegde waarde zijn.
De nieuw bestelde kunststof busjes voor mijn dynamo zijn na 2000km alweer gaar. Ik wil nu wel naar aluminium toe. Ga ik zelf een setje draaien? Of maak ik er, of laat ik er, meteen tien maken?
De Renault 4-club heeft hele schuren vol met onderdelen. DS is ook knettergek. En bij de Eenden zijn er zelfs hele elektrificatieplatformmogelijkheden.
We kunnen dus blijven mopperen. Of het gewoon zelf op pakken. Waar zijn die mallen voor plaatwerk? Liggen die bij BMW te verroesten? Kunnen wij het netwerk niet aanslingeren om die dingen te confisqeren? En ga helemaal uit je plaat als je voorstelt om het hele heritage-deel van BMW over te nemen.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18104
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
Inzake oude productiemachines, zie mijn stukje even op pag 1. Maar met je eens, als we wat willen, we hebben tegenwoordig de mogelijkheden om eea te maken. Zo weet ik dat er een Baurspecifieke reproductie is van de gordelverlengers, die kunststofdingen bovenop de achterbank, die origineel allemaal vergaan zijn. En zo kan er meer.
Re: Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
als er markt voor is wil ik wel kijken of ik een mal kan laten maken.
Ik probeer steeds meer te reproduceren en ben nu voor het eerst aan het kijken maar het maken van een mal. Echter een mal is prijzig dus er moet wel wat draagvlak zijn.
Groeten Loentje
Ik probeer steeds meer te reproduceren en ben nu voor het eerst aan het kijken maar het maken van een mal. Echter een mal is prijzig dus er moet wel wat draagvlak zijn.
Groeten Loentje
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 42
- Joined: Tue Sep 24, 2013 2:06 am
- My E21(s): 1980 318
- Location: Den Haag
Re: Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
Goedemorgen,
Inhakend op de opmerking van Wilmo met betrekking tot de plaatwerkmallen.
Ik heb in het verleden bij Voestalpine Automotive, aka Polynorm, in Bunschoten gewerkt.
Dit een een grote perserij voor automotive plaatwerk en assemblage.
Polynorm heeft bijna alle Europese producenten in het klantenbestand, VW, Mercedes, JLR, BMW, Audi, Volvo, Renault, Ford etc....
Dit voor zowel serie als reserveonderdeel productie.
Toentertijd was de EU richtlijn was dat alle onderdelen tot minstens 15 jaar als OEM product geleverd moet blijven worden.
Na het verlopen van die 15 jaar is het aan de producent om door te produceren.
Wordt een onderdeel uit productie genomen, dan worden de persgereedschappen, meetmallen en eventuele assemblage jigs vernietigd om "grijze" productie. Bewijs van vernietiging wordt naar de OEM gestuurd, deze zijn nml eigenaar van de gereedschappen
Dus de kans dat er nog originele productie middelen aanwezig zijn is aanwezig, maar voor plaatdelen zoals motorkappen, spatborden, zijpanelen etc zal dit niet het geval zijn.
Groet,
Koen
Inhakend op de opmerking van Wilmo met betrekking tot de plaatwerkmallen.
Ik heb in het verleden bij Voestalpine Automotive, aka Polynorm, in Bunschoten gewerkt.
Dit een een grote perserij voor automotive plaatwerk en assemblage.
Polynorm heeft bijna alle Europese producenten in het klantenbestand, VW, Mercedes, JLR, BMW, Audi, Volvo, Renault, Ford etc....
Dit voor zowel serie als reserveonderdeel productie.
Toentertijd was de EU richtlijn was dat alle onderdelen tot minstens 15 jaar als OEM product geleverd moet blijven worden.
Na het verlopen van die 15 jaar is het aan de producent om door te produceren.
Wordt een onderdeel uit productie genomen, dan worden de persgereedschappen, meetmallen en eventuele assemblage jigs vernietigd om "grijze" productie. Bewijs van vernietiging wordt naar de OEM gestuurd, deze zijn nml eigenaar van de gereedschappen
Dus de kans dat er nog originele productie middelen aanwezig zijn is aanwezig, maar voor plaatdelen zoals motorkappen, spatborden, zijpanelen etc zal dit niet het geval zijn.
Groet,
Koen
1980 E21 318
2011 F11 535i
2020 F40 118i
2011 F11 535i
2020 F40 118i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18104
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
Precies, Koen. En in de jaren '70 was die regelgeving er nog niet eens. Omdat fabrikanten als Mercedes-Benz hun productie vaker in huis deden, hebben die veel van hun mallen etc, nog "op de zolder".
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18104
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
Leon, ik denk dat de eerste die 323i ankerplaten ofwel stofplaten achter de achterremmen laat maken, in business is...
Re: Verkrijgbaarheid E21 onderdelen
Ik ziet dat ze ze uit Letland nog nieuw verkopen voor rond de 90 euro. Voor dat geld kun je ze in kleine serie waarschijnlijk niet laten maken